Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 1414 ggr
tlover
1/26/16, 9:33 PM

Hur varierat äter du?

Det är ju bra att äta varierat, det vet alla men det är inte alltid lätt att äta varierat.

Jag vet att många anser att jag och min man äter varierat men jag tycker inte det, vi äter tex ofta rester till lunch från gårdagens middag. Frukosten är alltid samma och mellanmål och kvällsfika är oftast samma. Då min dotter är stor nog att börja äta vår mat så får man ju lite dåligt samvete att vi äter så oregelbundet 😕

Att jag har massa matallergier och intolleranser hjälper ju inte direkt.

Så hur varierat äter du? Tips för att få maten ännu mer varierad?

l'm back

Annons:
Scorpio97
1/26/16, 9:57 PM
#1

Jag vet faktiskt inte riktigt, det beror lite på vad man menar med varierat och över hur lång period man ska räkna. Jag är lite av en periodare. Jag kan bli sugen på ett visst livsmedel och sedan äta det till i princip varje måltid i flera veckor och sedan kanske jag inte äter det på någon månad. Proteinet är oftast samma till middag i två-fyra dagar eftersom vi/jag inte har fryst in i portioner. Men då brukar jag byta tillagningssätt eller tillbehör. Tillbehören varieras mer. Oftast väljer jag middag baserat på vad det var längst tid sen jag åt. 

Äter jag lunch eller kvällsmat blir det dock inte lika varierat, utan det är oftast ägg i någon form, bacon eller typ broccolisoppa. Mest för att det är enklast. 

Men jag vet att många skulle kalla min kost ovarierad pga jag inte äter pasta, ris, potatis, bröd och liknande mer än någon enstaka gång ibland. Enligt många är det en viktig del av varje måltid, men det är det inte för mig (:


//Jessie

Anterrabae
1/26/16, 10:27 PM
#2

Jag försöker variera mig, men det är inte så lätt eftersom kassan är skral, och frysen är liten. Jag lever själv, med min dotter på halvtid. Det är dyrt med mindre förpackningar mat, och frysplatsen är helt klart begränsad.

Jag har lättare att variera mig när jag är själv, då vill jag gärna äta vegetariskt, av någon anledning har jag lättare att variera den typen av mat.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Christina48
1/27/16, 5:02 AM
#3

Jag äter en måltid per dag och köper varor som är i säsong. Nu t ex blir det viltkött och i frysen har jag rönnbär som tillbehör. Rotfrukter är billig mat och har god hållbarhet i kylen. Säsong hela vintern.

Blanksteg
1/27/16, 10:07 PM
#4

Jag äter väldigt ovarierat. Gör jag t.ex. en paj så äter jag den till middag varje dag tills den tar slut. Och min lunch är alltid densamma, och min frukost likaså. Så jag äter ofta precis samma mat tre dagar i rad. Väldigt tråkigt… Men är ingen matfantast så…

felixifokus
1/30/16, 2:57 AM
#5

Handlar efter säsong och testar olika recept. Internet är en guldgruva :) Testar även luncher på olika ställen emellanåt och gillar när det finns stor salladsbuffé.

ManU77
1/30/16, 11:17 AM
#6

Jag vet inte om det är så otroligt viktigt att man äter varierat egentligen. Om man äter ensidigt, men samtidigt får i sig det kroppen behöver ska det inte vara några problem. Det är väl just att industrimaten inte alltid är så näringsrik som gör att man bör variera sin kost, kan jag tänka. Men det är ju trevligt med variation. :-)

Annons:
Anterrabae
1/30/16, 12:50 PM
#7

Sen att, i synnerhet som veg att variera sina proteinkällor så att summan av det man stoppar i sig är fullvärdigt. Man kan ju även tänka på att ju större andel av maten som är livsmedel och inte ingredienser, så lär det vara lättare att äta näringstätt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

oh-la
2/4/16, 3:47 PM
#8

Vi äter väldigt varierat skulle jag säga. Visst, har vi rester äter vi dem, men vi blandar mellan helvegetariskt, fisk, kyckling och nöt. Det enda vi äter mer sällan är fläsk. Vi tycker om att laga mat både jag och min man, så matlagningen blir lite av en gemensam aktivitet. Frukost brukat se ungefär likadan ut, yoghurt (smaksatt eller naturell), smörgås med pålägg och vatten, och lunch för mig brukar vara (på arbetsdagar, jag äter inte lunch hemma) naturell turkisk yoghurt med müsli.

Christina48
2/7/16, 7:29 AM
#9

Beror på hur man ser det. Äter vildfångad fisk av alla de slag, skaldjur och mollusker. Gräsbetat kött och vilt.

[klarabastin]
2/17/16, 4:41 PM
#10

Är vegan så svaret är JA! Måste automatiskt äta mer varierat då jag vill få i mig alla aminosyror utan att någon dör😊

Upp till toppen
Annons: