Annons:
Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 2452 ggr
Lia
2015-04-19 09:52

julblis paleotråd

Jag har börjat med paleo/stenålderskost av flera anledningar. Jag vill råda bot på både urinvägsproblematik och IBS, och sen går jag tacksamt ner lite i vikt också. Men det är i så fall bara ett plus, och jag hoppas verkligen att detta kan göra mig friskare. Det är kanske lite tidigt att utvärdera då jag började i torsdags, men jag har inga hemska magsmärtor längre som jag innan hade varje dag, så det känns som att det går på rätt håll! Här kommer jag skriva lite om hur det går :-)

Annons:
Lia
2015-04-19 09:57
#1

Nu har jag hunnit prova både yoghurt, müsli och gröt till frukost. Gröten var häftig, den hade bra konsistens, men smakade alldeles för mycket kokos. I fortsättningen kommer jag göra den av mandeldryck och se hur det blir. Yoghurten har jag inte mycket att säga något om, det fungerar bra till müsli. Müslin var fantastiskt god, det kommer jag definitivt fortsätta rosta! Idag fick det bli ett kort ägg, lite tonfiskröra och sallad.

Anterrabae
2015-04-19 11:01
#2

Spännande, dig följer jag gärna. För inspiration och sånt. :) Hur funkar mängden fibrer med din IBS? Jag har lite svårt med fibrer, samtidigt som kag känner att jag behöver dem. Lite klurigt. Vad gjorde du gröten på? Mer än kokos?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Lia
2015-04-19 12:43
#3

#2 Jag har inte haft IBS så länge, så jag har ännu inte lyckats klura ut vad som triggar igång mina besvär. Det är ju svårt det där när man äter flera produkter samtidigt. Så jag tänkte att jag börjar med paleo och ser om det blir bättre av det, och på så vis får ett hum om vad som kan vara boven i dramat :-) Men innan har jag märkt skillnad på fullkornsprodukter och vanliga, och att jag mått sämre av grövre bröd och pasta. Det är bra att det finns fibrer i frukt! :-) Gröten består av 2 ägg, 1 dl mjölk (mandel) och 1 msk kokosmjöl. Sen är det bara att koka som vanlig gröt tills den har konsistensen man vill ha :-)

Lia
2015-04-20 21:00
#4

Idag åt jag en enkel lunch bestående av blomkål och köttfärssås, men det tyckte inte magen om! Oj, vad ont jag fick med diarré och hela baletten. Nej, det kanske blev lite väl bra med blomkålen, så den ska jag nog vara försiktig med. Men då vet jag det i fortsättningen.

I övrigt har jag verkligen kärat ner mig i mandeldrycken. Den är så fantastiskt god, mycket bättre än mjölk och värd varenda krona!

Anterrabae
2015-04-21 07:53
#5

Blomkål kan vara riktigt skurkigt! Hoppas magen repar sig snabbt! Mandelmjöl är fantastiskt gott! Jag är också tokig i det!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Lia
2015-04-23 13:49
#6

Nu har det gått en vecka, magen mår bättre än någonsin, och jag har totalt tröttnat på kokosen, haha! Men det finns massor att göra, så här kommer en bild på dagens lunch, köttfärssås och spaghetti!

Ja, morotsspaghetti då så klart. Jätteenkelt! Bara skala morötter med morotsskalare, stek med salt och stäng av plattan vid önskad konsistens!

Annons:
Anterrabae
2015-04-24 12:10
#7

Det där såg verkligen gott ut! Tummen upp! Skönt att du känner att du mår bra! Då är det ju verkligen värt omställningen :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Lia
2015-04-29 11:10
#8

Idag blev det pannkakor till frukost! 2 bananer, 4 ägg och lite salt. Över förväntan faktiskt. Jag valde att prova majsprodukter några dagar för att se om det fungerar, men det gick inte. Ont i magen igen. Typiskt.

Anterrabae
2015-04-29 11:27
#9

Jag får också ont i magen av majs. Då klarar jag vete bättre. Iofs inte paleo, men som en jämförelse. Bananpankakor (stekta i mycket smör) är jättegott. Särskillt med kardemumma i :) en av dotterns favoriter. Vill man inte ha dem söta kan man byta bananerna mot zucchini. Det är också jättegott, särskillt med hallon på.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Lia
2015-04-29 11:36
#10

#9 ja vete är värre för mig. Jag ska ta med såna pannkakor till lund i morgon till valborgsfirandet, superbra! Kul att det går att göra med zucchini också!

Anterrabae
2015-04-29 11:41
#11

De med zucchini är goda att fylla med valfria röror, lite matigare. Då blir de som en wrap, :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Lia
2015-04-29 11:49
#12

Som ett litet plus har jag också gått ner 2,5 kg. Det var som tusan!

Anterrabae
2015-04-29 11:49
#13

Wow! Bra jobbat! Och grattis!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Upp till toppen
Annons: