Annons:
Etikettandraaspekterpåhälsa
Läst 3045 ggr
Pialinn
2/26/15, 9:28 AM

Olja att steka i?

Försökte få reda på vilken olja det är bäst att steka i genom att läsa på Aftonbladets viktsajt. Där står "undvik värmekänsliga oljor….."  Men vilka oljor är värmekänsliga???

Fått lära mej att olivolja ska man inte steka i utan ha till sallader o dyl. o att det är rapsolja man ska använda. Sen finns ju solrosolja, "frityrolja", kokosolja, jordnötsolja o säker många fler.

http://viktklubb.aftonbladet.se/kampanj/artikel/20338453/hem?refpartner=aftonbladet_viktklubb_2.0338453_mittspalt_mat

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
OlgaMaria
2/26/15, 9:31 AM
#1

Kokosolja och smör är bäst att steka i.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Cragan
2/26/15, 9:38 AM
#2

raps eller solrosolja använder jag i fritösen utan problem iaf (frityrolja brukar vara en blandning på dom 2 som kostar extra)  
jordnötsolja är mer en smaksättare som man bara använder ett par droppar av men är värmetålig.

JazzBass
2/27/15, 8:22 AM
#4

Ju mer omättat och speciellt fleromättat fett (omega 3 och 6), desto instabilare är oljan rent kemiskt, och tål upphettning sämre. Solrosolja som består till ca 60% av omega 6 (inflammationsdrivande), liksom rapsolja med 10%  omega 3 och 20% omega 6 är därför knappast speciellt bra för fritering ur hälsosynpunkt. Använd frityrolja både luktar och smakar illa, ett tecken på att den tagit skada av upphettningen.

Kokosolja skulle säkert vara bättre att fritera i, men det är ju alltför dyrt för att användas i så stora mängder som behövs. Kokosfett i silverfärgade paket ska man helst inte använda på grund av att härdningen innebär att man skapat farliga transfetter.

Ryps/rapsolja använder jag i princip aldrig för stekning, men tyr mig ibland till olivolja, då andelen fleromättat fett är lägre till förmån för enkelomättat. Jag är dock noga med att inte steka i för hög temperatur. Jag använder också hellre olivoljor än smör och kokosolja i matlagningen om jag gör en rätt med större mängd kolhydrater, eftersom jag tycker mig ha sett indikationer i studier som pekar mot att kolhydrater och mättat fett är en sämre kombination.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Pialinn
2/27/15, 5:41 PM
#5

Tack för alla svar!   Men inte blev jag klokare av dessa.

Nån steker i rapsolja, nån annan gör det inte.

Smoke point för smör ligger på ca 130 grader C, raps-&olivolja på ca 200 grader C. Betyder det att smör är värmekänsligt?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Record
2/27/15, 10:55 PM
#6

#Pialinn

Exakt, smör är värmekänsligt använd kokosfett av bra kvalitet utan tillsatser. Det klarar över 200 C°

Annons:
TjockaBerta
3/1/15, 5:28 PM
#7

Det jag tycker är bäst att steka i  är att blanda smör och olivolja i pannan. 

I salladsdressing blandar jag raps och olivolja. Ibland smaksätter jag med tryffelolja eller valnötsolja och då använder jag bara rapsoljan som bas.

>>>Malum domesticum<<<

tlover
3/2/15, 10:06 AM
#8

Själv använder jag både olivolja (mer sällan dock) och rapsolja (oftast) till stekning. Men jag steker sällan hårt. Börjar oljan ryka (det är ju dåd en blir dålig) så diskar jag stekpannan och börjar om.

till popcorn kan jag nån gång däremot använda kokosolja, annars har jag kokosolja på huden och i håret snarare än i maten.

Så man kan ju helt enkelt hålla koll på oljan så funkar det ju bra 🙂

Till dressing använder jag oftast olivolja, till smaksättning sesamolja och till hälsan linfröolja.

Men för att se till att det inte blir ohälsosamt så ser jag helt enkelt till att inte steka så hårt att oljan börjar ryka.

l'm back

Scorpio97
3/2/15, 11:45 AM
#9

Jag steker oftast i rapsolja men förmodligen så steker jag för hårt (tycker maten blir godast med en riktigt varm panna). Oliv- och kokosolja klarar jag varken av smaken eller lukten på om man ska steka i det.

Vissa saker (exempelvis champinjoner) steker jag i margarin för smaken, blir inte riktigt rätt med olja. Smör tycker jag tyvärr inte heller smakar gott.


//Jessie

tlover
3/2/15, 12:07 PM
#10

Jag steker också vissa saker i margarin (tål inte smör) men det är sällan jag använder margarin (tex kantareller steker jag i margarin).

l'm back

jiim
3/5/15, 2:05 PM
#11

Margarin innehåller oerhört mycket tillsatser som inte känns nyttiga. Jag skulle aldrig låta margarin nudda mina läppar. Plus att tillverkningen är ganska grisig…

https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-1/3849421/images/2012/smoer_eller_margarin_509577f5ddf2b33ca8003012.jpg

Smör tillverkas på ett naturligt sätt och är väldigt gott OM man gillar smörsmaken. (Jag älskar det ;) )

Tål man inte smör kan man steka i klarnat smör, så kallat "ghee" (som inte innehåller mjölkprotein)

Kokosolja både med och utan smak är nyttigt och gott. Tål dessutom värme

Annars kan man använda olivolja som inte innehåller så mycket inflammatoriska fleromättade fetter. Har man svårt för smaken så finns det mildare olivoljor (exempelvis från Zeta).

Rapsolja är halvbra. Den innehåller mycket fleromättade fettsyror, men har ganska god och neutral smak. Man kan också blanda raps och oliv.

Rapsoljan är värmetålig, men olivoljan är ganska skör.

De allra värsta oljorna är solrosolja, majsolja, frityrolja och matolja. ca 60% fleromättat. Undvik dessa lika mycket som margarin!

en bra tabell finns här:

http://www.zeta.nu/olivolja/olivolja-halsa/fettsammansattningen-i-olivolja-och-andra-matoljor

Upp till toppen
Annons: