Annons:
Etikettandraaspekterpåhälsa
Läst 2072 ggr
Blanksteg
2015-06-25 22:54

Frukost och havregryn

Hej!

Jag brukar äta havregrynsgröt till frukost (enbart). Men gör det någon skillnad om jag har samma mängd havregryn (1 dl) i en smoothie istället och tar en sån till frukosten istället? Havregryn är ju nyttigare otillagat.

Jag undrar alltså om en smoothien skulle funka lika bra som havregrynsgröt till frukost eller om det skulle bli en mer otillräcklig frukost?

Annons:
[Outlawly]
2015-06-26 09:13
#1

När jag gör gröt på 1 dl gryn så har jag med ett ägg i också.

Och om jag gör smoothie så har jag en banan, .5 dl blåbär, 2dl havremjölk, 2 ägg, 3 tsk kakao, 2 dadlar, lite mandlar, vaniljpulver och grejs.

Jag tror det viktiga är att ha något till, så du får vitaminer om mineraler och protein

Blanksteg
2015-06-26 09:58
#2

Tack för svaret!

Ja, precis. När jag gör (eller rättare sagt brukade göra) smoothie så brukar jag jämt ha banan, yoghurt, bär och nötter, och havregryn.

Till havregrynsgröten har jag jämt banan och kanel i, och mjölk.

Kanske gör smoothie och två ägg vid sedan av då.

aneri
2015-06-26 20:11
#3

Min favoritfrukost är:

1 dl havregryn

2 msk shiafrön

en näve russin

2 sönderdelade dadlar

Lägg allt i en skål och häll över 2 dl kokande vatten. Låt stå och dra i 15 - 20 minuter. Skiva ner en halv banan och kanske en halv frukt efter säsong  eller bär.

Jag blir jättemätt och nöjd.

tlover
2015-06-29 13:36
#4

#0 Jag gissar att det inte blir så mycket nyttigare med tanke på att havregryn (iallafall som man köper) ät tillagade (ångpreparerade). Så de värmekänsliga vitaminerna borde redan vara reducerade.

l'm back

Blanksteg
2015-06-29 18:14
#5

Ah ok… vad synd :/

Upp till toppen
Annons: