Annons:
Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 1788 ggr
moizzz
7/30/15, 9:01 PM

Ätstörning

Jag håller på att bli frisk från en ätstörning. Det är ganska svårt att veta hur jag borde äta eftersom jag länge levt ett liv att ständigt tänka på vad jag äter vilket lett till en del konsekvenser. Jag räknar kalorier slaviskt genom en app, jag vet att jag inte borde men jag gör. Det är svårt eftersom jag ofta försöker äta mycket för att komma upp i rätt mängd igen men när jag ätit middag står siffran ofta kring 1000-1200 kcal vilket är för lite. Jag vet inte hur mycket jag kan lita på sen siffran eftersom jag ofta googlar på matens vikt och sånt. Enligt kroppen så äter jag för lite eftersom jag går ner i vikt men jag skulle behöva ett "kostschema" för normal 14 åring, jag kan inte utgå från kcal längre eftersom jag inte vet om jag kan lita på siffran. Har någon lust att skriva upp vad en vanlig 14 årig tjej äter på en dag så skulle det vara hur snällt som helst ❤️

Annons:
Record
7/30/15, 10:11 PM
#1

Ät så du blir mätt, gå sedan in på sidan

http://www.kostbevakningen.se

För att kontrollera dina intag, för kontroll av din app.

moizzz
7/30/15, 11:47 PM
#2

#2 idag åt jag ca 1100 kcal och är proppmätt nu. Jag tror att min kropp har vant sig vid att äta lite

Anterrabae
7/31/15, 12:57 PM
#3

Kan du klämma. In mellanmål? Tex nötter eller mandel. Välj näringstätt, så mängden kanske inte behöver vara så stor. Hur känner du inför fett, TS? Klarar du av det?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Record
7/31/15, 3:33 PM
#4

Du får inte tro att du fixar allt i dag, låt det ta en tid. men ät inte mer om du är mätt. Av fett blir man inte fet, och inte grön av grönsaker, brukar man säga. 👍

moizzz
7/31/15, 6:20 PM
#5

Hm fett är jobbigt i vissa mängder, om vi säger typ några mandlar eller en 1/4 avokado är det inga problem men allt med mycket kalorier ger mig panik 😪 jag äter nog inte mindre procent fett av det jag äter än normalt. Såhär brukar jag äta. Frukost: havregrynsgröt med lite bär och rostmacka med något pålägg. Jag får det till 250-300 beroende på pålägg. Lunch: 4 falafel, 1,5 dl kokt ris, någon sås av gräddfil ca en msk och lite grönsaker ca 300-350 kalorier enligt min app. Middag: en halv bit panerad torsk med en medelstor potatis och en msk sås och broccoli. Ca 250 kalorier enligt min app. Ibland äter jag någon form utav mellanmål som tillexempel en fruk, en isglass eller 2 bitar mörk choklad. Tror ni att det jag räknar är i närheten av sant?

Anterrabae
7/31/15, 6:24 PM
#6

Det där med räknandet lämnar jag över till någon som kan. Men kan du tänka dig att lägga till några mandlar till frukten, eller chokladen. Typ av modellen smygutöka kcal:erna?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Record
7/31/15, 9:53 PM
#7

Du får gå in på kostbevakningen.se  och där kan du se i detalj hur det blir, tycker du äter för lite protein, bör vara minst 40%, men som sagt ha inte för bråttom det fixar sig.

Det finns en hjälpsida i kostbevakningen där du kan få hjälp hur du lägger in dina värden.

moizzz
8/1/15, 1:02 AM
#8

Mm okej ska kolla sen sidan. Jag tror jag ska försöka att lägga till några naturella nötter eller mandlar på kvällen eftersom då ser ju jag också gyr mycket jag ätit under dagen. Jag är ju som alla med ätstörning kontrollfreak och skulle aldrig bara äta på utan kontroll.

Record
8/1/15, 9:36 AM
#9

De är rätt som du gör, nötter kan vara bra om halten Omega6 är låg. Kanske blir du med tiden mer medveten om din "ätstil".

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/55bc47298e0e74513c0016a9-kan-jag-tacka-lchf-for-detta?readstate=false

Upp till toppen
Annons: