Annons:
Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 2720 ggr
jessR
2015-11-13 14:29

Gluten i julmust

Hejsan!

Något som har koll på julmusten? Jag drack Apotekarnes julmust för 2 år sedan och märkte av det, någon som är lika känslig som jag och testat andra sorter? 

vill helst inte ha en mustfri jul! :)

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Annons:
RobinEH
2015-11-14 14:57
#1

Apotekarnas innehåller kornmalt. Korn innehåller gluten. Livsmedelsverket har dock gjort undersökningar tidigare och dessa har gett värden under 20mg/liter, detta är gränsvärdet för vad som ses som glutenfritt. Vissa upptäckte man inte gluten i, däribland apotekarnas.

http://www.livsmedelsverket.se/globalassets/rapporter/2013/gluten_i_maltdrycker_slv-rapport-3_2013.pdf

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Anterrabae
2015-11-23 21:33
#2

Jag tror det har mycket att Göta med om man är känslig för allt i sädeskornet och inte bara gluten. Men visst kände jag av must när jag var som känsligast. Kunde inte dricka det alls.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

jessR
2015-11-24 16:53
#3

Tack för svar.  Tror inte jag kommer kunna dricka någon must alls, verkar som det inte finns någon som innehåller tillräckligt lite. #2, menar du att man alltså kan minska sin känslighet? Det låter ju som ett litet mirakel, i så fall hur går man till att vara superkänslig till mindre känslig? :)

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

RobinEH
2015-11-24 19:35
#4

Nu fann man ju dock inget gluten i 6 av 8 julmust i artikeln från SLV som jag länkade.

"Gluten påvisades inte i något tillverkningsdatum av majoriteten av julmustprodukterna"

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Anonym
Anonym
2015-11-28 21:44
#5

#3 Jag var jättekänslug för alla säderssorter som innehåller gluten, och reagerade på spår av dessa. Magen pajade ur helt av allt som var producerat med ffa vete i. Tålde varken vodka, glukossirap, maltodextrin whisky eller glutenfria gejer med vetestärkelse. Jag mådde illa, magen rasade och det tog veckor att hämta upp sig igen. Eftersom detta inte handlade om farlig allergi av typ IgE utan sk dolda intoleranser av typ IgA och IgG (man kan reagera lika starkt på dessa som med allergi) så var de relativt enkla att läka ut. Med målmedvetna och noggranna ansträngningar att läka tarm och då även matintoleranser.. Idag tål och äter jag allt. Det går även att läka ut rena IgE-allergier, men det tar ännu längre tid och större noggrannhet. Känner två som läkt bort sin svåra jordnöts- och sojaallergier.

Anterrabae
2015-11-28 21:47
#6

Men vad konstigt, det är alltså jag som skrivit inlägget #5. Jag har ingen aning varför det blev anonymt. Bockade inte i att det skulle vara det, och det finns vad jag kunde se inget att göra för att ändra det.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Upp till toppen
Annons: