Annons:
Etikettfikarummet
Läst 2051 ggr
[luneri]
2/11/15, 10:27 AM

Hur ofta tvätta?

Jag såg på nyhetsmorgon imorse och där berättade de hur ofta man bör tvätta handdukar och disktrasor pga av bakterier och hudavlagringar. Det jag reagerar på är att de uppmanade än att tvätta en duschhandduk efter att den är använd 3 ggr om den torkas ihopvikt (14 dagar om den torkas utvecklad). 

Det jag reagerar på är att det är oerhört ofta. mina handdukar har inte möjlighet att torka utvecklade, och jag har aldrig bytt handduk såpass ofta, men ändå är jag väldigt frisk. Dessutom skulle jag behöva ha ett skåp full med handdukar för så ofta kan jag inte tvätta handdukar :/ 

Hur tror påverkan har dessa bakterier tror ni på hälsan?

Det jag tror är att man utvecklar en naturlig bakterieflora och imunförsvar i kroppen om man utsetts för lite bakterier, självklart ska det inte vara överdrivet, men jag tror inte det är så bra att vara för renlig heller. Förr i tiden exempelvis använde man samma kläder flera dagar eftersom man inte kunde tvätta dem lika ofta idag. Har vi blivit för renliga? 

Vad är era synpunkter på den här frågan?

Annons:
OlgaMaria
2/11/15, 12:56 PM
#1

Ja jag tror inte att det innebär någon hälsofara att tvätta handdukar mer sällan. Däremot tycker jag det är lätt hänt att handdukarna luktar illa. Det är nog dåliga bakterier som får fäste och de är inte lätta att få ur när man tvättar ens.

Sen bör man nog tvätta handdukarna vid handfatet ofta om flera olika personer inklusive gäster torkar sig där.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Grace2009
2/12/15, 2:56 PM
#2

Äsch, jag är lite så'n, att så länge det inte luktar illa är det helt okej. Men några veckor använder jag nog samma handduk efter duschen.

[luneri]
2/13/15, 5:29 PM
#3

Ja det var lite så jag tänkte också.  Jag använder också handdukar i några veckor, så länge de luktar och känns fräscha i alla fall. Tycker det var överdrivet ofta som de där städexperterna hade rekomenderat, och mer stress i vardagen behöver man ju inte mer än det man redan har omkring sig :)

Lill-Kisse
2/14/15, 8:42 PM
#4

Tyvärr såg jag inte det avsnittet i nyhetsmorgon, men tror mig ändå veta var det samlas mycket skit och hur det åtgärdas.
Vad jag reagerade på i frågan här, är att man skulle torka en badhandduk ihopvikt. Det skulle inte falla mig in. Hur det än ser ut i badrummet, brukar man kunna fästa en stång högt upp någonstans mellan två väggar. På en sån kan man hänga den våta badhandduken luftigt. Sedan är den torr dagen därpå.

Halvdansken
2/16/15, 10:41 AM
#5

Nu blir ju inte an handduk genomblöt när man torkar sig med den, och har man en handdukstork så fungerar det utmärkt att vika den.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[TanatosNyx]
2/16/15, 10:41 AM
#6

Alltså, du har ett immunförsvar.. det som fastnar på handduken är din naturliga bakterieflora. Är du ren är det inte så mycket annat som gror, som ditt immunförsvar inte tar.

Du gör dig snarare sjukare av att hålla kliniskt rent!

Annons:
[luneri]
2/16/15, 12:25 PM
#7

jag fortsätter nog som jag brukar ändå med att vika handdukar. jag bor väldigt litet och har inte utrymme och det verkar gå bra. Tycker att det är bra att ta in råd och rön, men också är det bra att inte förlita sig helt på det, men ha det i åtanke och testa sig fram till det som fungerar :)

JazzBass
2/19/15, 9:27 AM
#8

Jag torkar min badhandduk fyrdubbelvikt på handukstork varje dag. Byter nog aldrig oftare än varannan vecka, oftast går det nog ändå en månad eller t.o.m. mer med samma handduk om den inte börjat lukta illa.  Tänker nog inte ändra på det heller.

Håller helt med om att man troligtvis gör sig själv en björntjänst om man alltid har det kliniskt rent. Snubblade exempelvis över den här artikeln häromdagen som stöder just den tanken:

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/bacillskracken-kan-gora-dig-sjuk

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[luneri]
3/4/15, 3:19 PM
#9

Intressant!

Upp till toppen
Annons: