Annons:
Etikettandraaspekterpåhälsa
Läst 6728 ggr
Blanksteg
2015-02-27 18:41

Sockerfri men pigg?

Jag har upptäckt att det inte är på grund av vätskebrist som jag blir trött i perioder. Utan det är sockerabstinens. Jag blir så trött och seg när jag inte ätit godis eller bakverk eller chips på ca 5-7 dagar. När jag väl äter godis o.s.v. så blir det nog mer än vad som är normalt. Jag tycker inte ens om godis o.s.v. Tydligen bara när jag inte äter det :P

Jag har läst lite trådar om det, men har en lite specifik fråga. Är det möjligt att sluta med socker och samtidigt undvika den där tröttheten? Vad behöver man äta då?Jag har läst om vad man ska äta för att motverka sötsuget, men hittar inte så mycket om vad man ska äta för att behålla piggheten. Eller måste jag stå ut med tröttheten i flera veckor tills kroppen avvänjt sig från socker?

Annons:
[greenseng]1
2015-02-27 19:45
#1

  Någon gång i tidernas begynnelse så fick jag lära mig att glukos faktiskt är viktigt för kroppen. Socker (sackaros) bryts i kroppen ner till glukos och fruktos.

När det gäller bantning exempelvis så behövs det faktiskt glukos för att bryta ned fett. Låter kanske lite märkligt men det handlar alltså om ganska små mängder glukos. Om kroppen inte har tillgång till glukos så startar en felaktig nedbrytning av fettet och även annan vävnad typ muskelceller och även hjärnceller börjar brytas ned. Det utmärks av att giftiga produkter bildas i kroppen typ aceton, betahydroxismörsyra och ketoner. Produkter som man definitivt skall akta sig för.

Om man har för lite glukos i kroppen så utmärks detta av att man blir trött. Så trots denna kolhydrat-hysteri så bör man nog se till att man får i sig lite glukos trots allt. I och för sig så finns glukos lite överallt. Problemet idag är ofta att man får i sig lite för mycket. Läsk, godis, bakverk osv. Men det beror också på vad man äter.

Hjärnan behöver mycket glukos för att fungera tillfredsställande. Det tänker man kanske ofta inte på. Och får inte hjärnan den glukos den behöver då blir man trött.

Om du inte tycker om exempelvis godis och sådana saker så finns ju energipreparatet Dextro att köpa t.ex. på ICA. Det finns även med olika typer av vitaminer tillsatt. Dextro är mer eller mindre ren glukos eller druvsocker. Honung fungerar också väldigt bra och är egentligen ett bättre alternativ.

Du kan inte vänja dig av med socker helt. Om man gjorde det skulle man utan tvekan avlida. Dock brukar man få i sig tillräckligt med socker ändå. Som jag sade innan så är ofta problemet i välfärdsländerna att man får i sig för mycket socker. Men det hela beror på vad man äter och hur mycket energi man gör av med. Och olika typer av människor har olika typ av ämnesomsättning. Så det är inte helt lätt.

Så det blir kanske att känna sig fram. Känner du dig hängig så testa en  eller två dextrotabletter eller lite honung. Piggnar du till då så vet du var problemet ligger.

Blanksteg
2015-02-27 20:00
#2

Tack! :) Ja, det låter ju riktigt vettigt! Får helt enkelt ersätta godis o.s.v. med naturligt socker istället :)

Faktiskt.. de perioder som jag äter mindre godis är när jag är stressad o.s.v. Och när jag är stressad, med t.ex. studier, så brukar jag slarva med maten och inte äta så mycket. Och då får jag ju kanske inte i mig tillräckligt med socker från olika livsmedel. Men man blir ju trött av att inte äta tillräckligt ändå.

[greenseng]1
2015-02-27 21:58
#3

🙂

Record
2015-02-27 22:46
#4

#greenseng

Du har helt rätt fruktosen bäddar in levern i fett s.k fettlever, med dess följder..

Halvdansken
2015-03-10 18:50
#5

"Du kan inte vänja dig av med socker helt. Om man gjorde det skulle man utan tvekan avlida"
Då borde vi LCHF:are falla som flugor. De flesta av oss är på ketondrift. Fungerar fint. Också för hjärnan.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Record
2015-03-10 22:39
#6

#1 greenseng

Jasså, du tillhör sockermaffian sedan 40 år, och kan inte ändra dig,😉

http://ettsotareblod.se/industrins-sockerlobby-stark-redan-for-40-ar-sedan/

Annons:
Blanksteg
2015-03-11 20:38
#7

Har inte ätit godis eller annat onyttigt sedan i fredags nu, och har inte en enda gång haft något sötsug :) Bara liite någon enstaka gång. Har inte blivit trött än heller.

[greenseng]1
2015-03-11 20:40
#8

  Grattis! 😉

Blanksteg
2015-03-14 12:37
#9

Tack :P

Nu har 7 dagar gått, och jag har ännu inte haft det där oemotståndliga sötsuget. Jag förstår inte varför :P Kanske för att jag börjat äta mellanmål. Men kan handla i mataffären och vara hungrig men ändå bara gå förbi godishyllorna. Märkligt :P

Upp till toppen
Annons: