Annons:
Etikettrådochrön
Läst 2137 ggr
Anterrabae
2016-03-26 13:20

Mat vs Medicin

Annons:
oddahviing
2016-03-26 14:23
#1

Gluttade igenom och tror jag förstår vad detta handlar om, men jo det här är sanningen. Det finns en dokumentär som heter Cancer - the forbidden cure ( http://topdocumentaryfilms.com/cancer-forbidden-cures/ ) där det talas mer om hur läkemedelsindustrin blev uppköpt endast för att tjäna pengar på att göra folk sjuka, och det är tyvärr den världen vi lever i.

'-Headlights on the highway-'

Anterrabae
2016-03-26 14:40
#2

Jo jag håller med. Har läst en hel del om sånt, jag med. Bland annat genom Gerson Institute, och deras publikationer. Det ska visst ha påståtts i nationell radio i USA att man hade botemedlet för Cancer 1946, i form av ett kost och näringsprogram. Men det gick inte Big Pharma etc med på.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

oddahviing
2016-03-26 14:49
#3

# Precis. Så har vi vitamin B17 som det aldrig talas om, som finns i bl.a. örter och aprikoskärnor och ska få cancer att ge med sig. I dokumentären finns det en kvinna som blandat ihop en örtblandning och använt på över 200 patienter (om jag minns rätt) som blivit av med sin cancer, men Big Pharma nekade att köpa, så hon fortatte använda det privat.

Cancerforskning är bara bull****, därför jag aldrig ger pengar till forskning för det tar oss ingen vart, och tyvärr har alla som jobbar med det ingen aning om hur lurade de är. Synd att det finns en sån stor andel vidriga människor som tjänar pengar på folks hälsa. De metoder som är accepterade för cancer som finns idag är skadliga och dödar våra celler, det är en stor risk att cancern kommer tillbaka dessutom. Sen är det inte många som överhuvudtaget överlever trots "behandlingen" som de vill kalla det. Pengar pengar pengar =(

'-Headlights on the highway-'

Sisselie
2016-03-26 21:35
#4

Intressant. Jag sitter själv i en svår sits nu. Fick reda på för några veckor sen att jag har en hjärntumör, troligtvis godartad, som behöver opereras. Som om det inte var nog så sitter den lite olämpligt, precis bredvid ett stort och viktigt blodkärl, som absolut inte får skadas. Så det är inte ens säkert att det går att få bort den, och i såna fall kan jag behöva strålas också. Och en biverkning av det är att man får cancer om ca 10-20 år…

Jag skulle helst vilja försöka först med kost och livsstilsförändring. Det jag är mest inspirerad av är Gerson Therapy och Mucusless Diet Healing System. Men enligt läkaren var det rätt akut, och helst skulle jag opereras inom en månad. Jag vet inte om jag vågar säga att jag vill skjuta på det för att försöka själv först.

Jag menar givetvis inte att nån här ska ge mig råd hur jag ska göra, jag bara skriver ändå om mina funderingar. Jag vill helst slippa både operation och strålning, men strålningen är ju värst, tror jag. Då kommer jag garanterat att bli skadad.

Och likadant de mediciner läkaren sa att jag måste äta fram till operationen, både epilepsimedicin, kortison och syrahämmande medicin (för att inte få magsår pga kortisonet). Om jag inte äter dem så kan hjärnan skadas… Och här sitter jag och känner att jag förgiftar min kropp, och vet inte om jag verkligen behöver allt det, eller om det bara är Big Pharma som ska tjäna en massa pengar på mig, och göra mig ännu sjukare, så att de kan tjäna ännu mer pengar på mig… 

Ursäkta om jag kapade tråden. Ta tillbaks den till ämnet, om det var alltför störande…

Anterrabae
2016-03-26 22:00
#5

Men åh, Sisselie! Jag beklagar verkligen! ❤️ Jag PMar dig..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

oddahviing
2016-03-27 13:46
#6

#4 Gud nej det är sånthär som man behöver tala om! Hur brådskande är operationen? Menar, vad händer om du inte genomför den? Chansen är ju att växten av tumören stannar så fort du börjar på mucusless diet (och framförallt tar bort ALLA mjölkprodukter!), sedan börjar den krympa. Det är en svår sits. Men du har ju inte heller så mycket att förlora om operationen sig själv är riskfylld. Kolla efter aprikoskärnor, de har jätte mycket B17, jag kommer inte ihåg vart det var jag såg dem, men jag tror det var på en Rawfood butik på nätet (från sverige), det finns några stycken.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
oddahviing
2016-03-27 13:48
#7

#4 Hur mådde du innan du fick alla dessa mediciner? Hade du överhuvudtaget epilepsi, och varför ger dem det om de säger att tumören är godartad? Det låter lite skumt, och jag förstår att du känner att du förgiftar din kropp.

'-Headlights on the highway-'

Sisselie
2016-03-27 15:03
#8

Om tumören fortsätter att växa så blir den ännu svårare att få bort, så i såna fall är det nog rätt brådskande med operationen. Och jag vet ju inte om jag lyckas få den att sluta växa och börja krympa…

Mjölk har jag inte ätit på över 2 år, men däremot har jag ätit väldigt mycket kött de senaste 2 åren, fram till för ca 1,5 månad sen, när jag började äta helvegetariskt. I tron att paleo var hälsosamt, och den kost vi är avsedda för…

Jag började få små epileptiska anfall för ett halvår sen. Först var det bara kramper i vänsterbenet. Men jag fick ju kraftiga symptom plötsligt för 3,5 veckor sen, när jag hamnade på sjukhus. Då var det som att hela vänster kroppshalva nästan slutade fungera. De symptomen försvann när jag var på sjukhuset, efter att jag fått mediciner. De började komma tillbaka när jag slutade med medicinerna, som jag gjorde när jag varit hemma en vecka. (Kortisonet var det sagt att jag skulle trappa ner och sluta med, men epilepsimedicinen slutade jag med för att jag stod inte ut med biverkningarna.) De har lindrats lite sen jag började igen, men inte försvunnit helt. Jag äter fortfarande bara halv dos mot vad det är meningen att jag ska trappa upp till.

oddahviing
2016-03-28 01:53
#9

#9 Det är så jäkla svårt att ge råd, för man vill ju inte heller ge fel råd om du förstår vad jag menar! T.ex. som jag hade, blindtarmsinfektion, då är det ju brådskande och det kan man inte bota på en vecka med felfri kost, utan då är det ju självklart operation som gäller om man vill behålla livet. Om du opererar bort tumören nu och får det ur  vägen så har du mer tid på dig att fokusera på att hålla tumören borta med kosten istället! Ibland är doktorer bra att ha, och ibland är mediciner också bra som hjälpmedel för att komma igång igen (så som det var menat att de skulle vara), så länge man inte knaprar varje dag när det finns mer naturliga sätt att få sig själv frisk vid sidan om (aka kosten!)

Du verkar ha väldigt sund inställning, och jag tror nog du kan ta dig ur det här! Det är intressant att tumören och dina andra problem verkar upkommit medan du åt paleo… ibland har jag faktiskt trott att kött är bättre än mjölkprodukter, men kanske inte? Vad för slags kött åt du? Ekologiskt? Lite av varje? Bara undrar för sakens skull, är intressant att veta, och jag är väldigt nyfiken! Och vad åt du i övrigt vid paleo? Och hur har du ätit som helvegetariskt?

'-Headlights on the highway-'

oddahviing
2016-03-28 01:56
#10

#8 menar jag, inte #9

'-Headlights on the highway-'

Sisselie
2016-03-28 08:39
#11

Jag tänker också att jag förmodligen behöver opereras, för jag har så mycket symptom av tumören nu. Hade jag fått diagnosen för 5 år sen så hade det varit en helt annan sak… Läkaren sa att jag haft den länge, säkert 10 år, för det är en sån sort som växer väldigt långsamt, så det måste ha tagit den tiden att bli de 3 cm den är nu.

Det jag är rädd för är att de inte ska få bort allt, och att jag då behöver strålning också. Jag misstänker att det kan vara svårt att säga nej till det då. Givetvis vet jag att jag har rätt att välja, att jag är inte tvungen att ta den behandling de erbjuder. Men jag vet inte om jag kommer att klara att säga nej till den. Men förhoppningsvis dröjer det väl ett tag efter operationen i såna fall. Jag måste väl få tid att läkas någorlunda efter operationen, innan de börjar stråla samma ställe de precis opererat.

Tumören fick jag som sagt för ca 10 år sen, när jag var lakto-vegetarian.

Jag hörde om IGF-1, (Insulinlike Growth Factor), ett tillväxthormon, som stimulerar tumörer att växa, det som innehåller mest är sojaprotein, näst mest mjölkprotein, och på 3:e plats allt övrigt animaliskt protein. Tyvärr har jag ingen källa att länka till, det var nåt föredrag på Youtube, och jag kommer inte ihåg vem som höll det. Det här handlade alltså om det IGF-1 som finns naturligt i dessa produkter, dvs även svenskt, etologisk.

Det kött jag åt var enbart svenskt, oftast inte ekologiskt, och mest inälvsmat, särskilt kycklinglever och hjärta från kyckling, oxe, lamm och gris. Kyckling åt jag en del, och ibland köttfärs. Sen åt jag väldigt mycket fisk också, både fet och vit.

Utöver det åt jag alldeles för mycket ris, särskilt grötris, för det var nästan den enda kolhydratkälla jag tålde. Jag hade SIBO (bakterieöverväxt i tunntarmen), så jag svällde upp nåt enormt av kolhydrater och fibrer, och det gjorde ont! Så jag kunde inte äta varken frukt eller grönsaker, bara dricka juice på det. Och bara grötris och jasminris som enda kolhydratkällor. Eller gelé gjort på druvsocker, gelatin och vatten… Det var fruktansvärt!!! Det jag saknade mest var grönsaker. Jag avskydde kött, men åt det för det var det enda jag kunde äta. Så det kanske inte var riktigt paleo, även om vissa tillåter vitt ris, men kanske inte i såna mängder som jag åt.

Jag provade LCHF under perioder, men jag mådde bara dåligt av det, även efter första månaden, så omställningsbesvären  borde ha gått över. Men jag har utbrända binjurar, och då är det definitivt inte bra med LCHF, och dessutom fick jag problem med Candida av det . (Candida can leva på ketoner.)

oddahviing
2016-03-28 12:27
#12

#11 Då förstår jag. Well, då antar jag att paleo inte hjälpte till att minska tumören iallafall. Jag själv fick jätte mycket magproblem när jag var 13 år som bland annat gjorde att jag gick problem att klara av skolan. Jag åt lakto-ovo-vegetariskt på den tiden, sen fortsatte jag i princip med det men uteslöt jätte mycket i perioder för att kolla vad jag inte tålde men inget fungerade direkt, det var bara ohållbart. Hoppade också på strikt LCHF (fast åt bara fisk som kött-källa för jag ville absolut inte äta rött kött), så det blev ju mycket mjölkprodukter spec. ost och smör… och ägg… det gick bra ett tag, men sen blev det bara värre så jag hoppade av. Liksom, vad ska man äta när LCHF-arna säger att man ska minska mjölkprodukter? Så jag slutade med det och var less och åt i princip bara risgröt jag med, med mjölk… och faktiskt blev jag bättre =/ jag vet inte om det var för att jag åt så få livsmedel (nära mono-meal) och mindre fett… men sen orkade jag inte hålla på så och till slut hoppade jag på veganismen på allvar (c:a 3 år sen när jag var 20) och hade fått mer fakta om mjölkko-industrin etc… allt bara made sense. Sen dess kan jag faktiskt säga att min mage blev mycket bättre, men speciellt efter att jag åt mer vattnig frukt, men det hände inte över en dag. Har inte ätit gluten, men har ätit mest quinoa och hirs när det kommer till komplexa kolhydratskällor, ris också, men inte så mycket på senaste tiden. Bovete och sötpotatis… och grönsaker då. Men i perioder har jag bara ätit frukt… det tar tid alltså, jag är inte 100% med måendet men det har verkligen blivit bättre sakta men säkert, jag fungerar igen! Hade mycket förstoppning, men nu går jag på toa minst en gång per dag (mer när jag äter mycket frukt och vatten). Märkte att mitt mående hade mycket att göra med hur förstoppad jag var… Sen kör jag mycket örter och teer också.

Eftersom jag ser att du också hittat veganismen och raw food så tänkte jag länka Robert Morse till dig https://www.youtube.com/user/robertmorsend han promotar mycket frukt och healing med örter. Kanske skulle vara bra för dig att köra en frukt diet efter din operation (om du väljer att göra den vilket jag tror/tycker du borde överväga om det är brådskande) Han har asmycket material på sin sida och folk ställer frågor till honom hela tiden som han svarar på på youtube, du kan också skicka frågor till honom, han svarar definitivt. Frukt läker dig, och sen när allt är ok igen så kan man ju faktiskt börja med snäll veganism mat (som ris, sötpotatis etc!) eftersom din kropp kommer då klara av det! Alltid mycket frukt! Frukt får lymfsystemet i rullning, och matar INTE cancer, men det tror jag du redan vet! ALLA celler i kroppen behöver socker, inte bara cancer! Man kan inte svälta sig själv för att svälta cancer, det håller inte i längden.

När kroppen är syrlig (acidic) så gror cancer, men när den är basisk (alkaline) så fungerar allt optimalt. Basisk mat är allt veganskt minus sädesslagen, fast bovete och hirs tror jag räknas som neutralt. Sötpotatis är också ok att äta, men frukt och speciellt citron är super basiskt. Mycket citron, det är att rekommendera! Det är starkt bas-bilande i kroppen, även om det kan verka syrligt på ytan.

'-Headlights on the highway-'

Sisselie
2016-03-28 14:12
#13

#12 Mycket bra info i det inlägget. Känner du till Mucusless Diet Healing System ? http://www.mucusfreelife.com/blog En sak som är viktig att nämna är att när man börjar äta mycket frukt så sätter det igång en utrensning, som även frigör en massa gifter som vi har lagrat i kroppen, och de kommer då att cirkulera i blodet tills de rensas ut. Om man tvärt börjar äta bara frukt och raw food (tex 80/10/10) så kan det bli för mycket gifter på en gång, och då kan man bli allvarligt skadad. Vissa klarar ett år innan symptomen börjar visa sig. Tex vissa tappar tänderna, och skyller då på sockret i frukten, och tror att det inte är bra att äta så mycket frukt, när problemet är att de har gjort övergången för snabbt, och helt enkelt är förgiftade av alla gifter de stoppat i sig tidigare.

I MDHS lyfter de fram vikten av att göra en långsam övergång, då man äter mer grönsaker och mer kokt, men fortfarande bara frukt och stärkelsefria grönsaker, men ej avokado för det innehåller för mycket fett. Man utesluter alltså allt slembildande, dvs fett, stärkelse och allt animaliskt. Men under övergångsdieten kan man även äta en begränsad mängd spannmål, baljväxter och avokado t ex om man känner att man behöver det. Meningen är att det ska vara långsiktigt, hålla för resten av livet.

Jag tror i alla fall på den här dieten, och jag trivs med det. Jag är inte ens så förtjust i bönor längre. Jag ser till att få i mig allt jag behöver på frukt och grönsaker. Bananer, dadlar och romansallat är stapelvaror för mig. Romansallat är det bland frukt och grönsaker som innehåller mest protein.

Annons:
oddahviing
2016-03-28 18:04
#14

Japp, jag har läst om mucusless dieten och det är ju i princip raw food 🙂! Det är sant att man kan må sämre i början (känna sig dödssjuk t.o.m.!), och det gjorde jag definitivt, men alla vinster på långsikt har övervunnit det. De flesta dagar sedan sommaren förra året har jag ätit raw men gjort sötpotatis i ugnen på kvällarna, sen har jag också ätit bönor och ris sällan men ibland, men det blir faktiskt mindre aptitligt ju mer goda smoothies man äter! Har dock i perioder av någon anledning haft problem med bananer, och har därför ätit mindre av dem, men det är ok! Jag känner efter vad kroppen säger till mig och ibland är bananer för tunga, och sötpotatis av någon anledning lättare för kroppen att ta till, så då har det blivit så. Ibland har jag bara ätit frukt för kroppen sagt att nu vill jag bara ha frukt och en ordentligt utrensning. Så man kan väl säga att jag tagit det lugnt med övergången över flera månader och känt efter, och tror att det kan ta flera år att faktiskt återhämta sig.. speciellt om man levt i 20 år med att äta kött och mjölkprodukter som stapel… Jag trivs också såhär, med mestadel frukt och lätta livsmedel, och kroppen fungerar definitivt bäst nu! Sen om man en dag känner att fyfan vad jag vill vara normal, då kan man hitta någon nyttig "snabb"-veggo mat att äta, t.ex. glutenfri pizza (no dairy!) eller sushi rolls för att tillfredsställa sig, sen längtar man ändå till frukt vid nästa måltid 😃 Det tar ett tag att hitta balansen, men när man väl hittat den så tror jag allting vänder om till det bättre!  Jag har ju "bara" haft problem med mage, trötthet etc. men för dig är det lite tyngre med en tumör, och jag antar att du får vara lite striktare under en tid med vad du äter, men när den väl är borta och du mår prima igen så tror jag du kan njuta mer av livsstilen i sig! Dessutom får man fruktansvärt snyggt komplex och ens faeces luktar rosor ^_^ (nästan)

'-Headlights on the highway-'

Halvdansken
2016-03-31 18:49
#15

Min man lever idag pga operation och strålning. Det är enkelt att ge råd om mat osv när man själv inte är drabbad. En väninna dog för att hon skulle bota sin bröstcancer med örter o liknande. Om du fick beskedet om aggressiv cancer oddahviing, skulle du då säga nej tack till sjukhusbehandling? Och att inte så många skulle överleva är fel, det är fler o fler som klarar sig. Och nya behandlingsformer o mediciner kommer fram hela tiden. När det gäller den typen min man hade (i munnen) är det nu ca 75% som överlever.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

oddahviing
2016-03-31 20:12
#16

#15 Om du läser mina tidigare inlägg mellan mig och Sisselie skulle du nog förstå vad jag anser om saken. Ja, jag skulle säga nej till behandling eftersom jag vet att det skadar övriga celler i kroppen och risken för att cancer kommer tillbaka är väldigt stor. Men så är chansen för att jag skulle drabbas för cancer redan väldigt liten då det inte finns någon i min släkt, jag äter inga hormoner eller livsmedel som stimulerar tumörväxt och använder inte heller några giftiga kemikalier så… skulle bli extremt förvånad isånnafall.

Det är massor av människor som också överlever och botar sin cancer med kosten =) Kan inte utala mig om din väninna för jag vet inte hur hon åt eller levde sitt liv. Det är upp till var och en vad de väljer att göra, jag bara berättar vad jag vet.

'-Headlights on the highway-'

Anterrabae
2016-03-31 21:39
#17

Min pappa tig sin första omgång med cancer mha Gersonmetoden. Mat och juice osv. Men han orkade inte hålla fast och göra klart.. Så när cancern kom tillbaka, så levde han på som vanligt. Han dog inom ett år, inte av cancern i sig, utan av cellgifterna som förstörde hans benmärg.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

oddahviing
2016-03-31 23:52
#18

#17 Det är det jag menar, finns statistik om många som överlever cancer, men inte om hur många som dör strax efteråt av komplikationer… det är så missvisande information vi får, och det är så himla tråkigt. Jag är jätte ledsen för din pappa =(

'-Headlights on the highway-'

Anterrabae
2016-04-01 00:29
#19

#18 tack. Jag börjar vänja mig utan att han är där.. I mitten på maj är det tre år sen. Jag tröstar mig i alla fall med att han mådde bra den allra största delen av tiden. Det var egentligen bara sista veckan som var vidrig. Han kunde vara hemma tills dagen före han dog, och då var han nästan inte vid medvetande. Han blev sämre under en helg, åkte till sjukhuset på måndag eftermiddag, och på tisdagen var det klart.. Men av hans erfarenhet, så vet jag vilken väg jag skulle gå om jag drabbades. Den här, och allt annat i samma Tube-kanal talar ett tillräckligt tydligt språk! http://kost.ifokus.se/discussions/56f82e29ce12c4662b0032f8-dying-to-have-known?discussions-1 Sen förstår och respekterar jag givetvis både kunskap och val hos de som väljer annorlunda. Vi är alla olika, och vi svarar olika på, och reagerar helt olika på behandlingar, kost och mediciner. Det som funkar för en, behöver inte fungera för en annan. Man måste ALLTID akta sig för att dömma.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Sisselie
2016-04-01 06:35
#20

Jag är inställd på att opereras, men strålning däremot vill jag inte ha. Det skadar kroppen så oerhört mycket mer, och då är det svårt att reparera det med kosten efteråt. Nu är det ju visserligen inte aggressiv cancer jag har, utan en (förmodligen) godartad tumör, men eftersom den sitter i hjärnan är det ändå allvarligt.

Annons:
Halvdansken
2016-04-01 18:42
#21

Det finns en sajt som heter Cancer i Fokus.  Där kan ni diskutera med folk som varit igenom detta, och som inte bara sitter och har åsikter.  Också en som haft en hjärntumör.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anterrabae
2016-04-01 18:50
#22

#21 varför skulle jag inte få diskutera mina nära och käras erfarenheter av kost och cancer på min egen sajt?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2016-04-01 18:53
#23

Cancer är bara en aspekt på mat vs medicin, i artikeln talas dét främst om högt blodtryck, diabetes och andra livsstilssjukdomar som "Big Pharma"/läkemedelsföretagen gärna ser att vi håller i ok skick, men inte botar.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Halvdansken
2016-04-01 22:15
#24

Jag har väl aldrig skrivit att ni inte FÅR.  Tycker bara att det är dumt att på nåt vis skuldbelägga sjuka människor för att de tar till läkarvetenskapen för att bli friska i stället för att ändra kosten.  I synnerhet om man faktiskt aldrig har varit i situationen själv.

Men det här är en otroligt känslig sak för mig eftersom jag levt med det i så många år, så jag reagerar starkt. För starkt ibland.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anterrabae
2016-04-01 23:08
#25

Jag har aldrig menat att skuldbelägga någon för hans eller hennes val.. Jag räknar med och förutsätter att var och en fattar så väl underbyggda beslut de kan. Mina personliga åsikter i frågan grundar jag på att jag i fallet pappa såg vad båda sidor gjorde med honom. Jag förlorade honom. Och även på vad konventionell respektive alternativ medicin gjort med mig. Utan framförallt två exceptionellt duktiga "alternativare" och därmed i så fall helt utlämnad till konventionella allopatiska läkare, med sina cellgifter, så skulle jag med stor sannolikhet vara död nu. När jag träffade dessa två terapeuter så trodde de att jag kom för sent. Min kropp höll på att stänga ner, ett organ i taget. Helt utan cancer.. Utan näringsmedicin och kost skulle jag inte klarat mig, inte fått min fantastiska dotter. Då för 11 år sen, gav de mig ett halvår. Jag förstår att de här ämnena kan vara känsliga. Man ska akta sig för att dömma åt båda håll. Men jag tycker att det är dumt, och en onödig risk om man väljer att vända ryggen åt och dömma ut något som värdelöst eller verkningslöst innan man åtminstone kollat upp vad det handlar om. Då gör man sig en otjänst.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

oddahviing
2016-04-02 00:35
#26

Halvdansken, ingen har skuldbelagt någon i den här diskusionen. Vilken läkemetod du använder är helt upp till dig själv, men jag personligen tycker folk borde bli upplysta om Big Pharma och vad de står för. Det kan vara jobbigt att höra detta perspektiv i efterhand som man fått strålbehandling, det förstår jag, men att du skriver att vi inte ens har någon erfarenhet av ämnet är förnedrande när vi har två person i den här diskussionen som faktiskt är väldigt insatta i ämnet, och varav en som för tillfället har en hjärntumör. Jag är den som inte haft cancer själv, nej, men min pappa är läkare och jag har sett och hört om väldigt många människor som sinat genom cancer. Varav en familj vi känner där både son och mor dog av cancer och endast en son lever men har överlevt en tumör hittils. Har alltså ingen vidare erfarenhet av sjukhusets behandling, and that's it.

'-Headlights on the highway-'

oddahviing
2016-04-02 12:14
#27

Jag tycker det är skrämmande att folk väljer att lita så blint på läkemedelsindustrin och förnekar allt annat. Det är precis så dem vill att det ska vara - för att få pengarna att gå runt. Hjärntvätt.

'-Headlights on the highway-'

Annons:
Halvdansken
2016-04-02 14:48
#28

#26. ". Det kan vara jobbigt att höra detta perspektiv i efterhand som man fått strålbehandling, det förstår jag".

Detta är inte något jag hört i efterhand.  Jag var helt inne på "Big Pharma" och i synnerhet den helt vansinna kostrådgivningen från dietisterna på onkologiavdelningen (socker, socker och mer socker) när min man blev sjuk 2010 och var noga med vad han åt, drack,  kosttilskott (mest d3 vitamin och magnesium), E-nummer i maten, gluten, MSG, ekologi, "ren mat" mm. En av de få cancerpatienter som gick upp i vikt under cancerbehandlingen, tror jag. 

Men jag tror att när man står i läkarens rum och man hör "det är cancer, och den är på väg att gå ut i lymforna, det är operation på torsdag" så tror jag inte att så många hade sagt "nä, jag tror att jag ska börja äta annorlunda….".

Min kompis som dog av sin bröstcancer åkte till nån New Age plats i Polen och trodde att det skulle fixa sig med örtte o yoga. Läkarna gav henne två månader, men tyvärr var det för sent när hon kom hem. Om hon accepterat en operation hade hon kanske levt idag. 

Jag anser att man kan kombinera det två, inte att man ska välja enbart den ena eller den andra metoden.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

oddahviing
2016-04-02 17:54
#29

#28 Du verkar ha missat allt vad jag skrivit, för jag har inte alls försummat de medicinska metoderna och det borde du ha sett när jag skrev till Sisselie. Jag har fortfarande ingen aning om vad din vän åt eller gjorde om dagarna så jag kan fortfarande inte ge dig något utlåtande om det. Jag förstår inte heller vad dietisterna givit för rådgivning eller vad din man har ätit. Det är dock ett rent faktum att alla celler i vår kropp behöver glukos för att fungera optimalt. Man kan svälta ut cancern, men då svälter man också ut övriga celler i sin kropp. Socker i ren form (frukt) är det mest lättsmälta och optimala man kan äta när man är sjuk eftersom det lämnar så mycket plats till kroppen för att läka ut istället för att spendera energi på att smälta tunga proteiner.

'-Headlights on the highway-'

Anterrabae
2016-04-02 21:06
#30

#27 folk väljer generellt inte att lita op industrin bakom läkemedel. De litar på sin doktor. Som i de allra flesta fallen verkligen vill väl. De litar på att han/hon vet om något är farligt eller nyttigt. Det människor inte inser är att näringslära inte ingår i läkarutbildning. Läkare är bra på mediciner, det är vad de är utbildade för. På det området vinner de all min respekt.. Det tragiska är att de inte får lära ut, och rekommendera näring, för socialstyrelsen.. Många läkare är intresserade, men får inte hjälpa folk med naturliga grejer.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Halvdansken
2016-04-03 11:45
#31

#29. Fruktsocker är en av de värsta sakerna du kan äta när du har cancer. Cancerceller älskar fruktos. Man avvänder det i sk PET-scanning, just för att cancercellerna livas upp av en dos (som har fått en mikroskopisk radioaktivitet).

Den väldigt lilla mängd glukos vi möjligen behöver kan vi få från grönsaker, och kroppen fungerar fint på ketoner. Om jag skulle få cancer, så skulle jag omedelbart gå över på strikt ketogen diet.

Men jag vill inte gå in på den diskussionen, vi får bara acceptera att vi tycker olika, och nej - du kan inte komma med argument som får mig att ändra mig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

oddahviing
2016-04-03 13:25
#32

#31 Jag vet att jag inte kan få dig att ändra dig. Därför jag inte håller på att leta upp studier etc. Du kan ge socker till vilken cell som helst, inte bara cancer, och se att de livas upp ^__^ som sagt. ALLA celler i kroppen behöver socker.

'-Headlights on the highway-'

Sisselie
2016-04-03 14:26
#33

Problemet med socker uppstår bara när man samtidigt äter mycket fett, och då är det i själva verket fettet som är problemet. Fettet hindrar sockret från att ta sig in i cellerna, så det tvingas stanna kvar i blodet och orsakar bl a diabetes och candidaöverväxt. Drar man ner fettet till mindre än 15 % av kalorierna är det inget problem med sockret längre.

Jag såg ett intressant föredrag på Youtube. Jag har så klart inte bokmärkt sidan, kommer inte heller ihåg vem som höll i det, men det var en läkare/forskare som höll på att forska om att det fanns ett samband mellan candida och cancer. Cancer är alltid täckt av en vit beläggning, som hittills i hans forskning visat sig vara candida. Han hade aldrig sett cancer utan candida. Han var inne på att det även var candidan som åtminstone till viss del orsakade cancern, så det som är bra mot candida borde då rimligtvis vara bra mot cancer. Det enda sättet att faktiskt bota candidaöverväxt är att dra ner på fettet, INTE den vanliga candidadieten. Den lindrar symptomen i bästa fall, men botar inte, eftersom det är fettet som är orsaken till problemet, sockret är bara symptomet.

LCHF mot cancer kan inte vara bra. Det ingår mycket kött och i många fall även mjölkprodukter i LCHF. Som jag skrev tidigare så blev jag sjukare av den kosten. Det som mest göder tumörer är sojaprotein, mjölkprotein, och på 3:e plats allt övrigt animaliskt protein, pga att det innehåller mycket IGF-1, ett tillväxthormon. Utöver det göder det candida, eftersom candida kan leva på ketoner.

Anterrabae
2016-04-03 20:12
#34

#33 Det är precis så Charlotte och Max Gerson beskriver det. Att det är animaliskt protein, fett och salt. Eftersom salt motverkar enzymproduktionen som behövs för att bryta ner maten, men även tumerör och svamp. Det är även konstaterat att cancer i de allra flesta fallen är svamp, ofta jäst och mögelsvamp. Det finns undantag, sk "humancancer" 2000-talets vetenskap mfl har skrivit en del om det. Näringsmedicinsk tidskrift lika så :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
ManU77
2016-04-06 18:01
#35

En ketogen kost kan vara otroligt effektiv mot cancer. Cancerceller kan endast förbränna glukos och har en enorm metabolism. Genom att begränsa tillgängligheten på glukos kan dessa celler försvagas.

Det forskas just nu intensivt om just det så mer information kommer att dyka upp allt eftersom tiden går. Tills dess kan man lyssna på en kille som helt botat sin elakartade hjärncancer med en extrem ketogen kost.

https://www.youtube.com/watch?v=4f5e9GbXvIk
https://www.youtube.com/watch?v=gWnduzbP9WY
https://www.youtube.com/watch?v=Rg8zD1_NYp0

Det finns fler klipp med Andrew Scarborough, men det går ju att klicka sig vidare så jag behöver kanske inte länka alla. :-)

Mer om forskningen:

https://www.youtube.com/watch?v=4b7_e7i0pRk
https://www.youtube.com/watch?v=yWRnma8Tet0
https://www.youtube.com/watch?v=oUP9fFUi7lE
https://www.youtube.com/watch?v=A-_UY-WnH1k
https://www.youtube.com/watch?v=SEE-oU8_NSU

Upp till toppen
Annons: