Annons:
Etikettalternativmedicin
Läst 8953 ggr
[luneri]
5/27/12, 5:44 PM

Varför klåda och utslag

Jag har klåda som jag inte varför och tänkte posta här och se om någon kännerigen symptomen. Jag har äen postat i allergier iFokus.

Jag vet inte varför, men jag får utslag som kliar så otroligt mycket. Det blir små utslag över ett område på huden. Antingen små svullnader eller lite större.

De kommer väldigt snabbt och rätt som det är har jag utslagen. Men det jag inte förstår är att de försvinner sedan efter ett tag och det spår som finns kvar är mina rivmärken om det blir några.

Detta har pågått ganska länge nu och det blir såhär nästan varje dag på olika ställen på kroppen. Mest på armarna och benen.

Är det någon som vet vad detta beror på, och hur får jag det att försvinna?

vad jag vet är jag inte allergisk mot något.

Annons:
Anterrabae
5/27/12, 9:21 PM
#1

Det låter som nässelfeber, eller nässelutslag.

Det är en histaminreaktion. Min man får så om han utsätts för provocerande ämnen som han kanske inte är superallergisk emot. Mögel, mycket besprutade vindruvor, får där är både vindruvorna histaminrika och besbrutningen provocerande.

Den kan också utlösas av stress. Pga, kortisol överskott och histaminutsöndring i kroppen som svar på det. Histaminer är ett slags signal och akutämne, vi måste ha det, men det kan bli för mycket.

Enzymet som bryter ner histamin kallas DAO och ska tillverkas i binjurarna.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
5/28/12, 11:46 AM
#2

Känner igen mig med mina allergier.

Första tanken är ju kemikalier i tvätt/sköljmedel, tvål med mera. Börja fundera över: vad är i kontakt med huden på det drabbade stället, är det ens möjligt med kontaktallergi? Om inte, kanske är det något du äter eller annat du reagerar på.

[luneri]
5/28/12, 5:02 PM
#3

hmm, det är lite att fundera på där. Jag är inte i någon stressig situation just nu, men jag brukar inte kunna sova så värst länge så vet inte om det kan vara nån inre stress ändå.

Jag har en katt också, och hon är alltid hos mig, så jag börjar fundera om det kan vara det.

Igår fick jag väldigt mycket på ben och armar, men även på ryggen, så det kanske är tvättmedlet? Jag vet att vi bytt handtvål här hemma. Det är en billig variant som jag även har i duschen.

Jag har haft klåda lite då och då förr, men inte så mycket som nu det senaste, så jag undrar om det kan vara den tvålen…

Vad mycket teorier…

Tror ni man kan kolla upp detta hos vårdcentralen?

Anterrabae
5/28/12, 5:20 PM
#4

Får katten gå ute?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[luneri]
5/28/12, 9:04 PM
#5

Ja hon får gå ut, men problemet är att hon blivit så osjälvständig. hon är oftat alltid där jag är så det är inte alls ofta hon går ut. Men nu på sommaren är hon ute mycket mer ändå.

[Tassy]
5/28/12, 11:19 PM
#6

Katter kan ju också dra med sig loppor och liknande in, som kan bitas.

Annons:
Anterrabae
5/28/12, 11:24 PM
#7

Just sommartid drar mina katter in fågelloppor lite då och då. Helt ofarliga men mycket besvärliga. man får som småsmåsmå bett, som är som mindre myggbett, de finns där katten varit. Det kliar så man blir vansinnig.

Inte ens på vita lakan syns de tydligt. Även om man ser dem när man letar.

Om man får det så blir det flera blåsliknande bett på ett rött område, som i klunga. En loppa kan ställa till stor oreda på ett och samma ställe.

Nå, inte säkert att det är det, men det kan vara bra för dig att veta i alla fall.

Annars är ett gnaska snabbt och relativt billigt sätt att testa om det är parfym/tvättmedel/tvål och sånt som du reagerar på att byta mot en ekotvål (fast) parfymfri. Finns på ica för typ 15-20 kr. och tvätta i såpa. Gul för den är ofärgad. den brukar de flesta tåla (sen får man bonusen att tvätten blir mycket renare och frächare av den också) Den gröna är färgad gulsåpa och är bra till mörk tvätt om man tål det gröna färgämnet. Det kan man ju testa senare i så fall om man vill. Det går ca en halv dl såpa till en manskin.

man ska inte tvätta i såpa om man vet att man är allergisk mot barrträd.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[luneri]
5/29/12, 9:45 PM
#8

Tack! Det kan vara bra att veta. Min katt sover alltid i min säng.

Jaså kan man tvätta kläder i såpa!?Förvånad Är det vanliga tvättmedlet man byter ut mot såpa? sköljmedlet är inte helt nödvändigt egentligen heller. Det kände jag inte till med grön och gul såpa. Jag har funderat vad skillnaden kan vara när jag sett den i affären.

Men varför säljs färgad grön såpa? är det inte samma som den gula då?

Jag fick en ekologisk tvål av en kompis, så den tänkte jag ta framGlad

Anterrabae
5/29/12, 10:30 PM
#9

Såpa funkar till nästan allt, i stället för tvättmedel och tvätten blir mjuk och bra och skonas från tvättmedelsslitage. Sköljmedel behövs inte. Inte ens på vintern.

Jag vet inte varför man färgar såpan grön. Men det är vad jag hittat när jag läst om det i alla fall.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[luneri]
6/1/12, 10:09 PM
#10

Undra om det inte blir billligare än tvättmedel också samtidigt som det måste vara bra för miljönFörvånad Det är absolut värt att testa.

de senaste dagarna har det varit ganska mulet och jag har inte utsatts för någon sol. besvären har slutat nästan tvärt. Jag tror det kan bero på överkänslighet mot solen. Men jag kommer vara fortsatt uppmärksam fortfarande så att jag kan säkertställa att det är solen.

Jag passade på att vara ute så mycket som möjligt den veckan det var soligt och varmt. Man vet inte när det blir så härligt väder igen!Tungan ute

Upp till toppen
Annons: