Övrigt

Antioxidanter - Var och varför?

2011-01-29 11:34 #0 av: [Malin]

På sistone har det snackats och skrivits en hel del om just antioxidanter, vilken verkan de har och varför det egentligen är bra för en. Jag hade tänkt reda ut detta lite nu!

"Antioxidanter är kemiska molekyler som förebygger oxidation i våra celler, kroppens egen rostskyddsbehandling! Antioxidanter bekämpar de skadliga fria radikalerna och anses centrala för en långlivad hälsa." Hälsosidorna.se

C-vitamin och E-vitamin räknas ofta som de viktigaste antioxidantkällorna. Det finns antioxidanter i mängder bär, frukt, nötter, frön, grönsaker och kålväxter. Några antioxidantrika livsmedel är hallon, blåbär, mandlar, russin, broccoli och superantioxidanten gojibär. Just gojibär har blivit väldigt uppmärksammat det senaste året men det är faktiskt ett superbär, inte enbart för antioxidanterna! Det innehåller också 500 gånger mer C-vitamin än apelsiner, livsnödvändiga aminosyror och mineraler. Bären är perfekta att ha i sin müsli eller bara äta som snacks.

Varför antioxidanter?

De skyddar kroppens celler mot oxidanter, som kan förändra, skada eller helt döda cellen. Detta kan i sin tur leda till bland annat sjukdom (hjärt- och kärlsjukdom, cancer m.m), och därför behövs antioxidanter för att skydda kroppen. Källa: Nyfikenvital.org

 

/Malin

Sajtvärd på Litteratur

Anmäl
2011-07-05 15:51 #1 av: [WX5]

Finns antioxidanterna kvar i frysta bär?

MVH Emilia

Sajtvärd på Åland. Söker medarbetare, PM vid intresse.
Medarbetare på Kost, Öl och Social fobi.

Anmäl
2011-09-18 12:51 #2 av: [CinderRainfall]

#1 Hoppas det, för alla bär jag äter är frysta :/

Anmäl
2011-09-18 13:19 #3 av: Lill-Kisse

Nu råkar det vara insprängd reklam för gojibär här. Personligen anser jag att människorna i Kina borde få ha sina bär för sig själva. De kan också behöva antioxidanter.

I Sverige hittar vi blåbär i skogen och aroniabär på buskar i trädgården. De anses vara lika bra, bara för att ta ett par exempel.

Ja, vitaminer och antioxidanter bevaras bra i fryst form, dock inte hur länge som helst, men så är det ju med allt.

Anmäl
2011-10-02 14:10 #4 av: [sakring]

Och vad är oxidanter?

Anmäl
2011-10-02 16:34 #5 av: Lill-Kisse

Nu börjar det bli krånglig kemi, för mig i alla fall. Oskyldig

Här hittade jag något som kändes nästan begripligt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Oxidant

Anmäl
2011-10-03 19:43 #6 av: Bjornen

Ni som bor i södra Sverige kan ju hitta förvildade bocktörnebuskar med sina brandgula bär istället för att köpa gojibär (=bocktörne).

Det mest C-vitaminrika som finns vad jag vet är gullviveblad med 1% C-vitamin (30 ggr mera än gojiär. Annars har nypon 7 ggr mera C-vitamin än gojibär.

Nyttja våra vilda växter istället för att köpa. Tranbären finns nu i stora mängder.

Anmäl
2011-10-03 20:25 #7 av: [CinderRainfall]

#6  oj! då kan man äta ett gulviveblad om dagen i stället för en massa frukt :P låter bra för dom som inte gillar frukt. hehe

Anmäl
2011-10-04 12:05 #8 av: DesK

Nypon växer väl nästan överallt i Sverige, så det bör vara ett bra alternativ för oss Glad

Désirée

Värdinna för Matlust, Husmorstips, Kost och Hörselskadade

Anmäl
2011-10-08 11:16 #9 av: Mitralis

Å, blev sugen på nyponsoppa med glass nu Tungan ute

Anmäl
2011-10-09 19:37 #10 av: [Mairah]

Älskar blåbär, hallon eller bär överhuvudtaget. De innehåller också bra antioxidanter.

Tranbär är också något vi dricker mest.

Anmäl
2011-10-10 10:25 #11 av: Zabbio

Jag har börat köra med nypon och nässla, varför inte ta det som finns hos oss.. :) Fast jag tar det ju torkat och pulvriderat..

(#9 - Nyponsoppa brukar väl mest vara gjort på nyponskal? Vet inte hur mycket som sitter i skalet... fast det är gott! :P)

Anmäl
2011-10-10 18:55 #12 av: Lill-Kisse

I många fall påstås att de mesta vitaminerna finns i skalet. Därför skulle man inte skala potatis före kokning. Morötter skulle bara skrapas, inte skalas. Samma påstående har jag hört om frukt (med undantag för apelsiner, bananer o dyl). Det vore intressant att få veta om det verkligen är sant.

Anmäl
2011-10-10 18:57 #13 av: Zabbio

#12 Som jag hört det så  sitter det precis under skalet och man riskerar därför att skära bort det med en  skalare eler kniv.. fast vet, vet man väl aldrig :)

Anmäl
2011-10-14 00:23 #14 av: [sakring]

När det gäller rotfrukter så stämmer det och jag äter alltid skalpotatis, jag skalar aldrig potatisen.

Anmäl
2011-10-17 21:35 #15 av: Anterrabae

#4) Oxidanter, det det som gör att ämnen oxiderar alltså, när ämnen eller vävnader eller fetter eller mat reagerar med syret och förstörs. Det som gör att äpplet blir brunt på snittytan, avokado lika så. Järn oxiderar och bildar rost.

Vid oxidation förstörs näringsämnena och molekylerna faller sönder. När detta händer i kroppen, så blidas det som kallas fria radikaler som kan ändra om i kroppens celler och ytterst i cellkärnan, dessa kan ändra vårt DNA.

Syresättning av kroppen är bra, vi behöver det för att fungera. Cellerna bränner syre och glukos med hjälp av Q10 och får fria elektroner och en cellenergi som heter ATP (en av flera, men den viktigaste kanske man kan säga) Men om syret inte kommer in i cellens förbränningssystem, via de röda blodkorpparna,  till mitokondrierna så kan den reagera med andra molekyler i kroppen i stället, och då har vi fria radikaler, alltså fria syremolekyler. Dessa är skadliga och motverkas med antioxidanter.

Antioxidanterna fungerar så att det fria syret reagerar med antioxidanterna i stället och binder upp det så det inte kan härja fritt.

En av de aggresivaste fria radikalerna är vätesuperoxid, eller väteperoxid. Det är en förening mellan väte och syre som inte har blivit vatten.. vanlig och farlig i för höga doser. Supereffektiv och nyttig i små doser.

Hoppas du fick svar på din fråga!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl
2011-10-17 21:36 #16 av: Anterrabae

#1 och 2) Ja, fast inte lika mycket. Antioxidanterna förstörs vid kokning/upphettning. Minskar något vid frysning, men bevaras helt och hållet vid torkning.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl
2011-10-17 23:16 #17 av: [sakring]

# 15 Helt rätt, det var svaret jag väntat påSkrattande.

Har du läst Earl Mindells bok Vitamin Bibeln? Ja det stavas så i två ord med stor bokstav till bägge orden om någon från särskrivningar skulle se titelnSkrattande

Anmäl
2011-10-18 08:16 #18 av: starhawk

Många tror att det är helt okey att vräka i sig antioxidanter, dom missar den viktiga punkten att fria radikaler faktiskt är helt nödvändiga för vissa processer t ex fortplantningen, dom spelar också en viktig roll i immunförsvaret. Kommer ihåg ett par som ville skaffa barn, för att äta så nyttigt som möjligt åt dom stora mängder antioxidanter, det blev inga barn där! Kroppen producerar själv antioxidanter som normalt räcker för det egna behovet, men om man äter mycket lättoxiderad föda t ex vegetabiliska fleromättade fetter så kan man behöva tillskott

Värd för Cykel iFokus och Knivtillverkning och Läderslöjd iFokus

Anmäl
2011-10-18 10:41 #19 av: Anterrabae

Självklart är lagom bäst, men som alltid är kunskap nyckeln. Med kunskap kan man idka balans.

Vet man med sig att man äter mycket processat, lite färskt och ganska enfärgat så kan det nog vara en god ide att öka på antioxidanteran, helst genom mat i fösta hand.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.