Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 1224 ggr
Evelina.J
11/23/15, 9:27 AM

Glutenfria lussekatter

Min lille bror har gluten och nu ska jag baka lussekatter. Föra året så blev dom så torra och tråkiga trots att jag hade kesella i. Arbetades degen för mycket kanske? Har ni några tips så även han kan så njuta av saftiga lussikatter?

Annons:
jiim
11/23/15, 9:46 AM
#1

Dessa har jag bakat två gånger

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4ecbaebe88f4724cc90026fe-lussekatter-lchf?discussions-1

Sötningen kan uteslutas, den behövs inte. Sista gången dubblerade jag mängden saffran, vilket var nödvändigt (hade totalt 1gram)

De blir OTROLIGT goda. han kommer inte bli besviken :)

Evelina.J
11/23/15, 9:51 AM
#2

De ska jag prova. Har dok inget Kolos mjöl men de kanske får med potatis mjöl. Värt att prova. Kan inte bli värre än föra året ;)

jiim
11/23/15, 10:57 AM
#3

#2 kokosmjöl och potatismjöl har totalt olika egenskaper.

Då hade jag försökt hitta ett annat recept med potatismjöl :)

lycka till med ditt bakande :D

Zabbio
12/8/15, 8:45 AM
#4

Jag har upptäckt att glutenfria degar behöver vara ganska smetiga för att inte bli torra :)
Bakar numera med ett av finax mjöl (oreange paket och utan vetestärkelse eller mjölk), har gjort bland annat kanelbullar som blev riktigt goda,  och vanligt bröd.
Kör med mjölk i - vatten gör det torrare. Men även kanelbullarna var mer smet än deg när de jäste första omgången :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tlover
12/17/15, 10:30 PM
#5

Jag gör efter ett vanligt recept (utan kesella) men har färdig mjölmix istället för kesella. Tricket är att ha en så lös/kladdig deg som möjligt (men som ändå går att bearbeta) och om man har russin i så blötlägg dom i några timmar innan i ett gott te, annars "suger" russina upp fukt från degen = ännu torrare.

(Nu kan du ju säkert använda kesella men jag tål inte mjölk så jag måste ha ett recept utan kesella)

l'm back

Anterrabae
1/12/16, 11:13 PM
#6

Precis som redan nämnts är blöta degar lättare att lyckas med. Lika delar mjölmix och vätska. 1/3 minst ska vara stärkelse (potatismjöl, majsstärkelse tex) och för att binda ihop Degen lägger jag i Husk, ellet malda psylliumfröskal (säljs som husk eller psyllium(grön påse från finax) ) 1- 2 msk till en deg på 1l vätska. Och lika mycket mjölmix. Jag blandar min mjölmix själv.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Upp till toppen
Annons: