Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 7022 ggr
Sisselie
2/9/16, 8:43 AM

Hållbarhet efter bäst föredatum

Jag valde en lite allmän rubrik, så kan tråden återanvändas för andra livsmedel.

Det jag undrar över nu är: Jag hittade ett oöppnat paket katrinplommon som gick ut 2015-10-15. Går de att äta nu?

Annons:
VildaVittra
2/9/16, 8:45 AM
#1

Det skulle jag göra utan tvekan så länge det inte kryper bland dom eller de fått päls. Smakar de bra, så är de bra. 
Jag har käkat russin flera år efter bäst före.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
2/9/16, 8:50 AM
#2

Säger som #1.

Maria
2/9/16, 8:52 AM
#3

Absolut. Jag har haft gamla paket av katrinplommon och jag har aldrig ens kollat datumen bara att de såg OK ut. Möjligtvis var de lite hårdare men inget annat fel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2/9/16, 8:54 AM
#4

Jag skulle också göra det, däremot lukta lite på det, i ovanliga fall om förpackningen skadats och det förvarats dåligt kan det ha blivit dåligt. Däremot så har det nog inte det.

l'm back

Sisselie
2/9/16, 8:59 AM
#5

Tackar för svaren. De smakade helt normalt.

DesK
2/9/16, 9:00 AM
#6

Instämmer med övriga och påminner om att bäst föredatum inte är samma som sista förbrukningsdag. Inget livsmedel genomgår någon plötslig förvandling från ätligt till oätligt ett visst datum.  När det gäller torkad frukt, så håller den väldigt länge, men blir med tiden hårdare och kan då behöva blötläggning.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Anterrabae
2/9/16, 10:02 AM
#7

Håller med jag med! Katrinplommonen, eller mjölken, eller vilket livsmedel det vara må, med ett "bäst före"-datum, har ingen som helst aning om vilket datum de "ska" bli dåliga. ;) Jag anser att man generellt bör lite mer på sina sinnen, för att avgöra hur maten mår.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Stallmima
2/20/16, 9:26 PM
#8

Många saker håller efter sista bäst före datum. Det man får göra är att smaka/lukta sig fram. Men har varit med om att produkter blivit dåliga före bäst före datum

jiim
2/22/16, 6:10 AM
#9

Köpte ett gäng senapsburkar 5st för 5kr. går ut i slutet av mars månad.

Går de att frysa?

Hur länge håller de om jag har dem i kylen?

BF gäller ju i rumstemperatur oöppnad för dem.

DesK
2/22/16, 6:21 AM
#10

#9 Senap håller mycket länge, den öppnade förpackningen bor dock bäst i kylen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
2/22/16, 8:54 AM
#11

#9 Min hemmagjorda senap ska enligt receptet hålla i 3 månader men jag har ätit den efter ett år utan problem. De oöppnade håller antagligen mycket längre än bäst före. 

Många gånger tror jag att bäst före ställs med väldigt stor marginal för att undvika att dom stäms för en burk som av nn anledning inte hållit lika länge som det borde.

l'm back

Upp till toppen
Annons: