Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 2773 ggr
Pauliine
7/28/15, 3:37 PM

räknar du dina macros?

Räknar du på och/eller väger du din mat? är det en hets vi har fått i fitnessvågen eller super hälsosamt? Hur gör du och hur trivs du med det?

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Annons:
Anterrabae
7/28/15, 5:30 PM
#1

Nej, räkna orkar jag inte. Jag samlar kraft för att göra en kostomläggning..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Halvdansken
7/28/15, 7:01 PM
#2

Absolut inte. Äter två gånger om dagen och håller mig borta från kolhydrater. Tränar 2-3 gånger i veckan.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Malinhell
7/29/15, 12:37 PM
#3

Räknar i perioder för att få rätt fördelning kolhydrater/fett och protein, äter lchf och det är otroligt lätt att äta för mycket protein och då inte få de önskade resultaten, även viktigt för att se till att man verkligen ligger högt i fett.

oddahviing
7/29/15, 8:53 PM
#4

Jag är frukterian och äter när jag är hungrig, ibland blir det mycket, ibland blir det lite, men för mesta del mycket!! Människan är en 'frugivore' och den mest optimala kosten för oss är frukt (kolla studier om du inte tror mig). Inga djur räknar kalorier, och det bör inte vi heller göra. Jag äter precis så mycket jag vill, och min kropp har verkligen börjat formats om till det bättre (ner den vikt jag gick upp för något år sedan pga. dålig hälsa!)

'-Headlights on the highway-'

Pauliine
7/30/15, 10:12 AM
#5

#4 måste bara få inflika där, inga djur äter kalorier… Men vilka djur klär sig, bygger hus, handlar på Ica och räknar derivata/ x och y? Jag personligen anser att det är upp till var och en, vissa kanske behöver göra det pga tidigare över konsumtioner osv. Dessutom funkar alla kroppar väldigt olika, därför är det spännande att veta skillnader hos olika individer :-)

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Anterrabae
7/30/15, 10:58 AM
#6

#5 oddahviing skrev inga djur RÄKNAR kalorier ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
oddahviing
7/30/15, 3:29 PM
#7

Njaa, våra kroppar är faktiskt lika, vi har samma funktioner, vi har alla samma ursprung. Jag menar, ser du en häst som äter något annat än gräs? (förutom det vi människor tillsätter som kan ställa till problem), katter som äter annat än kött? Sen har vi ju hundar som också är matade av människan, och vilka djur är det som har problem med vikten? Endast djur i fångenskap. Vi är inte annorlunda än varandra, men vårat samhälle är väldigt giftigt, och det finns så mycket vi stoppar i oss som förstör oss.

'-Headlights on the highway-'

Scorpio97
7/30/15, 3:53 PM
#8

Japp, jag räknar kalorier. Går bättre för mig att hålla sockerberoendet i schack då. Sen är det olika i olika perioder, ibland räknar jag varje dag och ibland gör jag några snittprover per månad bara. Väger dock inget i nuläget eftersom matvågen gått sönder. Vägde allt jag åt i ungefär ett år, så jag har ju ganska bra koll ändå. Men egentligen vill jag ha våg och väga allt. 

Sen är jag en siffer- och statistik-människa, så jag skulle gärna räkna och väga även om jag inte haft sockerberoende/"problem" med vikten. Jag tycker helt enkelt att det är roligt att se vad olika livsmedel innehåller.

Just nu registrerar jag det mesta på matkalkyl.se eftersom man även kan se vitaminer och dylikt där. Tidigare har jag använt Lifesum- samt Fatsecret-apparna.


//Jessie

Sisselie
7/30/15, 6:51 PM
#9

Jag skriver in allt jag äter på matkalkyl.se och försöker hålla lite koll på macrona. Väger det mesta om jag är hemma, annars gissar jag. Men jag är mer noga med att det inte blir för lite, om det drar iväg uppåt bryr jag mig inte så mycket om. Dels vill jag hålla koll på micronutrienterna, och sen är det enkelt att kopiera över till mitt dagboksprogram där jag skriver hälsodagbok, för att se hur kosten påverkar måendet. Men det gör jag för att jag är sjuk och försöker komma fram till vad jag ska äta för att må bättre. Hade jag varit frisk hade jag inte behövt bry mig.

Pauliine
7/31/15, 12:09 AM
#10

#6 haha oj! Felskrivning :-) #7 ja, där har du svaret.. Vi lever i fångenskap i våra samhällen vilket gör att vi skiljer oss från vilda djur och måste kanske anpassa oss?

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

oddahviing
7/31/15, 11:34 AM
#11

#10 Anpassa oss? Vi har väl ändå ett val om vad vi stoppar i oss, speciellt vi som lever i Sverige och har det väldigt bra?

'-Headlights on the highway-'

Pauliine
7/31/15, 7:27 PM
#12

#11 jag anser att vi är i ett samhälls fängelse utan fria val. Vi har ett urval som vi får välja ifrån men maten i affärerna går inte ens att jämföra med hur det ser ut i det vilda.

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Record
8/1/15, 10:15 AM
#13

En del upptäcker för sent att de blivit lurade hela livet, och plötsligt vänder allt. Dagens sanning !

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/55bc47298e0e74513c0016a9-kan-jag-tacka-lchf-for-detta?readstate=false

Annons:
tlover
8/1/15, 10:44 AM
#14

Jag räknar ibland och ibland inte. Mest för att se så att jag inte behöver ta kosttillskott och om jag måste det, vilket/vilka.

l'm back

jiim
8/12/15, 11:15 AM
#15

Djuren räknar inte kalorier, och inte jag heller.

Djuren äter naturlig mat, deras kroppar talar om för dem när de är hungriga och äter tills de är mätta.

Jag äter också naturlig mat, därför talar min kropp om för mig när jag är hungrig, då äter jag tills jag blir mätt.

Många människor äter icke-naturlig mat, som socker, spannmål, processad mat etc. Då rubbas hunger- och mättnadssignalerna och det blir svårt att hålla energibalansen. Så kommer man in i en ond cirkel där man räknar kalorier och ständigt är hungrig och längtar efter mat.

Jag tror att så länge som äter naturlig mat så behöver man inte räkna kalorier, det gör i alla fall inte djuren.

RobinEH
8/21/15, 12:55 AM
#16

Jag räknade kalorier ett bra tag i samband med att jag styrketränade. Var ett bra sätt att hålla koll på att man fick i sig tillräckligt, och inte gick jag hungrig trots att jag föredrar att hålla mig undan från naturlig mat så som flugsvamp. Jag var så intresserad av det att det blev ett problem, allt skulle stämma på grammet. Tyckte dock inte att det var det minsta bökigt, men andra har ju alltid behov av att gnälla när man gör annat än dem.

Numer struntar jag dock i det, enbart pga lathet. Och viss märks det, något kilo har tyvärr rykt. Beror väl på all ris, sötad yoghurt och glass jag äter.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Upp till toppen
Annons: