Annons:
Etikettalternativmedicin
Läst 2938 ggr
Anterrabae
2015-06-23 11:19

Groblad

Groblad är en växt som trivs på stigar där djur och människor går, och trampar på dem! :) de har kladdiga pollen som fastnar under våra skor och fötter så vi hjälper dem att sprida sig, när vi trampar på dem. Bladen innehåller antiseptiska ämnen, med sårläkande egenskaper. De får såret att dra ihop sig, läka fortare samt hjälpa kroppen att göra sig av med skräp stickor och annat som stör i sår. Barn brukar kalla dem grodblad! Vad vet du om denna oansenliga anspråkslösa och fantastiska lilla växt?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

  • Redigerat 2022-04-21 10:24 av DesK
Annons:
Näring
2015-07-01 21:46
#1

Det jag vet är att groblad, och de flesta andra gröna blad, är de näringsrikaste livsmedlen som finns. Faktum är att så gott som allt kroppen behöver finns i gröna blad, t.ex. groblad. Alla vitaminer, alla mineraler, fiber, fullvärdigt protein, omega-3 o 6. Det finns dessutom näringsämnen i gröna blad som inte finns i något annat livsmedel (eller väldigt lite i vissa gröna grönsaker, men långt ifrån tillräckligt); nämligen nitrat och två karrotener som heter lutein och zeaxantin. Dessa karrotener är viktiga byggstenar för ögats näthinna, och brist på dessa är (enligt min teori) sannolikt orsaken till starr och åldersrelaterad synnedsättning.
Nitrat behöver kroppen för att reglera blodtrycket, och brist på nitrat är sannolikt orsaken till att många får högt blodtryck på äldre dagar (min teori).

Gröna blad är för övrigt människans huvudföda, det är egentligen gröna blad vi ska äta mest av, om vi ska leva naturligt.

Dessutom är det gratis! Så ta tillvara på naturen skafferi, ut och plocka groblad, maskrosblad, björklöv, lönnlöv m.m.
Jag rekommenderar skogsskafferiet.se

Men stoppa inte i er nåt som ni inte vet vad det är! Det finns giftiga blad också! Liljekonvalj t.ex.

tlover
2015-07-08 12:33
#2

Fröna av groblad ska man visst kunna använda på samma sätt som linfrön dvs att dom bildar en "gele"

l'm back

Upp till toppen
Annons: