Annons:
Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 10040 ggr
ettlitetalias
12/3/11, 9:57 PM

Att leva gluten- och mjölkfritt

Efter att ha läst Anterrabaes inlägg om hur mycket bättre hennes familj mår utan mjölk och gluten så började jag fundera på om det kanske var något för mig också. Men sen tog det stopp lite….

Som daglig ätare av bröd, mjölk, smör och ost så känns det som om jag måste börja om helt från "scratch" med maten. Vad äter man egentligen? Hur strikt måste man vara? Kan det räcka med att byta ut brödet mot en wrap (mindre gluten) och smöret och osten mot lite majonäs och kalkon (mindre mjölkprodukter)? Att skippa mjölken i teet blir inga problem, för det är en vana jag lagt mig till med på senare tid.

Vad äter man istället för gröt på morgonen? Yoghurt och flingor går ju bort. Mackor går bort.

Annons:
Zabbio
12/3/11, 10:06 PM
#1

Havre är väl glutenfritt? :) Så havregröt med havremjölk?

Finns ju glutenfritt bröd.

Rotfrukter (kokta, ugnstekta etc) kan ersätta pasta.

Majonäs är väl mjölkfritt? Det är väl ägg, olja och vinäger? Istället för wrap kan du ta ett salladsblad.

Lagar man mat från grunden så märker man att det finns  väldigt mycket som inte har säd eller mjölk i sig. Men de flesta halvfabrikat trycker ner både säd och mjölk :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

ettlitetalias
12/3/11, 10:12 PM
#2

Ajfan - glömde att det är gluten i pasta haha! Och visst har du rätt! Majönäs är nog mjölkfritt.. Vilken bra koll jag har Tungan ute

DesK
12/3/11, 10:46 PM
#3

Glutenfria brödrecept hittar du på både Matbröd och Vegan Glad och på Vegan hittar du mängder av tips på ersättningsprodukter och massor av bra recept Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
12/6/11, 11:40 PM
#4

Det är lätt att ersätta, vanlig gröt kan man ju göra på alternativmjölk. Smör ersätter man med margarin eller "sojasmör" som alpro har.

Läs tråden om vetefri pasta och bröd:

Zabbio
12/7/11, 12:03 PM
#5

Ett tips på wraps är att göra pankakor på ris/havre/sojamjölk, glutenfritt mjöl och ägg + lite olj. Sen wrappar man i massa grönsaker och lite skinka/bacon/kyckling o majo.. :P

Funderar själv på hur strikt jag ska vara nu när jag testar.. det glutenfria mjölet innehåller ju liiiite gluten (mindre än 100ppm), havredrycken kan innehålla spår av vete/gluten, choklad kan innehålla spår av..

Ska jag köra stenhårt och utesluta ALLT som kan tänkas ha lite gluten i.. eller köra på vad som räknas som glutenfritt?

Å ena sidan är jag ju inte hyperallergisk.. spå det som vanliga glutenkänsliga klarar borde ju vara ok.. Å andra sidan är det ju en test jag kör för att se om jag mår bättre, och då bör jag kanske vara riktigt strikt?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Aquelegia]
12/11/11, 5:26 PM
#6

Då är vi 2 jag har följt gluten/mjölkfritt i en vecka nu och mår TOPPEN! Mina benhinneinflammationer har redan börjat släppa. Kunde inte ens gå till närmaste butik utan att få stickningar/sveda i fötterna. Kunde knappt gå utan att få ont. Det är verkligen inget svårt att leva utan mjölk/gluten. Det enda svåra för mig har varit att veta vad jag skall äta mellan måltiderna.

Finns en hälsogröt som är baserad på bovete, linfrö, amaranth, quinoa på hälsokostaffär.
Den brukar jag ha i smothies utan att koka.
Fungerar istället för morgongröten då den egentligen skall kokas.(lite hårt att tugga okokt)
Annars finns det hirs med som är naturligt glutenfritt. Kan man äta kokt med rismjölk till istället för gröt, ha istället för ris, steka som köttfärs med mera. 
Polentagröt med kanel i är en hit för min del. Annars finns det majspasta och majs couscous. Du kan äta ris, potatis med mera utan problem. Soyghurt är supergott. Lite udda i smaken men har den där fräschheten som jag saknade från min älskade creme fraiche.

Undviker vanliga glutenfria produkter.(innehåller mycket tillsatsämnen) och håller mig till naturligt glutenfritt.
Måste medge att jag det känns lite udda att byta kost, men man upptäcker så mycket andra goda saker!

Mjölk gör jag hemma själv, antingen mandelmjölk eller rismjölk.
Brödet är fortfarande en fråga, men jag äter sällan mackor så det är ett senare problem.
Skulle vara kul att tipsa varande om saker vi upptäckerGlad

Annons:
Zabbio
12/11/11, 7:37 PM
#7

#6 Hur gör du rismjölk? Går det att använda havre på liknande sätt? :)

Eftersom jag inte äter pasta, ris eller potatis i normala fall så behöver jag inte ersätta dem (även om bara pasta av de tre hade behövt ersättas), kan varmt rekommendera alla slags rotfrukter som alternativ :)

Brödet är väl det jag måste lära mig leva utan, men vill inte börja  ersätta det med ngt glutenfritt bröd eftersom jag tror på låg-kolhydrat. Så det lilla jag använder mjöl kan jag göra det enkelt för mig :)

Samma med andra importerade eller stärkelserika livsmedel, kan lika gärna skippa dem helt.(Gillar inte soja, därför väljer jag personligen att inte vänja mig in i soj-ersättningar)

Har märkt att jag dras väldigt mycket till enkla sallader.. och borde verkligen lära mig grodda.. :3 Kött osv funkar också bra och är gott att blanda i.

Mina såser osv blir majonäs-baserade på hemgjord majo. Utblandat med tex havremjölk/rismjölk fär att göra dem lättare, och kryddade på olika vis. Funkar bra för mig! Lite dragon och citron i så blir det en sås som kan ersätta bea-sås litegrann :)

Vill egentligen komma ifrån havren också, men jag måste ha något i kaffet (och är lika anti ris och soja, fast av andra anledningar, så… :/)

Har inte märkt så mycket förändringar denna veckan, har haft en hemsk abstinens huvudvärk  bara.. och är hungrig trots att jag äter mycket protein och fett. Men det börjar ge med sig, jag tolkar det som att kroppen har reagerat annorlunda på ffa mjölkproteinet, eftersom den reagerar så starkt när det blev ersatt med annat protein :)

Fast en sak hände i fredags som normalt sett borde gett mig rejäla ångestkänningar. Ingenting!  Vet inte om det bara var en bra dag eller om det har ett samband med kosten. Men det är ju ett gott tecken :)

Det svåra är att äta ute.. var på julbord idag och det var ju lite gissningslek.. :3 Blev mycket fisk och frågade om korven och så.. gravad lax och så bör väl inte ha mjölk och gluten.. tycker man. Ganska skönt att hoppa över risgrynsgröten, när de andra kände sig övermätta mådde jag fortfarande helt ok, lagom mätt :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Aquelegia]
12/11/11, 8:01 PM
#8

Det känner jag också igen huvudvärken, har ställt en karaff med vatten och en fruktskål med skalkniv i vardagsrummet så jag inte glömmer av att få i mig mellan måltiderna. Försöker undvika blodsockerdippar.

Rismjölk gör jag på rismjöl, hittade 2 påsar hemma kvar från min förra testperiod. Har testat för gluten och laktos förr men aldrig båda samtidigt förrän nu. Rismjölet blandar jag ut i vatten (efter önskad "smak") som jag låter stå lite, sen silar jag bort rismjölet genom kaffefilter (tygfilter) ibland låter jag även mjölet vara kvar. Jag gillar att ha i en skvätt honung som framhäver smaken i rismjölet och även lite vanilj. Då får det en fylligare smak.

Ja jisses har hållit mig borta från allt vad har att göra med mat förutom livsmedelsbutiker. Tack och lov började jag med detta nu under min sjukskrivning, vilket för övrigt jag tröttnat på så därför jag vill hjälpa kroppen på traven med läkningen. Annars jobbar jag som servitris och slänger i mig något snabbt under lunchen, kommer att ta med mig egna lunchlådor /middag. Hinner lära mig vad jag kan äta med mera innan jag börjar jobba igen. Ganska skönt att bara se till sig själv faktiskt. Kommer ha extremt mycket energi när jag kommer tillbaka.

Gravad lax ser jag mycket fram emot, och ägg, råstekt potatis finns tack vare min kräsna sambo alltid på julbordet och brysselkål.

Såser baserade på majonäs är nästan det enda jag orkat göra hittills. Ska testa att göra en variant på Creme Fraiche av rismjöl. Syran ska jag försöka få fram genom citron.

Hoppas att det i fredags verkligen berodde på kosten. Det är så häftigt att få så snabbt gensvar på sitt kostbyteSkrattande

Zabbio
12/11/11, 8:21 PM
#9

Var hittar du rismjöl? :) Värmer du det eller nåt?

Jag drack  vatten och treo, inget funkade.. :3 Men borta nu (fick samma huvudvärk när jag försökte sluta med kaffe :) )

Ah, lycka till när du kommer tillbaka till jobbet! Och berätta hur det går med creme fraichen :)

Vi kan ju hoppas :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Aquelegia]
12/11/11, 9:53 PM
#10

Rismjöl finns i alla vanliga livsmedelsbutiker, i frö/baljväxthyllan brukar det finnas. Märket Risenta. Kokar man mjöl/vattenblandningen tjocknar den, så för mjölken låter jag bara mjölet dra i vattnet, gör det på kvällen och silar på morgonen. Gjorde detta för länge sedan så hoppas det smakar lika bra som då!

För huvudvärken har jag kört värktablett varannan dag eller försökt hitta på något utomhus har hjälpt. Migrän har jag haft 3 gånger också. Kan dock delvis bero på att ryggen/axlarna och nacken släppt (efter ett ryggskott som suttit i).

Kaffe saknar jag faktiskt enormt trots att jag aldrig varit någon kaffedrickareTungan ute Jobbet är en månad kvar tills jag kan börja jobba 25% så det dröjer en stundObestämd

Skall testa creme fraichen imorgon Glad

Zabbio
12/11/11, 10:22 PM
#11

#10 Just abstinenshuvudvärken håller bara i sig ett par dagar för mig, annars brukar jag inte ha huvudvärk :) Så det är över nu.

Ska prova rismjölk då, utan att koka.. hur mycket tar du?

:)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Aquelegia]
12/14/11, 12:47 AM
#12

#11 Jag måttade lite. Får kolla nästa gång Skäms

Zabbio
12/14/11, 1:15 AM
#13

#12 xD det är ok.. jag tror jag testar havremjölk istället, det känns bättre för mig ändå :) Fast andra vill kanske veta :D

Testade att göra rismjölk, provade lite med mängderna, men är inte helt nöjd.. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
[Aquelegia]
12/14/11, 1:18 AM
#14

#13 den jag höftade vart jag faktiskt inte heller riktigt nöjd med. Mandelmjölk är nog mera min grej men blir tyvärr ganska dyrt i längden om man dricker dagligen.

Zabbio
12/14/11, 1:29 AM
#15

#14 Kan det vara dyrt jämfört med att köpa färdig? >_>

Jag håller mig nog till havre.. närodlat, billigt och enkelt. Dvs om det receptet jag fått nu blir bra.. x) Mandel har jag aldrig gillat..

Hade kokosmjölk i soppan idag… hmm.. tar nog lite att vänja sig vid. (är det förvånande att jag inte gillar kokos heller?) :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Anterrabae
12/14/11, 11:58 PM
#16

trampar lite så jag får tråden med mig, återkommer i morgon med lite tips och trix.. jag är för trött för att komma igenom all text nu, orden hoppar.

Bästa tipset jag kan ge.. TA DET LUGNT! jag vet att man vill tests nu, och på eh gång.. man vill veta allt kalrt helst igår. Det kommer.

Generell regel är väl att allt som innehåller går bort, men spår av och faktiskt till och med smör kan man ha kvar.

men som sagt Mer i morrn

Kolla in min Mat-å-sånt-blogg, länk nedan. Där är allt mjölk och glutenfritt..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

ettlitetalias
12/15/11, 1:59 PM
#17

Åh, så smör osv kan man ha kvar? Och man behöver inte lusläsa innehållsförteckningarna? Det låter mycket bättre!

Men hur är det med öl och sprit? Det är ju gjort på vete..

Tänkte för övrigt ta tag i det där ordentligt om någon vecka. Blev väldigt mycket av både gluten och mjölk igår och kände mig faktiskt riktigt retlig och i obalans.. Får se hur det går..

Zabbio
12/15/11, 4:26 PM
#18

#16 Ta det lugnt? Vad är det du vill att vi ska ta det lugnt med? :)

Kan inflika att jag faktiskt inte känner mig särskilt stressad över koständringen, känns inte som att jag ändrat så mycket  heller egentligen, mer än bytt ut mjölken..

Fortsätter  nog undvika smör, annars blir det för mycket :P Är glad i smör.

#17 lycka till :) Men varför vänta en vecka? Eller vad menar du med ''det där''?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

ettlitetalias
12/15/11, 5:06 PM
#19

#18 Måste ställa in mig mentalt och planera måltider osv. Dessutom får jag lönen nästa vecka så då blir det lättare att handla ersättningsprodukter :)

Zabbio
12/15/11, 5:08 PM
#20

#19 Ah, du tänker så :)

Kan rekommendera den egen-gjorda havremjölken :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
[Aquelegia]
12/15/11, 10:24 PM
#21

Har varit extremt irriterad idag för jag bara ville ha pizza, ett glas vanlig mjölk, solrosbröd med ost AH ! Fick ändå till en grymt god grönsaksoppa och till middag sallad från himlen. Har inte riktigt förstått än vad man får och inte får äta till exempel laktosfri mjölk "får" man dricka det trots man äter en mejerifri kost?

#19 Håller med, det mentala att plötsligt behöva tänka när man äter någonting är svårt. Jag har fortfarande inte riktigt förstått hur jag ska få ihop att sambon äter samma kost som jag åt innan fortfarande.

Jag som är uppväxt med att älska grädde och ost tycker det är det är lite småjobbigt ibland faktiskt. Insåg först idag när jag gick förbi brödhyllan på Ica idag hur mycket jag saknar BRÖD! Jag som trodde jag inte gillade mackor har drömt om dom goda mackorna jag väl gjorde när jag nu åt det.

Havremjölken skall jag testa, vet inte vad jag gör för fel men rismjölken blir verkligen inte bra {#emotions_dlg.undecided} Silar jag blir det mer som skumt smakande vatten och utan silande så sätter sig rismjölet hela tiden och blir mjölkonsistens.

Zabbio
12/15/11, 11:42 PM
#22

#21 Nej, du kan inte dricka laktosfritt eftersom laktos är mjölksockret, och det är mjölkproteinet man ser upp med när man är helt mjölkfri :)

Kul att du åt soppa, det gjorde jag med idag :P Jag hade rotfruktssoppa med lite ölkorv :)

Känner igen känslan att andra äter vanligt och att man själv äre lite utanför, fast det var länge sedan jag kände så.. jag har kinkat med maten för länge.. *lol* Bara nyligen jag gick in på just detta.. men har ju varit annat tidigare.

Måste vara extra jobbigt när sambon äter annat. Jag bor ju med pappa (finns ingen anledning att flytta från gårn, vi har ju plats nog..) så det är lite samma där. Han äter mycket potatis, bröd och så, men inte jag. Fast det brukar lösa sig, nu senast tex gjorde han helt enkelt köttbullarna med mitt mjöl och havremjölk, och fixade potatis o sås till sig, så fixade jag rotfrukt och sås till mig. Idag bjöd jag på soppa och då blev det på mina villkor (annars får han fixa sina potäter sälv så skruvar jag bara på plattan :) )

Jag går snabbt förbi brödavdelningarna och saknar framförallt grädde… substituten är helt enkelt inte rätt.. :3 Men det går. Hade majonäs+havremjölk som  redning i soppan idag istället för grädde, blev riktigt gott! Kokosmjölk kan ju också funka.

Jag får inte heller rätt på rismjölken, men havremjölken går mycket bättre :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Anterrabae
12/16/11, 12:26 AM
#23

haiha, vad jag manar med ta det lugnt är att genom att inte ha för brottom med vad som är "självklart" och inte. För en del är det inga problem att bara byta, och ändra och fortsätta nästan som vanligt. Förändringen är gjord, och de tvar egentligen inte så svårt. För andra så krävs det lite mer tanke och planering och kanske rekognisation. Och oavsätt vilken typ man är så är det bra och stanna upp lite, titta bakåt och se vad man faktiskt har gjort, se hur stort det är och tillåta sig att landa. För det kommer dagar, det LOVAR jag, när man inget hellre vill än att skita i allt. har man då kommit så långt att man kan testa så är väl det en sak, men har man inte nått sin tänkta test-dag så kan det vara svårt att hålla emot.

Sen, som ettlitetalias säger, kan en nogrannare planering behövas för vissa, kanske först och främst för att veta vad man ska ta till om fanatasin tryter, man bara vill ha mjölk och macka eller tårta eller något annat som är svårt.

En del av sugen har ni stött på, pch klarat av fint.

Zabbio: Sen ska jag väl erkänna att eftersom jag inte kom igenom hela tråden igår, och inte visste riktigt vad ni skrivti, bara att det var mycket, så var jag rädd att det var jobbigt.

Ettlitetalias: Smör kan vara kvar i böjran, eftersom man oftast äter så lite av smöret som i sin tur innehåller så lite av mjölken att man brukar få en bra effekt i alla fall. Märker man att man itne tål mjölken tar man bort smöret också, efter hand. Öl och sprit är det lite olika med. Vodka och whiskey är det inte mycket säd kvar i, de flesta tål dessa. Öl är itne glutenfri om man inte köper special-öl som är naturligt glutenfri. På svenska systemet finns en sort. Samma gäller väl med säden och spriten, tål man det inte så kommer det visa sig, men man behöver inte börja jaga där.

Starta med att ta bort de stora bitarna, känner du ingen tydlog skillnad, åt något håll, så får man börja jaga tillsatser.

Det kan vara bra att veta att glukossirap görs på antingen majs eller vete. Maltodextrin görs på antingen kornmalt (säd med gluten) eller potatis. Stärleöse, förtjockning, och fetter kan också komma från vete. Är man bara glutenintolerant så reagerar man inte på dessa, är man sädesallergiker så kan man börja göra det. Kroppen visar med tiden.

Först jagar vi kameler, sen kan vi sila mygg Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
12/16/11, 12:30 AM
#24

Rismjölk tycker jag blir bäst om man sköljer ris av valfri sort så värsta stärkelsen försvinner. Skölj tills vattnet är klart. (grötris är bäst, funkar även med snabbris till gröt PAMA)

Sen blötlägger man riset i minst två timmar, gärma i kylen. Det ska svälla ordentligt. Därefter mixar jag det och silar genom tygkaffefilter. Smaksätter eventuellt.

Den största nackdelen med rismjölk tycker jag, är att den smakar magert. Jag vill ha fylligheten som framför allt frön och nötter ger. men att blanda är toppen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Zabbio
12/16/11, 12:49 AM
#25

#23 + 24

Då hänger jag med :P Jag har nog ganska så lätt att bara hoppa på tåget och se vart det bär - och lätt att glömma att andra inte är riktigt lika spontana i allt utan mår bättre av planering :) Men det är bra att bli påmind!

Folk runt mig brukar säga att för mig är tanke och handling samma sak - tänker jag på något, en ide tex, så är jag igång att prova innan jag tänkt klart… jag vet nämligen med mig att jag inte får någon ro innan jag iaf testat. Sen kan jag lika snabbt hoppa av testet igen om jag tappar motivationen eller  märker att det går skit. Fast har jag bestämt mig (som nu) och vet att jag måste hålla det ett visst tag för att kunna veta hur det går, så är det lätt för mig att hålla det. Det är bara om det känns meningslöst eller onödigt som jag tappar motivationen (sällan för att det blev jobbigt), och det är aldrig meningslöst innan jag testat  klart med en sån här grej.

Sen kommer säkert fallgropar men då får jag ju ta konsekvenserna :)

Öl och sprit har jag inte ens tänkt på, kanske för att jag i princip aldrig dricker. Sen vet jag att alkohol  kan ge dagen-efter depp.. så..

"Det kan vara bra att veta att glukossirap görs på antingen majs eller vete. Maltodextrin görs på antingen kornmalt (säd med gluten) eller potatis. Stärleöse, förtjockning, och fetter kan också komma från vete. Är man bara glutenintolerant så reagerar man inte på dessa, är man sädesallergiker så kan man börja göra det. Kroppen visar med tiden."

Bör man då undvika glukossirap och maltodextrin om man inte vet ursprunget? Jag har funderat lite på vilka tillsatser man bör undvika, en upptravad lista hade varit ba! Både med gluten och för sädesinnehåll.. Nu gör jag ju det mesta från grunden redan, men ibland ser man ju någt man vill testa och fattar inte riktigt hela innehållet..

Kan ju testa rismjölken med, nästa gång kanske :) Gillar den mjuka smaken i ris, men av mjöl var den inget rolig.. kanske blanda havre och ris…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Pippis Ängel
10/23/14, 3:39 PM
#26

Eftersom havremjölk och vanlig havre inte är glutenfri (pga. kontaminering så kan den innehålla MYCKET vete m.m.) så är det ingen bra lösning att använda det om man är glutenintolerant. Även om man inte märker av det, så skadas ju tarmen ändå! Och jag som är veteallergiker kan intyga att det verkligen finns en hel del vete i havreprodukter … Jag reagerar ordentligt - även på mycket små mängder. Maltodextrin, maltextrakt, sojalecithin, stärkelsesirap, glukossirap, glukos, dextros, (vete)stärkelse, modifierad stärkelse och mycket mer innehåller vanligen vete/gluten, så det är bara att glömma bort! Av de flesta av dessa får jag svåra symptom - i synnerhet glukossirap och maltodextrin är mycket svåra att undvika, då de finns i merparten av alla livsmedel … känns det som.
Men rismjölk kan man dessutom smaksätta, och kokosmjölk kan man också fixa till, liksom mandelmjölk, så det ordnar sig ändå. Men s.k. "ren" havre kan man ju själv göra havremjölk på - om det inte finns något företag som tillverkar glutenfri havremjölk. Majonnäs, aioli, béarnaissauce - är toppen och inte så svåra att fixa till, om man gjort det några gånger. Har man som jag vant sig vid novello-oljor vid Medelhavet, så älskar man ju extragoda olivoljor på brödet också. Stenåldersbröd gjort på fröer och nötter, med novello olivolja, parmaskinka och lite sallat är bara SÅ gott! Smör, grädde, ost och glass är ljuvligt gott - men ack, så omöjligt! Tyvärr så testade jag härom dagen en tofuost i tron att den skulle hjälpa mig att glömma ost … men se det gick inte! Jag blev jättesjuk, för i den hade de myglat ned maltodextrin … (grrrr!) Soja hoppar jag också över - gillar inte genmanipuleringen och ser inte soja som någon bra lösning … och inte god heller.
Och att det ska vara så in i Norden svårt att hitta mörk choklad som inte innehåller "spår av" är ju som förgjort! Det kan väl inte vara så himla svårt att hitta ställen där man inte har mjölk i närheten av kakaon, tycker man. Den mjölkfria chokladen tyckte jag var fullständigt vedervärdig! Men när jag äter 80-%-ig mörk choklad som "kan innehålla spår av mjölk" märker jag efter några bitar att jag inte mår så bra trots allt. Smoothies har blivit mina nya favoritmellanmål, liksom de helt underbara "Raw Bite" på hälsokostaffären. Hittade en med chokladsmak, som var mer än okay. Jag skippar även citronsyra och askorbinsyra, eftersom dessa kan innehålla mögelrester (och vem vet - kanske även bensenrester och acetonrester, eftersom de ju kontaminerats med sådant. Så det är verkligen lite marigt att kryssa mellan varorna. Majspanerad fisk är i alla fall underbart gott, liksom all annan fick som inte malts ned, etc. Minns även att det som de sprutar in i kyckling och annat kött för att möra dem också kan innehålla vete eller "spår av"! Men fler ingredienser innehåller vete, än dem vi räknat upp - kan bara inte komma på dem så här i huvudet. Och likadant är det med mjölk; det kan finnas i produkter under namn som man inte förstått, så glöm vassle, kasein, laktos, m.m. också!

Zabbio
10/23/14, 10:33 PM
#27

#26 Ta inte detta på fel sätt.. men kan det ligga psykiskt att du reagerar så starkt på saker som ''kan innehålla spår av'' osv? Att du förväntar  dig att må dåligt och därför reagerar?

Säger inte att det är så, men jag som inte tål vete alls och kan reagera  starkt på en produkt med glukossirap eller modifierad stärkelse men inte en annan med samma namn (där jag gissar att skillnaden är just sirapen eller stärkelsen, och  har ibland fått bekräftat detta i efterhand genom att maila företaget och fråga) har inte alls några problem med havregryn eller andra havreprodukter tex.. i perioder äter jag mycket havregröt och havreknäcke.

Men du kanske helt enkelt är mycket  känsligare än jag.

Just modifierad stärkelse köper jag inte om det inte står tex (majs) bredvid så att jag vet att det inte är vete, och glukossirap är jag försiktig med. Sen är jag inte alls känslig för gluten (maltodextrin osv och även råg har jag smakat, fast jag undviker i regel det som innehåller gluten också, finns ju ingen mening att äta det),  vad det verkar. Kan det vara havregluten som du reagerar på, och inte vetekontamination i havren? Jag bara funderar eftersom just havre är helt ok för mig trots att jag är känslig för vete.
Mjölk tål jag numera så länge jag köper laktosfri. Lite laktos går bra för mig, men inte i mängder. Tidigare reagerade jag på all mjölk dock.
Brukar inte reagera på ''spår av vete'' heller. Har hänt nån enstaka gång att det verkar ha varit spår av vete i en produkt, men annars  verkar det inte finnas i det choklad osv jag ätit. Inte mycket nog att påverka mig iaf.
Lite lustigt är att jag tål get och fårmjölk trots dess laktos. Ska prova opastöriserad komjölk nån dag.

Trist att reagera så hårt på så mycket :( Men gissar att du har lite rutin på det iaf :) Tänk vad mycket lättare det varit om man bara använt råvaror i mat-tillverkning!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
penphotography
11/4/14, 5:11 PM
#28

Jag har varit utan gluten och mejeri i ungefär ett år nu. Eftersom jag inte äter mat som innehåller tillsatser utan endast ren mat så går alla ersättningsprodukter bort. De första veckorna var det lite svårt att ställa om sig i tanken vad jag skulle äta istället men jag valde att helt enkelt sluta tänka så och nöja mig med det som blev kvar, alltså grönsaker, frukt, nötter, bär, frön, kött, fisk och skaldjur. Det gjorde det mycket lättare. Det fungerar alldeles utmärkt att bygga varje måltid med en stor bas av grönsaker och sedan lägga till lite protein.

Med tiden har kokos i alla former blivit en stapelvara i mitt kök och något som jag äter i någon form minst en gång om dagen. Kokosolja, kokosflingor/chips, kokossmör och/eller kokosmjölk. Kokosmjölk gör man dessutom enkelt själv på riven kokos och hett vatten. Den smakar mindre kokos än den på burk/tetra. Avokado är också en sån där sak som jag äter minst en gång om dagen.

Till frukost äter jag en tjock grön smoothie baserat på en massa gröna grönsaker och lite frukt/bär för att mildra den beska gröna smaken. Perfekt att dricka i farten. Vill man ha en mer traditionell frukost kan man göra egen avokadoyoghurt genom att mixa en avokado med en banan med en stavmixer till "yoghurt" och toppa med musli i form av frön, nötter och bär/frukt. Sugen på pannkakor till söndagsfrullen? Kokosmjölk, kokosmjöl, ägg, salt och bakpulver.

Lunch och middag är för mig massor av olika grönsaker och kött, fisk eller skaldjur alternativt en grönsakssoppa, gärna med kokosmjölk som bas.

Egen hemgjord majonnäs, hummus, eller andra grönsaksmos som aubergine, avokado eller pumpa kan man använda som sås. Alternativt använda istället för smör om man äter någon form av ersättning för vanliga mackor.

Snacks äter jag i form av frön, nötter, färska eller torkade bär/frukt. Enkel energibar/bollar gör man genom att mixa färska dadlar, nötter och frön. Nöt- eller mandelsmör på banan eller äpple är också ett snabbt och enkelt snacks. Chiapudding finns det alltid i min kyl, gjord på hemgjord kokosmjölk.

Kokosgrädde kan användas som vanlig grädde om man har behov av det.

Glass gör man lätt på frusen banan och den smak som man vill ha, kakao till exempel för chokladglass eller mango för mangoglass.

Sojaprodukter undviker jag helt, dels på grund av att de nästan alltid innehåller tillsatser men också på grund av gmo och det faktum att det finns en del varningsflagggor för sojaprodukter. 

Choklad gör jag själv av kokosolja eller raw kakaosmör och raw kakao och lite honung/kokossocker alternativt köper ren choklad fri från sojalecitin. Inte fören jag slutade med tillsatser i maten har jag insett att det är sojalecitinet och inte chokladen i sig som gett mig finnar!

Jag saknar varken spannmål eller mejeriprodukter längre. I början kunde jag känna sug efter nybakat bröd, men nu när jag vet vilken skillnad det har blivit i mitt mående efter att jag slutade så har all sån mat tappat sin dragningskraft.

Ett plus är att det går snabbt att handla numer! :) Samtidigt som jag är otroligt glad över att ha hittat rätt, jag har aldrig mått så här bra, så blir jag också sorgsen över kostråd som man växt upp med och fått inlärt (tänker bland annat matpyramiden/tallriksmodellen i skolan).

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

hulahulla
11/15/14, 3:25 PM
#29

#28 Wow, tack för alla dina tips! Verkligen massor jag kommer ha nytta av! :) Har försökt utesluta vete och mjölkprodukter i ca 6 veckor, o går ganska bra faktiskt! Men verkar som jag missat detta med andra benämningar för vete o mjölk finns i det mesta! Får lusläsa innehållsförteckningarna ännu mer i fortsättningen :)

[Marie Granberg]
11/20/14, 12:30 PM
#30

Suverän tråd =) man kan ju ta det bästa från Paleo, rawfood och vegansk kost - vegetarisk…och blanda lite utifrån vad man vill äta, kan äta eller så…Har själv varit 100% rawfood - vegan men nu även börjat ta in lite från djurriket! Och utgår ifrån en Fodmap och allegi kost för att kroppen skall må som bäst!

Mjölkfri
4/3/15, 10:53 AM
#31

Jag är mjölk och mjöl (alla de fyra sädeslagen)fri sedan över 10 år. Använder således inte havre heller och inte soya som precis som mjölk utlöser mina allergier.

Jag använder väldigt mycket kokosmjölk, Kung Markattas i tetra är suverän att göra såser av. Astrid och Aporna har en ost gjord på kokos som är smältbar och smakar som vanlig ost. Osötad mandelmjölk är kalorifattigt och gott till vardags.

Ersättningsbröd använder jag endast i sällsynta fall som på resor ex. Schär är ett märke vars produkter aldrig innehåller de fyra sädeslagen och ofta mjölkfria(man får läsa innehållsförteckningarna på deras olika produkter).

Anterrabae
4/3/15, 2:40 PM
#32

#31 jag har för mig att schär använder soyamjöl i sina grejer?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Pippis Ängel
9/7/15, 10:25 AM
#33

#27 Ursäkta att det dröjt nästan ett år! Har inte uppmärksammat att du skrev till mig … 😞

Nej, det är tyvärr inte psykiskt betingat eller inbillning - och jag tar inte illa upp; frågan är ju befogad. 👍

Faktum är att jag tvärtom haft förväntningarna att jag säkert skulle klara "spår av" mycket bra, eftersom jag ju ätit "allt" förut. Jag tog det inte helt på allvar först, att jag skulle behöva äta så slavisk diet och vara tvungen att så strikt undvika precis allt som har med mjölk, soja och gluten och våra 4 sädesslag att göra. 😮

Faktiskt så kunde jag i början inte ens tro på mina egna reaktioner … jag trodde att jag bara inbillade mig. 🤦‍♂️

Nu inser jag att jag reagerar lika säkert som Jorden rör sig runt Solen, och det är ett evigt kryssande och lusläsande på paket. För om jag råkar få i mig ett enda litet spår av gluten så blir jag ganska omedelbart väldigt sjuk … och det varar i flera dagar och är outhärdligt! Till och med extremt små mängder gör mig himla sjuk! 🤢

För övrig så har jag fått inse att  s.k. "ren" havre inte heller fungerar; även den är lite kontaminerad, trots allt.

Vanlig havre får innehålla 1% vete enligt reglerna. Det är betydligt mer än det mesta annat, som bara innehåller "spår av", vilket kanske endast innebär tusendelar. (Haha, så kanske det är du som är psykiskt/mentalt skyddad av din egen tro på att det skall fungera. Inget illa men't.) 😉

100 ppm är alldeles för mycket för mig. 20 ppm är dagens gräns för s.k. "glutenfritt" - mest beroende på att det är komplicerat att mäta lägre halter (men det går). Jag reagerar väldigt mycket på 20 ppm gluten, så jag är mycket känsligare än deras mätmaskiner. Jag gissar på att så lite som några få ppm redan gör mig sjuk. Min kropp reagerar ganska direkt. Sedan börjar eländet … 🤮
Magont, blir illamående, sjöblöt och svimfärdig, gaser, omöjligt att sova, huvudvärk, migrän, muskel- och ledvärk och ont ända in i märgen, utslag och eksem, snuva, heshet, andningsbesvär, hosta, trötthet och utmattning etc. Hemskt! Magontet känns tidvis som rena rama tarmvreden och jag är helt slut efteråt. Och det är inte slut där; flera andra symptom följer och det är likadant varje gång jag råkar få i mig fel sak. 😓 (Jag fattar inte att jag aldrig förr förstått hur sjuk jag varit! Men det är som om kroppen nu reagerar snabbare och snabbare och jag tycks bli känsligare och känsligare. Min stackars kropp och hjärna har väl lidit under så många år att de nu fått nog och vägrar befatta sig med det klistriga glutenet …) 🤔

I alla fall så är jag tvungen att undvika precis allt som kan ha blivit kontaminerat och visst har det varit jobbigt, bitvis. Men idag känner jag ju att jag nog äter godare mat än någonsin, och inte alls något tråkigt eller smaklöst. Utan gott, Gott, GOTT! 🥳

Så att gluten- och mjölkfritt skulle vara trist mat är lyckligtvis bara en fördom. 🎈

Det enda jag saknar ibland är väl glass, smör och grädde, dvs. en eller annan tårta och ett eller annat bakverk - men det mesta går att göra glutenfritt och mjölkfritt och i stort sett lika smaskigt. Godis som jag förr åt i enorma mängder (har alltid varit pinnsmal) är i stort sett borta från menyn: godissuget försvann när jag slutade äta mjölk-, soja-, gluten- och veteprotein. Haha, tror att sötsuget jag hade förr baserade sig på olustkänslan man ständigt hade inom sig pga. obehaget från mage/tarm och hjärnans ständiga kamp för att försöka döva smärtan och åtgärda problemen med trötthet. 🧟‍♂️

Idag är jag ungefär 5 gånger så pigg som när jag åt mjölk och gluten. Känns mirakulöst. Och det var synnerligen lätt att sluta med gluten och mjölk, eftersom jag mådde så mycket bättre efter mindre än en vecka, och sedan mådde så väldigt mycket sämre bara jag försökte äta det allra minsta lilla av nämnda proteiner.

Och när jag säger "lätt" så menar jag att det är lätt för mig att vilja hålla mig till en hård diet - men inte alltid lika lätt att lyckas undvika eventuell kontamination.

Häromdagen åt jag t.ex. sjögräs hos goda vänner - och efter en omisskännelig reaktion upptäckte vi att det fanns vetemjöl(!) i sjögräset! Inget någon av oss hade föreställt sig … Varför blanda ut sjögräs med vetemjöl, liksom? 💣

För 2-3 veckor sedan bestämde jag mig för att testa om jag kanske kunde tåla lite fårost i alla fall … Jag försökte vid 3 olika tillfällen för att försäkra mig om att det verkligen inte gick - och inte var något annat som jag reagerade på - men nu måste jag ju tyvärr ge upp de försöken. Går inte. Jag blev så sjuk. Magont, huvudvärk, sömnproblem, utslag i hela ansiktet och i hårbotten m.m. Nej tack, inte igen!
Jag får acceptera att jag helt enkelt inte tål mjölkprotein alls.
Lycka till alla som testar! 🙂

OlgaMaria
9/8/15, 8:34 AM
#34

#32 Ja, schär använder ofta soja, men aldrig mjölk tror jag. Vissa av deras produkter är sojafria i alla fall.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Zabbio
10/27/15, 8:53 PM
#35

#33 vad kul att se denna tråden igen.. den sätter datum på när jag slutade med vete! 2011..shit, har jag levt utan det i 4 år redan? :P Vissa av mina närmsta vänner har aldrig träffat mig när jag fortfarande åt vete..

Ja, det låter onekeligen  som att du har kollat igenom det noga :) Jobbigt att vara så känslig - skönt att veta om vad man måste undvika!

Jag reagerar långsammare än du, helt klart.  Köpte en period godis som jag brukat äta tidigare och därför inte läste så noga på.  Började känna mig vresig och olustig, var inte alls på bra humör, fysiskt rastlös, sov sämre.. men tänkte att det var det ena eller det andra, trots att den här smygande igenkänningen att humöret inte hängde ihop med tanken och situationen började komma. Fortsatte käka godis, det har jag ju kunnat äta förr.. läste till slut  på påsen. Yep, det som förut varit ''potatis stärkelse'' var nu ''stärkelse''. Slutade äta det och blev bättre igen.
Har märkt att humöret varit mer berg-och-dalbana efter godis i allmänhet (inte riktigt som när jag fått i mig stärkelse dock) och funderar på om det är sockret. Fast egna bakverk eller så ger ju inte alls samma tendenser trots socker, så egentligen reagerar jag kanske på ''spår av'' också… trots att jag vill kunna käka mitt choklad.

Jag äter inte mycket havre,  så det kanske är den långsamma reaktionen som gör att jag inte märker det? Jag menar, lite kasst humör eller rastlöshet kan man ju ha ändå. Kommer det dessutom någon dag efter att man ätit en havreboll eller en tallrik gröt så kopplar jag inte så lätt.. dessutom fuskar jag med mjölk fast att magen  inte är så glad åt det.. så jag tänker nog att det varit lite mycket mjölk ett tag… Jag borde inte, men det är svårt att låta bli eftersom jag inte märker av mjölk om jag inte dricker väldigt stora mängder, eller dricker med laktos.

Skulle jag råka äta en vanlig macka så hade kroppen reagerat direkt. En kompis köpte glutenfritt bröd och eftersom jag vet/trodde att hon egentligen vet att det är vete och inte gluten jag reagerar på, så läste jag såklart inte (känns lite oförskämt att läsa ibland när folk köpt speciellt till mig och därmed visar att de är medvetna). Men det var bakat på vetestärkelse, och jag blev rejält sjuk ganska omgående. Fysiskt och psykiskt.

Förstår reaktionen om sjögräset.. jag kände lite likadant när jag insåg att soya innehåller vete.  Har även sett ''rökt skinka'' (till mackor) med modifierad stärkelse i.. liksom.. det ska ju vara kött?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
10/27/15, 8:55 PM
#36

#32 + 33
Såg faktiskt en schär produkt med vetestärkelse. Så man får läsa på dem också, tyvärr.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Namiko
10/28/15, 7:42 AM
#37

#36 Man får läsa på allt, jag läser alltid innehållsförteckningen på mjölprodukter för att se om receptet ändrats utan att jag lagt märke till det, andra produkter läser jag på till och från. Jag känner av även små mängder vete redan dagen efter jag fått i mig det med extrem ledvärk, det känns som om lederna går sönder vid så lätt ansträngning som att köra bil, så jag har lätt att veta om något jag testat innehåller vete.

Men efter att ha läst och hört från flera ställen att man bör kunna äta vanlig soya, trots att det används vete i tillverkningen, så vågade jag testa och jag har ätit 3 olika märken än så länge utan någon reaktion över huvud taget.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: