Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 1912 ggr
Anterrabae
2016-01-19 20:06

Brukar du äta vegetariskt?

Mår du bra på vegetarisk mat? Brukar du äta vegetariskt? Hur ofta då? Av vilken anledning? Och vad brukar du i så fall laga?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Scorpio97
2016-01-19 20:19
#1

Nej, det händer ganska sällan. Broccolisoppa, eller stekta linser med grönsaker är väl det vegetariska jag lagar ibland, någon gång i månaden kanske. Lakto-ovo-vegetariskt händer lite oftare, eftersom jag äter stekt/kokt ägg eller omelett när jag inte orkar laga någon annan mat eller har glömt att tagit fram. 

Är väldigt kräsen och upplever inte att jag blir riktigt mätt på måltider helt utan animalier, förmodligen för att jag inte lagar rätt mat eller för att jag är ovan vid att äta helt vegetariskt. Det blir även lite krångligare när man inte vill äta mycket kolhydrater. Annars skulle jag gärna äta lite mer vegetariskt, det mesta talar ju för att det inte är bra att äta större mängder kött. Däremot skulle jag inte kunna tänka mig att bli vegetarian (eller vegan).


//Jessie

cookies1994
2016-01-19 20:34
#2

Jag har inte ätit kött på cirka 9 år har däremot ätit mejeriprodukter och ägg emellanåt, jag slutade med kött då jag var runt 12 år och sen tyckte jag det vegetariska var så gott och mättande det kändes också bra för min hälsa har haft riktigt bra värden hela tiden och äter inga tillskott jag vill aldrig äta kött igen vet inte om jag vill bli vegan dock men funderar på det också :) vad jag brukar laga varierar jag äter ju allt möjligt väldigt varierat en favoriträtt är nog sojafärs/quornfärs med pasta/spagetti

tlover
2016-01-19 22:11
#3

Mår du bra på vegetarisk mat?

Jag mår bra av veg mat men även av animalisk mat. Vissa delar av båda mår jag inte bra av (tex fettrik mat eller mat med gluten)

Brukar du äta vegetariskt?

Ja

Hur ofta då?

Om man räknar huvudmåltider blir det 8-14 ggr/vecka av 14

Av vilken anledning?

Jag älskar mat, både vegetarisk och animalisk men vegetarisk mat är enklare. Jag gillar inte storindustrin med mat av många skäl blandannat miljö, varken inom djurhållningen eller odling därför försöker vi odla och föda upp så mycket som möjligt och eftersom vi har kommit längre med odlingen än tex höns så blir det lite mer veg

Och vad brukar du i så fall laga

Vad brukar jag inte laga, grytor, chili, curry, pastasåser, soppor, biffar, bollar etc etc

l'm back

Garm
2016-01-20 14:20
#4

Mår du bra på vegetarisk mat?  - Ja, det tycker jag att jag gör, men jag äter inte bara vegetariskt.

Brukar du äta vegetariskt?  - Ja.

Hur ofta då? - Det brukar bli minst tre dagar i veckan.

Av vilken anledning?  - Det är gott och skönt och bra för kroppen att variera sig. Försöker att inte leva i huvudsak på animalier.

Och vad brukar du i så fall laga? - Allt möjligt. Tyvärr blir det nog rätt ofta jag tar till quorn, anamma, eller oumph, då det är så lämpligt. Önskar jag var bättre på att laga från grunden. Böngrytor av olika slag är ju lätt, men det är svårare med biffar och sånt.

Sisselie
2016-01-20 20:00
#5

Jag äter enligt 80/10/10 raw vegan, dvs minst 80 % av kalorierna från kolhydrater, och max 10 % vardera från fett och protein. Jag har ätit så i snart en månad, och mår mycket bättre än tidigare, framför allt är jag piggare.

Eftersom jag har en hel del problem med hälsan så är det hälsoskäl som väger tyngst. Jag var lakto-vegetarian i 10 år, men tvingades ge upp pga hälsan för 7 år sen. Jag har alltid avskytt kött, alltid haft äckelkänslor för det, så det var en plåga att tvingas äta kött igen. Nu är jag glad att jag hittat ett sätt att slippa det. Hoppas det håller långsiktigt med den kost jag äter nu.

Jag äter mest färsk frukt, framför allt bananer, men även mycket dadlar och andra frukter, och så gör jag juice på gröna bladgrönsaker för att få i mig de mineraler som är svårt att få från frukten. Det blir mycket smoothies, ibland blandat med hel frukt för att få lite olika konsistenser. Tex en tunn smoothie, gjord på banan och grönsaksjuice, som soppa, med skivad banan i.

TjockaBerta
2016-01-21 17:19
#6

Jag har aldrig ätit vegetatarisk mat. Om man inte räknar sallad och paj osv men då är inte syftet vegetariskt.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
cookies1994
2016-01-21 17:25
#7

#6 om du någon gång ätit en måltid utan kött så är det vegetariskt oavsett om det är syftet eller ej :)

[rumelle]
2016-01-22 13:43
#8

Mår du bra på vegetarisk mat? 
Ja, helt fantastiskt bra.

Brukar du äta vegetariskt? 
Ja, jag äter inga animaliska produkter.

Hur ofta då? Av vilken anledning? 
Alltid. Både för min egen hälsas skull och för djurens och miljöns skull. 

Och vad brukar du i så fall laga?
Det är väldigt varierande. Igår åt jag t.ex. våfflor med bär och vispad sojagrädde. Dagen innan åt jag en currygryta med potatis och röda linser till middag. Idag har jag ätit ett par skivor hårt bröd med mjölkfri ost och en skål med havreyoghurt, lingonsylt och müsli till frukost. Ikväll ska jag trycka i mig massa apelsiner tror jag. 😃

TjockaBerta
2016-01-26 18:03
#9

#7 Då blir det vegetariskt idag. Smörkokt torsk med ris och sås med grädde vitt vin och dill.

>>>Malum domesticum<<<

cookies1994
2016-01-26 19:19
#10

#7 Fisk är inte vegetariskt dock då det är kött:)

TjockaBerta
2016-01-26 19:21
#11

#10 Fisk är fisk och kött är kött.

>>>Malum domesticum<<<

tlover
2016-01-26 19:25
#12

#11 Fiskkött. Men även om man benämner det som fisk bara så är det ingen grönsak det är inte vegetariskt.

l'm back

TjockaBerta
2016-01-26 19:32
#13

#12 Läs #7 Så enkelt är det.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
cookies1994
2016-01-26 19:35
#14

#13 Jag förstår inte vad du menar? 

Med #7 Så menar jag att om du äter en rätt utan kött så är rätten vegetarisk, det betyder inte att du är vegetarian men rätten är fortfarande vegetarisk. Äter du fisk så äter du kött = inte en vegetarisk rätt :)

TjockaBerta
2016-01-26 19:38
#15

#14 Jag vände mig inte till dig.

>>>Malum domesticum<<<

cookies1994
2016-01-26 19:40
#16

#15 Nej, men du skrev 

"Läs #7 så enkelt är det"

Förstår inte vad du menar med det bara ;)

tlover
2016-01-26 19:41
#17

#13 Vegetariskt betyder egentligen att man endast äter mat från växt eller svampriket även om det i allmänt tal även används som en förkortning på lakto-ovo-vegetariskt (dvs växtriket, svampriket, mjölkprodukter och ägg)

Fisk är varken en växt, svamp, mjölkprodukt eller ägg dvs det är inte vegetariskt.

Möjligen skulle den där konstiga fisken som faktiskt har fotosyntet kunna räknas som vegetarisk men den är ingen matfisk vad jag förstår.

l'm back

TjockaBerta
2016-01-26 19:47
#18

#16 Du skriver att så länge man inte äter kött är det vegetariskt. Det tycker jag är BS. Så enkelt är det inte. #17 Jag förstår och vet det men det är inte vad #7 skriver.

>>>Malum domesticum<<<

cookies1994
2016-01-26 19:52
#19

#18 Säg det direkt då så kan jag svara för mig, jag utvecklade inte mitt svar bara. Jag är själv lakto ovo vegetarian alltså jag äter inget kött men mejeriprodukter & ägg. Jag vet att en riktig vegetarian/vegan inte äter kött eller något från djurriket varken ägg eller mejeriprodukter, fortfarande det jag försökte säga var att om du äter en rätt utan kött är den vegetarisk, den kan vara lakto ovo/vegansk/vegetarisk beroende vad du har i den. Men du har säkerligen ätit en vegetarisk rätt någon gång. Så varför sa du att fisk var en vegetarisk rätt då? :)

tlover
2016-01-26 19:56
#20

#18 Språket förändras ju och det finns inga givna brytpunkter. Nu finns det folk både folk som anser att vegetarianer är desamma som dom som äter vegetabilier och svamp och det finns även dom som anser att vegetabilier + svamp + mjölkprodukter + ägg är vegetarian. #7 är då antagligen det senare.

I framtiden kanske språket utvecklas till att även fisk hör till vegetarian men eftersom det är ett kött (det hör man blandannat på ordet fiskkött) så anses det inte vara vegetariskt förutom för ett fåtal. Så få att det inte kan räknas som rätt användande av ordet. 

Men språkligt och faktiskt så är inte fisk vegetariskt nu.

l'm back

Annons:
TjockaBerta
2016-01-26 19:58
#21

#19 Förstod inte det där med fisken. Jo jag har ätit pannkaka och våfflor men det är f*n inte gott.

>>>Malum domesticum<<<

cookies1994
2016-01-26 20:11
#22

#21 Pannkaka och våfflor är verkligen inte det enda som finns som är vegetariskt, innan jag blev lakto ovo vegetarian åt jag bara kött och visste ingenting om utbudet som vegetarian när jag väl slutade med kött tyckte jag det var så gott med det vegetariska att jag aldrig saknade köttet. Men jag förstår om du gillar kött, det gör många.

TjockaBerta
2016-01-26 20:23
#23

#22 Nä det var väl där någonstans vi började. Hur äter man vegetariskt?

>>>Malum domesticum<<<

cookies1994
2016-01-26 20:29
#24

#23 Det beror väl på vem man frågar men jag har förklarat lite längre upp, jag äter iallafall inte kött men jag äter mejeriprodukter och ägg om man inte vill behöver man inte kalla mig vegetarian/ lakto ovo vegetarian,för mig spelar det ingen roll ;)

Men det finns mycket att äta som vegan/vegetarian/ lakto ovo, oavsett vad man nu än är :)

Anterrabae
2016-01-26 20:42
#25

Personligen borde jag äta mer vegetariskt, gärna helvegetariskt alltså utan mjölk och ägg. Mår bäst på det. Saknar hur jag mådde på en rent vegetarisk (vegansk) kost. Men är för närvarande för lat för att gå över helt. Har en dotter som inte alls skulle gilla det. Och är inte riktigt motiverad att laga olika mat till oss. När vi nte äter ihop gör jag gärna vegetariskt.

jag äter gärna mat lagad från grunden, dvs inga färdigköpta ersättnigsprodukter. Falafel är en favvo. Lika rotsaker med tahini. Grönsakssoppor är väldigt tacksamt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

ManU77
2016-01-30 11:15
#26

Mår du bra på vegetarisk mat?
Några få måltider då och då är inga problem. I längden blir jag gasig och uppblåst. Däremot mår jag förträffligt på helt och hållet animalisk mat.

Brukar du äta vegetariskt?
Nej, det kan jag inte påstå. Ibland blir jag bjuden på det och då äter jag, men jag gör sällan eller aldrig vegetarisk mat själv.

Hur ofta då? Av vilken anledning?
Sällan, och av den anledning jag nämnt tidigare.

Och vad brukar du i så fall laga?
Det är sällan jag som tillagar det, men nu senast blev det borsjtj. Det var första gången jag åt det och det var riktigt, riktigt gott. Kändes också som att min mage klarade det bra. Det blir absolut fler gånger.

[klarabastin]
2016-02-06 16:17
#27

Mår du bra på en vegetarisk kost?

Jag mår superbra på vegansk kost!! Varit lakto-ovo vegetarian också mådde topp då med

Brukar du äta vegetariskt?

Nej, veganskt! 

Hur ofta då? Av vilken anledning?

Varje dag utan undantag😊 Jag mår bättre av det, Djuren mår bättre av det, Miljön mår bättre av det. Fördelarna tar ut de enstaka nackdelar.

Och vad brukar du i så fall laga?

Nästan allt! "Veganifierar" bara alla mat som inte redan är veganska😍

Annons:
Christina48
2016-02-07 07:28
#28

Äter aldrig vegetariskt. Mår inte bra på det.

[klarabastin]
2016-02-07 11:44
#29

#28 Inte ens naturliga rätter som pasta tomat sås??

Vovisch nr2
2016-02-07 21:48
#30

Mår du bra på vegetarisk mat? 

Ja, är mycket piggare sedan jag övergick på vegetarisk kost. Vet inte om jag inbillar mig men tror att min nagelkvalité har blivit bättre också? Upplever att de var skörare förut. 

Brukar du äta vegetariskt? 

Är lakto-ovo vegeatarian, äter dock mest veganskt (4 ggr i veckan) så jag äter alltid vegetariskt.

Hur ofta då? Av vilken anledning? 

För min hälsa och djuren.  Att äta likdelar är inte riktigt min grej. 

Och vad brukar du i så fall laga?

Allt möjligt. Man kan göra vilken rätt som helst till vegetarisk så äter som jag gjorde innan bara att jag ersätter köttet med vegetariska/veganska alternativ. 

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

JazzBass
2016-02-09 12:42
#31

Mår du bra på vegetarisk mat? 
Svårt att svara då jag aldrig provat äta helvegetariskt (eller lakto-ovo-veg.) nån längre tid. Jag har dock svårt att tro att hälsan faktiskt skulle påverkas endast positivt av en helvegetarisk/vegansk kost, då animalisk föda innehåller flera näringsämnen som inte återfinns, eller endast finns i en för oss människor sämre form, i vegetabilier. Min övertygelse är därför att det optimala är en blandkost, dock med huvudbetoning på det vegetariska.

Brukar du äta vegetariskt? Hur ofta då?
Ibland. Några gånger i månaden kanske. Om man bortser från ägg och smör så är även mina frukostar oftast vegetariska. Övriga måltider innehåller allt som oftast fisk, kött eller skaldjur.

_Av vilken anledning? 
_Sambon kallar sig vegetarian (men äter även fisk och kyckling), så ibland gör jag helvegetariskt för den sakens skull istället för att komplettera med nåt eget. Jag är helt ok med att inte varje måltid behöver innehålla animalier. Speciellt om jag bara är lite småhungrig så funkar det bra med nånting vegetariskt.

Och vad brukar du i så fall laga?
Rent allmänt så försöker jag använda mycket grönsaker i måltiderna oberoende om de är vegetariska eller ej. Eftersom jag vill ha nånting  lite mer proteinrikt för mättnadens skull så blir det dessutom nånting av följande i så gott som varje vegetarisk måltid jag gör: Bönor, linser, quinoa, diverse rissorter, fullkornspasta (gärna på spelt) och diverse nudlar. 

Jag kör mycket ekologiskt och helst lågt GI, så vanligt vetemjöl, potatis och socker försöker jag undvika äta för mycket av.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
2016-02-10 16:19
#32

#29 Pasta och sås är knappast särskilt naturliga eller nyttiga saker, tomat är det om den är ekologiskt odlad och av en sort som inte är någon hybrid.

Jag äter blandkost med en hög andel färska grönsaker och jag lagar gärna vegetarisk mat, men aldrig någonsin med någon av de starkt processade ersättningsprodukterna, som det vimlar av.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[klarabastin]
2016-02-11 12:13
#33

#32 Menade naturligt veganska😂

Magi-cat
2016-02-12 07:33
#34

Jag äter vegetariskt, men även yoghurt och så ägg från en gård med fria höns.

Jag gör det helt enkelt för att det känns bäst, jag mår bra av det vegetariska och har ingen som helst längtan efter kött. Varför jag tog ställningstagandet en gång i tiden var och är med tanke på djuren.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Stallmima
2016-02-20 21:23
#35

Är vegetarian sedan några år och äter bara vegetariskt. Hittar massor med goda maträtter som tillagas   🙂

TjockaBerta
2016-03-01 19:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#36

Kan det här räknas som vegetariskt? Det är en rätt som jag gör då och då och som är väldigt god. Jag funderar mest på osten. 

Squash, tomater och gorgonzola till pasta

>>>Malum domesticum<<<

Scorpio97
2016-03-01 19:17
#37

#36 Ost är inte vegetariskt, eftersom det kommer från djur (:

Däremot brukar personer som bara äter vegetabilier förutom mjölk/mjölkprodukter kallas för laktovegetarianer, så ost är alltså laktovegetariskt. (Enligt mig finns det bara vegetariskt och icke-vegetariskt, men det är ju min personliga åsikt).


//Jessie

tlover
2016-03-01 19:56
#38

Ost kan ju innehålla löpe som inte är lakto-vegetariskt (löpe är gjort på kalvmagar). Det finns däremot en hel del ostar som är gjord utan löpe utan tex vegetabilisk ystningsenzym eller tex citron om du gör egen.

l'm back

TjockaBerta
2016-03-02 08:11
#39

Då är det nog som jag skrev tidigare. Jag har aldrig ätit vegetariskt så vitt jag vet 😕

>>>Malum domesticum<<<

VildaVittra
2016-03-02 10:50
#40

#39 Fast går man efter svenska akademins ordlista och nationalencyklopedin, så är vegetariskt ett samlingsbegrepp för vegansk och ovo/lakto-vegetarisk kost. Faktiskt är det bara på iFokus jag sett folk hävda något annat. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2016-03-02 12:51
#41

#40 Vegan.nu anses även där vegetariskt = helvegetariskt, även om de inte är lika pedantiska där. Även äldre vegetariska kokböcker är det ofta som vegetariskt betyder helvegetariskt (inte alltid däremot).

l'm back

Annons:
VildaVittra
2016-03-02 13:05
#42

#41 I min svenska vegetariska kokbok (som tyvärr brann upp) från 1895, så var det smör, ägg eller grädde i varje recept. Tittar man i andra länders definition, som i USA, så står det att en vegetarian 'är en person som inte äter kött. Så vegan.nu har knappast tolkningsföreträde. 

Tänk så här, om jag som blandkostare går på en vegansk restaurang och beställer en vegansk rätt, så blir ju inte rätten mindre vegansk bara för att jag har läderstövlar på mig. För man kan äta en vegansk kost (det du kallar för helvegetariskt) utan att avstå från annat användande av djuren. 

Sedan finns det ingen på jorden som lever utan ett utnyttjande av djur, så skulle man följa vegan.nus definition, så skulle det inte finnas några veganer alls och det skulle vara helt omöjligt att bli det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2016-03-02 15:04
#43

Själv menar jag helvegetariskt då jag säger vegetariskt men jag är inte pedant på att andra ska säga det, jag tog mest upp andra ställen där vegetariskt är samma som hel-vegetariskt.. 

De äldre böcker jag läst är från 80 talet så dom är ju ny i jämförelse men även några av de från 80 talet är vegetarian = lakto-ovo-vegetarian.

Jag tror det beror lite på författaren också.

l'm back

TjockaBerta
2016-03-02 15:59
#44

#40

Då blir det lite enklare.

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: