Annons:
Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 2809 ggr
blåbärspajen
5/19/15, 8:16 PM

järnbrist, Niferex..

Nån annan som mår dåligt av Niferex? Blir jätte dålig i magen och illamående, känner mig yr och skakis (mer än jag brukar vara).. idag är jag även ännu tröttare än innan..

men kan man enbart äta järnrik mat för att få upp järnvärdet?

Annons:
Silver83
5/19/15, 8:22 PM
#1

Hur länge har du använt Niferex? Har du mått dåligt innan också, varit yr och trött?

Anterrabae
5/19/15, 8:26 PM
#2

Har inte provat just Niferex, men vet att man kan må dåligt av järntabletter. Du kanske ska testa en annan sort? Blutsaft funkar på mig, och den pajar inte magen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

blåbärspajen
5/19/15, 8:42 PM
#3

jag har ätit en annan sort först några dagar och i dagar Niferex.

Jo jag har varit yr och trött innan oxå, men nu känns det värre..

blåbärspajen
5/19/15, 8:42 PM
#4

2 dagar med Niferex

Silver83
5/19/15, 8:46 PM
#5

Hur kände du med den andra sorten? Om inte jag minns fel är Niferex receptfri, har du testat nåt receptbelagt?

Blutsaft är ju en variant för att slippa äta tabletter. För vissa funkar det, som för #2. Har du kollat om du har anemi?

blåbärspajen
5/19/15, 8:52 PM
#6

Duroferon fick jag utskrivet, men fick jätte ont på tungan och i magen.. 

Jag har järn brist sa läkaren.. Har ätit blutsaft innan men bara då och då, inte varje dag.. kan testa de..

Men vågar man dricka enbart blutsaft och sen äta tex blodpudding m.m.  Tänk om värdet inte höjs då..

Annons:
Silver83
5/19/15, 9:02 PM
#7

Fick du Niferex även av läkaren?  Han/hon borde ju i så fall ha sett om du har anemi (blodbrist) också. Av anemi kan man bli trött, yr osv.

Sen är det också vanligt med illamående vid just Niferex (och även andra järntabletter). Du kan ju gå och kolla värdet med jämna mellanrum (om du inte redan gör det).

Tänk på att INTE dricka mjölk om du äter blodpudding.

blåbärspajen
5/19/15, 9:21 PM
#8

Nej han gav mig Duroferon. Jo han vet att jag är trött och yr så därför gav han mig järntabletter..

Ska tillbaka om 3 månader..

Silver83
5/19/15, 9:26 PM
#9

Hade du legat väldigt lågt i järnvärde så hade du förmodligen fått dropp för det. Så på det viset är det "bra" att du fick tabletter.

Men ett tips är att äta järnrik mat, om du känner att du inte fixar tabletterna av olika anledningar. Testa blutsaft, för att se om det hjälper. Om det inte har blivit bättre vid återbesöket så fråga vad han/hon rekommenderar dig att göra. Säg som det är att du mår kass av tabletterna och att du vill ha tips.

Äter du andra mediciner, oavsett receptbelagda eller ej, så var försiktig när du "blandar" med nya.

Facie
5/19/15, 9:51 PM
#10

Prova denna kanske:

http://www.lifebutiken.se/produkter/vitaminer-mineraler/jarn/life-jarn-500-ml

Jag hade ett otroligt lågt järnvärde på grund av min glutenintolerans och då körde jag på den "saften". Funkade jättebra.
Nu kör jag dock på niferex som funkat väldigt bra för mig, men gör dem inte det för dig bör du sluta.

Pretty wise //

Näring
6/4/15, 10:34 PM
#11

kan man enbart äta järnrik mat för att få upp järnvärdet?

Ja absolut. Linser, bönor, nötter och frön är de järnrikaste livsmedlen. Ät en portion linssoppa, eller ät en näve nötter eller frön.
Och om du äter detta regelbundet så har du alltid tillräckligt med mineraler i kroppen.

Upp till toppen
Annons: