Annons:
Etikettrådochrön
Läst 3820 ggr
[Emma--]
7/5/14, 11:55 AM

Vegetarianer har sämre hälsa, men lever längre

Möttes av en artikel på facebook idag om en ny studie som visar att vegetarianer har sämre hälsa. Mental och fysisk hälsa, hjärtattacker, cancer och livskvalité. Allt var sämre hos vegetarianer.

Men så under den artikel såg jag en annan som också var relativt ny där det stod att vegetarianer lever längre och har bättre hälsa. 

Jag gissar att man skulle behöva läsa alla studierna, men det verkar ju inte vara riktigt utrett vad som ger bättre hälsa i alla fall.

Men jag tror ju personligen att man måste utgå från sig själv och vad man själv mår bra av och fungerar på.

Tror ju hur som helst att en som äter rött kött i överdrivna mängder riskerar mer än den som äter en vettig vegetarisk kost. 

http://nyheter24.se/nyheter/forskning/766173-vegetarianer-har-samre-halsa-an-kottatare

http://www.svd.se/mat-och-vin/vegetarianer-lever-langre_8622462.svd

Annons:
Endezeichen
7/5/14, 1:22 PM
#1

En reflektion bara, men det kanske beror på helfabrikat såsom quorn, pressat sojakött? Vad jag vet är det i alla fall lite vanligt bland vegetarianer att äta sådana produkter. Det är helt möjligt att leva ohälsosamt som vegan (och vegetarianer): vi har mjölkfri glass, mjölkfri choklad, animaliefritt godis, fejkkött, mjölkfria mjölkprodukter, fikabröd. Vi kan röka, skita i att röra oss, dracka vissa typer av alkoholhaltiga drycker (även om det är vanligt att man lever mer hälsosamt efter att ha studerat kost och hälsa). Men man kan också leva ett väldigt hälsosamt och bra liv genom vegetabilier av alla sorter, frukt, nötter och frön i viss mängd, bönor, linser, gröna grönsaker…

Endezeichen
7/5/14, 1:24 PM
#2

Eller nej. Bortse mina kommentarer. Det var dumma reflektioner :p.

[Emma--]
7/5/14, 2:12 PM
#3

Skulle i alla fall vara intressant att veta mer kring kosten dom åt. Både de som åt kött och de som åt vegetariskt.

RobinEH
7/5/14, 3:37 PM
#4

Studie 1: http://www.plosone.org/article/fetchObject.action?uri=info:doi/10.1371/journal.pone.0088278&representation=PDF

Studie 2: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3114510/

Man bör komma ihåg att majoriteten av patienter på sjukhus är sjuka. Men detta innebär inte att sjukhuset gjort dem sjuka. Korrelation kontra kausalitet.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

tlover
7/8/14, 3:04 PM
#5

Konstigt jag har läst studier som skriver motsatsen (i alla fall när det gäller diabetes och hjärt och kärl sjukdomar), men det kan ju nuförtiden ha att göra med det #1 tar upp. När jag började vara ovo-vegetarian för 6 år sedan så fanns det betydligt färre "fakeprodukter" så det mesta av min kost är baserat på basvaror snarare än fakevaror och jag tror det är stor skillnad om man skulle mäta en person som främst lever på baljväxter och dyl och en som främst lever på fakeprodukter.

Däremot i alla studier jag sett så finns det en grupp som är nyttigare än vegetarianer och det är dom som äter vegetariskt + fisk, men ändå så ligger vegetarianer bättre till än blandkostare i princip alla studier jag sett.

edtit: att bara 2,2% av alla medverkande var nån slags vegetarian kan ju definitivt också spela in

l'm back

[rara]
7/8/14, 4:01 PM
#6

Det här tycker jag är viktigt att citera ur studien om att vegetarianer skulle ha sämre hälsa.

"Our results have shown that vegetarians report chronic conditions and poorer subjective health more frequently. This might indicate that the vegetarians in our study consume this form of diet as a consequence of their disorders, since a vegetarian diet is often recommended as a method to manage weight [10] and health [46]. Unfortunately, food intake was not measured in more detail, e.g. caloric intake was not covered. Hence, further studies will be necessary to analyze health and its relationship with different forms of dietary habits in more detail."

Alltså var det en dåligt genomförd studie där man varken tog hänsyn till val av livsmedel eller kaloriintag och sist men inte minst konsumerade vegetarianerna den här formen av diet som konsekvens av deras sjukdomar.  Det betyder inte att en vegetarisk kost gör en sjuk, utan att sjuka ofta övergår till en vegetarisk kost.

Senare gjorde samma universitet i Graz en till studie där man tog hänsyn till allt det där var man kom fram till:

"Our results show that a vegetarian diet is associated with a better health-related behavior, a lower BMI, and a higher SES. Subjects eating a carnivorous diet less rich in meat self-report poorer health, a higher number of chronic conditions, an enhanced vascular risk, as well as lower quality of life. In conclusion, our results have shown that consuming a diet rich in fruits and vegetables is associated with better health and health-related behavior. Therefore, public health programs are needed for reducing the health risks associated with a carnivorous diet" http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00508-013-0483-3

Annons:
Upp till toppen
Annons: