Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 2699 ggr
Anterrabae
3/21/14, 11:48 AM

Favoritfrukost?

Vad har du för favoritfrukost? Kanske en riktigt onyttig variant och en favorit som är nyttig?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[rumelle]
3/21/14, 1:35 PM
#1

Gårdagens godisrester är ju aldrig fel. Men godis äter jag bara någon gång i månaden så det blir ju inte så ofta. Annars är ett par skivor knäckebröd med en skiva korv eller lite keso och en stor kopp te med mjölk en favorit. :)

Anterrabae
3/21/14, 7:55 PM
#2

Jag älskar varm choklad och vispgrädde, med ostmacka till, gärna kavring eller limpa eller rågbröd. Men frukosten jag mår bra på är smoothie, på massa frukt och bär. Spädd med kefir/kombucha/rejuvelac eller liknande. Ev en knäckemacak till med färskost och grönsaker.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

cattisa
3/21/14, 8:31 PM
#3

Jag är helt såld på havregrynsgröt med lingonsylt och solhavre istället för vanlig mjölk. En halv skivad banan i är inte fel heller!

Visst är det konstigt att min absoluta favorit som vuxen är något som jag bara åt under tvång som barn! Fast då fick jag inte sylt och banan till förstås…

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Anterrabae
3/21/14, 8:45 PM
#4

Visst är det knepigt! Jag HATADE välling som barn, nu älskar jag havremust-välling! ❤️

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

dementia
3/21/14, 11:21 PM
#5

Omelett med olika fyllningar 😍

Indriz
3/22/14, 10:09 AM
#6

Har ett antal favoriter:
Havregrynsgröt med en klick äppelmos.
Frukostknäcke med alfalfa groddar.
Varm choklad och en varm äggmacka.
Te och nybakta scones.

Finns mycket att välja mellan men det är ett par i alla fall :)

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Annons:
MrsGoldfire
3/22/14, 9:16 PM
#7

Smooties! Helt underbart att mixa sin frulle och dricka den. 

Älskar även te och färskt bröd i alla former. Croissanter med sylt av något slag, ljumna och med Bregott…🤤

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

[Thiah]
3/24/14, 12:41 PM
#8

Stekt ägg och bacon är en lyxfrukost. Ibland gör jag det på smörgåsar som jag stekt i baconfettet. Kan sluta med bacon/ägg/salladsmackor och det är ju så gott! Gör det mest när jag vill bjuda sambon på nått gott till frukost/brunch. 

Annars äter jag gärna youghurt eller gröt med olika saker till.

Maria
3/24/14, 3:00 PM
#9

Äter bara frukost när jag bor på hotell ;-)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ary
3/24/14, 3:31 PM
#10

Ägg och bacon. Försöker för magens skull göra gröt med liite havregryn, linfrö och kli för magens skull.

På avd mindre nyttigt lät varm choklad och ostmacka gott, start är gott men otroligt sockrigt. Det värsta jag ätit är tårta till frukost dagen efter födelsedagar och kall pizza… 😞

Anterrabae
3/24/14, 3:37 PM
#11

Kall pizza är sjukt gott, gärna som en kombo frukost o lunch/ sen frukost. Vill inte kalla det för brunch, det skulle kännas lite som att häda ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Thiah]
3/24/14, 4:12 PM
#12

#11 kall gårdagens pizza är mums. Äter den gärna i sängen 😏

Anterrabae
3/24/14, 4:53 PM
#13

#12) Nä det gör inte jag, äter den i sängen alltså. Jag vill gärna vräka på massa vitkålssallad på. Gärna med surkål.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Maria
3/24/14, 4:55 PM
#14

Glömde skriva att när jag är på hotell så äter jag en massa äggröra och bacon eller korv om de har och så ska det vara saltade tomater till😛

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Korpglugg
3/28/14, 7:53 PM
#15

Min vanliga nyttiga variant:

1. Citronvatten

2. Juice på morot, rödbeta, gulbeta, selleri, fänkål, ingefära

3. Koffeinfritt kaffe

4. Skål med fermenterad sill, skräp efter juicningen, syrade grönsaker, kefir, dill, äggula, dijonsenap (dregel vad gott det är, hur det än låter. Rena drömmen varje morgon).

5. En flaska rejuvelac som andrafermenterats med moreller.

6. Smoothie på mer juicningsskräp, bär, gröna blad, 3 äggulor, rejuvelac eller vassla, kardemumma, vaniljpulver.

Detta äter jag varje morgon.

Onyttig variant: 

Gå loss på frukostbuffé på hotell! Fast det gör jag löjligt sällan. Och när det blir, så blir det inte längre onyttigt, utan mest ägg och ost och vad som kan finnas och rymmas inom LCHF/Paleo.

Facie
4/1/14, 10:33 PM
#16

Skrive bara den onyttiga för jag orkar inte ens prata om den nyttiga just nu:
Sempers knäckemackor med räkost/mildost och té med hounung… Åh vad jag saknar det!

Pretty wise //

[Oceansoul]
4/2/14, 6:21 PM
#17

Favorit nyttig frukost: Bananpannkaka med keso. 

Min favorit bland mindre nyttiga frukostar är glutenfri scones med fikonmarmelad och chevre

Gasoline
4/2/14, 9:50 PM
#18

Min onyttiga helgvariant är macka av något slag. Älskar bröd men utesluter det i min kost till största möjliga mån på vardagar. På vardagar äter jag oftast yoghurt, fil eller gröt. Men även det är gott och går dessutom att variera :-)

Fridaaaa
4/9/14, 10:26 AM
#19

Brukar äta:

Fil med banan i, eller bara lite kanel på plus en liten kopp kaffe med lite mjölk i.
Eller:
1-2 glutenfria mackor/frallor (egenbakade frallor), eller 1-2 glutenfria knäckebröd samt en liten kopp kaffe med lite mjölk i.

Är vanligast. Pålägg brukar bli ägg, skinka,ost eller makrill för det mesta.

Onyttig hmm… Kan hända att jag tar ett glas oboy till, men är inte så ofta.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
4/10/14, 1:22 AM
#20

2 d-vitamin och ett halvt glas vatten. Alternativt en c-vitamin, sån som brusar.

Kaffe när jag kommer till jobb. Äter först vid 12.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Zabbio
4/10/14, 10:04 AM
#21

Den frukost jag äter :p Mackor har alltid varit en faborit men det går ju inte längre. Vetefritt bröd duger inte. varma mackor är gott.. ägg o bacon.. idag blev det ägg och makrill…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Endezeichen
4/12/14, 5:45 PM
#22

Nu äter jag sällan frukost men de gånger jag ätit frukost (på helgen, när hunger och tid funnits) har jag uppskattat:

# Soppa av något slag (gärna soppa med hela gula ärtor)

# Te (gärna rött)

# Bröd fyllt med stjälkselleri, förvällda nässlor, purjolök (varning för att purjo kan bli lite starkt), eller rå vitlök (varning: BLIR starkt).

# Morotsbiff eller rödbetsbiff

# Chili sin carne med ris

# Ett äpple

Gillar lite mer matiga grejer. Flingor och sådant där har jag aldrig gillat, och gillar inte heller när det blir samma sak gång efter gång. Då växer frukosten bara i munnen på mig :/.

Anterrabae
4/12/14, 5:52 PM
#23

#22 tycker egentligen också bäst om "mat" till frukost. :) har upptäckt att jag generellt mår bäst på det.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Endezeichen
4/12/14, 6:06 PM
#24

#23 Då är vi två :).

Anterrabae
4/12/14, 6:17 PM
#25

Japp :D

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

JustMySelf
4/15/14, 8:51 PM
#26

Mugcake med rivet äpple, kanel och kardemumma om jag har tid, annars toast eller yoghurt med müsli

[elmaek]
4/21/14, 7:51 PM
#27

Havregrynsgröt med kanel och mjölk, en kopp kaffe med mjölk i och ibland ett ägg.. det brukar vara standarden!
Men rostade mackor är aldrig fel det heller 😃

Annons:
Maria
4/21/14, 7:54 PM
#28

Denna helgen så har jag faktiskt ätit äggost till frukost 2 dagar i rad🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anterrabae
4/21/14, 8:55 PM
#29

Åååh äggost! Det måste jag göra! ❤️ SJUKT gott ju!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Maria
4/21/14, 9:25 PM
#30

Javisst är det🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anterrabae
4/21/14, 9:37 PM
#31

Får åka och hämta mjölk hos bonden och göra :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Maria
4/21/14, 9:39 PM
#32

Ja, det måste ju bli allra godast.

Jag brukar göra på vanlig röd mjölk och så byter jag ut en del mot lite grädde med tanke på att man förr gjorde på fetare mjölk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anterrabae
4/21/14, 9:40 PM
#33

När jag gjort på vanlig mjölk så har det i receptet ingått antingen grädde och fil eller gräddfil :) Skär su med fil eller ättika?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Maria
4/21/14, 9:42 PM
#34

Jag gör som mormor (som kom från Orust)

Mjölk +grädde, ägg såklart😉 och så skär jag med gräddfil.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Anterrabae
4/21/14, 9:54 PM
#35

Och det är inte klassisk Orustmodell :D Just den från Orust är mjölk, grädde, ägg och ättika :) men överallt annars häromkring görnman som du (och jag) Den från Orust varvas inte heller med socker och äts ofta till mat. (Men det vet du säkert redan)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Maria
4/22/14, 8:10 AM
#36

Mormor berättade att man åt den osötade äggosten till saltsill bl.a.

Du har rätt. Mormor är född på Orust men mer eller mindre tillbringade sin mesta fritid i Ödsmål. Så receptet är säkerligen från trakterna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anterrabae
4/22/14, 8:18 AM
#37

Kul att jag har lite koll ^^

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Endezeichen
4/22/14, 11:58 AM
#38

Prövade grillade mackor med kikärtsylta igår. Måste lägga upp den som en favorit. Mycket god!

Blanksteg
4/22/14, 2:38 PM
#39

Rostade mackor med marmelad och ost är min favoritfrukost, men tyvärr inte så nyttig. Äter havregrynsgröt med kanel, banan och mjölk, samt två ägg till frukost. Samt en kopp te, och ibland ett glas med färskpressad apelsinjuice.

Ians
5/1/14, 1:15 PM
#40

Jag har två frukostar som jag varierar mellan:

Smoothie på bär och havremjölk + havrekli

Eller havrekligröt med bär och havremjölk.

Gott och bra för magen! Speciellt för mig som inte äter smörgås eller andra glutenprodukter.

[Rödluvan]1
5/3/14, 7:54 PM
#41

Pop tarts är faktiskt gott.

Annons:
DesK
5/8/14, 10:22 PM
#42

Krämig äggröra, lufttorkad skinka eller knaperstekt bacon, gurka, rättika, morot och en stor mugg te med lite honung

Omelettrulle med avocadoröra och räkor + temuggen

Kokt hackat ägg med hemgjord majonnäs, salami, gurka, tomat, rättika + temuggen

Tjock yoghurt med varma bär och dotterns frömüsli + temuggen

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Namiko
5/9/14, 5:10 AM
#43

#21 Jag måste tipsa om ett vetefritt bröd jag hittat som smakar riktigt gott. Provena Oat & carrot rolls, jag hittade det i frysdisken på Willys.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anterrabae
5/9/14, 10:24 AM
#44

#43 tack för tipset! Det är vi många som uppskattar! ❤️

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Caf_Roy
5/14/14, 1:33 AM
#45

Jag tar ett ägg, knäcker det i en liten skål och tar sönder gulan så den blir någelunda jämnt fördelad i ägget. Sen steker jag den i lite smör i en stekpanna och formar med en stekspade så den får samma form som min macka. Så fort den slutar rinna ur form saltar jag lätt och häller på ganska generöst med timjan. Direkt på med mackan (guldkorn) på ägget som fortfarande är löst upptill och när ägget fått fin färg på undersidan vänder jag på hela paketet. Då får jag en rostad äggmacka där jag inte riskerar att tappa ägget eller att det blir kallt medans jag brer den rostade mackan. Till det dricker jag te med lite socker.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Oceansoul]
5/16/14, 6:57 PM
#46

Provenas bröd är gott annars så finns alla friends of adams gluten/vetefria bröd som är fantastiskt goda särskilt det med frukt och nötter. Ack inte så billiga dock.. 

Questbar cookies and cream (Oreo) får stå som min favoritfrukost just nu så fantastiskt frälst av dessa proteinbars <3

[Outlawly]
5/18/14, 7:54 PM
#47

Jag käkar hembakat dinkelbröd med skinka och soygurt med hemmagjor müsli och kanske några bär i. Det är såå gott :D Ska jag va onyttig blir det rostat bröd med marmelad och soygurt med start chrunch.

Namiko
5/18/14, 8:01 PM
#48

Just nu äter jag samma frukost varje dag. En smoothie med banan, dadlar, hallon och blåbär.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
Upp till toppen
Annons: