Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 7491 ggr
Blanksteg
10/31/14, 10:56 PM

Sockerfri fil?

Jag har precis för första gången gjort min egen müsli, för att hålla en närmare koll på vad jag stoppar i mig och för att jag är trött på havregrynsgröt. Nu återstår bara ett problem (?): vilken fil innehåller minst socker? Yoghurt har jag ju förstått innehåller mycket socker, så man ska ju helst välja fil. Men finns det någon fil som är sockerfri överhuvudtaget? Eller behöver man kanske inte vara så rädd för socker i mejeriprodukter? Den fil som jag köpte idag innehåller 3,8 g sockerarter per 100 gram.

Annons:
Inkanyezi
10/31/14, 11:29 PM
#1

Sockret i mjölk, också i filmjölk eller naturell yoghurt, finns där naturligt, och vad jag vet finns ingen mjölk där det tas bort. Mjölk innehåller normalt mellan fyra och fem procent mjölksocker, en disackarid av glukos och galaktos. Vi har som barn och alla däggdjursungar ett enzym som sönderdelar laktosen till de två monosackariderna, men många vuxna saknar det enzymet.

För den som saknar enzymet laktas, kan det vara nödvändigt att tillsätta det för att kunna dricka mjölk. Mjölkdrycker som anges som laktosfria har behandlats med enzymet, så att sockret har ombildats till de två monosackariderna. Om man inte kan bryta ner laktos, får man besvär i tarmen av laktosen, som kan jäsa där.

När man jäser mjölk till filmjölk (eller yoghurt), omvandlar bakterier en del av sockret till mjölksyra, så sockerhalten sjunker något jämfört med färskmjölk. Därför har filmjölk lite lägre sockerhalt.

Det handlar alltså inte om något socker som har tillsatts, och mjölk innehåller så mycket socker helt naturligt.

Det finns ingen orsak att vara rädd för det socker som finns naturligt i mjölken, men om man inte har enzymet som spjälkar det, måste man tillsätta laktas för att kunna äta yoghurt eller dricka mjölk, eller välja sådana produkter som är laktosfria.

Men, eftersom du frågar om sockret, så undrar jag om din müsli, och om du förstår hur vår ämnesomsättning fungerar och hur vi tillgodogör oss kolhydrater.

Om du har gjort en müsli, förutsätter jag att den innehåller betydligt mer kolhydrater än filen som du ska äta den med. Alla kolhydrater man äter omvandlas till socker i matsmältningen, utom de som är "kostfiber" och som inte kan brytas ner. Det betyder att exempelvis flingor av havre eller majs blir socker när de kommer in i kroppen, och eventuell torkad frukt man tillsätter innehåller också rätt så mycket socker, vilket kanske inte är något problem om man inte är diabetiker. Men om man vill undvika kolhydrater av något skäl, så är inte müsli någon sådan produkt. För den som har stor övervikt kan det vara direkt olämpligt att äta mycket kolhydrater.

Så när du tittar på sockerinnehållet i filen, kanske du är ute och silar mygg, medan du sväljer kameler, bildligt talat.

Anterrabae
11/1/14, 11:50 AM
#2

En bra tumregel vad gäller socker i fil och yoghurt kan väl få vara att man håller sig till de naturella sorterna, då finns inget tillsatt socker. Allt med smaksttning är sötat.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: