Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 938 ggr
Blanksteg
12/8/14, 8:54 AM

Vad kan jag ha till müslin?

Nu är jag så trött på min frukost. Brukade förut äta havregrynsgröt, men har nu bytt till müsli med naturell yoghurt. Hade fil till förut, men det är för surt för min smak. Nu kan jag dock snart inte heller få ner yoghurten. Jag har russin och skivade bananer i för sötmans skull, men jag klarar inte av yoghurten i alla fall.

Har ni några bra tips på annat man kan ha till müslin? Finns det någon smaksatt yoghurt som inte innehåller så mycket socker?

Annons:
fia1116
12/8/14, 8:58 AM
#1

Oj vad svårt. Smaksatt yoghurt är ofta värsta sockerbomben så det skulle jag inte välja att äta varje dag. Jag vet tyvärr inte vad du skulle kunna ha istället :(

En fråga bara, varför klarar du inte av yoghurten?

fia1116
12/8/14, 9:00 AM
#2

Oj vad svårt. Smaksatt yoghurt är ofta värsta sockerbomben så det skulle jag inte välja att äta varje dag. Jag vet tyvärr inte vad du skulle kunna ha istället :(

En fråga bara, varför klarar du inte av yoghurten? 

Edit: ojdå, det blev dubbelt! Det är ok att ta bort detta meddelande.

Blanksteg
12/8/14, 9:19 AM
#3

Ja, det är verkligen svårt att hitta ett alternativ :/

Jag vet inte. Tror det är på grund av hur den smakar tillsammans med müslin. Det blir inte tillräckligt med sötma. Men jag vill ju inte heller ha någon mer torkad frukt då det också innehåller socker och inte ger någon näring.

Jag får väl prova att ha bär i också.

fia1116
12/8/14, 9:56 AM
#4

Torkad frukt ser jag som en bra näringskälla. :) Torkade aprikoser och dadlar t.ex! Bär är bra, jag brukar tina frysta hallon och ha i yoghurt. Då sockrar jag dock rejält för hallonen i sig är väldigt sura.  Socker är inte farligt, bara man äter det med måtta. :)

fia1116
12/8/14, 11:04 AM
#5

Kom på en sak! Du kanske kan söta yohurten med stevia eller något annat alternativ till socker?

Blanksteg
12/8/14, 6:37 PM
#6

Ok, jag har bara hört att torkad frukt inte är så bra. 

Här t.ex.: http://blog.svd.se/maratonbloggen/2014/03/17/kostexperten-sa-nyttig-ar-torkad-frukt/

Jag vill helst undvika sötningsmedel, så stevia är tyvärr inget för mig.

Men jag ska testa bär till :)

Annons:
Tommy0
12/9/14, 6:04 AM
#7

Var inte så rädd för små mängder torkad frukt. Innehåller mycket mineraler och antioxidanter. Torkad, hackade fikon är goda. Blåbär är inte så sura som hallon

Thotis90
12/12/14, 5:15 PM
#8

Jag har i havregryn, rågflingor, kokos, solroskärnor, sötmandel, russin och jordgubbar. Kanske inte den bästa müslin, men bättre än den man köper. Jag har blandningen i laktosfri filmjölk.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

OlgaMaria
12/12/14, 5:51 PM
#9

Varför ska du ens äta yoghurt eller fil om du inte gillar det? Gå tillbaka till gröten eller gör äggröra eller nån smoothie.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

VildaVittra
12/16/14, 7:57 PM
#10

Varför inte köra färsk frukt och yoghurt i mixern? 

En annan variant är att skippa sötman helt och välja salt istället. Jag gillar inte riktigt söta saker, så när jag äter yoghurt så gör jag det med hackade grönsaker och nötter och har smaksatt yoghurten med vitlök, örter och salt.

Det blir som flytande sallad istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Blanksteg
12/16/14, 9:35 PM
#11

Ja, har kört på havregrynsgröt igen nu de senaste dagarna. Inte så jätterolig frukost, men jag får ju åtminstone ner det och lämnar inte kvar en massa rester.

Ja, i och för sig! Men räcker frukt och yoghurt till frukost?

VildaVittra
12/16/14, 9:39 PM
#12

#11 Du kan väl sedan ha i müsli/knäckebröd eller vad du nu önskar efter mixningen så det blir lite matigt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Blanksteg
12/16/14, 9:43 PM
#13

Ja, det kan jag ju testa! Tack! :)

Annons:
[littlecat]1
12/19/14, 2:27 AM
#14

Kvarg! Finns nya i små förpackningar. Innehåller inte så mkt socker. Brukar blanda med vatten för lösare konsistens

Blanksteg
12/19/14, 8:46 AM
#15

Ja, jag tycker ju om kvarg, men den blir jämt konstig i mitt kylskåp, så jag har gett upp kvarg :/

Anterrabae
1/4/15, 2:26 PM
#16

Hur blir kvargen konstig? På vilket sätt?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Blanksteg
1/4/15, 2:44 PM
#17

Den blir lite fastare i konsistensen och smakar surare.

För någon vecka sedan så köpte jag dock tre kvargförpackningar (med hallonsmak, tror jag) då de var extra billiga. Och då förblev den perfekt och blev inte konstig. De gånger som kvargen har blivit konstig så har det varit den naturella.

Anterrabae
1/4/15, 4:39 PM
#18

Ok, kan det vara att den liksom sätter sig och släpper lite vätska? Det är i så fall helt normalt.. Men tråkigt om den smakar dåligt. Har du provar att i så fall röra ihop den igen?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Blanksteg
1/4/15, 4:47 PM
#19

Ja, det har jag provat, men smakar ändå dåligt. 

Men men… jag ska försöka sluta med godis och annat sött helt och hållet. Kanske jag hälsomässigt har råd då med de smaksatta kvargsorterna =) Om det nu just är den naturella som blir konstig.

Upp till toppen
Annons: