Annons:
Etikettandraaspekterpåhälsa
Läst 13855 ggr
[luneri]
3/4/15, 3:27 PM

Darrig av kaffe

Hejsan, 

Jag blev lite rädd efter att ha blivit darrig av kaffe. andra gången det hänt och undrar om någon vet hur det kommer sig?  

Jag är ingen kaffedrickare, men jag brukar dricka kaffe de dagar jag sovit dåligt eller är väldigt trött om jag känner att jag behöver hålla koncentrationen uppe. Så jag dricker inte kaffe särskilt ofta, och är egentligen bara ute efter den uppiggande effekten. 

men nu när jag har igång ett skolarbete som tagit mycket tid och som har orsakat bla dålig sömn emellanåt har jag som följd druckit kaffe vissa dagar. Förra veckan drack jag 2 koppar (med rätt mycket mjölk i) och blev alldeles darrig och koncentrationen var inte riktigt där. När jag kom hem var det enda jag kunde göra att vila mig, då jag delvis hade huvudvärk och den där tröttheten som inte gick över helt. 

Idag drack jag kaffe, samma mängd, och blev darrig nu också. Det oroar mig litegrann när det blir så. När jag kom hem 3 timmar senare var jag fortfarande darrig, jag hade inte ätit på 6 timmar visserligen heller, och undrar om det kanske har med saken att göra, men det började egentligen efter kaffet. 

En annan tanke är om jag kanske har diabetessymptom som jag delvis är rädd för när jag ibland har hoppat över måltider och ätit sötsaker istället… 

Vad tror ni det beror på? Bör jag sluta dricka kaffe?

Annons:
TatsuOni
3/4/15, 3:36 PM
#1

En del är överkänsliga för koffein.

Själv märker jag att blodsockret påverkas när jag dricker kaffe. Jag får blodsockerfall om jag inte äter ganska snabbt efter kaffet. (Varierar från en halvtimma till några timmar, beroende på hur jag har ätit innan). Jag slipper det här om jag äter någonting sött till kaffet.  T ex fruktsallad. Slarvar jag med att äta och dricker kaffe/är stressad så ser jag till att få i mig någonting som höjer blodsockret direkt symptomen kommer.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

sisela
3/4/15, 3:36 PM
#2

Det är en ganska vanlig kaffe-effekt. Speciellt om man inte brukar dricka kaffe, om man har sovit dåligt eller inte ätit på länge. Jag är van kaffedrickare men ingen storkonsument. Mår dock inte bra av eftermiddagskaffe på tom mage t ex.

OlgaMaria
3/4/15, 3:46 PM
#3

Var en gång regelbunden kaffedrickare och då funkade det bra, men mådde hemskt dåligt av kaffe om jag drack det bara vissa dagar och på olika tider, så dricker inte alls kaffe längre. Enklast att avstå och slippa må dåligt. Dricker svart eller grönt te om jag vill ha en uppiggande effekt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[luneri]
3/4/15, 4:31 PM
#4

hmm, kanske är det tröttheten i kombination med stress som påverkar. 

Jag brukar vanligtvis dricka te också, men tycker kaffe gör mig mycket piggare, men bör nog kanske inte dricka kaffe på ett tag. Det är väldigt obehagligt när jag blir så darrig och jag känner mig lite spänd i huvudet med. eller hur jag ska beskriva det. Det är snart 6 timmar sedan jag drack kaffet, jag är inte så darrig längre, men jag känner lite konstigt ändå. 

Det får bli te hädanefter. Förresten, det finns energite av friggs med tillsatt koffein. Jag har druckit den tidigare utan att ha påverkats såhär så det kanske vore ett bättre alternativ.

OlgaMaria
3/4/15, 8:27 PM
#5

Jag mådde kass 7 timmar efter jag druckit kaffe, sen blev det bra… :-/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anterrabae
3/9/15, 9:58 PM
#6

Kaffe innehåller ju fler ämnen än koffein, ca 30 av dem är giftiga. Och några av dessa är uppiggande. Jag känner personer som inte sover ens av koffeinfritt kaffet. Darrighet och hjärtklappning, illamående och ev kallsvettighet är förgiftningssymtom. Mår man inte bra av saker bör man låta bli dem. Särskillt ombudet finns motsvarande saker som man inte blir dålig av.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[rumelle]
3/11/15, 6:29 AM
#7

Det händer mig också om jag dricker kaffe en dag när jag inte har ätit på ett tag och känner mig trött, stressad eller på annat sätt ur balans.

[luneri]
3/15/15, 11:45 AM
#8

Oj! Men det finns så många forskningar som visar att kaffe ska vara hälsosamt i lagom mängd… Finns dock kanske forskning som visar motsatsen, man blir så snurrig av vad som anses bra och sedan är det inte bra längre. 

Jag har inte druckit kaffe sen dess nu, men jag dricker energiteet istället eller svart te, dock får jag snabbt järnbrist om jag dricker svart te under en period.

Anterrabae
3/15/15, 3:00 PM
#9

Jag tror väl att det är typ såhär med kaffet, att om man isolerar alla verksamma ämnen och tittar på dem var för sig kan de vara giftiga, sannolikt ofarligt i små mängder på samma sätt som fluor i tandkräm och antiklumpmedel i salt (cyanid) inte nygigt men sannolikt ofarligt i små doser. Och dricker man då tillräcklig lite kaffe per dag så blir nyttan större än en ev skada.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[luneri]
4/2/15, 11:56 AM
#10

#9 Tror det kan vara så också.

Jag drack kaffe i förrgår första gången efter den där dagen jag blev sådär darrig. fungerade helt okej. Blev piggare och så, men jag tror att jag blir piggare eftersom det stressar upp kroppen, för jag har egentligen alltid blivit lite "hyper" av kaffe och lite svårare att koncentrera mig. Tror jag är känslig mot kaffe trots allt, men om man dricker det sällan gör det nog inte så mycket.

Anterrabae
4/2/15, 5:19 PM
#11

#10, det låter onekligen som du är känslig. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: