Annons:
Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 2399 ggr
[Cloudy]
2/13/15, 6:23 PM

Tips?

Hej! Jag undrar om någon här vet vad man kan äta istället för chips och sådant på helgen? Chips innehåller rätt mycket salt… Jag ska gå på bio inom en snar framtid och får inte äta popcorn eller dricka läsk… Så något tips på vad man kan köpa? :) Och just det! Jag ska börja laga min egen mat och undrar om det finns några enkla "nybörjar" recept? :) Kram och tack Cloudy

Annons:
Sindri
2/13/15, 6:32 PM
#1

Det är bra om beskriver lite närmare vad du kan/inte kan äta. Och vilken typ av mat du gillar.

Om du vill småäta så kan väl ostkuber vara ett alternativ. Salami, små ölkorvar, blomkålsbuketter, gurk- och morotsstavar.
Man kan göra chips av både salami och prosciutto, lägger på ett bakplåtspapper i ugnen, ca 200 grader i några minuter. Även ostskivor kan man göra så med.''

Det finns en sajt här som heter Matlust i fokus. Där kan du hitta recept. Använd sökfunktionen och sök på nåt du gillar, som t ex köttfärs.

Fridaaaa
2/13/15, 6:33 PM
#2

Oststavar att dippa
Nötter
Bär/frukt
Microchips (skivad potatis man skrivar tunt och micrar typ)
Egna ostchips

Vad gillar du för mat?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Cloudy]
2/13/15, 7:26 PM
#3

Just det! Mina restriktioner är kalium, fosfat och salt. Salami och ölkorv skulle ha varit ett bra alternativ men de innehåller för mycket salt… Helst ska jag inte äta saker som innehåller mer än 0.5g salt per 100g :/ Ost får jag äta men inte så mycket Nötter samma som med ost Bär och frukt! :) Microchips av potatis, dock för mycket kalium Hehe… Jaa… Jag gillar inte så mycket så jag försöker hitta nya rätter :) Tack för tipsen! :)

Anterrabae
2/19/15, 4:30 PM
#4

#3 Låter som du har restriktioner som njursjuka har?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Cloudy]
2/20/15, 9:41 PM
#5

Ja, det stämmer ;)

Anterrabae
2/20/15, 11:26 PM
#6

Går du på lågproteinkost också? Jag har en svärmor med cystenjurar och kronisk njursvikt, så jag har lite koll på njursviktsdiet, i alla fall som hon hade. Med kost höll hon dialysen borta i tio år längre än det normala i hennes släkt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Cloudy]
2/24/15, 1:15 PM
#7

Oj, glömde bort tråden… Nej, snarare tvärtom! Eftersom jag får dialys så måste jag äta en proteinrik kost… :)

Sindri
2/24/15, 1:44 PM
#8

Då är det väl perfekt att göra chips av ost, salami, prosciutto.

[Cloudy]
2/24/15, 4:00 PM
#9

Nej. Ost innehåller mycket kalium och om man har högt kalium så kan man få hjärtproblem. Dock ska det vara väldigt högt… Men jag har ofta högt kalium… Jag får bara äta 1-2 skivor ost per dag. Salami och prosciutto innehåller väldigt, väldigt mycket salt. Vi har salami hemma och den innehåller 3.9g salt per 100g tror jag… Och jag ska helst inte äta saker som har mer än 0.5g salt per 100g. Fast nästan allt innehåller mer salt… Så jag äter saker med mer salt i men inte jättemycket av det. Och så försöker jag undvika det som innehåller mest salt. Så salami och prosciutto går inte. ;) Men tack ändå :)

Scorpio97
2/24/15, 5:06 PM
#10

Torkat kött då? Det kan man ju krydda lite som man vill, och köper man rent kött kan man ju ta lite/inget salt (:


//Jessie

Sindri
2/24/15, 8:18 PM
#11

Lite tips om hur man torkar kött själv
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d713ab4b9cb46221d051cd1-torka-kott

Annars är det gott med grönkålschips, men det smular rätt mycket. Kanske inte så kul att ha på bio. Man kan torka äpplen och päron också.

[Cloudy]
2/24/15, 9:56 PM
#12

Tack så mycket för tipsen! :) Ska testa :)

Anterrabae
3/9/15, 9:42 PM
#13

Kolla upp grönkål innan, har för mig att det är högt på natrium.. Jaja på så sätt, då är jag med. Färskostbollar är jättegott. Köp en naturell som du kryddar med vad du gillar (då kan du välja bort salt etc) tex vitlök. Rulla dem sen i hackad persilja/gräslök eller varför inte goda frön, typ sesam eller vallmo. Passar bra ihop med råa grönsaker, tex paprika, morötter, gurka (pass för kalium) eller blomkål och vitkål. Keso och frukt/bär är smaskens Torka egna rotfruktschips, på tex kålrot, fast potatis och rödbeta. Låg temp och öppen ugn lääänge. Få kan du även där välja salthalt. Baka grissini (brödpinnar) och dippa i smaksatt yoghurt/färskost/gräddfil.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Anterrabae
3/9/15, 9:45 PM
#14

Får du äta popcorn om du poppar och kryddar dem som du tål? Eller är det specifikt popcornen som är en bov? Hur är det med fröer, rostade pumpakärnor och solroskärnor är gott att knapra på. Nötter är också gott men bör inte tas med på bio pga allergier..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Cloudy]
3/10/15, 3:30 PM
#15

Tackar för tipsen! Ska definitivt testa :) Jaa… Jag får äta osaltade popcorn… Alltså inte de som är gjorda i micron. De måste vara helt osaltade. Hm, fröer, jag vet inte riktigt. Ska kolla upp det, det vore ju ett bra val. Tack igen! :)

tlover
3/13/15, 4:13 PM
#16

#15 jag gör spispopcorn med cayennepeppar, rå vitlök och salt. Jag tror nog dessa skulle vara goda även utan salt, eller iallafall godare än helt osaltade popcorn.

Du skulle ju kunna testa med en liten sats och se.

l'm back

Anterrabae
3/13/15, 6:52 PM
#17

#16 Vilket bra förslag på smaksättning! Det lät verkligen gott!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

tlover
3/13/15, 7:05 PM
#18

#17 Det var min pappa som kom på det, pga den smaksättningen är popcorn favoriten här hemma.

Sen får man ju i sig nyttig rå vitlök också 😉

l'm back

Anterrabae
3/13/15, 7:11 PM
#19

Måste jag testa!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

tlover
3/13/15, 8:46 PM
#20

Det går förresten med vitlökspulver eller lökpulver också. Man kan också byta ut cayennepepparn mot paprikapulver. Det blir lite annan smak men fortfarande gott.

l'm back

Annons:
[Cloudy]
3/14/15, 10:24 AM
#21

Det lät verkligen mumsigt ;) Får väl testa det ikväll :) Tack så mycket!

Anterrabae
3/14/15, 11:52 PM
#22

Gjorde en variant med färsk solovitlök, paprikapulver och svartpeppar. Blandat i smält smör och popcorn vänt i.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: