Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 2300 ggr
_Fisken
2014-07-25 23:20

Lägga om kosten

Hej alla,
Har jag hamnat rätt om jag frågar församlingen hur jag ska gå till väga för att lägga om kosten? Jag äter slentrianmässigt och pga lathet macka med ost på morgonen - om jag äter nåt alls. Kaffe. Sen kan det bli restaurangmat på lunch och till middag nåt liknande. Ibland nån pizza. 
Nu är det så här att jag gillar grönsaker. Rotfrukter. Sallader. Allt som är från veggo-riket. 
Men varför äter jag inte det??? Jag blir ju så pigg av det. Jo, alla komplicerade recept som jag ryser av att läsa. Långa, konstiga ingredienser som jag inte har och jag har inte ork eller tålamod att ta till mig dessa rätter. Så hur gör jag? Det handlar om att inlemma detta i vardagen. När man kommer hem trött efter jobbet. Jag kan öppna en burk gröna bönor och majs o äta det kallt. Inga problem. Men det blir ju lite andefattigt i längden…
Så hur börjar jag? Finns det några basic råvaror? Konserver? Maskiner som bearbetar? Såser? Fetaostar? Oljor?

Annons:
VildaVittra
2014-07-25 23:32
#1

När jag är trött så brukar jag göra något som sköter sig själv i ugnen eller så gör jag soppa/gryta.

Varför inte storhandla ingredienser som funkar i frysen och tillreda exempelvis kycklingfilé på en gång, sedan hacka ner det och styckfrysa, för att sedan när du ska äta koka upp en buljong och sedan ha i det du är sugen på. Frysta grönsaker finns ju i ett antal varianter.

En gjutjärnsgryta med ett ugnsfast lock förenklar det enormt, då kan du koka det i ugnen och du behöver bara sätta på timern.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

_Fisken
2014-07-25 23:40
#2

Ja, jag tror jag måste börja KÖPA annorlunda. När jag blir sugen nog mkt på grönt så köper jag alla möjliga sorters rotfrukter. Hackar upp dessa o kokar dem. Det blir ju som en gryta. Färgglatt och fint. Med buljong som du föreslår så blir det än mer liv i maten. Men en nyckel tror jag är att handla annorlunda så när jag öppnar kylskåp/skafferi så finns det annat än pasta och nudlar. Kycklingfileer brukar jag ju också handskas med så det är inga problem. Man kan ju tärna upp dem så det blir enkelt.
En gryta måste jag inhandla. Så är det bara.

VildaVittra
2014-07-25 23:44
#3

Jula har erbjudande på portionsgrytor just nu: http://www.jula.se/minigrytor-4-pk-810485

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

_Fisken
2014-07-25 23:45
#4

Då ska jag kolla det. Har Jula i närheten. IKEA vet jag åxå har rejäla grytor.  Tack.

Tant Grön
2014-07-25 23:48
#5

Rotfrukter är gott att rosta i ugnen. Skär i stora bitar, salta strö på chilipeppar och ringla över lite honung.

_Fisken
2014-07-26 01:26
#6

Hur rostar man då? Vrider man grillen på typ 250 och sen kör grill-läget?
Ruskar om lite? Det där lät ju roligt att göra!

Annons:
Tant Grön
2014-07-26 11:35
#7

225 grader är lagom,  grill-läge behövs inte. Man rör om några gånger. Speciellt palsternackor är goda att rosta, brukar blanda med morötter, potatis, lök och ibland sötpotatis. Jag delar morot och palsternacka på längden och sen i halvor. Potatisen och löken delas i klyftor. Salta och krydda, ringla över lite olja och honung. När dom fått färg och blivit mjuka så är dom färdiga.

_Fisken
2014-07-26 13:46
#8

Undra om man ska "förkoka" dem lite först innan ugnen?  Undra om man kan kasta in skivor av kycklingfileer åxå? Tunna som legat lite i grillolja….

Ialla fall. Kom in på Willys nyss och möts då av grönsaksdelen. Jag blir alldeles tom i bollen. Vad köpa? Det krävs planering tror jag. Steg 1. Planera vad jag ska köpa. Steg 2. Köp det! Steg 3. Tillaga.

VildaVittra
2014-07-26 13:57
#9

#8 Jag skulle gå till frysdisken istället om jag var du, där finns det färdigblandningar.

Kycklingfilé går alldeles utmärkt att köra i ugn med grönsaker.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tant Grön
2014-07-26 14:43
#10

#8 nej dom skall absolut inte förkokas. Jag äter inte kött, men tror nog att det går bra att ha med kyckling.

_Fisken
2014-07-26 15:16
#11

Ok. Då ska jag göra utan att koka dom före. Vildvittra. Ska kolla frysdisken. Det är ännu enklare. Det blir lite "fastfood" över det hela. Det är bra många dagar.
Det som är roligt att göra från frukter är att det blir färgrikt. Jag köper den där klumpen som man gör rotmos av (orange färg). Sen köper jag brysselkål (grönt) och sen ett knippe färska rödbetor (mörkröd färg). Rödbetorna kokar jag separat i en egen kastrull. De är "segkokade". 
Kastar givetvis i morötter och blomkål.  Färgen på allt och det "liv" det blir i  maträtten är mäktig. Både och se och äta.

smurfis
2014-07-29 18:15
#12

1. planera

2. köp hem rätt grejer

3. testa dig fram

Det svåra är att komma igång. När du väl börjat så kommer det kännas bättre. Då lär du dig hur du ska göra och vad du gillar. Enkelt är bäst. Ge dig inte på några alltför krångliga recept i början för då blir man lätt lite rädd….. En grej jag ofta kör är grönsaker i ugn och då kör jag dem bara 10-15 min i 200 grader (varmluft). Jag tar lite olika.. t ex broccoli, champinjoner, morötter i bitar, paprika, små tomater, kuber av fetaost eller halloumi. Äter man potatis kan man givetvis slänga med det också. Förkoka då gärna lite grann annars blir de klara senare än det andra. 

Är man lite extra lat någon gång så funkar det även bra med frysta typ wok-grönsaker eller andra blandningar som finns.

Allt som sköter sig själv i ugnen tycker jag är toppen. T ex funkar det jätte bra med kycklingfilé eller laxfile. Även fläskfilé om man hellre äter kött. Vill man kan man ju lägga till t ex smaksatt creme fraiche eller bara göra nån egen blandning med kryddor man gillar. Eller varför inte pesto? Det är jätte gott på lax.

Laga mycket mat så du har till dagen efter och bara kan värma. Det är skönt att slippa laga mat varje dag.

_Fisken
2014-07-29 18:18
#13

Idag var jag faktiskt och handlade (nästan) det du skrev ovan. Glömde Fetaosten. Suck. Ska testa imorgon! 
Det är väl kanske såsen som blir det svåra för mig. Jag är kass på det.

Annons:
smurfis
2014-07-29 18:29
#14

Om jag gör t ex kyckling i ugn då brukar jag slänga på lite grädde och soja och då blir det som lite sås till. Eller smaksatt creme fraiche, bara att värma på eller slänga med i ugnen. Jag äter inte jätte mycket sås men ibland blir det ju lite torrt utan.

[TanatosNyx]
2014-07-29 18:46
#15

Rödbetorna går utmärkt att rosta (även stora sega "vintriga", tärna smått 👍

Kycklingen gör du bäst hel, tar ca 30 min att bli klar som filé (grönsakerna bhöver mer tid). Vill du skiva och marinera så fräs i en panna på slutet bara, de blir klar på ett kick, så de blir torra och förstörda i ugnen om du slänger de på grönsakerna.

_Fisken
2014-07-29 18:47
#16

Du låter som en medicinman. :-) Jag ska försöka kasta på nåt jag också. Menar du att Creame F kan användas? Den kan man ju faktiskt krydda själv. Blir den lättflytande när den värms upp?

[TanatosNyx]
2014-07-29 20:52
#17

ja creme fraiche var ett bra förslag, det häver jag också ofta på! både smaksatt och naturell egenryddad. Den ligger kvar på kycklingen och blir riktigt krämig och god!

röd pesto är ett annat hett tips. Gör ett snitt i filén och fyll upp 😃

smurfis
2014-07-29 21:38
#18

Ja creme fraiche blir som sås när man värmer den. Funkar utmärkt och kan varieras!

_Fisken
2014-07-30 17:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Nu är det gjort! Supergott blev det med rostade rotfrukter i ugnen! Lök, sparris, morötter etc. skar jag upp o lade på ugnsplåten. Blandade ihop olja, kryddor (från en sån där liten påse) och honung. Penslade på och sen in i ugnen på 225. Hade det inne ca. 25 min. Rörde om ibland. Det blev riktigt gott faktiskt. Det man skulle gjort var att strimla på några strängar med flytande honung efter sista omrörningen. Då blir det lite extra krispighet. 20 min totalt tog det från råvara tills det var i ugnen. 

Sås? Behövdes inte!

smurfis
2014-07-30 17:36
#20

Nämen titta vad fint! Perfekt! Man lär sig ju hur man ska göra när man testat, vad man gillar och så. Tycker sällan sås behövs men ibland blir det ju lite extra gott…

Annons:
_Fisken
2014-07-30 18:26
#21

Jag blev proppmätt. Mitt barn, 10 år, tyckte också om det!

smurfis
2014-07-30 18:57
#22

Jätte bra när det även funkar på barnen. Mina har alltid gillat grönsaker men ibland är de lite tveksamma till att prova nya saker!

_Fisken
2014-07-30 19:00
#23

Jag ska laborera lite med nåt att hälla på de råa grönsakerna innan man stoppar in allt i ugnen. Så det blir lite extra krispigt. Det finns väl en risk att det blir mer åt det onyttigare hållet då för ska det bli krispigt måste man väl ha honung förmodar jag? Ska lyssna med en kock också. Känner en sån snubbe.

smurfis
2014-07-30 19:30
#24

Jag tycker konsistensen blir bättre när man kör varmluft.

_Fisken
2014-07-30 21:16
#25

Jag ska testa med äldsta dotterns hårfön. :-)

[TanatosNyx]
2014-07-30 22:48
#26

mer olja och lägga rotfrukterna högre upp på slutet funkar. Annars crispplatta och krispfunktion på micron blir gudomligt!

smurfis
2014-07-30 22:57
#27

#25 Haha, ja den har jag aldrig testat! Men prova annars grillfunktionen i ugnen sista ca 5 min. Man får passa sig lite så det inte blir bränt.

Olja är bra men lagom mängd. För mycket och det blir sladdrigt! 😃

Annons:
_Fisken
2014-07-31 18:47
#28

#26. Det ska jag testa. Däremot är jag glad att min lågpris-micro från ÖoB överhuvudtaget har timer. Nåt mer avancerat har den inte.

Ialla fall så är jag mkt nöjd. Av det där jag gjorde på 20 min i förrgår räcker till 4-5  middagar. Jag kör måltiden i stekpannan bara tsm ägg eller korv. MEN…nu måste jag fråga herrskapet om proteiner. Vad ska jag adda till denna basföda så jag får proteiner också? Då pratar jag inte fisk/fågel/kött. Nåt från växtriket. Denna fråga kanske jag ska ställa på veggo-forumet?

[TanatosNyx]
2014-07-31 19:49
#29

Växtriket som i baljväxter mm?

Annars rekommenderar jag starkt en kall sås gjord på kvarg! Välj en lätt typ 0,1 fett, de brukar ha konsistens som creme fraiche. Mkt gott att röra ut med lite majonnäs och kryddor, eller göra tzatsiki på mm.

smurfis
2014-07-31 21:05
#30

Ägg? Ost? tofu? Jag är ingen expert på vegetariskt… 😃

_Fisken
2014-07-31 21:11
#31

Ägg o Ost är väl animaliskt? Finns det inte bönor eller som #29 skrev: Baljväxter.
Jag tänker INTE sluta med kött men tänkte dra ner det till ett minimum. Då kan jag skippa korv etc. och bara köpa kött med bra kvalité.
Men jag måste få protein - varje dag. Det är kanske veggo-forumet jag måste ställa frågan.

Tant Grön
2014-07-31 23:42
#32

Kikärtsbiffar passar bra till ugnsrostade grönsaker. Dom är lätta att göra.  http://www.hemmetsjournal.se/mat/Lattgjorda-kikartsbiffar/recept-6161

_Fisken
2014-07-31 23:48
#33

Det såg gott ut tsm med tsatsiki !! Mumma. Den ska jag spara.

_Fisken
2014-08-05 18:37
#34

Fy va gott det blev denna andra gång!  Eftersom jag är mätingenjör så måste jag ju mäta tiden. 16 min från råvara till ugnen!  
Sen stekte jag bacon och strödde det över de rostade rotfrukterna! Oj oj oj. Supermiddag!

Imorgon ska jag köpa kikärter. Göra biffar. Ska de vara på burk tro? Ska lura i barnen att jag gjort hamburgare. Jag gör dem klara. Sen sträcker jag fram dem…..Få se vad de säger!

Annons:
VildaVittra
2014-08-05 19:10
#35

#34 Det blir godare att göra dom på råa kikärtor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

_Fisken
2014-08-05 19:13
#36

Aha. Kanske ska läsa receptet….ehum.

[JeanetteK]
2014-08-07 09:24
#37

Apropå kikärter, så brukar jag göra hummus på dom. Man mixar kikärtor, vinäger och lite olja och kryddar lite. Jättegott som tillbehör till det mesta. Tom tonåringen äter det, men jag har inte berättat att det är gjort på kikärtor… 😇kikärtor är nämligen äckligt enligt honom.😉

_Fisken
2014-08-07 21:10
#38

Listigt! Steker man dem eller vaddå?

VildaVittra
2014-08-07 21:46
#39

Hummus är en röra som serveras kall. Syrlig och helt underbart god.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

_Fisken
2014-08-07 22:00
#40

Aha! Kan säkert klippa över lite dill. Kanske också ha hummus på en hårdbrödmacka!

VildaVittra
2014-08-07 22:04
#41

Persilja passar nog bättre till den. Jag har det i pitabröd med massa grönsaker.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[JeanetteK]
2014-08-07 22:59
#42

Ja det funkar bra på macka och persilja är bra till. :) Jag tycker att det är godast som tillbehör till mat dock.

_Fisken
2014-08-07 23:00
#43

Ska det vara färska ärter man gör det av? Koka dem alltså?

[JeanetteK]
2014-08-07 23:05
#44

#43 Jag använder oftast såna på burk för att jag inte tar mig för att koka själv.:)

_Fisken
2014-09-19 20:52
#45

Nu har jag hittat vardagsmaten! Sånt som en singel kan äta efter jobbet utan att lägga ner eoner av tid. Lösningen fanns runt hörnet! 
Isbergssallad, tomater, gurka, feta + mycket olivolja med kryddor. DET är hur jäkla friskt och gott som helst. Sen kan man variera lite med lök, pepperoni eller som idag med bönor. Eftersom jag är en enkel människa duger detta gott å väl. 

Detta utesluter ju givetvis inte det andra vi diskuterat ovan men det är ett bra och enkelt alternativ.

OlgaMaria
2014-09-27 09:10
#46

#45 Jag äter också ofta sallader. En tonfiskburk är enkel att ta i salladen för att få den matigare. Eller att steka lite lax eller kyckling till går fort. Du kan göra en stor laddning tzatziki eller aioli någon dag som räcker hela veckan. Olivolja går ju också fett bra. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

_Fisken
2014-09-27 09:42
#47

Tonfisken som tips var ju inte dum!

VildaVittra
2014-09-27 16:59
#48

Tonfiskfisket är dock vidrigt samt att många tonfiskarter är starkt hotade, tror inte att linfångad tonfisk går att få tag på i Sverige.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[JeanetteK]
2014-09-28 15:06
#49

Japp, håller med VildaVittra där. Tror att makrill tex är mer okej.

_Fisken
2014-09-28 15:07
#50

Jag läser och noterar…

Upp till toppen
Annons: