Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 2847 ggr
Rickard77
2015-08-15 19:06

Påverkar kosten tankar och känslor?

De flesta vet väl hur obekväm eller onyttig man kan känna sig efter att ha smällt i sig en påse chips eller hur fet mat till sist kan stå en upp i halsen. På sista tiden har jag börjat lägga märke till att vad jag äter faktiskt verkar påverka hur jag tänker och känner kring olika saker.  När jag äter mat som per definition anses som onyttig och/eller kaloririk som. t.ex. pommes, pasta, pizza eller valfritt snacks (chips, jornötter m.m.) så har jag en större tendens att tänka negativa tankar. Jag har provat några dagar att endast hålla mig till frukt och mjölk, och har mått avsevärt mycket bättre och tänkt mer positivt. Är det inte så att ju mer man tynger ner och "förpestar" kroppen med fet och kaoririk mat, ju "tyngre" blir också tankarna man tänker och känslorna man känner?

Några tankar kring detta?

Annons:
tlover
2015-08-15 19:28
#1

Förutom placebo och nocebo som säkert spelar in många gånger så kan blist på en hel del vitaminer (tex D och B vitamin leda till depression) så jag tror då iallafall det kan påverka e hel del.

l'm back

NiklasTyreso
2015-08-15 23:01
#2

Övervikt ökar risken för inflammatoriska sjukdomar bl a i muskler, leder och autoimmuna inflammationer. Övervikt ökar risken för depression. Depression är en inflammatorisk sjukdom som gör att delar av hjärnan blir inflammerade.

Anterrabae
2015-08-15 23:13
#3

Sen finns det saker som bildas om vi har läckande tarm, tex morfinpeptider. De kan leda till att man får ångest, depressioner och beroendeproblem av livsmedel som mjölk, vete och andra sockerrika livsmedel.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Zabbio
2015-08-16 14:19
#4

Ja, som Anterrabae säger så kan maten rent kemiskt påverka oss genom hormoner och substanser som bildas vid nedbrytning. Det är till exempel välkänt att socker ökar serotonin i hjärnan, vilken är en signalsubstans (vill jag minnas iaf). Det betyder inte att socker är dåligt, men visst har det en effekt på oss. Likadant är det med annan mat.
Sen kan det naturligtvis bero på hur just din kemiska balans är för övrigt - har du lågt seratonin så kanske socker är perfekt, men ligger det redan högt så blir det ju annorlunda.

Sen finns det ju även direkta skador/fel som kan påverka - jag upptäckte och har testat mig själv både frivilligt och ofrivilligt flera gånger med samma resultat - äter jag vete så får jag ångest. Slutade med vete och behövde inte ta medeciner längre.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

ManU77
2015-08-16 18:20
#5

#4 Har man låga serotoninvärden bör man misstänka att tarmen inte fungerar som den ska, eftersom ca 90 % av allt serotonin produceras där. En bakterieflora ur balans är en trolig orsak i så fall. Detta förvärras ofta av socker då socker göder de mer elakartade bakterierna i tarmen, så det ska man helst undvika så gott det går.

OlgaMaria
2015-08-18 12:31
#6

De bakterier vi har i tarmen har också visat sig kunna påverka hur vi mår och känner, och bakteriefloran påverkas mycket av vad vi äter, och vad vi inte äter. T ex är mycket av den abstinens vi kan känna efter viss typ av mat i själva verket abstinens från vissa bakteriestammar som vill ha den typen av mat, t ex socker.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
RobinEH
2015-08-20 23:53
#7

#3

Depression är inte  en inflammatorisk sjukdom. Varför? För att det saknas stabil vetenskaplig grund för påståendet.

#5 Det verkar som att du och #4 diskuterar olika ting.

Zabbio påtalar att socker visats påverka serotoninnivåerna i hjärnan. Sedan tar hon upp "låga" nivåer av serotonin.  Åtminstone så tolkar jag det som att hon fokuserar just på koncentrationerna i hjärnan när hon talar om detta. Det blir således irrelevant angående serotoninkoncentrationerna i tarmarna i och med att serotonin inte korsar blod-hjärnbarriären, åtminstone inte i nämnvärd mängd.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

OlgaMaria
2015-08-21 12:25
#8

#7 Jag tycker det verkar finnas en hel del vetenskaplig grund för påståendet…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zabbio
2015-08-21 14:04
#9

#7 ang. mitt uttalande om serotonin nivåer var det endast ett exempel för att förklara en tankekedja, inte ett påstående om exakt hur/vad som händer vid just sockerintag. (ville inte  nära debatten om att allt socker är livsfarligt, eftersom jag inte tror på det, utan anser att även sockerarter har ett syfte i kroppen, naturligtvis kan det  diskuteras vid vilken mängd det blir överkonsumption).
Vad jag menade är dock helt enkelt att födoämnen påverkar kroppen och hormon-bildande, signalsubsanser osv på olika sätt och därmed är det logiskt att även humör och känslor påverkas.

Ang. depression så är det tillräckligt bevisat för min del, att spannmålet vete direkt triggar ångest i min kropp, samt orsakar depression. Det är ingen vetenskaplig studie, men helt uppenbart - jag får panikångest om jag äter vete, oavsett om jag kännt till innan attacken att jag ätit det eller inte. Mina vänner och bekanta har märkt och kommenterat mitt ändrade humör och känsloläge efter att jag slutat med vete. Från att ha varit diagnosticerad med depression (och varit deprimerad i många år) och vid olika tillfällen fått medecin för det, har jag nu varit medecinfri i flera år.
Huruvida det har något att göra med inflammation låter jag vara osagt. Men helt klart är att olika råvaror påverkar mig emotionellt, och det finns gott om studier som visar att det även påverkar andra  (om än inte just vete och ångest)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2015-08-21 14:13
#10

Att det saknas stabil vetenskaplig grund är inte en förklaring till eller bevis på att något inte stämmer.  Vetenskapliga studier kan visa på samband och effekt,  men det bästa de kan säga är ''det finns inget stöd för den teorin'' - de kan egentligen inte motbevisa en teori.  (däremot kan man ju ifrågasätta en teori om studier visat på motsatsen, i många fall.)
Det kan saknas en vetenskaplig grund helt enkelt pga att studier för att hitta sambandet saknas eller är felkonstruerade, tex letar efter fel tecken/substanser.

På 1200-talet fanns ingen vetenskaplig grund för att jorden snurrade runt solen..det brydde sig inte solen om..

Återigen - mitt uttalande om serotoninnivåerna ska inte tolkas som fakta eller förklaring. Jag vet att socker påverkar nivåerna och att mycket av hormoner och signalsubstanser bildas i "magen" men slutsatser om just serotonin och socker för övrigt är inte fakta, utan exempel.

Självklart är det bara bra om det tydliggörs och förklaras så att inga missförstånd uppstår :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

RobinEH
2015-09-04 11:01
#12

#11 😂 Har du ens läst studierna?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

OlgaMaria
2015-09-04 12:07
#13

#12 Man kommer väl rätt långt på att läsa sammanfattningarna, eller hur?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
RobinEH
2015-09-04 12:25
#14

#13

Hur kvalitetsgranskar du en studie/artikel genom att enbart läsa dess abstrakt?

Men bara för att ta studie nr. 2 som är en översiktsartikel så hävdar de inte att depression är en inflammatorisk sjukdom utan att inflammation kan alternera neurotransmittoaktiviteten i hjärnan. Det innebär inte att depression är en inflammatorisk sjukdom.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

OlgaMaria
2015-09-04 12:53
#15

#14 Vad menas över huvud taget med att säga att depression är en inflammatorisk sjukdom? I min mening betyder det endast att depression och inflammation hör ihop, det förklarar inte exakt på vilket sätt. Vad tänker du själv angående uttrycket?

Som endometrios t ex. Inflammation är en självklar del av sjukdomen, oavsett om inflammation påverkar endometrios eller om det bara är en följd av endometrios. Samma resonemang gäller för många andra sjukdomar också.

Här är en bra artikel om depression och inflammation

http://www.medicalnewstoday.com/articles/288715.php

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

NiklasTyreso
2015-09-07 21:37
#16

Att vara ledsen är troligen inte kopplat till inflammation, men depression och inflammation sammankopplas i allt fler studier.

Upp till toppen
Annons: