Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 1627 ggr
_Fisken
9/27/14, 1:53 PM

Kris. Hur tillaga färska kycklingfileér?

Har mina syskon med respektive här idag på middag. Köpte färska kycklingfileér och undrar nu hur man kan tillaga dem. Ena syrran kommer med kycklingsallad (det bad jag om). Den andra med efterrätt (äppelpaj).  Den tredje får bidra med glatt humör. Jag står för det varma och till det har jag tänkt ha en en kall Tzatziki (köpt färdigt) samt en finhackad sallad med oliver o feta-ost. 

Sen har jag en flaska Fireball men det får bli efteråt det…  :-)

Men hur gör jag iordning fileérna? Vet på ett ungefär men vore bra med lite input från Er.  Vad kryddar jag med och när? Ugn? Steka? Både och?

Tack.

Annons:
Inkanyezi
9/27/14, 1:57 PM
#1

Min fru brukar skära dem i lagom stora bitar, som hon rullar in i bacon och steker i ugnen tillsammans med cashew-nötter.

Fridaaaa
9/27/14, 2:01 PM
#2

Baconlindad kycklingfile är så gott.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sindri
9/27/14, 2:10 PM
#3

Har man inte tid/ork att linda så går det bra att bryna dem runtom (i förslagsvis traktörpanna), krydda med salt, peppar, lite citron (rivet skal och eller saft) + om man har gurkmeja, paprikapulver, rosmarin, timjan, pressad vitlök.

På med lite vitt vin/sherry, kokosmjölk/vanlig grädde, en gnutta soja (fermenterad ex vis Kikkoman). Se till att vätskan nästan täcker kycklingen. Skjuts in i ugnen på 200 grader ca 30-35 min. Kolla med provsticka att köttsaften är genomskinlig.

Andra goda kryddor till kyckling är rosépeppar, mango (finns fryst i tärningar - bara att kasta i) + cashewnötter, dragon, chili om man gillar det lite "hot".

Mango chutney är också gott till. Jag skall precis testa att göra chutney på äpplen eftersom jag har så mycket.

[Thiah]
9/27/14, 2:20 PM
#4

jag brukar bara steka dom med lite kryddor. Vilka kryddor jag väljer beror på vad jag har hemma. ibland steker jag dem runt om och sätter sen in i ugnen.  Jag gör det så lätt som möjligt för mig.

_Fisken
9/27/14, 3:28 PM
#5

Thiah. Jag är inne på det enkla spåret men sen lockar Sindris recept. Grejen är att jag tidigare skurit skåror i fileérna , ibland tärningar, och sen låtit dem ligga i vanlig grillolja och sen stekt dem. Lite "ungkarlsaktigt" men det funkar på barnen. 
Vad Sindri säger är att 1) bryn dem, 2) ha dem i en form och häll på grädde+passande kryddor och 3) in i ugnen.  (jag har torkad basilika)
Precis så där som hon beskriver gör jag med filead gädda men i stekpannan. Aromat. Stek rejält. På med matlagningsgrädde och kryddor + lite tomatskivor eller skivad svamp. Klart! Det jäkliga är att jag inte har matlagningsgrädden.

[Thiah]
9/27/14, 3:33 PM
#6

Jo Sindris recept verkar urgott. Jag har praktiskt taget alltid grädde hemma just för att det är så gott att ha i mat.

Annons:
_Fisken
9/27/14, 3:51 PM
#7

Smart! Jag har 3% mjölk och smör. Undra om man kan köra ihop dessa två? Hmmm…

[Thiah]
9/27/14, 3:57 PM
#8

smör borde ju nästan räcka. Vet att man ska sätta smör på hela kycklingne för att få den god när mab gör i ugnen.

_Fisken
9/27/14, 4:04 PM
#9

Ja. Det har du rätt i. Jag tänkte dock att fileérna skulle bada i nån form av vätska. Synd att att bara ha vitt vin på filéerna. Det går nog inte. :-)

Sindri
9/27/14, 4:47 PM
#10

Allt går! Men skippa mjölken! Har du crème fraiche duger det också. Massor med smör, späd med vatten och vin + soja. Det blir en del steksky av filéerna också. Buljong? Passerade eller krossade tomater?

_Fisken
9/27/14, 4:52 PM
#11

Det ska alltså göras i ugnen i en ugnsform - efter att de brynts. Så uppfattar jag det.  20-30 min i 200 grader.  Jag har tzatziki till.

Sindri
9/27/14, 5:43 PM
#12

Ja, om du inte har en traktörpanna som du kan både bryna och ugnssteka i, så flytta över dem i en ugnsfast form.   I.o.m. att du har tsatziki till behöver du inte ha så mycket sås på filéerna.

_Fisken
9/27/14, 6:07 PM
#13

Ok! Bära eller brista!

Annons:
_Fisken
9/28/14, 2:43 PM
#14

Min middag blev mkt väl mottagen. Filéerna snittade jag lite. Rev en citron. Hade ner det i olja tsm med salt, vitlök o aromat. Rörde om och sen penslade jag filéerna och lät dem ligga i tre timmar. Hade åxå på basilika. Sen in i ugnen 30 min och sen stekte jag dem så de fick fin yta. Det serverade jag med grönsallad med kryddor o olivolja. Tzatziki serverades också.
Som expriment hade jag mozarella skivor med kryddad olivolja och finhackad rödlök. Allt gick åt som smör i solsken! 

Tack för tipsen. Nästa gång ska jag ta soja och mixa i. Jag glömde ju det. :-)

Sindri
9/28/14, 2:58 PM
#15

Ja, det låter gott….förutom..och ursäkta om jag låter lite vass - men Aromat!!!

För det första trodde jag inte det fanns längre så mycket stryk som glutamat fått i media. Om du läser lite på innehållsförteckningen så är det inga smaksaker som man inte kan han i ändå. Både sellerisalt och lökpulver kan man ju köpa.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aromat_%28krydda%29

Om du har helt koll på MSG och tycker det är en förträfflig krydda (ja, allt smakar ju bra) så ber jag om ursäkt och alla gör naturligtvis som de vill. Men om du bara har missat debatten så…

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/msgveta.htm

_Fisken
9/28/14, 3:05 PM
#16

:-)  Ja, jag har vetat att det är nåt med Aromat som inte är bra. Trodde dock det skadliga var borta nu. Ska läsa dina länkar. Men jag är i botten på påsen nu. Det blir nog inte att handla mer efter att jag läst artiklarna.

[JeanetteK]
9/28/14, 3:08 PM
#17

#16 Vi brukar köra på olika örtblandingar, det funkar minst lika bra som Aromat! Kul att din  middag blev uppskattad, bra gjort!

Sindri
9/28/14, 4:07 PM
#18

Ja, örter är fantastiskt gott att krydda med.

Glad att din middag blev succé och det har säkert gett dig blodad tand!

Upp till toppen
Annons: