Annons:
Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 3509 ggr
Fridaaaa
6/25/14, 3:16 PM

Koffeinfritt kaffe

Smakar koffeinfritt kaffe som kaffe med koffein?
Ska nämligen testa att utesluta all koffein  en period och se om jag mår bättre på det. 

Några bra märken som har det? (dricker inte billighets som ICA och inte heller zoegas eller hur det stavas). Ska helst finnas eko med.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
ChristineL
6/25/14, 3:26 PM
#1

Nej, det smakar skit allvarligt talat. En kompis råkade köpa fel en gång och det upptäckte vi inte förrän vi satt där båda två och grimaserade över våra kaffekoppar. Prova med olika teer istället.

Fridaaaa
6/25/14, 3:29 PM
#2

#1 Åh vad tråkigt 😕
Inte så förtjust i teer tyvärr, väldigt få smaker jag tycker smakar bra 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
6/25/14, 3:31 PM
#3

#2 alla teer innehåller ändå koffein (om inte man medvetet tagit bort koffeinet men såna teer är ovanliga i Sverige) så det är (vissa) örtteer du får satsa på om du vill utesluta koffein.

l'm back

Fridaaaa
6/25/14, 3:33 PM
#4

#3 Står inget på förpackningen att det är koffein i den jag har, Lipton är märket. Inte som jag kan finna och kollat överallt på förpackningen.
Örtteer dricker jag inte alls, smakar inget vidare.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
6/25/14, 3:35 PM
#5

#4 alla teer innehåller koffein, det skulle nog snarare stå om det var koffeinfritt.

Däremot är örtteer (däribland rooibos aka "rött te" som inte är ett te utan ett örtte)  oftast koffeinfrian (men inte alla tex yerba mate)

l'm back

ChristineL
6/25/14, 3:37 PM
#6

#2 - Synd, antingen om du försöker trappa ner då eller skippa helt..? Försöker också dra ner på det men av ren vana drar man igång bryggaren.

Annons:
tlover
6/25/14, 3:40 PM
#7

#4 vad jag förstår så är dessa liptons örtteer (som är koffeinfria)

l'm back

Fridaaaa
6/25/14, 3:41 PM
#8

#5 Märkligt att det inte står då, för det ska ju stå om det innehåller koffein. Kollat som sagt överallt på förpackningen och på ingredienser står det inte heller med. Och det måste väl stå med om det finns?

#6 Dricker max 1 kopp per dag, i regel på morgonen men ska försöka få bort koffein helt då jag tror att jag inte tål det eller ja är överkänslig. Så vill ha något på morgonen att dricka istället för kaffet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
6/25/14, 3:44 PM
#9

#8 står det svart te, grönt te, oolong te, vitt te, gult te (tveksamt) eller pu-erh (tveksamt) så är det koffein i sig, jag tror inte dom måste skriva ut det eftersom det står vilket te det är.

Men det innehåller ju mindre koffein än kaffe. Kolla länken i #3 så har jag en artikel om koffein i te med bland annat vad 2 dl av varje tesort innehåller i koffeinväg (på ett ungefär)

l'm back

Fridaaaa
6/25/14, 3:48 PM
#10

#9 Löjligt om de inte måste det. Många som inte vet om att det är koffein i om det inte står, bara för att det står "svart te" till exempel. Fel av dem anser jag, eftersom det inte ger info alls att det innehåller koffein eller ej.
Syns ingen länk  i #3 för mig 😕

Dricker som sagt väldigt få tesorter & smakar och dricker inte till exempel örtteer. Vill ha smak på det, och tycker inte att de brukar ha det eller blir de betska istället.

Undra vad jag ska dricka på morgonen istället nu när jag inte kan dricka kaffet 😕 Dricker inte det för att bli pigg eller liknande kan tilläggas då koffein inte gör mig piggare, inte märkbart i alla fall, dricker för att det är gott.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
6/25/14, 3:53 PM
#11

#10 står det att det är koffein i kaffe? (jag dricker inte kaffe så jag har ingen aning) om inte är det ju inget konstigt att det inte står.

Länken är i orden "alla teer" i inlägg #3 jag testar också att lägga in den här (klicka på "lägga in den här")

l'm back

Fridaaaa
6/25/14, 3:58 PM
#12

#11 Inte en blekaste, aldrig kollat. Står på om det är koffeinfritt dock på förpackningen  alltså tydligt. Men aldrig sett det på teer någongång. Och kaffe är det nog få som inte vet att det innehåller koffein, jämfört med teer.
Inte på min dator finns inte länken i #3.  Texten är svart och händer inget när jag klickar på "alla teer". men kanske något nu medan iFokus ändrar om så att det kommer kanske småbuggar.

Men teer är uteslutet då eftersom det inte finns koffeinfritt av det jag gillar 😕 Så då är frågan: Vad ska jag ha istället på morgonen… hmm.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
6/25/14, 4:20 PM
#13

#12 koffeinfria teer är ovanligt i Sverige det är nog därför man aldrig ser det (om inte det är örtteer då brukar det stå). De flesta vet ju i alla fall om att det finns koffein i svart te.

Är du fortfarande intresserad av koffeinartikeln så gå in på te i fokus, in på artiklar, "övrigt terelaterat" och där finns "koffein i te".

Det finns ju teer som man gjort koffeinfria men vad jag förstått är det inte så gott. Gör man hojicha på ett speciellt sätt blir det nästan koffeinfritt ("koffeinfritt" kaffe och te innehåller fortfarande koffein men i mycket små mängder).

l'm back

Annons:
Fridaaaa
6/25/14, 4:25 PM
#14

#13 Nja, inte här upplever jag att många vet det i alla fall….
Har kollat in den, för länken finns med i #11.

Måste vara gott, annars är det ingen mening att dricka det, så som sagt, teer är alltså uteslutet då 😕 För är väldigt få teer jag gillar ens smaken på. Som jag skrev i #12, får jag klura ut något annat att dricka men vet inte vad.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
6/25/14, 4:36 PM
#15

#14 det kan ju bero på vilken omgivningen är. Många vet inte att grönt te innehåller koffein men de flesta jag stött på vet då i alla fall om att svart te innehåller koffein.

ang gott har jag svarat i din andra tråd.

l'm back

Fridaaaa
6/25/14, 4:39 PM
#16

#15 Kan vara så. De flesta dricker kaffe runt om mig eller inget sånt alls. Min pappa dricker te dock mycket. Men aldrig tänkt på eller lärt mig att svart te = koffein.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
6/25/14, 4:41 PM
#17

#16 här är det ganska många som dricker te (också)…

fast det kan ju delvis vara mitt "fel"

l'm back

Fridaaaa
6/25/14, 5:10 PM
#18

#17 Kan vara så hehe.
Behöver ha något med jag lätt kan ha med till jobbet och dricka till frukost då jag inte kan äta frukost innan jag åker till jobbet om jag börjar kl 7  eller 8 :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[rumelle]
6/25/14, 5:13 PM
#19

Har du provat rooibos-teer (rött te)? De räknas ju till örtteer och ska alltså inte innehålla något koffein. Jag har en ekologisk sort med vanlijsmak som verkligen smakar underbart. Och det blir inte alls bittert även om man gör det starkt. Tror jag köpte det på Coop.

Fridaaaa
6/25/14, 5:16 PM
#20

#19 Tlover har kommit med det förslaget med men beror helt på vad det finns för smaker. Testat både rött och grönt te innan men inte gillar de sorter jag smakat (minns ej vad det varit för märke). Och jag har inte sett det märket heller när jag handlat men mest tittat på de få smakar av Lipton som jag gillar. Men får kolla imorgon om Maxi har det när jag ska veckohandla och vilka smaker.
Handlar dessvärre i princip aldrig på Coop då vi inte har det i stan mer än en liten och där handlar vi aldrig😮

Samt måste finnas som påse då jag inte kokar te (har inget att koka det i heller för den delen).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[rumelle]
6/25/14, 5:24 PM
#21

#20 Får hoppas du hittar något som funkar! Det har kommit allt mer röda teer på senare år, så det borde finnas lite olika smaker att välja på. 
Annars finns ju t.ex. cikoria, som kan fungera som kaffesubstitut. Är ganska säker på att det är koffeinfritt. Vet dock inte var man kan få tag i det, men gissar på hälsokost. Har själv bara smakat det en gång, när jag var typ 15. Tyckte då att det var ganska äckligt men det tyckte jag om kaffe på den tiden också. :P

Fridaaaa
6/25/14, 5:28 PM
#22

#21 Finns det i påse då? 
Har i princip inga hälsokostbutiker här, så behöver ha något som är lätt att få tag på i vanlig butik så att säga.  
Jag behöver enbart ha något jag kan dricka på morgonen i stället för kaffe. Alltså något som ersätter, Koffeinfritt är pga att jag ska testa om det hjälper för magen.

Ska även vara färdigt så att säga eller lätt att göra även på jobbet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[rumelle]
6/25/14, 5:30 PM
#23

#22 Jag har bara köpt i påse. :)

Fridaaaa
6/25/14, 5:32 PM
#24

#23 Ok, får kolla i morgon på Maxi vad de har för utbud på koffeinfritt te helt enkelt i god smak verkar vara väldigt svårt att hitta 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[rumelle]
6/25/14, 5:38 PM
#25

#24 Hoppas de har något som är ok. Annars vet jag inte riktigt vad man kan dricka istället. Jag dricker oftast ett glas med c-vitamin (brustablett) på morgonen, men jag antar att det är något varmt du vill åt om det ska kunna ersätta kaffe.

Fridaaaa
6/25/14, 5:42 PM
#26

#25 Nej måste inte vara varmt. Jag dricker/drack kaffe på morgonen bara för att det var gott, så måste inte vara varmt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
6/25/14, 6:18 PM
#27

#20 rooibos finns i jättemånga smaker, det är jättepopulärt så du borde hitta nått 🙂vad gillar du för teer från liptons? (jag tänker man kanske kan hitta nått liknande)

Det finns förresten påsar som man kan fylla på själv. Min man har med sig dom till jobbet hela tiden (de finns inte att köpa på ica men säkert på internet).

l'm back

Annons:
Fridaaaa
6/25/14, 6:20 PM
#28

#27 Hallon, svartvinbär och forest fruits gillar jag från lipton.
Vill helst undvika att beställa, bättre om det finns i matbutik 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
6/25/14, 6:39 PM
#29

#28 Synd att du inte vill köpa från nätet, örtte på hallonblad och örtte på svartvinbärsbad ska visst vara ett väldigt bra tesubstitut för fruktigare/bärigare teer men det finns nog rooibos med de smakerna.

l'm back

Fridaaaa
6/25/14, 6:41 PM
#30

#29 Vill ha så jag kan köpa när det behövs vid veckohandling samt slippa onödiga fraktkostnader.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anterrabae
6/27/14, 8:09 PM
#31

Jag känner många som dricker koffeinfritt kaffe, och tycker stt det är helt ok. De köper oftast Gevalias. Koffeinfritt eko-kaffe finns bla från clipper, men de är lättast att hitta i ekobitiker. Annars är det nätet som gäller.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Fridaaaa
6/27/14, 8:11 PM
#32

#31 Hört från flera jag frågat att de tycker att det smakar skit :/
Vi har inga renodlade eko-butiker här tyvärr, är enbart eko i matbutikerna och vill kunna köpa i butik, mycket enklare plus slippa fraktkostnader (måste spara in så gått det går som student). Men köpt en vettig jucie nu som jag dricker på morgonen istället 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
6/27/14, 8:31 PM
#33

#32 det kan ju hända att matbutikerna kan ta hem det om man frågar (det skadar då inte i alla fall)

l'm back

Fridaaaa
6/28/14, 9:09 AM
#34

#33 Blir dock inte att jag köper det av anledningen i #32 att så många i min omgivning har sagt att koffeinfritt inte smakar bra alls, så satsar på annat istället 🙂 Har bland annat varit gevalias koffeinfria kaffe.
Sedan handlar vi inte alltid i samma butik, känner inte riktigt för att höra med 3-4 butiker 😛 Som sagt, blir att satsa på annat istället, testat denna jucien nu, och den är god, så blir nog något sånt 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
tlover
6/28/14, 9:15 AM
#35

#34 jag tänkte mest alla vet inte att man mycket väl kan fråga efter vara i butiken 🙂(men jag förstår att du inte vill testa för jag testar det mesta i teväg men jag vet inte om jag skulle vilja testa koffeinfritt te)

l'm back

tlover
6/28/14, 9:27 AM
#36

Inspirerad av ditt dilemma så har jag gjort en undersökning om koffeinfritt te och vad folk tyckte om det (här är den).

l'm back

Fridaaaa
6/29/14, 9:05 AM
#37

#35 Ja visst kan man fråga i affärer, vissa tar in andra inte men skadar ju inte 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hennah
7/2/14, 10:41 AM
#38

Man kan ju dricka en kopp drickbuljong eller misosoppa om man kan tänka sig ngt salt på morgonen. Det gör jag om jag vill ha nåt koffeinfritt på morgonen, händer inte så ofta dock… :-) Misosoppa som bara ska röras ut i en kopp varmt vatten finns att få tag på i de flesta lite större butiker.

Fridaaaa
7/2/14, 11:06 AM
#39

#38 Soppa = lunch eller liknande för mig, ingen dricka.
Nej salt vill jag helst inte ha. Drickbuljong?
Vill ha en dryck jag kan dricka till frukost dagligen, och som jag kan ha med till jobbet med (kort frukost på vardagarna)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: