Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 2368 ggr
CelsiusT
2014-05-11 10:22

8 tecken; blir du tjock av ditt kök?

Artikel: 8 tecken; blir du tjock av ditt kök?

Det här är något jag tycker är jätteintressant. Jag har redan köpt nya tallrikar för jag insåg själv att det är helt galet vad stora tallrikarna har blivit. Dom har inte bara vuxit i diameter, kanten som fanns förr har även försvunnit på dom flesta varianterna vilket gör att man får plats med väldigt mycket mer.

Jag har även funderat över det här med att ställa fram maten. När vi äter fika/frukost hos svärföräldrarna så ställer dom alltid fram allt, vilket gör att jag med lätthet tar 3-4 smörgåsar och sambon är nog lätt uppe på 4-5. Medan hemma så skär vi alltid upp 2 mackor till oss vardera och tar med till bordet. Vi äter alltså mer än dubbelt så mycket när obegränsad mängd bröd finns framme. Samma med middagen, vi har mer och mer börjat låta den stå kvar på spisen och inser att det är ytterst sällan vi tar mer än en gång.

Artikeln innehåller fler tips, som jag faktiskt ska ta vara på och testa. Någon mer som har tänkt på detta och vad tycker ni om tipsen? 

Kanske någon som har fler tips?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Fridaaaa
2014-05-11 10:24
#1

Ja jag funderar med på att byta ut vissa av våra tallrikar till mindre.
Jag använder mest de mindre nuförtiden.

Samma med maten, brukar i regel ta från spisen och sedan gå och sätta sig, blir inte mer heller. Ska helt klart läsa artikeln, tack för tipset!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
2014-05-11 10:36
#2

Att stora tallrikar och glas gör att man äter mycket är gammal kunskap, tyvärr är det svårt att få tag i små tallrikar. (glas spelar ingen roll för oss eftersom vi bara dricker vatten till maten om inte det är jul då är det julmust som gäller).

Däremot håller jag inte med om skafferiet, vi rymmer inte allt med torkad svamp, torkade nässlor och allt annat gott och nyttigt som sommaren för med sig, det är väl bättre att skriva att man inte ska ha godsaker hemma helt enkelt.

Sen så måste man ju få vara i köket annars också annars kan man ju inte baka och ha sig 😛

Dom där råden förutsätter att man har hemma godsaker och måste köpa allt som man annars kunde gjort själv nyttigare.

l'm back

Halvdansken
2014-05-11 10:58
#3

Lite fånig artikel. kakor och godis metraliserar sig ju inte i skafferi och skåp av sig själv. Bästa tipset är att man inte är hungrig när man går och handlar, så köper man inte på sig så mycket onyttigheter.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

CelsiusT
2014-05-11 11:00
#4

#2 Råden riktar sig nog till dom som har lite svårt för det här med vikt och kost. Trots att jag är duktig och lagar bra mat så är jag kass på att ha saker hemma utan att göra för mycket eller låta det vara.

Att vara i köket och baka är ju bla en av dom stora bovarna, iaf för mig. Bakar mer än gärna och pysslar gärna i köket…vilket resulterar i en hel del äta, speciellt onyttigt. Jag har också svårt för det här med att ha godsaker hemma, det tar gärna slut. Men faktum är att vi har i ett halvår haft en kartong med djungelvrål högst upp, längst in. Skitsvår att komma åt, och vi har inte ätit särskilt många påsar av den i och med det, så nog fungerar det tänker jag. Det är svårt det där med att kombinera "inte ha godsaker hemma" och att ha något att bjuda på när man får besök.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Facie
2014-05-11 18:13
#5

Det där med tallrikarna kan jag verkligen hålla med om! Vi hade ett par jättesnygga fyrkantiga tallrikar ett tag och efter ett tag märkte vi verkligen hur mycket mer vi hade börjat äta under middagarna just för att tallrikarna var så stora. 
Nu försöker jag alltid äta på mindre tallrikar :)

Pretty wise //

tlover
2014-05-11 19:51
#6

#4 jag tror det är bättre att tipsa om att inte ha godsaker hemma än att säga att man inte bör ha stora skafferier för man kan lätt ha stora skafferier och köpa hem storpack utan att det behöver vara onyttigt man har i dom och bara för att man bakar måste man inte baka godsaker, här hemma är jag mycket i köket för att jag gillar att laga mat från grunden, gör egen ost, bakar eget matbröd (både glutenfritt och vanligt), gör egna pålägg, gör egen tofu, torkar mat, gör egna mellanmålbars, kokar bönor/ärtor osv Jag bakar godsaker också men inte så ofta. Jag tycker mest det är dålig fokus då det ofta har att göra med vad man köper hem snarare än storleken på skafferiet eller hur stort kök man har.

l'm back

Annons:
CelsiusT
2014-05-11 20:00
#7

#6 Jag tror nog inte man ska ta tipsen som lagar rakt av ;P Jag tror nog det är tips som är till för att hjälpa en att fundera över hur man lever. För en del passar vissa saker och för andra passar andra saker. Dom skriver inte att du inte får vara i köket och laga mat hela dagen, jag tolkar det snarare som att dom menar att när man är klar så är det bra att inte vara där "i onödan" för då lockas man lätt att plocka fram godsaker eller äta trots att man egentligen inte hade tänkt det. Man får nog ha lite fantasi själv också och inte tro blint rakt av på det man läser, eller tro att man måste göra så rakt av. Allt som står i dom tipsen passar definitivt inte mig rakt av, men jag förstår deras grundtanke och kan applicera det i mitt liv och tänka till angående mina levnadsvanor.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gasoline
2014-05-21 19:48
#8

Mycket intressant! 🙂

Anterrabae
2014-06-19 18:49
#9

Tycker att det är bra att bli påminnd om ev fällor.. Sen har inte alla allt, men man kanske hittar nåhot. Jag har också minskat tallriksstorleken hemma. Vi äter på sk assietter, men de är stora som Mattallrikar.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TanatosNyx]
2014-06-21 11:57
#10

#9 Samma här, jag lessnade på alla enorma "pizzatallrikar", så jag letade upp större assietter i stället och vips hade vi lagoma mattallrikar 👍

smurfis
2014-07-29 18:25
#11

Vi har assietter som är något större än vanliga och de funkar perfekt! Jag äter mindre. Vi tar alltid maten vid spisen och jag vet hur stora portioner som blir bra för mig. Sällan jag tar om mat. 

Jag dricker mest vatten så för mig spelar glasen mindre roll. Men jag kan förstå om man dricker mer när man har större glas….

Stort skafferi. Nja, det beror ju på VAD man köper hem för något. Jag vill gärna ha vissa grejer hemma men det betyder inte att jag vräker i mig allt på en gång.

Jag är i köket och gör andra saker också. Det blir inte automatiskt att jag äter bara för att jag är i köket.

Hela grejen utgår ju ifrån att man inte har kontroll över sitt ätande. Antingen att man äter mer fast man inte är hungrig eller att man ger efter för suget.

_Fisken
2014-07-31 23:53
#12

En enkel regel är väl ialla fall att det man bär över tröskeln hamnar i magen och runt midjan? 
När jag var liten var tallrikarna mkt mindre. Även glasen. Läsken. Godispåsarna. Allt var mindre. Jag tkr man ska gå tillbaks dit. Det är sunt.

Inkanyezi
2014-08-24 12:26
#13

Jag tycker nog att man ska ta det med en mycket stor nypa salt. Må Bra har en affärsmodell som bygger på att sälja myter om viktnedgång, och att skapa mindervärdeskänslor för den som inte lyckas, för att mota in dem i fållan och konsumera mer av vad de säljer.

Jag lägger inte upp mer på min tallrik för att den är större. Pizza tillhör visserligen inte vad jag brukar äta, men jag har ingen svårighet att ta en sjättedel av en pizza för att pilla i mig, och jag kan lägga biten på en jättetallrik utan att skämmas, även om jag snarare kanske skulle rulla ihop den och äta den direkt i handen.

Däremot finns det livsmedel som driver viktuppgång, och även sådant som kanske inte riktigt är livsmedel. Hunger och sug är ett komplicerat spel med diverse hormoner i kroppen, och den epidemiska viktökningen över världen hänger intimt ihop med olika beståndsdelar i livsmedlen, där främst socker, och då i synnerhet fruktsocker, har en nyckelroll. Men också andra kolhydrater är inblandade, som de i det vita brödet.

Så den som har lyckats få en övervikt ska nog inte titta så mycket på tallrikens storlek, i hopp om att en mindre tallrik skulle kunna minska fettvalkarna. Många hänger också upp sig just på de synliga bilringarna, när det minst hälsosamma fettet ofta är osynligt, det viscerala fettet, som är inbäddat i buken mellan organen.

Det finns livsmedel som är direkt ohälsosamma och fettdrivande också när socker är borttaget. Det vita brödet, pasta och andra veteprodukter, tillsammans med müsli, som är en rejäl sockerfälla. Majsflingor och Kalaspuffar, eller Start är inte heller vettigt att ta till frukost.

Att vad man handlar hänger ihop med vad man äter är knappast rymdteknologi, men problemet för de flesta som har mer eller mindre galopperande viktuppgång är problemet att de faktiskt inte vet vad som är "nyttigt". Hur många är det inte som tror att man skulle kunna gå ner av att äta fettsnålt? Också skräpblaskan Må Bra puffar för fettsnål kost. Ren idioti. Man blir inte grön av att äta grönsaker, och man blir inte heller fet av att äta fett. Fett är absolut nödvändigt i kosten, därför att många av de livsnödvändiga vitaminerna är fettlösliga och bara finns naturligt i fett. Exempelvis fullfet mjölk innehåller D-vitamin, som annars tillsätts i den fettfattiga mellan- eller skummjölken, liksom i "vanlig" mjölk.

Så vi som har gått ner i vikt utan att bry oss om att begränsa matintaget med några knep, äter nog i regel mer fett än de flesta. Jag ersatte en tid alla kolhydrater med fett så långt det var möjligt, även om jag nu äter lite mer av dem. När jag åt ohämmat med fett gick jag ner åtta kilo och närmade mig undervikt. Jag skyr fortfarande livsmedel där fettet är borttaget - i många fall läggs socker till där fettet tas bort, för att "förbättra smaken".

Så jag tror att den där artikeln är en del av marknadsföringen av metoder och preparat för att lura i folk att man kan gå ner i vikt och stanna där, genom att äta fettsnålt med mycket socker. De odlar också myten att man skulle kunna "bränna fett" och gå ner i vikt av motion och träning. Inget fel i att motionera, men det främjar inte viktnedgång, är snarare neutralt i det avseendet. Men när man inte är överviktig är det lättare att motionera, och man kan iaktta att de som motionerar mycket är mindre feta än de som motionerar lite. Men det betyder inte att det är ett orsakssamband.

Så om du vill fortsätta bli lurad, skaffa gärna mindre tallrikar och tvinga dig ut i spåret, och ät sockerblasket som månglarna säljer, och gå upp i vikt ännu mer, så att du blir ännu mer intresserad av att gå ner och köper mer hälsoporr. Men om du vill få en smärt och smidig kropp utan ansträngning, finns det faktiskt bättre sätt.

Annons:
CelsiusT
2014-08-24 19:38
#14

#13 Vad bra för dig att du klarar att lägga upp lagom även om tallriken är för stor. Tyvärr inte alla förunnat. Varpå det faktiskt är ett bra tips, om man nu har svårt för den biten. 

Självklart räcker det inte med att byta tallrik om man är överviktig. Men det kan ju vara en hjälp på traven. Sen är det självklart viktigt att se över vad man stoppar i sig också, men ärligt talat så tror jag personligen att "lagom är bäst" och jag tror inte på det här att kolhydrater är livsfarligt. Ja i för stor mängd kan det vara farligt men jag tror inte att lagom mängd skadar. Jag själv är inget fan av lchf, men olika metoder passar olika människor.

Sen tror jag inte på att det är mycket man får utan minsta ansträngning. Tror på att det är bra och nyttigt att röra sig och hålla igång, det handlar inte bara om viktnedgång utan om att få kroppen att fungera både fysiskt och psykiskt. Människan är gjord att motionera, tro det eller ej ;P 

Så där tror vi helt enkelt olika, och det är helt okej.

Lurad och lurad. Mindre tallrikar gör att jag äter en mer lagom mängd. En mängd som gör att jag inte mår illa efter maten och att jag orkar mer. Lagom mängd gör att jag inte får samma hetsätning och inte heller samma hysteriska sug mellan måltiderna. Jag går inte upp i vikt och motion gör mig gott såväl fysiskt som psykiskt så det kommer jag fortsätta med. Har en kompis som gått ner över 30kg bara genom att anamma metoden "lagom". Vet även många som gått ner av lchf, så jag säger inte att det inte fungerar. Men jag tror personligen inte att det är det enda rätta och jag vet att det inte passar mig (har provat).

Medarbetare på westernridning.ifokus

_Fisken
2014-08-24 21:31
#15

CelsiusT. Jag håller med dig i varenda stavelse.

Namiko
2014-10-15 12:46
#16

#13 Det största problemet med att försöka gå ner med en fettsnål kost brukar vara att folk inte äter en fettsnål kost. En fettsnål kost bör inte innehålla mer än 10 E% fett, det folk tror är en fettsnål kost ligger på närmare 3 gånger så mycket och då är det inte så konstigt att folk har svårt att tappa vikt.

Bara för att fett är livsviktigt betyder det inte att vi behöver ösa på med enorma mängder av det.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Inkanyezi
2014-10-22 18:55
#17

#16 Nej, inte behöver man ösa på enorma mängder fett, men det har väl ingen någonsin hävdat? Däremot är det, precis som du säger, livsviktigt att få i sig fett, medan vi däremot inte alls behöver äta några kolhydrater.

Så varför ska man då vara fettskrämd? Fettet gör ju inte någon skada, vilket kolhydraterna ändå har påvisats göra. Och när det nu är oändligt mycket lättare att gå ner i vikt med en kost som inte är fettsnål, varför ska man då kämpa med att gå hungrig med en kost som är fattig på fett? Det verkar lite bakvänt tycker jag.

Namiko
2014-10-22 21:16
#18

#17 Så man ska istället gå runt och vara rädd för kolhydrater? Själv mår jag bäst, har minst värk och mest energi på en fettsnål kost rik på kolhydrater, främst från frukt. Att man måste gå hungrig bara för att man äter lite fett är inte rätt heller. Jag är minst hungrig på en kolhydratbaserad kost medan en fettrik kost dels gör mig illamående och trött men även hungrig som tusan.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Fridaaaa
2014-10-22 21:17
#19

#17 Finns ju dock "bra" och "dåliga" kolhydrater precis som fetter. Och handlar ju om mängden Kolhydrater finns ju t.ex i grönsaker.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
2014-10-22 21:18
#20

#18 Nu var du rejält oärlig Namiko. Trollar du?

Annons:
Fridaaaa
2014-10-22 21:40
#21

#20 Varför skulle hon vara oärlig samt trolla? Ser inget sånt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
2014-10-22 22:17
#22

#21 Hon insinuerar att jag skulle ha påstått att man ska vara rädd för kolhydrater, och ingenting jag har skrivit antyder någonting åt det hållet. Om Fridaakesson vill gå runt och vara rädd för kolhydrater så är det hennes egen sak, inget som jag har med att göra. Frågan om trollning kommer av att hon pekar på ett inlägg jag gjorde.

CelsiusT
2014-10-22 22:19
#23

Kan inte alla bara acceptera att vi alla är olika, tycker olika och fungerar olika på olika kost och sedan respektera varandras beslut? Och sluta tvinga på andra att ens egna kost-val är bäst, eller hävda att andra har fel och att bara ens eget tänk är rätt? Är det inte bättre att inse att alla är olika?

Jag vet att vissa trivs jättebra på kolhydratfattig kost medan andra trivs på fettfattig kost, vissa gör som jag som äter precis vad jag vill men lever i landet lagom och äter istället måttligt av allt ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Inkanyezi
2014-10-22 22:32
#24

#23 Jag har inte försökt tvinga på någon någonting. Jag begriper inte varför det ständigt ska komma den typen av anmärkningar.  Det jag reagerade på var att ord lades i min mun, och det godtar jag inte.

Är det inte rimligt att man står för sina egna åsikter utan att insinuera att andra skulle ha uttryckt sådant som de inte har sagt?

CelsiusT
2014-10-22 22:46
#25

#24 Jag har inte påstått det heller ;P Jag skrev en allmän kommentar och jag hoppas att alla kan läsa den och komma till insikt. Vem det är som "spårat ut" och börjat diskutera rätt/fel vad gäller kost tycker jag är totalt oväsentlig. Jag tolkar bara in en icke-accepterande ton i tråden och jag önskar hellre att folk accepterar att vi alla tycker och tänker olika i den här tråden som ju handlar om en artikel med allmänna tips.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fridaaaa
2014-10-23 09:31
#26

#22 Va? Hur blev jag inblandad i "rädd för kolhydrater"? För jag har just skrivit motsatsen, att man inte behöver vara rädd för det osv. Nu skriver du något som jag/vi inte skrivit xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Namiko
2014-10-23 11:13
#27

#22 Jag trollar inte och jag la inga ord i munnen på dig. Jag ställde en fråga.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
Inkanyezi
2014-10-23 12:31
#28

En så kallad retorisk fråga, och det fanns ingenting som antydde att man skulle vara rädd för kolhydrater, så det handlade inte om en fråga, utan om en insinuation.

Och Fridaakesson, det var en slintning på tangentbordet, det ska självfallet vara Namiko, som ställde den s.k. "frågan".

Upp till toppen
Annons: