Annons:
Etikettandraaspekterpåhälsa
Läst 2254 ggr
[JeanetteK]
2015-01-21 13:41

Socker-avgiftning

Jag har fastnat helt i sockerträsket. Hur ska jag göra för att komma ur det? Jag som inte ens tycker så mycket om kaffebröd och för mycket godis - äter hela tiden! Det är som att jag går under om jag inte äter godis. Hela tiden. 

Jag antar att det inte finns genvägar utan att man bara får sluta helt enkelt. Eller?

Annons:
Hoseok
2015-01-21 13:53
#1

Jag har ett kraftigt sockerberoende som dagligen går ut på att jag får för mig att det är nyttigare om jag bakar en kladdkaka än att jag går och köper en marabou 200 g… Så jag förstår precis hur det är. Sockerberoendet är helt galet ibland, och folk säger ofta "men lägg bara av med det". Det enda jag känner är att jag lyckats ganska bra med att säga åt mig själv att bara äta på fredagar och lördagar. "Trappa ner", helt enkelt.

AnneN
2015-01-21 14:00
#2

Jag känner igen mig i det ni skriver… har avgiftat mig från socker en gång genom att kasta ut alla snabba kolhydrater och allt som innehåller socker, så fort jag blev sötsugen så tog jag istället en ostskiva och ett glas citronvatten (med massa citron = surt), hjälpte inte det så tog jag en lååååång promenad med hundarna (utan att ha plånboken med mig) eller såg till att på annat sätt vara så upptagen att jag inte hade tid att äta sötsaker.

Var även viktigt att jag åt ordentliga mättande måltider på fasta tider för att inte bli sugen pga hunger.

Inne på http://kolhydrater.ifokus.se/ vet jag att det finns många som går/gått igenom avgiftning från sockerberoende som också kan ge många bra tips.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Pialinn
2015-01-21 15:07
#3

Kan det vara så att du saknar vitaminer&mineraler? A, B, C och D-vitamin, Magnesium, Zink och nån mer som jag inte minns. (Crome???)

Har alltid ätit godis, men sen jag såg till att få i mej V&M har jag inte tittat åt godis på flera månader nu.

400g sura ringar från Lidl försvann på ett kick. Och det blev minst 100g andra sega saker varje dag.

Hittade denna långa tråd som kanske kan puffa dej i rätt riktning.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/5335771a8e0e743d0e00006a-sockermissbrukare-pa-avgiftning?discussions-1

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[JeanetteK]
2015-01-21 15:54
#4

Tack för era svar! 

#1 Ja det är nog inte fel att trappa ner. Känner inte igen mig själv och mitt ätande just nu. Helt galet. 

#2 Kasta ut allt skulle jag vilja, men då skriker nog resten av familjen. Men jag ska se till att inte handla hem mer i alla fall. Det får dom göra själva i så fall. 😉

#3 Ja, så skulle det ju kunna vara. Jag ska läsa på lite. Tack snälla!

Record
2015-01-21 23:10
#5

# JeanetteK

Det var ett bra beslut, kolhydrater i fokus, eller varför inte www.kostdoktorn.se/nytt

  med massor av sidor med god mat.

Tommy0
2015-01-22 08:42
#6

Du har säkert drabbats av candida. Prova GT-formula (innehåller bl.a. Cr) för att dämpa sötsuget. Döda svampen med mängder av vitlök, Pau DÁrco och gärna Candidase som är ett enzym som gör att svampen inte kan ta upp näring. Kolla t.ex. här. Är det alvarlig svampinfektion  kan du behöva glutamin för att stärka tarmen igen och ev. probiotika. Samtidig som du blir bättre klarar du att ta bort de snabba kolhydraterna bättre, så på några veckor bör det försvinna!

Annons:
Pialinn
2015-01-22 08:54
#7

#& Går inte att öppna någon av länkarna.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Record
2015-01-22 10:00
#8

#7 Pialinn

Länkarna i #Tommy0, fungerar inte, tydligen flyttade.

Min länk funkar har ja provat, där kommer även kolhydrater. fokus fram längst ner på denna sidan.

[JeanetteK]
2015-01-22 10:59
#9

#5 Tack! Ska kolla där. 

#6 Okej, det var nytt för mig. Tack för tips, ska läsa på om det!

tlover
2015-01-24 10:32
#10

Min man är sockerberoende men efter att han börjat meditera 2 ggr/dag så har han inget sötsug. Du förlorar ju inget på att testa iallafall.

Träning hjälper ju också (däremot kanske inte lika mycket) och träningen kan ju vara allt från promenader och yoga till triatlon.

l'm back

[JeanetteK]
2015-01-24 11:04
#11

#10 Meditation är bra för mycket! Och som sagt gratis! Tack för tips. 👍

Pialinn
2015-02-17 12:57
#12

Hur har det gått?    Blivit av med suget?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Record
2015-02-17 23:05
#13

Kanske angripa problemet från andra sidan, orsak o verkan av sockret.

http://annikadahlqvist.com/2015/02/17/kolesterolsankning-ar-riskfyllt-sarskilt-for-kvinnor-och-aldre/

Annons:
[JeanetteK]
2015-02-18 15:31
#14

#12 Nej inte riktigt. Något bättre är det dock. Men jag har en lite dålig period med min fibromyalgi just nu och då sviktar motivationen tyvärr. Men jag har inte givit upp. 🙂

#13 Ska läsa länken, tack!

Anterrabae
2015-02-19 16:39
#15

Det enda som gjort verklig skillnad för mig är när jag kommer ihåg att stoppa i mig levande mat. Mycket smoothiesar och egenpressade juice på frukt och grönsaker, frön, nötter, kallpressade oljor, osv. Det ger mig frid och lugn i kroppen utan att trigga. Jag blir nöjd.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[JeanetteK]
2015-02-19 20:51
#16

#15 Det låter inte dumt. Får gå en privatkurs hos dig. 🙂

Anterrabae
2015-02-20 23:36
#17

Ja men så klart! 😊 Vi juicear och smooothar ihop!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[JeanetteK]
2015-02-21 09:52
#18

🍸🎈

Anterrabae
2015-03-09 21:34
#19

Fuck en riktig fruktighet här för ett tag sen, 4äpple , 2clementiber och en apelsin. Sen var jag inte sockersugen på flera dagar ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Record
2015-03-10 22:36
#20

Problemet ligger långt tillbaka i tiden, minst 40 år.

http://ettsotareblod.se/industrins-sockerlobby-stark-redan-for-40-ar-sedan/

Och detta får fortsätta ?

Annons:
Upp till toppen
Annons: