Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 1370 ggr
Ghosthunter
10/28/15, 11:02 AM

Näringsämnen

Rätta mig om jag har helt fel, men visst äter vi väl för att kroppen behöver vissa näringsämnen och resten är slaggprodukter som vi skiter ut, eller hur??Funderar

Det finns ju en hel uppsjö av diverse piller i form av vitaminer och mineraler och fan och hans moster!

Om man då granskar noggrant vilka näringsämnen som man behöver och köper detta i pillerform, så behöver man väl inget annat än dessa piller + vatten??

Jag funderar på detta, för jag kan inte ens titta på ett salladsblad för att jag går upp i viktLedsen

Men vad behöver man för näringsämnen för att leva?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
fruktgumman
10/28/15, 11:11 AM
#1

Nej du kan inte överleva på enbart piller och vatten i längden.

RobinEH
10/28/15, 11:13 AM
#2

Forskningen inom kost är fortfarande ung. Det finns mängder med näringsämnen vi inte har stor koll över. Du kan läsa här om de essentiella näringsämnen. Livsmedel vi äter innehåller antioxidanter, antinutrienter etc. som mycket väl kan behövas för ett bästa välmående, framförallt skydda oss mot sjukdomar så som cancer.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Ghosthunter
10/28/15, 11:17 AM
#3

Men finns inte alla dessa ämnen i pillerform?🤔

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

JazzBass
10/28/15, 11:53 AM
#4

#3 - Aldrig i livet att man får i sig allt man behöver i ett piller eller tre.

Vi är designade för att överleva på mat. Vi behöver en viss mängd kalorier - energi - samt vitaminer, mineralämnen och spårämnen  - s.k. mikronutrienter - för att hållas vid liv, kunna röra oss, kunna tänka klart och använda våra sinnen. Och för att hålla oss friska. 

Men det ska vara rätt mat. Dagens mat är tyvärr ofta så långt från naturlig man kan komma. Vad överlevde vi på för hundratusen år sedan? Det är det vi fortfarande borde äta, inte har vi genetiskt . Då faller raffinerat spannmål och socker bort eftersom vi inte hade nåt jordbruk då, och kanske även mjölkprodukter. Och förstås transfetter, en modern uppfinning som är verkligt skadlig för kroppen (står det härdat vegetabiliskt fett på en förpackning är risken stor att den innehåller skadliga transfetter. Dessutom innehåller flera vanliga tillsatsämnen transfetter).

Min övertygelse är att bra, artenlig  föda är det bästa vi kan äta för att inte bara hålla oss normalviktiga utan även friska. Inga piller kan ersätta det, och den njutning det innebär att kunna äta riktigt gott skulle jag aldrig kunna vara utan.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

oddahviing
10/28/15, 11:59 AM
#5

99% av alla näringsämnen är ännu okända, och de finns inte i ett konstgjort piller.

'-Headlights on the highway-'

Ghosthunter
10/28/15, 2:37 PM
#6

Okay, då vet jag!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Näring
10/28/15, 7:23 PM
#7

"Rätta mig om jag har helt fel, men visst äter vi väl för att kroppen behöver vissa näringsämnen…"

Det är i alla fall det är poängen.

"Om man då granskar noggrant vilka näringsämnen som man behöver och köper detta i pillerform, så behöver man väl inget annat än dessa piller + vatten??"

Jo man behöver fiber, protein och fett också.

"Jag funderar på detta, för jag kan inte ens titta på ett salladsblad för att jag går upp i vikt"

Jag kan försäkra dig att du går absolut inte upp i vikt av sallad eller den mat vi är gjord för att äta överhuvudtaget. Det som gör att vi går upp i vikt är socker och stärkelse. Om du skär ner dramatiskt på socker, bröd, pasta, potatis, ris osv, och äter mer linser, bönor, nötter, frön, frukt och grönsaker, så kommer du gå ner i vikt om du är överviktigt.

Record
10/28/15, 10:34 PM
#8

Vad äter astronaterna, om inte piller? En ganska spartansk kost .

RobinEH
10/29/15, 6:28 AM
#9

#8

Astronauterna äter vanlig mat anpassad för förhållandena.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

JazzBass
10/29/15, 6:54 AM
#10

Märkte att hälften av en mening hade fallit bort i mitt inlägg #4. Det skulle förstås stå "Det är det vi fortfarande borde äta, inte har vi genetiskt ändrats så värst mycket de senaste hundratusen åren att det skulle ha nån avgörande betydelse".

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Lojs
11/28/15, 7:42 PM
#11

Det finns ju näringslösningar som man kan leva på, som innehåller precis det man behöver för att överleva, så det går ju att leva på "konstgjord kost", men det är ju tänkt för de som ligger inlagda på sjukhus och liknande. Vet inte ens om man kan få tag på det.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Christina48
11/29/15, 4:34 AM
#12

Baljväxter nötter och frön vet jag inte … Bönor och linser är stärkelse och förutom att det är hårdsmält - liksom nötter och från - bidrar de knappast till viktnedgång.

oddahviing
11/29/15, 10:36 AM
#13

#12 Bönor och linser innehåller massor av näringsämnen, har mycket fibrer och bidrar absolut till viktnedgång. Nötter och frön har mycket fett och kalorier och man bör inte ät mer än en handful per dag, högst.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
[tk1971]
12/6/15, 1:15 PM
#14

Jag tror man blir knäpp i huvudet till sist om man inte får äta vanlig mat, utan bara knapra piller. Man måste ju ha tuggmotstånd, känslan av maten i munnen, utfyllnad i magen…

Annielle
12/6/15, 2:39 PM
#15

# 14

Håller med, tänderna behöver tuggas med för att sitta kvar dessutom…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Ghosthunter
12/6/15, 3:28 PM
#16

men nu har jag skippat kolhydraterna och det ger effekt!👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

jiim
12/7/15, 7:01 AM
#17

#16 glöm inte att det finns livsmedel med många näringsämnen som råkar innehålla kolhydrater. Tex blomkål, broccoli, brysselkål, avocado, nötter, bär osv.

Glöm inte alla dessa godheter :D

Sen som du säger mår vi nog alla bra av att dra ner på spannmål å socker.

Ghosthunter
12/7/15, 8:04 AM
#18

Man får nog tänka bort vad som är gott om man ska gå ned i vikt😃

Lite kohydrater får jag dock i mig, för jag äter broccoli och bär t.ex. Vad jag egentligen menar är att jag försöker undvika de stora kolhydratbomberna, som t.ex pasta, bröd, ris, potatis…etc..!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annielle
12/7/15, 3:00 PM
#19

Vad kul att det ger effekt!🙂

Den svåraste grejen brukar ju inte vara att gå ned i vikt utan att hålla den forsatt nere sen och då måste man ju hitta en livsstil som håller i längden och även smakar gott för att det ska kunna gå.

Att undvika de värsta kolhydratbomberna låter bra🙂 är ju knappast bra för någon!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: