Annons:
Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 2999 ggr
Valkyrija
2014-12-05 01:54

Äta nyttigt OCH billigt?

Hej! Då jag som ung arbetslös inte har så mycket pengar och ofta äter billig snabbmat så undrar jag om ni kan ge tips på bra saker att äta under en vecka? Vill komma i form och bli av med lite överflödigt fett. Jag vill veta hur många gånger, när och vad man ska/bör äta på en dag under en veckas tid. Gärna simpel mat då jag är en värdelös kock haha. Någon som har ett bra och nyttigt matschema som man kan få ta del av där råvarorna inte är för dyra? :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
Knasper
2014-12-05 02:36
#1

Det är inte (enbart) maten som gör att man blir av med överflödigt fett. Det beror på om man rör på sig, eller ej.

Skulle vara intressant att veta ditt nuvarande matschema. 🙂

Valkyrija
2014-12-05 14:14
#2

Åh nej det vet jag men då jag inte har råd med gym tänkte jag sätta ihop ett litet program med hemmaövningar som jag gör 1-2 ggr om dagen :) Haha ja.. Frukost: OM jag äter frukost så blir det flingor eller en rostmacka med skinka med juice ca runt 13-15 på dagen(är arbetslös/sjuk så mina rutiner ska vi egentligen inte tala om haha). Middag: Typ simpla saker som köttfärsås och spagetti men gansks ofta utemat som McDonalds osv. Detta mellan 18-22. Emellan det är det typ någor äpple, godis om det ligger framme osv. Haha nu när jag skrev det inser jag hur sjuka matvaror jag har :o

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Blanksteg
2014-12-06 11:04
#3

Frukost: En nyttig och billig frukost skulle kanske vara hemmagjord müsli? med fil och lite bär eller frukt i. Jag har räknat ut att det blir runt 6-10 kr per portion (beroende på om man lägger till frukt/bär osv).. Annars är havregrynsgröt väldigt billigt också, men inte lika nyttigt som müsli. (tänk på att müsli som man köper i mataffären ofta innehåller mycket socker, likaså flingor, och juice med tillsatt socker).

Mellanmål: Ett billigt och bra mellanmål är ägg. ca 2 kr per ägg. Annars är kvarg och keso bra också, med lite frukt i. 

Lunch: lagad mat med proteinkällor och kolhydrater, och grönsaker. Matrester från dagen före.

Mellanmål: ägg.

Middag: Som lunch. Linssoppa med fullkornsris/råris är billigt! Och det är väldigt lätt att göra. Jag kör efter det här receptet: http://www.tasteline.com/Recept/linssoppa.

Skippa snabbmaten. Laga allt från grunden och gör storkok. Basera lunch och middag på grönsaker och livsmedel som inte går åt så snabbt, så blir det billigt. Proteinkällor som bönor är bra att ha i skafferiet. Se till så att du har linser, bönor, och annat i skafferiet som räcker länge, så att du sedan bara behöver köpa smågrejer som grönsaker och ev. mejeriprodukter och annat när du är i mataffären. 

Rödbetsbiffar med fullkornsbulgur och creme fraiche brukar jag göra också. Det är lätt att göra, och är billigt.

Annars har jag tyvärr inte så många tips på maträtter, då jag själv äter väldigt enformigt. Blir bara linssoppa, pajer och rödbetsbiffar. 

Hursom, det är viktigt att inte skippa frukost och lunch. Och mellanmål är också bra.

Och så vätskeintag på ca 2 liter om dagen.

Blanksteg
2014-12-06 12:33
#4

Angående billig snabbmat, det är egentligen inte billigt. Åtminstone inte på lång sikt.

Och, om du kokar grönsaker så ångkoka dem så behåller de mer näringsämnen. Allt man behöver är ett durkslag och kastrull.

Valkyrija
2014-12-06 14:34
#5

Tack så mycket för svaren! Om jag ska göra min egen müsli, finns det olika påsar med saker jag behöver då i vanlig mataffär? Har egentligen aldrig käkat müsli så jag få spana in det mer haha :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Blanksteg
2014-12-06 15:20
#6

Jag blandar t.ex. fiberhavregryn (rostar dem inte, för att behålla alla näringsämnen), kokosflingor, sesamfrön, linfrön, solrosfrön, solroskärnor, valnötter, ekologiska russin, naturella jordnötter, och andra nötter om jag har hemma. Till det så har jag naturell yoghurt och bananskivor. Jag brukade äta fil till, men det är lite för surt för min smak. Som tur är så innehåller inte coops natuella yoghurt mer socker än vad filen gör, och är lika billig.

Påsar med nötter är ju lite dyra, men det blir ju billigt i längden då det blir flera portioner, och man ska ju ändå inte äta mer än en äggkopp med nötter om dagen.

Ha inte i så mycket torkad frukt (ekologiska russin går bra dock, tror jag). Jag har, som sagt, banan i för att få lite mer sötma. Det är ju mycket socker i torkad frukt, och man får inte i sig alla näringsämnen som när man äter vanlig frukt.

Annons:
tlover
2014-12-09 12:25
#7

Ett tips ang att göra torkade baljväxter enklare är att koka större mängder och sen frysa ner i portionsförpackning (för jag och min man är det 2-2½ dl som gäller, jag tar då en påse för grytor el liknande och två för biffar och liknande).

Annan billig nyttig mat är tex potatis, kål, rotsaker, lök och liknande. Har man en kost som mest är baserat på det så har man råd att tillsätta lite lyxigare grejer för att variera tex paprika, krossade tomater el liknande.

Jag och min man äter relativt billigt (1500:- till 2000:- för oss båda) och relativt nyttigt men under perioder har vi ätit både väldigt billigt och väldigt nyttigt (rekordet var 500:-/mån men det var på sommaren så vi samlade mycket nässlor osv).

Jag anser däremot att gröt är nyttigare än müsli, man behöver ju inte ha bara havregryn, min man har tex frön i sin gröt och jag själv sötar sällan med något annat än ekologiska russin.

Att baka själv gör det ju också både nyttigare och billigare.

l'm back

fridarebecka
2014-12-09 20:14
#8

Ett tips är att ladda ner appen "matpriskollen", där kan du följa de affärer du vill och se deras aktuella specialerbjudanden 🙂

OlgaMaria
2014-12-16 20:58
#9

Du behöver egentligen inte göra några radikala förändringar. Skippa juice, läsk, godis och socker så långt det är möjligt, så lär du gå ner i vikt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sarah
2014-12-30 09:52
#10

Jag kan lätt äta för max 200 kr i veckan och känna att jag lyxar till det. Då använder jag mycket torkade baljväxter som bas. Lins- och böngrytor är billigt, enkelt, gott och nyttigt.

Tant Grön
2014-12-30 15:00
#11

Gå till biblioteket och låna någon bra kokbok. Det är faktiskt roligt att laga mat när man har lärt sig. Kanske kan du lära dig baka eget bröd också. 🙂

Blanksteg
2014-12-30 15:07
#12

Man kan även handla torrvaror på www.matsmart.se för nedsatta priser :) 49 kr i frakt för upp till 20 kg. Finns dock kanske inte särskilt många varor som man faktiskt behöver.

Tant Grön
2014-12-30 15:13
#13

#12 Men inte så bra om hon skall gå ner i vikt. Dom har väldigt mycket godis ,kakor och chips.

Annons:
LoAEmma
2015-01-17 15:51
#14

Käkar du frukost lunch å middag och skippar snabbmaten så lär inte bara vikten förändras utan du mår säkert bättre också (du skrev att du var sjuk).
Kokbok var ett bra tips, det är kul att bläddra runt och kika. Jag och sambon gjorde nyss ett matschema för fyra veckor, superskönt!! Slipper man tänka ut varje dag och man kan handla för flera dagar framåt.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Anterrabae
2015-01-17 16:16
#15

Hmm, borde också börja med matschema igen. Är löjligt slarvig med mate för närvarande :/

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Outlawly]
2015-01-19 18:12
#16

Soppor och grytor på grönsaker bönor tror jag man kommer långt på

Bjallstal
2015-01-23 14:58
#18

Min favoritkostymen är havregrynsgröt med massa olika toppings. Tex, linfrön, chiafrön, kokosolja, mosad banan, hemmagjord osötad äppelmos, russin etc. Också havremjölk över det. Allt ekologiskt för min del :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
2015-01-23 15:00
#19

Sedan lever nästan jag på linser just nu. Haha bara dör att det är så gott och användbart :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Blanksteg
2015-01-23 17:43
#20

Jag har bestämt mig för att köpa matlådor som tål att vara i frysen (om inte nu alla tål det), så att jag inte behöver äta gårdagens rester till dagens middag igen =) Det är ett bra tips när man gör storkok och vill variera sig varje dag! Jag kommer köra mest på grytor, linssoppa, pajer och hemmagjorda vegoburgare gjorda på palsternackor (Mums! + hembakade hamburgarbröd är såå mycket godare än färdiga, och myycket billigare).

Tyvärr så har jag en minifrys (ett fack inne i kylskåpet bara), så får nog bara plats med 2-3 matlådor…

Frågan är dock om hur mycket av näringen som försvinner vid nedfrysning….

Annons:
JustMySelf
2015-01-25 23:17
#21

#20 jag har en vegetarisk kokbok som även har en väldigt stor faktadel om olika råvaror, tillagningstekniker och näringsämnen. Enligt den är det bara en väldigt liten och knappt betydelsefull del näringsämnen som minskas, så de rekommenderar frysning.

Blanksteg
2015-01-26 09:55
#22

#21: Åh, vad bra! :)

[luneri]
2015-02-11 10:49
#23

själv brukar jag koka större mängder bönor och frysa in i mindre påsar och passa på att handla när det är kampanjer, och om det är kött eller annat som kan frysas så gör jag det. Kolla efter kortdatum märkningar också. Där kan man spara väldigt mycket. Jag brukar köpa yoghurt och fil på kort datum eftersom de håller väldigt långt efter utgångsdatumet och kött med kort datum är bara att frysa in så fort du köpt det. Om du fryser in tex kött och bönor så är det väldigt enkelt att göra ihopkok och grytor av sådant du redan har, och det blir så mycket billigare. 

Jämför priser i de olika mataffärerna. Lidl har bra priser framförallt på frukt och grönt, och även annat. 

Jag brukar klara mig runt 800 kr på mat för en månad. Jag äter också ekologisk mat ibland så det brukar jag också köpa ibland och ändå klara mig relativt bra.  Nu när jag träffat min pojkvän blir det dessvärre svårt att hålla de kostnaderna.

fridarebecka
2015-02-11 12:23
#24

Grönsakssoppor med potatis som bas är rätt nyttigt och billigt. Jag brukar variera på broccoli, purjolök och morot/lins 🙂

Valkyrija
2015-02-22 17:45
#25

Tack så jättemycket för era svar! Ska kika närmare på detta :D

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Upp till toppen
Annons: