Annons:
Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 3586 ggr
Anterrabae
4/28/15, 10:14 AM

Äta ofta

Just nu sitter jag och väntar på Diabetessköterskan. Förra gången jag var här fick jag kostråd om grovt osötat bröd etc. Tre huvudmål och tre mellanmål. Inte äta för sent etc. När jag räknar på det betyder det att jag ska äta varannan timma! Hur 17 får man ihop sin vardag im man ska äta så ofta? Hur låter man bli att äta för mycket? Mår ni bra av att äta ofta?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
amandatherese
4/28/15, 10:17 AM
#1

Jag mår som bäst när jag äter var tredje timma :)

Fridaaaa
4/28/15, 10:18 AM
#2

Jag äter var 3-4 timme, lagom för mig 🙂 ibland längre emellan beror på. 3-5 mål/dag. Frukost, lunch, middag och 1-2 mellanmål. Mellanmål är bara en frukt eller lite bär.
Efter viss tid är en myt att man inte ska äta.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
4/28/15, 10:19 AM
#3

Fast sover du 16 timmar? Om du tänker 8, 10, 12, 14 och 16, så är det ju väldigt många timmar mellan 16 till 8. Jag tror mer på att 8, 11, 14, 17 och sedan något litet framför teven på kvällen är mer lagom uppdelat. Det där med sent är att man inte ska äta mycket eller sött sista målet, mer ett kokt ägg eller liknande.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Effie
4/28/15, 11:08 AM
#4

Jag minns förr I världen…då siktade jag på frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag; jag tyckte jag åt jämt, och tänkte på mat ännu oftare. Nu äter jag LCHF, och det blir lunch och middag, punkt. Förutom när jag försöker få ihop mattiderna med min nyblivne sambos; han äter ofta och lite, jag sällan och mycket, så det blir lätt ofta och mycket istället, och det är inte bra alls. Jag ska bli striktare med att äta när jag vill, ta en kopp te alla andra ganger, och vara trevligt sällskap.

Goda råd för att inte äta för mycket? Planering, misstänker jag. Räkna ut lagom mängd för olika mål, och hålla sig till det. Passar inte mig överhuvudtaget, men kanske dig?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Davbjo
4/28/15, 11:37 AM
#5

Jag äter ungefär åtta gånger om dagen, men man lär sig att sprida ut måltiderna, det är bara en vanesak. Alla större mål mat på dagen äter jag två gånger, så jag äter frukost vid 06:00 och 07:30, sedan lunch 11:00 och 14:00 och sedan middag 17:30 och 20:00. Mellan de större måltiderna äter jag också mellanmål.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Scorpio97
4/28/15, 2:35 PM
#6

Äter jag varannan timme så äter jag alldeles för mycket, blir extremt sötsugen och min mage krånglar (och jag har vanligtvis järnmage och kan äta vad som helst). Jag blir även väldigt trött. Dessutom så kan man inte äta sig riktigt mätt om man ska äta så ofta, för då blir det alldeles för mycket mat. Och att få äta sig riktigt mätt en gång om dagen är inget jag vill byta bort. Att bara äta lite mat vid varje måltid är inte naturligt för mig.

Jag mår bäst på max tre måltider om dygnet. Vardagar blir det bara middag, eller middag samt kvällsmål (ibland tar jag även en banan eller drickyoghurt på skolan till "lunch"). Helger och lediga dagar blir det oftast en lätt lunch samt middag.

 Frukost har jag aldrig riktigt klarat av. Jag tvingade i mig det när jag var yngre med resultatet att jag mådde illa eller blev dålig i magen. Vilken lättnad det var när mamma började jobba på morgonen så jag kunde skippa frukosten. Och då märkte hon också att jag mådde bättre. 
Att jag inte äter lunch på vardagar är dock mycket socialt. Det är alltid massa folk i matsalen och det är pratigt och stressigt. Dessutom gillar jag väldigt sällan maten som serveras.

Jag blir dock inte hungrig oavsett hur ofta eller sällan jag äter.


//Jessie

Annons:
Effie
4/29/15, 7:51 AM
#7

#5 Jag är så trött på människor som sager "det är bara en vanesak". Om det fortfarande är en kamp och en plåga att äta så när man fyllt femtio (och man fortsätter för att man tror det måste vara så) - hur stor är sannolikheten att det blir en "vana"? Det är précis som "man vänjer sig vid att gå upp tidigt" - det stämmer inte heller.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Davbjo
4/29/15, 8:49 AM
#8

#7: Nu blev jag nyfiken, hur är det en kamp/plåga att äta ofta?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Fridaaaa
4/29/15, 8:57 AM
#9

#7 Fast man kan vänja sig att gå upp tidigt om man gör det till en vana varje dag. Jag avskyr att gå upp tidigt på morgonen men när jag började med det regelbundet så vande sig kroppen,

Många gånger kan det vara så med mat att man äter för mycket per gång. Man ska inte bli proppmätt 🙂 Jag har dagar när jag har svårt att äta många gånger per dag då blir det tre gånger under dagen, vissa daga går det bra med 5 ggr på en dag 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anterrabae
4/29/15, 9:32 AM
#10

Jag tror att Effie menar att vi är alla olika. Vissa människor mår bra på att äta ofta medan andra inte gör det. För dessa blir det lätt en kamp varje dag om man måste äta och vakna utanför normen för sin egen inre klocka. Vilda Vittra: det blir varannan timma om man ska äta tre huvudmål varav frukost delad på två så eg fyra huvudmål och därtill tre mellanmål. Det blir frukost 7 och 9 mellis halv 11 - 11 och lunch 13. Sen mellis 14:30-15 och middag 17-17:30 för att avsluta med kvällsmål vid 19-20 Jag känner så väl igen mig i äta sällan och mera än lite och ofta. Jag har även jättesvårt med frukost. När jag mår somnat äter jag frukost/lunch vid 11-13 mellanmål vid 16 och middag vid 19.. Då mår jag bäst. Synd att inte mitt blodsocker håller med om det :P Det blir ett pussel att försöka lära sig att äta ofta, lite och lägga krutet på "låååångsamma" kolhydrater. Min diabetes funkar inte, och jag har hamnat i läget att hag MÅSTE få ordning på HbA1c och bs-svängningar.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

JazzBass
4/29/15, 10:24 AM
#11

Jag tycker det verkar ologiskt att behöva äta så ofta. Kroppen behöver få tid att smälta maten och återställa balansen i kroppen mellan måltiderna. 5:2 och liknande kostmetoder som bygger på periodisk fasta fungerar och ger stora hälsovinster precis tack vare detta, man låter kroppen återhämta sig ordentligt med jämna mellanrum.

Studier visar klart att det är lätt att överäta om man äter små portioner ofta än tvärtom. Trots detta envisas vården med att berätta att man ska äta ofta, gärna 5 ggr per dag, och små portioner, vilket är rätt svårt att förstå tycker jag, Man behöver inte alls en massa mellanmål, tvärtom. För mig skulle det inte alls passa att äta små portioner och ofta, jag tycker om att äta större mängder som gör mig tillräckligt mätt, och jag står mig också länge på dem. Det är dock viktigt att få i sig tillräckligt fett om man håller nere på kolhydraterna, just för att man ska bli mätt och inte bli hungrig igen kort efter.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Fridaaaa
4/29/15, 10:28 AM
#12

#11 Vissa mår bra på det andra inte. Jag mår bättre när jag äter regelbundet 3-5 ggr/dag. 5:2 t.ex mådde jag skit på de dagar det bara var max 500 kcal man skulle äta. Det har hjälpt mig att gå ner i vikt och må  bättre genom att äta mer regelbundet och de fler gånger istället får några få stora.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anterrabae
4/29/15, 11:23 AM
#13

Jag mår helt ok på att äta mina (helst) tre mål i en 16:8-modell. Dvs att jag äter mina tre målnollan 12 och 20 och "fastar" övriga 16 timmar. Nackdelen är att jag får svårt att hålla blodsockret stabilt då. Blir ofta för hög i flera timmar efter mat, för att senare få ett platt fall och insulinkänning på det. Jag önskar verkligen att jag kunde må bra på det som min diabetes vill, eller allra helst att jag slapp min diabetes ;) inte så lätt att få till med typ 1 .

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
JazzBass
4/29/15, 12:09 PM
#14

#12 - Just för att vi alla är olika är det knäppt att man rekommenderar små måltider ofta till precis varenda en av oss. Det passar inte alla, och studier pekar på att det är lätt att överäta med flera måltider än färre. De säger inte att alla gör det.

#13 - Trist att höra att du lider av det. Säkert en dum fråga, men har du provat minska kolhydraterna rejält och inte bara ersätta dem med långsamma? På Kostdoktorn finns en del information om LCHF och typ1-diabetes, och berättelser från personer vars liv blivit enklare av kostomläggningen. Till exempel den här videon jag länkar till nedan. Kanske du sett den redan? Kanske återigen inte funkar för alla, men borde åtminstone övervägas seriöst och att inte sjukvården ens nämner alternativet för de flesta är bara fel.

http://www.kostdoktorn.se/hon-fick-panik-och-sade-att-jag-skulle

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Fridaaaa
4/29/15, 12:11 PM
#15

#14 Jag upplever att LCHF nämns jämt 😛 Så fort jag har frågat någonstanns så kommer det : lchf xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anterrabae
4/29/15, 12:27 PM
#16

#14 ja jag har ätit LCHF, var med från början :) men tyvärr tål jag animaliskt protein väldigt dåligt. Jag blir väldigt insulinresistent (ja, jag vet, det borde vara tvärt om) men anomalierna sätter min kropp i någon Slags chock. Kräver vara hälften så mycket insulin på vegetarisk mat. Behåller ägg pch mjölkprodukter samt lite fet fisk. Men måste ta det lugnt. En gång när jag framhärdade LCHF så slutade det med att jag inte ens tålde animaliskt D-vitamin. Dick vara vegan (helvegitarisk) i 1,5 år.. Då blir det tyvärr mycket koöhydrater. Försöker välja de bättre.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

jiim
4/30/15, 5:54 PM
#17

Herregud hur kan en diabetessköterska rekommendera bröd och bullar? vart är världen på väg?

Anterrabae
4/30/15, 6:35 PM
#18

Ja visst är det stört! Vi är tillbaka i "6-8 brödskivor om dagen"-träsket, a la grovt surdegsbröd med hela korn och "lååångsamma" kolhydrater. Annars är även pasta och klibbfritt ris samt massa rotsaker det som rekommenderas, i kombo med lite kött/fisk/protein och liten ansel omättade oljor och margarin "för att smörja tarmarna" när hag hörde det frågade jag "men hjärnan då?" *får horn* ;) Nåväl. Jag försöker hitta en nivå jag mår bra på.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Aniara14
5/2/15, 11:15 PM
#19

#17 Var står det att diabetessköterskan rekommenderade bullar? Det kan inte jag se nånstans. Är det i en annan tråd?

Bullar låter ju mer som kaffebröd, inte matbröd, och det är väl ingen som anser att kaffebröd är nyttigt att äta, varken för diabetiker eller nån annan.

Om man ska äta matbröd, vilket dom flesta vill göra, så är ju grovt osötat bröd mycket bättre än alla dessa butikshyllor med s k "matbröd" sorter, bakade enbart eller mestadels på siktat vete- och rågmjöl, och med rejäl mängd tillsatt socker och/eller sirap .

An ounce of prevention is worth a pound of cure

redheadgeorgeous
5/3/15, 11:01 AM
#20

Jag äter frukost vid 7-8 tiden, lunch vid 12, middag vid 16 och mellanmål vid 10,14 och 19. Går efter hur min dotter äter på dagis eftersom det då blir en lagom tid mellan. Oftast till mellanmål tar jag bara en frukt och känner jag mig inte hungrig tar jag ett glas vatten så jag får i mig lite vätska.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

Annons:
TjockaBerta
5/3/15, 3:39 PM
#21

Jag äter två gånger om dagen. Frukost någon gång mellan 11 och 13 och middag runt 18-18.30. Ibland tar jag ett litet mellanmål vid 15-16-tiden om jag blir hungrig.

>>>Malum domesticum<<<

jiim
5/7/15, 11:04 AM
#22

#19 ingen diabetiker borde någon gång äta bröd/bullar, ljust som mörkt. Det är ju katastrof

Anterrabae
5/7/15, 5:04 PM
#23

Efter diverse pratande med dietisten så kröp det slutligen fram att mellanmål endast är till för att basinsulnet ska ha något tt jobba med mellan måltiderna. Det gäller således främst sprutbehandlade diabetiker Syftet och den stra fördelen med pump är just den att när det hela är rätt inställt så ska man kunna fasta även med diabetes. Basalen ska endast ta hand om det levern släpper PUNKT. Man ska inte behöva äta för att hålla uppe nivån mellan måltider.

bra sa jag, så länge jag håller mig mellan måltiderna behöver jag inte äta extra 😊

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Näring
6/4/15, 10:48 PM
#24

Man ska absolut inte äta varannan timme. Det tar ungefär fyra timmar innan magen är klar och skickar maten vidare till tunntarmen. Att äta oftare än var 4:e timme stör bara denna process.

Bröd överhuvudtaget, oavsett om det är grovt eller inte, är bland de sämsta man kan äta som diabetiker. (Och även som frisk)

Fyra mål om dagen är absolut max, och inga mellanmål. Vad ska man med mellanmål till egentligen? Det är bara när man äter näringsfattigt skräp som bröd och pasta som man har behov av mellanmål, eftersom det är just näringsfattigt och eftersom blodsockret skjuter i höjden och sedan sjunker som en sten efter nån timme.
Undvik framförallt mjölprodukter som bröd och pasta, och även potatis, ris o likn., ät istället linser, bönor, nötter, frön och gröna grönsaker o blad, så kommer du slippa diabetesmediciner och bli frisk så småning om.

Davbjo
6/5/15, 8:12 AM
#25

#24: Det beror helt på hur mycket man äter och varför. Jag själv har gjort en gastric bypass, och jag måste äta så ofta och mår jättebra av det det. Men så har jag ingen magsäck heller.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Fridaaaa
6/5/15, 8:18 AM
#26

#24 Nja kanske på vissa. Jag äter var 3-4 timme. Ingen skillnad mellan 3 och 4 timmar för min del i alla fall. Och det med att skippa mellanmål det är ju extremt invidivuellt.Om man t.ex tränar mycket behöver man också äta ofta för att få i sig allting man behöver. Så man kan inte säga att det är så för alla

#25 Magsäck har du men inte lika stor magsäck. Man opererar inte bort magsäcken.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Davbjo
6/5/15, 9:26 AM
#27

#26: Den kopplas förbi och ingen mat passerar den, det enda som är kvar är en liten ficka, och den portionerar inte ut mat alls på samma sätt som magsäcken gör då den saknar nedre magmun.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
Fridaaaa
6/5/15, 9:36 AM
#28

#27 Jo fast man har fortfarande en magsäck kvar.
syrran har nämligen gjort sån opertion med.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Davbjo
6/5/15, 10:08 AM
#29

#28: Precis, den sitter kvar i kroppen, men ingen mat passerar, som sagt. Att den fysiskt är där tillför alltså inget i detta fall, men korrekt, fysiskt befinner den sig i kroppen.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Record
6/5/15, 10:51 AM
#30

Tycker man blir så "stor i käften" när man äter för ofta, "uttöjd", frukost o middag.punkt. LCHF är toppen aldrig hungrig. 😃

Fridaaaa
6/5/15, 11:02 AM
#31

#30 LCHF passar vissa, andra inte. Många tror (säger inte du utan många) att LCHF passar alla.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Record
6/5/15, 11:18 AM
#32

#31

Valet är fritt. Jag är den jag är… Man märker det inte förrän efter flera år med LCHF. Lite självkontroll behövs. 👍

Anterrabae
6/5/15, 11:34 AM
#33

Jag har gått på LCHF, och det funkar inte alls. Då slutar jag äta helt. :-/ är alltid äckelmätt, och det går liksom inte över.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Fridaaaa
6/5/15, 12:11 PM
#34

#32 Nja självkontroll behövs alltid enligt mig. Men hur bra självkontroll man än har passar inte LCHF för alla ändå, precis som all annan kost 🙂
Min mage fixade till exempel inte det,och en del jag inte kundeäta (vet att man må lite dåligt i början)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: