Annons:
Etikettandraaspekterpåhälsa
Läst 1783 ggr
Blanksteg
2014-06-24 12:10

Smoothie som lunch?

Hej!

Jag undrar om en smoothie räcker som lunch? Eller är det för lite? Tänkte börja med smoothie till lunch, innehållande naturell yoghurt, bär, nötter, havregryn, linfrön m.m. Jag brukar annars aldrig äta någon vidare lunch, utan äter oftast bara kanske en frukt eller en risifrutti, och ibland snabbnudlar, under dagen.

Annons:
Niniz
2014-06-24 12:19
#1

Bara en smoothie tycker jag låter väl lite. Prova smoothie + smörgås/frukt i alla fall :) Även om din smoothie låter nyttig och matig är det nog lite väl  lite ändå :)

Blanksteg
2014-06-24 13:12
#2

Ok, tack för svaret! :)

[rumelle]
2014-06-24 14:50
#3

Det beror helt på hur mycket du äter på övriga måltider under dagen. Jag har själv svårt för att få i mig speciellt mycket till lunch när jag jobbar, brukar oftast bara bli en frukt. Men jag satsar på en bra frukost på morgonen och ordentlig middag när jag kommer hem istället.

CelsiusT
2014-06-25 17:37
#4

Låter ju som att det skulle vara bättre att ta en smoothie än att inte få i sig något. Förr kunde jag dricka bara en smoothie till frukost och jag stog mig väldigt bra på det fram till lunch. Men sen åt jag rejäl lunch och rejäl middag.

Det är ju lite lite med bara en smoothie, men om man äter ordentligt i övrigt så är det väl inte så konstigt tycker jag.  Det blir ju ungefär som att ta en tallrik fil o flingor med bär och nötter i, och det kan man ju klara sig på även om det inte är så mycket. Men det beror ju också på vad man gör på dagen. Sitter man still så kan det gott räcka, men arbetar man så är det väl lite tunt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

smurfis
2014-07-29 18:19
#5

Huvudsaken är ju att du äter bra när du tittar på hela dygnet. En smoothie låter bättre än typ ingenting. Det går ju att göra smoothies även med grönsaker och då blir det kanske ännu lite mer matigt? Du får väl testa och se om det håller dig mätt. Klarar du dig på en frukt så klarar du dig absolut på en smoothie!

Blanksteg
2014-07-29 18:31
#6

Ja, till frukost äter jag antingen två brödskivor med ost eller havregrynsgröt med kanel och en banan, och dricker te till. Till lunch dricker jag numera smoothies med mjölk, naturell yoghurt, valnötter, linfrön, havregryn och jordgubbar (alt. hallon eller blåbär). Tar liksom lite vad jag har i skafferiet. Till middag brukar jag oftast äta västerbottenpaj, linssoppa eller pasta. Skulle nog behöva äta mer grönsaker dock. Skulle kunna lägga till spenat eller nåt annat i smoothien. Ska även i höst försöka hitta fler maträtter som jag gillar som jag kan göra till middag.

Jag är inte så aktiv på dagarna mer än att jag gymmar minst två dagar i veckan. Så jag blir inte så hungrig särskilt ofta på dagarna. Känner liksom aldrig att jag blir sugen eller hungrig på mellanmål, så brukar inte äta någonting mellan måltiderna heller.

Annons:
Halvdansken
2014-07-29 20:18
#7

Det är väl bara att prova och se?  Det finns inga regler om hur mycket man "måste" äta. Jag äter oftast två gånger om dagen, vilket många anser vara helt fel.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

smurfis
2014-07-29 21:41
#8

Det låter som om du ev. skulle behöva äta lite mer protein och även grönsaker. Broccoli och blomkål är ju mättande och bra grönsaker och är ju kanske bättre val än t ex gurka. Det är ju kanske också bättre att minska på snabba kolhydrater som t ex vanlig pasta och äta mer långsamma kolhydrater för då håller du dig mätt längre.

Jag äter oftast två mål mat om dagen + frukost men då dricker jag bara kaffe. 😃

Men jag äter ändå 1500-2000 kcal per dygn och jag äter vanlig lagad mat två ggr per dag. Du får testa och se vad som funkar för dig!

Blanksteg
2014-07-29 21:53
#9

Jag har börjat äta kvarg åtminstone, men inte varje dag. Det känns ju lite som att jag äter för lite när jag bara äter en vanlig lagad måltid per dag. Jag får nog börja med mer grönsaker och ha det både i smoothien och till middagen. Att ställa mig och laga vanlig mat vid lunchtid… egentligen så är orsaken till att jag inte gör det att jag är snål och vill spara in pengar, och kanske också för att jag är lite lat och tror att det tar en massa tid. Nu är jag inte så trött längre på dagarna som jag brukade vara, tack vare att jag börjat träna. Så att börja äta riktig lunch skulle väl inte göra en så stor skillnad för mig i och för sig, men jag är säker på att jag har vitamin- och mineralbrister i och med att jag inte äter så mycket grönsaker och i och med att jag håller mig till så pass få maträtter.

smurfis
2014-07-29 21:59
#10

Tips! Laga desto mer mat på kvällen så kan du värma dagen efter till lunch. Då slipper du laga mat på lunchen.

Blanksteg
2014-07-29 22:00
#11

Ja, det vore ju något! :) Tack för tipset!

Upp till toppen
Annons: