Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 1236 ggr
n-athalie
12/19/14, 2:31 PM

Går inte ner mer

Jag har gått ner 10,9 kilo på fyra månader bara av att jag slutade dricka energidricka som jag gjort varje dag i över tre år. Men jag står stilla nu, jag äter inte mycket. 2 ägg till frukost, skollunch och sen 150 g kvarg till middag. ibland kan frukt och coca Cola zero finnas med i mitt mat schema. Men aldrig godis osv. Har ni något tips på vad jag kan göra annorlunda för att gå ner dom sista kilona?

Annons:
Fridaaaa
12/19/14, 2:33 PM
#1

Låter som att de äter för lite. Hade skippat zero dagligen, inte speciellt nyttigt.
Hade ätit mer till middagen t.ex.

Hur rör du på dig?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sjöstjärna
12/19/14, 2:37 PM
#2

Först och främst: Är du säker på att du behöver gå ner mer i vikt?

Du äter så lite att kroppen förmodligen gått in i svält och håller hårt i varenda kilo du har. Se till att äta minst tre ordentliga mål mat om dagen med bra näring, hoppa över bröd, ris och pasta men ät ordentligt med grönsaker, protesiner och bra fett och drick mycket (dock inte läsk inte ens zero för sötningsmedel ställer till det i kroppen och kan göra att du går upp i vikt).

En timmes promenad eller annan motion per dag är också bra för både hälsan och vikten.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Quasadin]
12/19/14, 2:37 PM
#3

För mig är det tvärtom, är 167 lång och i dagsläget väger jag 49.5 på tom mage.
Man ska inte banta när man är ung, gjorde det sommaren mellan 5an och 6an, och det ledde till svår anorexi, som det tog mig 2 år att komma ifrån.
Äter aldrig kakor, tårtor m.m, kan äta godis ibland. 
Men banta ALDRIG när du är ung, leder bara till stora problem😴

Inkanyezi
12/19/14, 2:48 PM
#4

Det är väldigt bra om du har gjort dig kvitt ett beroende av den där energidrycken. Alldeles självklart är energidrycken, förutom att den är vanebildande, också orsak till att man lagrar in fett, då den blockerar fettförbränning genom innehållet av socker.

Och en hel del av det du gick ner är förutom andelen fett, också vatten. När man har fått bort onödigt vatten ur vävnaderna, det som gör att fetman blir "plufsig", upplever man ofta att vågen har "stannat". Man kan få den att gå fortare genom att slänga den riktigt hårt….

Man går alltså inte ner nästan tre kilo i månaden i fettvikt, utan det handlar snarare om omkring ett kilo i månaden. Du har minskat kanske fyra kilo fett och sju kilo vatten - eller ännu mindre av fettet.

Däremot äter du kanske inte helt sunt, och du bör se över din diet. Om du inte får i dig allt du behöver för att må bra, och för att behålla dina muskler, kommer det inte att fungera helt bra. Ett sätt att se till att få i sig ordentligt med mat är att använda konceptet LCHF, att hålla ner kolhydraterna, och ersätta dem med fett. Det har flera fördelar, eftersom kroppen lättare kan förbränna fettet, men kanske främst att man kan få i sig alla vitaminer och mineraler man behöver och dessutom kan äta gott och hålla sig mätt.

Du skriver inte hur mycket du väger, eller hur lång du är- Inte heller skriver du hur gammal du är. Alla de upplysningarna är viktiga, om man ska kunna bedöma rimligheten i viktnedgång, eller om du ens borde gå ner överhuvudtaget.

Så fyll gärna på med hur gammal du är, och hur mycket du vägde innan och hur lång du är, så kan du få bättre svar på dina frågor.

n-athalie
12/25/14, 3:37 PM
#5

Jag är 20 år, vägde 47 innan och det är även mitt mål nu. Vägen 52-53 nu, började på 63. Är 157 lång.

Inkanyezi
12/25/14, 3:54 PM
#6

Du borde i det här läget inte sätta någon "målvikt", i alla fall inte lägre än din nuvarande vikt. Om du äter ordentligt, så kommer du inte att gå ner märkbart inom ett år, utan om din kropp alls vill släppa av sig mer, är det ett mycket mer långsiktigt projekt, och kanske mer sannolikt att du kommer att hålla den vikt du nu har.

Jag tror inte att det är helt sunt att sikta mot lägre vikt. Det är ganska normalt att man blir lite grövre med tiden än under tonåren, och du borde egentligen inte alls bekymra dig om vikten.

Med lågkolhydratdiet och lagom mycket träning kan du kanske minska lite i något mått och kanske öka i andra. Det är rätt viktigt att du ser till att få i dig tillräckligt av alla näringsämnen du behöver. Din viktnedgång har varit osedvanligt snabb, och du bör inte fortsätta i samma stil, eftersom man nästan alltid också förlorar muskelmassa när man bantar på det sättet.

Så du kanske inte är riktigt nöjd med mitt svar. Jag tycker inte att du alls ska sikta på att gå ner mer, utan i första hand sikta mot en sund livsstil där du äter ordentligt och tränar, för att helst få tillbaka en del av de muskler du troligen har tappat under den senaste viktnedgången. Vikten bör du strunta i, men om du använder ett måttband kan det visa sig att vissa mått minskar även om du ökar lite i vikt. Jag tycker att du ska sikta på att i första hand må bra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: