Råd, tips och trix

Lite snabbt om tallriksmodellen

2007-10-18 17:42 #0 av: Lorita

Tallriksmodellen, en första grund Det är ett sätt att enkelt hitta en bra och näringsriktig balans i sin kost. Vi är skapta för att få i oss från flera olika källor, det betyder at vi är allätare. Man delar in talriken i tre delar en för, ris, pasta, potatis eller liknade en för rotfrukter och grönsaker och den tredje biten med kött, fisk, ägg eller ett vegetariskt alternativ.

Ris, pasta, potatis biten, kolhydrater, bröd räknas också till den biten.

Rotsaker, grönsaker, frukt, det är den biten, som ger oss vitaminer, mineraler och antioxidanter.

 

Kött, fisk, ägg eller baljväxter, proteinbiten, den ger oss protein som behövs för att bygga muskler bland annat.  Viktiga mineraler, zink och selen. Man behöver inte äta kött utan om man väljer att äta vegetarisk så kan men använda bönor, linser och kikärter är lika bra.

Proteinbiten är den för en normalviktig lite mindre än de två andra bitarna på talriken. Tränar man mycket eller vill bli smalare, då kan man öka lite på proteinbiten och minska en aning på kolhydraterna.

 

Om man vill gå ner i vikt minskar man lite på kolhydraterna och ökar på grönskarna.  Lika så minskar man lite på grönsakerna och ökar på med mer kolhydrater och protein om man vill öka i vikt.

Dessa förändringar ska göras väldigt små, då tallriksmodellen är uträknad för att ge kroppen den näring som den behöver, långsiktigt.

 

Relaterade länkar

Av: Lorita

Datum för publicering

  • 2007-10-18

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Anmäl
2007-10-18 17:53 #1 av: WiktZac

Det finns en bok om historien bakom, rekommenderad läsning för alla som är intresserade av historieaspekten, snarare än kosten i sig.

 

//Zac

Anmäl
2011-05-11 21:15 #2 av: Mitralis

Nu är det ju nästan så att man har glömt bort den gamla hederliga tallriksmodelen. Bra med en liten uppfräschning Glad

Anmäl
2011-05-11 22:04 #3 av: Maria

Det är min modell detSkrattande

/Maria

 

Anmäl
2011-05-17 21:27 #4 av: [GunillaR]

En liten fråga om tallriksmodellen. Denna kan ju bara gälla när det gäller lunch och middag, men hur räknar man då in andra mål som frukost och mellanmål?

 

 

Anmäl
2011-05-17 21:36 #5 av: Hera

VArför kan den bara gälla lunch och middag?

Anmäl
2011-05-17 21:44 #6 av: [GunillaR]

Tänkte bara att man kanske inte sätter i sig så mycket grönsaker till frukost.

Anmäl
2011-05-17 22:03 #7 av: Mitralis

Hela måltiden brukar ju vara mindre så då blir det mindre grönsaker också. Man kan ju ta frukt om man vill istället Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.