Annons:
Etikettmikro-makronäring
Läst 4758 ggr
Anterrabae
2013-01-06 20:56

Stabiliserande mat?

Finns det mat eller näringsämnen som är stabiliserande för kroppens vävnader? Jag vet ju till exempel att E-vitamin behövs för att göra kollagen, som är en stabiliserande vävnadstyp i våra kroppar. Kalcium och D-vitamin behövs för att bygga ett starkt och stadigt skelett. Vad mer? Jag känner att jag verkligen har dålig koll på detta område..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
chilisalsa
2013-01-06 22:37
#1

Det beror väl lite på vad man menar med stabiliserande. Tänker man fysiskt skulle jag säga att det mest grundläggande och viktigaste stabiliserande i kroppen är kolesterol.

Det är den viktigaste byggstenen i alla cellmembran i hela kroppen…

Men äter man inte kolesterol ökar kroppen framförallt i levern produktionen av kolesterol då det är livsnödvändigt. Det är också kolesterolet i hudcellerna som är en förutsättning för att vi ska kunna bilda D-vitamin själva.

Men det finns ju mycket man kan tänka sig här…

Medarbeterare på Kost

Anterrabae
2013-01-06 23:11
#2

Jo det var väl den fysiska stabiliteten jag tänkte främst på. Då jag sitter med en överrörlighets- och skörhetsproblematik. Jag går liksom lätt sönder om man säger, men är inte benskör tex. Kväveoxid är även det en grundförutsättning, särskillt för att kärlen ska vara hela, stabila och elastiska. (Ja jag har problem med dem också) Kolesterol är jag inte ett dugg rädd för, men har problem med animalier så jag har svårt att få i mig det via kosten.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

chilisalsa
2013-01-07 01:38
#3

Ja nej det finns ju ingen anledning att vara rädd för kolesterol via kosten.

Får du i dig tillräckligt med protein då ? Alltså protein som du kan omsätta i tillräcklig mängd… Omsätter man inte tillräckligt av det protein man äter får man kväveoxidunderskott i blodet vilket inte är något bra av en massa anledningar.

Sättet man tar reda på proteinbehov i näringsrekommendationer för både friska och sjuka bygger på att kroppen ska vara i kvävebalans. I praktiken mäter man kväveoxiden i urin och jämför med det teoretiska kväveinnehållet man äter via protein. Det är proteinomsättningen som resulterar i kväveoxiden vilket inte fett eller glukosoxidering gör.

Det är ju främst L-arginin som är viktigt här och det finns  i mandlar, valnötter, vitlök, bönor, soja, havre etc. Plus i animaliskt protein såklart, sill t.ex.  Och i Arginintillskott för muskelträning främst. Ökad genomblödning av musklerna ska ge mer syre/näring vid träning men den största vinsten är sannolikt efter träning vid uppbyggnad.

Även nitratrika livsmedel som tuggas noga omvandlas av saliven till nitrit vilket genom olika processer leder till ökad kväveoxidhalt i blodet kan hjälpa. Rödbetor och spenat t.ex

Men aktiv muskelträning ökar också kväveoxidhalten i blodet då muskelträning leder till att acetylkolin frisätts som är en signalsubstans från nerv till muskel. Acetylkolin i blodet som når endotelcellerna på insidan av blodkärlen gör att de utsöndrar kväveoxid vilket gör att blodkärlen slappnar av…

Var ju inte så många år sen man fick Nobelpris för det.
http://ltarkiv.lakartidningen.se/1998/temp/pda18549.pdf

Ofta brukar nog IBS-besvär ligga i botten för liknande besvär.
Inte är det lätt att få en vettig diagnos heller… oftast.

Inget kul att gå runt och ha ont i kroppen, tryckkänslig, känslig (ritad) hy kanske etc. etc.

Medarbeterare på Kost

Anterrabae
2013-01-07 11:17
#4

Men alltså! TACK! Du lär mig så mycket! :) Ja, jag är ganska säker på att jag stoppar i mig tillräckligt med protein, försöker även komplettera med fria aminosyror och enzymer för att tillgodogöra mig dem. Men sen är jag ganska säker på att jag inte lyckas så bra med tillgodogörandet. :P Som diabetiker (typ1) så är protein-och kväveoxidmetabolismen störd. Diabetiker har som regel alltid kväveoxidbrist. Tar tillskott för det, både från koncentrerad Noni och via L-arginin. Det är dock lurigt med kväveoxid och diabetes. NO verkar gå in och agera som insulin. När jag tar tillräckligt med NO så får jag ganska svåra känningar eftersom NO även tar hand om blodglukos. Eftersom livslängden på NO är så kort är det dessutom svårt att parera insulinbehovet. Däremot så har jag sett effekter på de kärlskyddansde effekterna av NO, före och efter jag började fokusera på det. Tidigare gick det tex inte att sätta en kanyl utan att kärlen sprack. Hade ofta ont i ådrorna, och gick sönder av mig själv. De bara sprack liksom. Sen gick jag in för NO inför en Operation och då var det inga problem att sätta kanyler och liknande. Spontanspricker inte lika ofta heller. Visst sitter jag med en LGS- läckande tarm, med vissa IBS symtom. men det är inte grundorsaken. Jag misstänker en EDS alltså en överrörlighetssjukdom med genfel i kollagenbildningen. Man blir genomskinlig, skör och öm. Med bindvävsknutor, inflammationer och mycket annat. Men har dock märkt att med rätt kost så blir det bättre. Såklart. Men det är ett finlir att hitta det sär rätta. Det som funkade så bra i början räcker ju inte hela vägen, utan måste kompletteras.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

chilisalsa
2013-01-09 05:43
#5

Tack själv Glad

Du lär oss alla mycket med vet du Ida ! Flört

Avdelningen blandat: :-)

Jo jag hade absolut rekommenderat både L-Arginin och något EAA-preparat.

B gänget tar du ju… och förmodligen något bra mineralkomplex (Kisel och Zink kanske viktigast för huden, bindväv)

Undvik lektin, fytin i möjligaste mån. Behandla om du äter sånt som innehåller dem.

Naturligt C med järnrik mat, och i övrigt stor dos varje dag.

Förmodligen är det bra med ett extra bra Jodpreparat för sköldkörteln om den är lite trött ?

(T.ex http://www.greatlife.se/halsoprodukter/iosol-jod/)

Koenzym Q10 är viktigt för cellandningen och ATP-aktivering i mitokondrien, speciellt viktig i läkningsprocesser, brist ger värk t.ex vid myopati.

Om man inte äter fet fisk så funkar väl spenat, broccoli, nötter eller tillskott såklart.

Antiinflammatoriskt:
Nån tesked chiliflakes(t.ex krossad piri-piri), gurkmeja och ingefära(torkad)

Själv har jag allt i ett litet glas, snurrar i litet vatten gapar och sväljer… sen ett STORT glas vatten ! :-)

Maxa n3 , minimera n6

Fyll frysen med gratis styckfrysta rönnbär på hösten (C, Kalium, Magnesium, Kalcium, Fosfor)
(Funkar direkt på yoghurten eller i smothies)

StrandNypon säger ju en del, men jag tror det mest är C-vitaminet som gör det effektivt vid inflammatoriska kollagenrelaterade tillstånd ?

Glukosamin verkar hjälpa en del (om man inte går på blodförtunnande)

Akvamin http://www.pharmapro.se/vara-produkter/akvamin/ hjälper en del men det är ju i så fall bara ett tecken på att dom hade havsmineralbrist från början kanske…

Stabilitet på ett annat plan… men också för fysisk magfunktion:

Rönnbären ger också ett visst pyttemått av Tryptofan vilket jag tror de flesta med autoimmuna inflammatoriska sjukdomar lider brist på. I synnerhet vegetarianer. Tryptofan behövs ju för serotoninbildningen. Leta tryptofanrika saker… t.ex Cashew-nötter

Soja innehåller mycket men det bör du kanske undvika i mängd av andra skäl.

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2263&fuclass=all&specdiet=vegan&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv

Magnesium och B6 behövs för det enzym som omvandlar Tryptofan till Serotonin. Både insulinresistens och kortisol (stress) hämmar serotoninbildningen.

Men det här kan du ju säkert redan, och rätt som det är håller du IFD kurs :-)

Nå…anledningen att NO verkar lite som insulin är, tror jag, att den har en akut positiv inverkan på insulinresistensen. NO underlättar glukostransport in i en muskelcell. En typ-1:a utan resistensbesvär (vilket gäller en del) borde i så fall inte påverkas på samma sätt.

Träning har ju samma effekt på resistens, men även den är ju övergående, nån dag, och mer lättparerat därmed. Inget av det här är vidare studerat. Om man tränar ner glykogenet markant är det ju logik i att det fylls på vid högt BS… men man vet inte riktigt mekanismen varför det går lättare in i cellen under nåt dygn efter träning.

Vad som är hönan eller ägget (grundorsak) är nog svårt att säga eftersom genernas verkan kan förändras av miljö (epigenetik). Just inflammationsrelaterade kollagenproblem är ju en hel familj av likartade saker (men ändå olika varianter). Men jag tror att näringsbrist ändå alltid är en gemensam faktor. Styrketränar emellanåt med en nära vän med en variant av HMS.

Nu kommer veckans TV-shop reklam…Glad

"10 minutes of Vibro training will help to; burn fat and cellulite, decrease joint pain, increase strength, build muscle and bone density, increase flexibility and balance, increase metabolism and improve circulation, stimulate lymph drainage and oxygenation, as well as improving collagen production, reduce stress and increase energy levels, improve nutrient delivery and slow degenerative / aging process."

Låter som TV-shop men är i stort faktiskt korrekt ;-)

Används som träning på en del ställen men också som förebyggande träning mot muskelsvaghet eller myopati och att bygga på benmassa, ofta hos äldre, men också för de med medfödda genproblem som MS etc.

http://www.ryggklinik.nu/powerplate.4.391dfe7911c28145da680001762.html

http://www.vibbcenter.se/vem_kan_trana.html

Egen vikt och/eller med gummiband kopplat till maskinen och naturligtvis mycket korta övningar som är utformade av sjukgymnast borde vara bra träning för alla med kollagenrelaterade åkommor eller allmän rehabträning, då man inte belastar leder och inte riskerar ändlägen som med fria vikter. Visst kan man träna i statiska maskiner men då tränar man aldrig alla små stöttemuskler runt lederna som egentligen är det viktigaste att träna för alla med HMS/EDS och liknande. Men viktigast är kanske ändå att det kan hjälpa läkningsprocessen… Acetylkolin lär gå i taket av all muskelstimuli…

Du kanske rent av har testat ?

Medarbeterare på Kost

[Tassy]
2013-01-11 00:17
#6

Lämnar et ttassavtryck i denna spännande tråd!

(EDSare här med)

Annons:
chilisalsa
2013-01-11 19:34
#7

K2 glömde jag…viktigare än bara till att koagulera blod. Vegansajter hävdar ibland att den egna omvandlingen till K2 räcker för koagulering…

Må så vara men K2 behövs till mycket annat. Benbildning är en sak. Men det är också en kraftig antioxidant.

Hursom får man inte i sig nåt K2 om man äter vegetariskt…

Nå,  alltså om man nu INTE är vegetarisk/vegan så är det säkert som amen i kyrkan att det faktiskt troligen är nyttigt äta kollagen….

Det är samma proteiner (aminosyror) i kollagetet du äter som används för att bilda kollagen i din egna kropp… nämligen prolin, glycin, glutaminsyra, alanin samt arginin.

Var finns då kollagen ?

Tja, i brosk, bindväv, benmärg etc. hos djur… grisfötter ska vara bra såg jag idag på TV4 (doctors) … aldrig testat grisfötter själv, men visst stämmer det säkert. Grisfötter var bättre än kotunga fattade jag det som… näringsmässigt alltså.

Men det de flesta kan göra är såklart att koka sin egna fond likt vilken stjärnrestaurang som helst… enkelt!

http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d7179dbb9cb46222d085676-buljong-for-nyfikna

Medarbeterare på Kost

Anterrabae
2013-01-11 22:24
#8

Nu har jag läst detta flera vändor, och det börjar så sakta landa i min skalle :) en del har jag redan införlivat, andra är på "ska-bara-skaffa-hem-stadiet".. Kanske är dags att kolla upp hur mycket animalier man skulle kunna stoppa i sig utan att diabetes (blir insulinresistent av animalier) och ögon (får massa inflammationer där med) pallar. Och sen välja att komplettera men mestadels veggolinje med valda animaliska produkter.. Kokat egen buljong har jag gjort i många år ;) nu senast på eko-grisfötter från frigående grisar faktiskt. Smakade inte fötterna dock,utan lät allt koka ner i fonden så det nästan inte var något kvar mer än lite svål och ben… Den är nyttig. Mycket bra i den! Inte minst gelatin, och kollagen :D Det där med NO och nsulinresistens, ja visst. Men inte bara, en väns vän (!) blev insulinfri, och hon är också typ etta. Tar hon sitt NO-tillskott, sm för övrigt är mycket starkare än vad arginin kan vara, så är hon utan insulin, men utan NO så måste hon börja igen.. Det kan i te bara ha med resistensen att göra? Nå, jod intages i flytande form-kaiumjodid, b-kompisar, c, D, A, E, i ganska höga doser (någonstans mellan de övre ODI och TDI) alla mineraler jag kan hitta ;) inkl mangan, men molybden, och selen är slut likaså K2, däremot har jag K1. Funderar på om jag ska skaffa en burk glutation också, det var ett tag sen och det känns så. Mår illa av järn, som tillskott, men är tokig i osvavlade aprikoser :) funderar dock på att komplettera med nektarinpreparat för även och c. Blötlagda nötter av alla slag äts frekvent, och gör även rå nötmjölk på dem. Försöker hålla mig drygt 50% raw, med betoning på egna juicer. Men jag periodar tyvärr. Det går jättebra ett tag och så tappar jag allt. Men skam den som ger sig. Annars är det bara vibbträningen kvar :) tränade på ett powerplate-center för fem pr sen eller så, innan jag fick barn. Sen har det inte varit aktuellt, dels har jag inte varit motiverad och dels har jag inte orkat… Men det är den enda träningen jag kunnat köra regelbundet utan att få mer ont.. Ingen ens vattenträning funkar. Så det är helt klart under övervägande igen. Det är dock väldigt dyrt. Förra vändan var jag under 30, så då betalade FK, men nu som sjukpenisonär (jag vet, det heter inte det längre, men är samma) så får jag bekosta själv.. För fem år sen kostade ett månadskort 700 typ.. Tips på bra n3? Klarar inte fiskolja, har provat och det är en av grejerna kroppen sparkar fullständigt bakut på. Linfrö och kokos (nu har jag ingen koll på n3 i kokos men i alla fall) bråkar med magen, triggar löjliga illamåenden.. Schiafrö ska vara bra? Tack igen! :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

chilisalsa
2013-01-12 12:38
#9

TacK själv !

Nå jag ska reflektera på ditt svar när min hjärna är med mig, du är så himla klok….

En intressant TED-föreläsning

Iofs ratar hon mycket om Myelin av naturliga skäl… men det har påverkan på oss alla.

http://www.youtube.com/watch?v=KLjgBLwH3Wc

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
2013-01-12 13:31
#10

Tips på artiklar…

Enkla förklaringar på RDI ODI, etc och vad det är och hur man tolkar det… Tror få,  kanske de flesta, inte har så mycket inte så många har pejl på det ?

Dessutom hur man läser och tolkar en vanlig ingrediensförteckning…

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
2013-01-19 21:57
#11

Trampar på till min lilla ärthjärna ! Glad

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
2013-01-19 23:25
#12

Ja inte bara animalier utan protein i allmänhet skulle jag säga….

Jag tror att du lider av proteinunderskott !

Har man kväveunderskott (=nettounderskott i proteinutnyttjande) har man inte bara stiffare blodkärl utan man har en större blodvolym…. osmos i obalans. Större synligare kärl pga det etc. Kan bero på nåliga njurar oxå men det är lättare att testa för.

En sjuk människa eller en som kämpar med kroppen med t.ex kortison eller med en infektion kan omedelbart fördubbla proteinbehovet omedelbums!

Här är en länk till att räkna lite om du vill det….

http://www.skane.se/sv/Webbplatser/Skanes-universitetssjukhus/Organisation-A-O/Kunskapscentrum-for-geriatrik/Kunskapsbank/Nutritionslankar/Energikalkylator/

Kom ihåg att återuppbygga en kropp (ersätta) krävs ca 0.7g / kg enligt WHO… Ett foster kräver mångdubbelt eftersom all egentlig tillväxt kräver mångdubbelt.

Att du skulle bli mer insuinresistent av vissa animalier… mja tror du inte det snarare är så att du reagerar på dom och du får högt blodsocker av det ?

Men att du skulle vara intolerant mot alla animalier… då vore du riktigt ovanlig ;-)

Det här med kväve och insulinresistens är såklart klart knepigt då man inte vet funktionen bakom och kan bara bli min/din spekulation lixom ! :-) Kan säkert vara fler faktorer i ett fall.

Ja järnpiller är det många som blir kassa i magen av… har provat blodcentralens modicshanger och ingen passar mig ! Hehmjärn funkar bättre…

Jätteskoj att vibben funkar… hade en ischias-nerv i kläm en tid då jag prövad

vibb och det värt det, då det var det enda som funkade och läkte (inflammationen).

Tragiskt att det ska vara så dyrt !!!!!.

n3…. chia ger bara veg-ALA vilket du omvandlar i liten utsträckning till DHA. Det duger inte om du frågar mig. Det finns oxå veg DHA att tillgå dock. Men Eftersom du inte är veg av princip (eller vad det heter) så skulle jag nog hellre att du testar en okoncentrerad olja först om du inte gjort det.

T.ex http://www.greatlife.se/halsoprodukter/eskimo-3-pure-oral/

Medarbeterare på Kost

Anterrabae
2013-01-21 23:32
#13

Nu ska vi se här.. Hur och vart bi ska börja ;) Tänkte att jag skulle försöka mig på enzymbehandling mellan måltider, för att se om jag kan komma till rätta med Siv akuta inflammationer. Nu ska även vetet bort en gång för alla! Ja, jag periodar, och jag blev så glad när jag upptäckte att jag tolererade det igen. Men jag håller inte för vete på sikt. Gällande insulinresistensen och animalier så reagerade jag på ALLA. Det räckte med animalisk D-vitamin i mjölkfritt margarin (på en hotellfrukost, vi fick ett helt nytt paket för att det inte skulle vara "smittat"k) eller en halv räka vid en annan i övrigt vegansk middag. Jag fick dubbla insulinet i tre dagar efter det. Jag testade samma mat senare men utan räkan, och blev inte resistent. Detta har hänt i stort sätt varje gång jag käkat något animaliskt. Men eftersom jag är som jag är och känner min kropp så sjukt väl, så litar jag på vad jag känner att den säger. Och får jag cravings av något speciellt så äter jag det (inte vete, socker och sånt) så en gång drömde jag om ägg, och särskilt äggula i flera dagar. Jag längtade majonäs, omelett och kokt ägg. Åt det en dag, ffa äggula. Blev inte resistent, men mådde illa. När jag vid ett senare tillfälle fick i mig lite ägg så pajade magen helt och jag blev resistent i tre dagar. Av de animalier jag testar så tål jag gris bäst. Fisk, skaldjur är sämst och ger mest resistens. Nöt är bättre än lamm och fågel, men inget förutom gris går bra. Gris går i relativt små Mängder. Vissa produkter ligger nästan och ropar på mig i kylen. ;) En speciell grej jag märkt de senaste dagarna är att nu sväller magen upp på baljväxter, på samma sätt den gjorde på alla animalier när jag knuffades över på veggosidan. Jag får ont, mår illa och magen uppför sig som vid celiaki och laktosreaktion. :/ jag gissar att det i vanlig ordning bara är att lyssna och lyda. En annan animaliereaktion jag har/ev har haft, vet inte om den lugnat sig.. Är akuta inflammationer i ögonen. Särskillt eländiga i näthinnan. Jag har dem hela tiden, men de lugnade sig vid veggokost. Jag är jätteovanlig ;) blev skickad till allergologen för utredning spyr av vissa mediciner men klarar andra, klarar viss mat etc men inte annan. Det faktum att jag först reagerade i diabetesen gjorde att jag inte var välkommen tillbaka. Dr gjorde ett ploäiktakyldigt pricktest och blodprov, hittade ingen allergi och så var det klart ;) det hade jag kunnat sagt på en gång. :D jag känner så starkt i hela kroppen vad den vill ha och inte så stoppar jag i mig grejer som inte godkänns så får jag veta det. Oftast genom att jag kräks upp det, men även med urmuppad diabetes och annat som följd. Nåväl. Jag tror också på proteinbrist. Eller aminosyrebrist snarare. Jag tror inte jag kan tillgodogöra mig protein tillräckligt bra. Och det ger inflammationer pga LGS och proteinförgiftning. Jag ska räkna på det hela :) om vi därtill informerar om candidaöverväxt, kronisk borrelia och parasiter så lär proteinbehovet öka? ;) kan hampaprotein funka som komplement tro, får inte i mig tillräckligt med animalier för tillfället.. Fiskolja av mycket god testades för en vecka sen, det gick inte bra. :P Jag tror jag behöver fixa en punktlista för att få en överblick (igen)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Anterrabae
2013-01-21 23:49
#14

Jo just det, kortison har jag ju ätit i typ 12 år, pajat den egna produktionen så viss risk finns att jag inte får igång den igen.. På tal om proteinbehovet.. Nå, vad görs: A, B + b12, D, E, K1, Mag K cal zink mangan kisel kaliumjodid Bromelain quercitin, gurkmeja chili ingefära Parasit-te lymfrenande Kaffelavemang Kefir Rejuvelac Aloe Vera med bitar Kyäni sunrise -blåbärstillskott, antioxidanter mm Kyäni Nitro FX för NO Argi+ arginin mm Sjukgymnastik styrke- stabilitetsträning Ska läggas till N3 olja (linfrö?) Cellenzymer Mer rå jos, ffa grön och morot. Protein/aminosyror Skulle man kunna mäta ett stort proteinbehov med rawfood? Betoning på mycket rå juice och saltsyrahöjande tillskott, enzymer och probiotika?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2013-01-21 23:51
#15

Förresten! GAPS-diet/ kosthållning borde vara ganska optimalt/läkande och då även stabiliserande?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

dcos
2013-01-23 00:10
#16

Ok. Den här tråden vill jag hålla koll på ;)

Upp till toppen
Annons: