Annons:
Etikettkluringarochlekar
Läst 6121 ggr
PttCherie
2014-07-22 23:37

Kan man äta för endast 700 kr per månad?

Jag har läst på olika forum om människor som lever på  ca 700 kr månad (1 person i hushållet) för mat och förbrukningsvaror. Hur är det möjligt? Några tips? :)

Annons:
VildaVittra
2014-07-22 23:47
#1

Absolut, det går till och med att äta hyfsat varierat på den summan. Man får helt enkelt titta på prislapparna i butiken och köpa saker med kort datum. 

Kål, vinterpotatis, rotfrukter, bönor, ris och lök osv är stapelvara, äpplen kan man plocka gratis i närmaste villaträdgård där det ligger äpplen på backen, man plingar bara på och frågar om man får ta tillvara på frukten, de brukar till och med bistå med påsar. Svamp, blåbär finns i mängder i vår natur. Nypon likaså och nässlor. Har du inte ätit nyponsoppa gjord på färska nypon så har du missat något vill jag lova. Bor du vid kusten finns det havtorn, små gula bär som smakar som syrlig ananas. 

I våra sjöar och vattendrag finns det fisk, dock får man kolla upp så man inte fiskar där det krävs fiskekort. 

Vildhallonen är snart mogna, blev du sugen på att plocka?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
2014-07-22 23:48
#2

Mycket storpack fran Maxi/willys/liknande, ris och pasta. Massa nudlar, frysta gronsaker, konserver, kottbullar, chicken nuggets, fryst kyckling, korv, och annat kott man kan fa tag pa relativt billigt. Hall brodet i frysen sa det inte moglar, funkar toppen pa rostmackor som tinar direkt i frosten sa har man frukost. Mjolk och flingor ar inte overdrivet dyrt heller, speciellt om man gillar musli. 

Maxi har aven bra priser pa t.ex. toalettpapper och andra artiklar. 

Kottfarssas kan man gora storkok pa med konserver och annat for att spada ut den och sedan frysa ned. Gor mycket hemmagjord mat, typ gratanger och andra ugnsratter.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-07-22 23:51
#3

Glomde, bakar du eget brod kommer du undan annu billigare.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Svarttusch
2014-07-22 23:55
#4

Det beror väl mycket på vad man äter och vad man prioriterar. Går gör det ju såklart! Men vill man t. ex köpa svenskt kött osv kanske man får snåla in på köttet och äta en del vegetariskt. Tycker man om bönor, linser och liknande är det ju bra till grytor, röror, soppor osv istället för kött. Handlar man tidigt på dagen kan man ju t. ex hitta kött som går ut dagen efter eller liknande till halva priset. Det är ju antingen bara att tillaga direkt eller stoppa i frysen. Storkok med matlådor i frysen är en bra sak. Det är alltid lätt att laga för mycket mat och slänga för mycket så då är det bra att göra mycket på en gång och dela upp på matlådor. 

Handla det som det är säsong på, kolla reklambladet på vad som är billigt, planera inköpen och inte handla efter impuls så borde det gå bra.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Vixxen
2014-07-23 00:06
#5

Gratänger är bra billig mat. Gröt och blodpudding är snålmat! Gör storkok och frys in mat! Se till att alltid ha matlåda med på jobbet/skolan! Köp toapapper och hushållspapper i storpack!

Namiko
2014-07-23 08:03
#6

Jag levde på 500:- i månaden för mat och förbrukningsvaror i ett halvår. Inget jag är sugen på att göra om men skulle det behövas så vet jag iaf att det går. Det blev mycket linser, bönor, pasta, morötter och potatis med tomatsås. Jag åt vegetariskt med enbart små mängder mjölkprodukter (fetaost och bregott är det enda jag minns att jag åt av animalier under den perioden). Man får passa på att köpa det som är billigt, leta sig till dom billigaste butikerna och vara beredd på att laga det mesta från grunden.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
[Oceansoul]
2014-07-24 12:58
#7

Havregrynsgröt frukost kännns givet. Håll koll på  veckans varor och bunkra upp, köp billig blandfärs blanda med vita bönor i tomatsås, krossade tomater, och kryddor så har du chili corn carne. Min farmor brukade alltid göra storkok som räckte hur länge som helst. Kan man äta med potatis (billigt) eller pasta om man äter det.

PttCherie
2014-07-24 14:26
#8

Tack så mycket för alla svar! :) jag ska verkligen försöka att hålla nera på 700 kr mat/månad.  Men det kommer att bli svårt då jag pricinp bara äta bröd och cornflakes, sushi, subway och godis :/ Jag har dock blivit bättre då jag inte längre äter godis för 2000 kr/månad…

VildaVittra
2014-07-24 14:35
#9

#8 Cornflakes finns som jättebilliga märken, resten av det du tog upp är faktiskt hyfsat lätt att göra själv och avsevärt billigare. Sushin måste ju inte bli snygg, den smakar ju ändå sushi.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

PttCherie
2014-07-24 18:18
#10

Vilda, exakt! :) ska försöka att göra sushi någon gång. Men tanken på cornflakes &bröd så är meningen att jag ska börja variera min kost, så jag går hos dietist. Jag har även näringsdrycker och dem kostar inte mycket. 200kr för 100 st :) det ska kompletera de dagarna jag äter inte så bra/varierat..

Men undran är om jag lyckas med 700 kr? jag bor dock tillsammans med min mor, så hon ska också betala sin del av matkostnaderna… så borde jag klara mig på 700?  :)

tlover
2014-08-18 09:20
#11

Jag har läst om dom som klarar sig under 300:-

En sommar för några år sen då jag var duktigare på att samla ihop "vild mat" klarade jag och min man oss på 500:- /månad under sommaren (båda alltså)

Vanligtvis brukar vi ligga mellan 1500:- och 2000:- / månad tillsammans (förr oftast under 1500 men nu när jag äter glutenfritt har priset höjts för oss).

Billig mat är, sånt du samlar själv, bönor man kokar själv (koka en stor mängd och frys in i potionsförpackningar), bröd man bakar själv, soppor (med linser blir det matigt), linser är underbar snabbmat för tex pastasåser potatisrätter och/eller rotsaksrätter, kål särskilt vitkål, groddar, sushi man gör själv är ganska billigt (använd grötris istället för sushiris det blir bättre, man märker inte heller så mycket om man byter ut risvinsvinägern mot vitvinsvinäger, jag gör själv ovo-vegetarisk sushi efter säsong och alla tycker att min sushi är godare än köpt, säg till om du vill ha recept), egengjorda piroger eller liknande är jättegod snabbmat (alltså att man fryser ner det tar ett tag att göra).

säg till om nått recept verkar intressant

l'm back

VildaVittra
2014-08-18 09:56
#12

#11 Faktiskt så klarade sig jag och exet på 350 kr tillsammans en månad (i***ten hade ringt på min telefon för 25000), det var inte kul någonstans, men det gick. Vi hade dessutom tomt i skåpen förutom kryddor. Exet åt dock lunch på jobbet, så han kom mildare undan än jag. 😈

Invandrarbutiker är väldigt bra när det kommer till ris och sånt. Och krossade tomater går att variera med kryddningen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2014-08-18 10:00
#13

#12 Jo jag vet att det finns folk som är duktigare än oss, nuförtiden har vi alltid mat i skåp och frys efter en gång då vi inte kunde använda bilen i en månad. (och nuförtiden har vi ju ganska höga matkostnader jämfört med tidigare)

Riset vi använder är tex sånadär 200 kilos säckar, dyra vid inköp men sen blir dom billiga.

l'm back

Annons:
Fridaaaa
2014-08-20 15:59
#14

Beror på vad man köper för mat och så.
Jag som köper laktosfritt & glutenfritt (ett måste) samt mycket eko skulle aldrig klara mig på det på en månad :/ men hade varit bra om jag hade kunnat det :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
2014-08-20 16:13
#15

#14 går du egna sojaprodukter (eller liknande tex sesammjölk) istället för att köpa laktosfria produkter och köpa tex polenta som mjöl som du bakar av så kommer du lågt.

De flesta bönor är ekologiska också men billiga.

Jag har ätit mjölkfritt de senaste 5 åren eller så och har som sagt klarat mig på 500:- för två per månad en hel sommar.

Det beror på vad man ska äta, ska man "bara" äta ekologiska bananer, ekologisk avokado, ekologiskt kött, köpt glutenfritt bröd och laktosfri mjölk, fil etc så blir det dyrt håller man sig potatis (gärna direkt från bonde då blir det ekologiska billigare), bönor (oftast ekologiskt), polenta (för bröd), hemmagjord ekologisk sojamjölk, soyghurt, tofu. lök, kål osv så blir det billigt trots matallergier.

l'm back

emiliaolsson
2014-09-01 13:27
#16

Min mamma köpte en bok för inte så länge sen. "Middag för en tjuga" heter den. "Middagar för fyra personer som bara kostar en dryg tjuga".

Facie
2014-09-16 08:12
#17

Jag tror absolut det går, men det måste bli ganska tråkigt ;)

Pretty wise //

tlover
2014-09-16 08:44
#18

#17 Det behöver inte alls bli tråkigt, snarare tvärt om, man måste verkligen tänka efter för att få till det bra. Det blir snarare en utmaning 🙂

l'm back

Fridaaaa
2014-09-16 09:31
#19

#15 Gillar inte soya-produkter så 😕 Gillar inte bönor heller. Så kört för min del. 
Jag gillar bara tre sorters grönsaker dessutom,  men gillar de flesta sorters frukter, de som går att köpa eko köper jag eko.
Men gillar man det som du skrev och har möjlighet till det så kommer man billigare undan helt klart.
Jag äter svenskt kött främst så eko-kött är svindyrt tyvärr.
Har inga eko-bönder som säljer till privat för vettig peng vad jag hittat i alla fall 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
2014-09-16 09:46
#20

#19 hur är det med havremjölk, sesammjölk, rismjölk, mandelmjölk osv det kan man också göra hemma (har ej testat alla själv, jag tål tex inte mandlar).

Gillar du linser kanske? (vet ej om du räknar dom till bönor el inte), man kan ju använda linser (el morötter el svamp) tex för att dryga ut kött så man kan äta billigt men ändå unna sig det lite dyrare köttet (så gjorde man ju förr då kött var dyrare).

När det gäller ekobönder tror jag det billigaste är att köpa (el byta) med nån småodlare som odlar ekologisk men inte har orkat skaffa ekomärkning.

Kanske kan du fråga efter det på hållbar livsstil eller alternativ.nu 🙂

l'm back

Annons:
Fridaaaa
2014-09-16 09:49
#21

#20 Bara testat färdigköpt havremjölk, mandelmjölk och sesammjölk men det var ingen höjdare då är jag hellre utan 😕
Nope gillar inte linser heller, gillar bara tre sortersgrönsaker och det är majs, gurka och sallad tyvärr.  Svamp gillar jag vissa sorter. Är dock två personer så blir en del kött ändå i hushållet. 

Kräsen med mat och stort sett alltid varit så. 

Hmm vet inte hur jag ska hitta det här nere 😕Bara hittat ekobonde som säljer potatis och så till affärer men något annat har jag inte hittat.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
2014-09-16 09:58
#22

#21 sesammjölk är ingen höjdare hemmagjort heller enligt mig men smaken är ju som baken. Vad jag förstår så kan vissa tycka att mandelmjölk el annan nötmjölk som är hemmagjord vara godare än köpt men jag tål ju inte sånt så det är inte egen erfarenhet.

Majs kan man dryga ut med, särskilt om man gör nån slags mexikansk gryta (hur är det med lök i grytor osv är det också dåligt eller tänker du mer som sallad). Svamp kan man också dryga ut grytor, pastasåser m.m. med, fast plockar man inte själv är det inte alltid det billigaste men kanske billigare än ekologiskt kött (jag äter ju inte kött så jag har dålig koll själv).

Sen finns det ju billigare köttstycken som kanske inte är så goda att steka men passar i grytor m.m (av det jag minns från då jag åt kött för lääänge sen. Pappa brukade göra mycket på sånt och det var gott).

l'm back

Fridaaaa
2014-09-16 10:05
#23

#22 Ja jag är inte så förtjust i mandel heller så. Eller nötter överlag (mest caschenötter gillar jag). Och jordnöt (vet att det inte är en nöt)
Gillar inte lök, lökkrydda kan jag ta men aldrig vanlig lök i matlagning. 
Sallad gör jag ibland och då har jag gurka, majs och någon slags sallad i, samt fetaost (tyvärr inte så billigt) i regel. Men inte så billigt eko något av det.

Nej inte lätt, men man får göra så gott man kan. Vi försöker hålla ner kostnaderna genom att veckohandla och köra bara efter listan, det håller ner en del i alla fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
2014-09-16 10:09
#24

#23 Man kan göra caschewnötsmjölk också…

men det kanske inte blir så mycket billigare dom är väl en av de dyrare nötterna (tål dom inte så har inte så jättestor koll).

l'm back

Fridaaaa
2014-09-16 10:12
#25

#24 Nja nötter överlag är inte billigt så 😕
Nej lite trist när vissa saker är så dyra just när det kommer till saker främst som verkligen vissa måste äta/dricka pga allergier t.ex

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JazzBass
2014-10-15 10:00
#26

Frida: Det låter lite som att du borde börja träna dina smaklökar för andra smaker än de du är mest van vid. Själv använder jag mycket zucchini, broccoli, paprika, tomat, avokado, gurka, blomkål, bönor av flera sorter, linser, quinoa, rotfrukter osv, och jag tycker det går att göra delikatesser av allt om man vill. Lök är viktigt för att ge smak, och tillagad lök är mycket mjukare och sötare i smaken än rå. Snåla inte med löken alltså. :-)

Testa t.ex. följande:

  • En sallad med grillad kokt potatis, zucchini, paprika, champinjoner, lök och en burk ätklara och sköljda kidneybönor. (Man grillar grönsakerna i större bitar, delar dem efteråt och låter dem svalna). Smaksätt med olivolja, salt, peppar och örtkryddor, torkade duger bra, och servera med t.ex. aioli (vitlöksmajonnäs) och grillad kyckling. Majs går också bra att blanda i salladen.

  • Broccolimos: Ångkoka broccoli riktigt mjuk. Mixa med stavmixer tillsammans med en ordentlig klick smör. Salta (tillräckligt!) och peppra. Nån droppe citronsaft ger lite extra smak, liksom även lite smörstekt finhackad svamp, men är inga måsten. Mycket gott! Även blomkålsmos gjord på motsvarande vis är riktigt gott.

  • Salladstallrik med bottnen täckt av osthyvlad zucchini. Ovanpå zuchinin lägger man t.ex. skuren tomat, paprika, avokado, nån sorts salladsblad, fetaost och nånting proteinrikt som räkor eller en bit stekt fisk, eller varför inte lite pulled pork, som är billigt och enkelt att göra själv. Man kan kombinera på många vis. Ringla över lite olja (avokadoolja är min favorit, jättegod men tyvärr också dyr) eller servera med majonnäs. God och hälsosam måltid.

  • Rotfrukter i ugn: Förkoka (ångkoka) bitar av potatis, batat, morot och kålrot så de nästan blir klara. Lägg först i morot och kålrot i ångkastrullen och låt koka kanske 3-5min. Lägg sedan i potatisen och koka ytterligare några minuter. Lägg sist i bataten, den blir mjuk snabbast. Häll sen allt i en bunke, häll över rikligt med olja och smaksätt med örtkryddor och peppar. Sedan ner med allt på en ugnsplåt och salta. Man kan också lägga med t.ex. klyftor av rödlök och champinjoner om man vill. Servera som tillbehör till annan mat.

Det är några exempel på saker som inte är speciellt dyrt. Vissa ingredienser som är dyra kan man vara sparsam med till förmån för billigare. Det viktigaste för smakens skull är att inte snåla med fettet och att salta tillräckligt. Ingendera är nåt man behöver vara rädd för. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Fridaaaa
2014-10-15 10:04
#27

#26 Om du menar mig med recepten så skulle min mage aldrig klara mycket lök 😉 Har tränat innan på vissa grönsaker och så (ja mer än ett försök) men det går helt enkelt inte, gillar inte smakerna helt enkelt men klarar mig utmärkt ändå 🙂Vissa grönsaker/rotfrukter går bra så länge jag inte känner smaken av dem 😉 Alla kan int gilla allting, och vissa är mer kräsna än andra, sånt är livet 😉
Prisskillnad hade det inte blivit så mycket ändå 😛

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: