Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 2745 ggr
Sisselie
2016-05-08 10:02

Mixer vs matberedare

Vad är det för skillnad på en mixer och mixerfunktionen i en matberedare? Både i hur bra de mixar och hur lätta de är att göra rent. Jag har en stavmixer (som är helt värdelös) och en matberedare, som i alla fall är betydligt bättre. Men t ex morötter och rödbetor går inte att mixa slätt med den. Går det i en "riktig" mixer? Jag har inte råd med en Vitamix, så det måste i såna fall bli en billigare variant.

Annons:
Sindri
2016-05-08 10:59
#1

Pratar du om kokta eller råa grönsaker? Kokta morötter är inget problem med en riktig stavmixer. Du har tyvärr en dålig sådan om det inte funkar.

Fördelen med en mixerstav är att du slipper flytta det du skall mixa till en ny bunke. Soppa eller mos kan du mixa i kastrullen när det är färdigkokt. Se till att mixerstavens nederdel är i metall så den tål värme.

Skulle satsa på att köpa en bättre mixerstav, tar mindre plats än en mixer, lättare att rengöra. Kolla på effekten på mixerstavar, läs tester och utlåtanden på t ex Prisjakt.

Sisselie
2016-05-08 13:12
#2

Jag trodde det var uppenbart att jag pratade om råa grönsaker, dvs att ha morötter och rödbetor i smoothies, men jag inser nu att jag inte var så tydlig som jag trodde…

Tant Grön
2016-05-08 14:21
#3

Tror inte att det går i mixer. Bättre att köpa en råsaftcentrifug. Dom är inte så dyra.

Sindri
2016-05-08 15:59
#4

Ja, då måste du nog ha en råsaftcentrifug. Det skulle jag inte prova med vare sig matberedare eller mixerstav.

Anterrabae
2016-05-09 14:56
#5

Med matberedare är svårt att få slätt, som du märkt. För att få till en slät smoothie behövs en stark blender. Det behöver inte vara en vitamix. Men det behöver imte vara en sån. Kolla efter en med högre Watt-tal. En stavmixer orkar inte råa rotsaker. Ett alternativ kan vara att köra det i matberedaren först, alt att finriva dem, och sen avsluta med mixerstaven, eller med en svagare blender. Då måste man vara noga med vätskan. (Har en vän som gör så, då hon inte har råd med en blender just nu.) Med en råsaftcentrifug får man inte med fibrerna.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Tant Grön
2016-05-09 22:34
#6

#5 Om man vill ha med fibrerna så kan man väl bara blanda ihop allt?

Annons:
jessR
2016-05-11 22:51
#7

Min mixer tar allt, isbitar och frusna jordgubbar utan problem, det är en Bosch. Har aldrig testat med morötter men det blir nog ingen saft utan bara rårivet skulle jag tippa.

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Sisselie
2016-05-14 12:49
#8

Tack för tipsen. Nån som kan rekommendera en bra Blender? Vilken prisklass måste man räkna med om man vill kunna mixa rotsaker?

jessR
2016-05-16 14:43
#9

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Aniara14
2016-05-16 23:19
#10

#9 Shit, vad dyr, över 1000 spänn!!! 😮

Men det kanske inte går att få tag på nån billigare ifall den ska kunna klara att finfördela såna hårda saker som is och okokta rotfrukter.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Namiko
2016-05-17 15:51
#11

#10 Det där är fortfarande långt under den prisnivå jag trodde att man skulle behöva lägga sig på. Jag köpte en mixer förut för 700:- den klarade inte ens av att mixa mina fruktsmoothies helt släta så jag köpte en Vitamix istället och har inte ångrat att jag la ut den summan på en ordentlig mixer.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

jessR
2016-05-17 16:49
#12

Ja alternativet är kanske att hitta en bra begagnad. Det krävs lite rejälare maskin för att klara allt och då håller inte lågprisvarianterna dessvärre. Man får lite vad man betalar för :)

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Sisselie
2016-06-05 07:56
#13

Jag funderar på att köpa den här: http://www.siba.se/hus-och-hem/matberedning/blender/wilfa-bl-1200-106172 Nån som har erfarenhet av den? Det verkar som att den ska vara bra, trots att den är billig…

Annons:
Halvdansken
2016-06-06 14:48
#14

Kolla loppisar och liknande. Många säljer matberedningsmaskiner när de stått i skåpet och samlat damm en tid.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: