Annons:
Etikettrådochrön
Läst 4141 ggr
RobinEH
8/23/15, 3:32 PM

Mat utan kemikalier, en omöjlighet

En kort video om 3 minuter gällande kemikalier i mat, och hur det är en omöjlighet att äta kemikaliefritt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
LeeKnow
8/23/15, 3:44 PM
#1

Helt omöjligt är det väl inte?   Om man bor på landet kanske man kan jaga och odla mat helt själv.

Men om man handlar är det nog totalt omöjligt :P

Åsa S
8/23/15, 3:50 PM
#2

Kemikalier och föroreningar finns överallt, i luften, vattnet, i gödslet så även om man odlar själv är det inte 100% kemikaliefritt eftersom grönsakerna  tar upp en del ämnen. Så jo jag skulle säga att man aldrig kan få 100% kemikaliefri mat.

LeeKnow
8/23/15, 3:55 PM
#3

#2 Aha. Trodde inte grönsakerna tog upp nånting jag :(

Joppo
8/23/15, 4:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#1 Mat består ju av kemikalier så det låter rätt svårt. Ta till exempel titt på vad som finns i en helt vanlig banan.

Jag tycker personligen att diskussionen gällande naturliga och onaturliga kemikalier är rätt fånig. Att någon är naturligt är ju knappast någon garant för att det är nyttigt. Onaturliga kemikalier(vad nu det är?) är heller inte automatiskt onyttiga.

OlgaMaria
8/25/15, 10:22 AM
#5

Detta är ju en språkfråga. På svenska betyder kemikalier för det mesta konstgjort framställda ämnen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kemikalier

Det som listas som innehåll i t ex bananen här ovan är inte kemikalier, utan kemiska ämnen, som finns i precis allt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Joppo
8/25/15, 12:23 PM
#6

Jepp, efter att ha studerat ämnet lite närmare så verkar min defintion av kemikalie inom vår svenska kontext vara felaktig. Tack för påpekandet. Här finns ytterligare läsning: http://www.krc.su.se/documents/Kemikalie_Kv10_01_63_65.pdf 

Dock skulle de enskilda ämnena i bananen kunna definieras som kemikalier om de framställdes på konstgjord väg i kommersiellt syfte och inte utan avsikten att förtäras 😉(enligt definitionen i min länk). Ett exempel är Pentylacetat: https://sv.wikipedia.org/wiki/Pentylacetat 

Jag vidhåller dock fortfarande att definitionen mellan konstgjorda kemikalier kontra kemiska ämnen är ganska poänglös gällande kost. Eventuell toxicitet är inte avhängigt av om ämnet framställts naturligt eller på konstgjord väg. Vidare så kan man väl även också ifrågasätta om det är korrekt att definiera någon av våra kommersiella grödor som naturliga. En vild banan är till exempel väldigt olik de som vi köper i affären.

Annons:
NiklasTyreso
9/4/15, 10:20 AM
#7

Människans kropp har evolverar fram. Börjar vi äta sådant vår art tidigare inte ätit ökar risken att vi ska bli sjuka. Det är 10000 år sedan vi började med jordbruk men fortfarande är vanligt att man inte tål spannmålsprodukter. De senaste 100 åren har vi börjat konsumera massor med syntetiska ämnen som vi aldrig har exponerats för under evolutionen. En viss försiktighet är nog på sin plats.

RobinEH
9/4/15, 11:07 AM
#8

#7

Det är ovanligt att man inte tål spannmålsprodukter.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

ManU77
9/7/15, 10:03 AM
#9

#8 Nja, jo… fast det beror nog på hur man ser på saken och vad man menar med "tål". Alla människor reagerar på gluten med ökad aktivering av immunförsvaret. Många får inga som helst symptom av det, medan andra får det. Intressant dock att alla människors kroppar verkar uppfatta gluten som ett hot som behöver bekämpas av immunförsvaret.

RobinEH
9/7/15, 10:16 AM
#10

#9 Vartifrån får du att allas immunförsvars aktivitet ökar av gluten?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

ManU77
9/7/15, 1:12 PM
#11

Alessio Fasanos forskning. Hans studier finns att läsa på PUBMED och det finns föreläsningar med honom på Youtube.

Jag kanske ska tillägga att man såklart inte studerat alla människor i världen. De man studerat har dock samtliga reagerat med aktivering av immunförsvaret.

RobinEH
9/7/15, 1:16 PM
#12

#11 Skall läsa kolla upp det. Tack!

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

RobinEH
9/8/15, 7:55 AM
#13

#11 Har du något konkret exempel från någon av hans studier? Jag har kollat på några av hans föreläsningar och han verkar kritisk till gemene mans bruk av en glutenfri diet. Han har t.o.m. skrivit boken "Gluten Freedom" för att "reducera hysterin".

I refererad studie nedom angående intraepiteliala lymfocyter(IEL) hade enbart 4 av deltagarna utan celiaki, men klassade som "glutenkänsliga", nivåer över vad som anses normalt. Kontrollgruppen visade inga förhöjda nivåer. Därtill motsäger studien hans ex vivo resultat angående "läckande tarm" i hans studie från 2006 (Gliadin, zonulin and gut permeability: Effects on celiac and non-celiac intestinal mucosa and intestinal cell lines.)

Sapone, A., Lammers, K. M., Casolaro, V., Cammarota, M., Giuliano, M. T., De Rosa, M., . . . Fasano, A. (2011). Divergence of gut permeability and mucosal immune gene expression in two gluten-associated conditions: Celiac disease and gluten sensitivity. BMC Medicine, 9(1), 23-23. doi:10.1186/1741-7015-9-23

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
ManU77
9/9/15, 9:25 AM
#14

Det är ett tag sedan jag tittade på föreläsningarna och läste studierna, men jag vill komma ihåg att han inte direkt är kritisk till glutenfritt. Det jag kommer ihåg är att han menar att inte alla behöver gå glutenfritt, nödvändigtvis. Att det blivit en hype om glutenfritt som kan anses onödig (av honom). Det är ju inte som att han menar att de som går glutenfritt utan att ha en medicinsk anledning att göra det kommer få några men av det. Men jag kan ju komma ihåg fel.

Jag kan inte ge dig exakt vart jag uppfattat att immunförsvaret aktiveras av gluten, det skulle ta mig för lång tid att leta igenom allt. Jag är ändå nästan 100 % säker att det var just Alessio Fasano som kom med den informationen. Det mesta jag lärt mig om gluten kommer från just honom, så det ska vara där jag fått det ifrån. Du får leta vidare, helt enkelt. 🙂

Näring
9/11/15, 10:38 PM
#15

Vilken fruktansvärt korkad snubbe!

Så bara för att det är omöjligt att undvika ofarliga och nyttiga kemikalier, så är det ingen idé att försöka undvika skadliga trots att det är möjligt??

Och bara för att många nyttiga grödor har förädlats, så kan man lika gärna äta totalt onaturligt skadligt skräp som godis (på bilderna)??

RobinEH
9/12/15, 6:41 AM
#16

#15

Jag undrar om du lyssnade på vad han sade.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Näring
9/12/15, 7:21 PM
#17

#16

Ja han sa att det är omöjligt att leva helt utan kemikalier och på 100% naturlig mat. Och det har han ju helt rätt i, inget snack om den saken.
Men människor som undviker "kemikalier" menar inte varenda kemikalie i hela universum, utan skadliga kemikalier och tillsatser. Det är inte omöjligt att undvika sådana.
Och när man pratar om naturlig mat syftar man på råvaror och att vi bör undvika processad mat, eftersom processad mat är både näringsfattig och många gånger skadlig för hälsan. Inte att man ska gå ut i skogen och plocka prick 100% naturligt.

Även om vissa syntetiska kemikalier är ofarliga, och även om många grödor inte är 100% naturliga, finns det en poäng med att undvika skadliga kemikalier och den processade mat dom finns i!

Så ät råvaror, undvik skadlig processad mat och godis, och lyssna inte på alla idioter som pratar strunt!

RobinEH
9/12/15, 8:03 PM
#18

#17 Att skadliga kemikalier bör undvikas är ju axiomatiskt korrekt, något ansvarig för videon ej bestridit.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Näring
9/13/15, 3:58 PM
#19

#18 Vad var då hans budskap?

Upp till toppen
Annons: