Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 3233 ggr
Tintin82
6/27/16, 10:01 AM

Gå ner i vikt!

För ca 2 månader tog jag min sista cigarett och efter det går jag tyvärr upp i vikt och det sätter sig på mage och lår..kan trycka i mig godis och chips och kakor…men vad ska finnas på min handlingslista för att kunna vara mätt längre, gå ner om mage och lår och minska sötsug om det går… Hur ser din matsedel ut?

Annons:
Scorpio97
6/27/16, 5:05 PM
#1

Jag äter lågkolhydratkost/LCHF. En bra hemsida (enligt mig) om den kosten är kostdoktorn.se

Finns bland annat lite nybörjarinfo: http://www.kostdoktorn.se/lchf


//Jessie

[inevitably]
7/23/16, 9:03 AM
#2

Om du inte vill äta en viss diet så finns det vissa saker du kan tänka på generellt:

1. Köp inte hem "smarrig mat" som du tenderar att överäta

2. Fokusera på mättande och ren mat som inte får blodsockret att hoppa, såsom ägg, avokado, grönsaker, fisk och kött, resistent stärkelse (t.ex. kyld kokt potatis, linser, grön banan). Om du är vegetarian, försök satsa på så ren, näringstät mat som möjligt och laga maten från grunden så att du vet vad du stoppar i dig.

3. Vanliga GI/LCHF-ingredienser som mjölkprodukter, nötter, sötningsmedel, mörk choklad, charkuteriprodukter och bär kan för vissa vara aptitstimulerande och därför opassande att äta för viktnedgång. Vad som inte fungerar är rätt individuellt, så du får prova dig fram. Det du äter ska helst både vara gott och mättande förstås.

4. Ät långsamt och gärna vid de tider på dagen då du inte brukar överäta. Sysselsätt dig med saker som inte ger dig tid att äta under de tider på dagen då du brukar ta till kakor, godis och annat. För vissa är det bra med periodisk fasta eller ätfönster.

5. Drick inte dryck med kalorier.  Det mättar dåligt. Låt bli sötade drycker och mjölk/socker i kaffet. Drick vatten.

6. Motion kan hjälpa till att reglera hungern.  Att stressa ner och ha roligt skadar inte heller!

7. Detta är inget jag har belägg för, men åtminstone för mig är det svårare att bli mätt när jag kombinerar feta och söta saker (t.ex. fett kött med frukt som dessert). Att äta proteinrik mat (och eventuellt fett) för sig och kolhydrater för sig med några timmars mellanrum är för vissa ett sätt att känna sig nöjd efter måltiden, men för andra kan det vara omöjligt att hålla sig mätt på exempelvis en måltid av bara frukt och grönt.

Hoppas att något tips kan vara till nytta. LCHF funkar för många men inte för alla, och då kan det vara bra att komma ihåg att det finns andra sätt att gå till väga. Oavsett metod så lär kakor, chips, glass och godis i alla fall gå fetbort!

alinass
7/26/16, 10:22 AM
#3

Jag rekommenderar lchf men har märkt att jag triggas av mjölkprodukter.

Halvdansken
8/18/16, 11:50 PM
#4

Gå aldrig och handla när du är hungrig. Det är då man köper de där fel sakerna. Om du inte har det hemma, kan du inte äta det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ary
8/27/16, 10:47 AM
#5

Jag körde lchf efter mitt rökstopp eftersom jag rasade upp i vikt också.

Nu funkar inte lchf i längden men däremot lowcarb. Ett annat alternativ är Dukan dvs högprotein men inte högt fettinnehåll, om inte lchf tilltalar dig.

Saker jag hade haft hemma, grönsaker, keso, kesella(gör en slags "risgrynsgröt" på keso/kesella, kanel och sötströ, jättegott.) ägg, kött av alla de slag. Kan trigga på mjölkprodukter men just kesella och keso går bättre än yoghurt.

Saker man kan ta bort eller skära ner på drastiskt, bröd, mjöl, pasta.

Sedan tar jag 4 msk kruskakli och 2 msk linfrö varje dag så att magen får någotm att jobba med.

tlover
9/10/16, 8:31 AM
#6

Ett tips som fått min man att gå ner flera kilo utan att gå hungrig är att äta på assiett, han äter mellan målen då han är hungrig/sugen också fast det blir inte så ofta som man skulle tro och han går ändå ner i vikt. Jag kör samma men jag har något fel på mina hungerskänslor och kan vara hungrig även om jag äter normalt eller mer men även jag känner inte lika mycket hunger som normalt, eftersom jag är så mycket mindre har jag bara gått ner ca 5 kilo än så länge men neråt går det.

Börja med ett mål på assiett i några dagar för att vänja dig lite, börjar du med alla mål på en dag så kan du bli hungrigare i början. 

Ta inte en andra omgång om inte du är riktigt hungrig på riktigt (och inte bara sugen) om inte det är bara grönsaker som du tar nytt av.

Lägg gärna upp maten fint och ät gärna med ätpinnar eller liknande som får dig att äta långsammare.

l'm back

Annons:
tlover
9/10/16, 8:51 AM
#7

Det kan vara värt att nämna att vi inte minskar ner på frukosten

l'm back

[H1Z1]
9/22/16, 3:31 PM
#8

Jag går inte på diet jag har ändrat matvanor, min familj äter allt! och jag får väl lite blickar när jag inte beställer en hamburgertallrik men dom gör men det struntar jag i nu ^^' som sött tar jag en smoothie istället vilket jag älskar <3 och bytt ut makaroner med fullkorns fusili, äter knäckebröd istället för vitt bröd och jag äter även nutrilett smartmeal väldigt mycket som lunch bla frukost om jag har bråttom etc annars så äter jag precis samma middagar som de här hemma som tex sås med potatis och jag går ändå ner i vikt men samtidigt så tränar jag ju en del (mest styrka och korta springrundor) då jag älskar träning :) tycker inte man ska bry sig om vad andra tycker man ska äta och vad man bör äta för och gå ner i vikt, testa något och kolla om cm försvinner från kroppen eller några gram vikt och trivs du så fortsätt så och sen testa något annat som att byta ut det med det etc, får inte tvinga dig själv att gilla något för då håller det inte i längden. Lycka till :)

ankanpankan
7/15/17, 7:48 PM
#9

Hej TS! Inlägg #2 har många bra punkter. Kan tillägga att riskakor och kaseinshakes är två exempel på livsmedel och kosttillskott som kan vara mättande men har ett lågt näringsinnehåll. Kaseinprotein tas upp av kroppen under en längre tid en vassleprotein och gör att du inte blir hungrig på nytt inom kort. Potatis och ägg är näringsrika och mättande livsmedel. Här kan du hitta fler tips om viktminskning som kan hjälpa dig på din resa. Lycka till! 👋

NiklasTyreso
7/20/17, 5:28 PM
#10

#9 av: ankanpankan

Riskakor som inte är smaksatta är näringfattiga.

Riskakor som är smaksatta har ofta samma energimängd som potatischips.

sp0ngeb0b
7/21/17, 3:30 PM
#11

Mitt sötsug går upp och ner i perioder. Oftast kan jag gå (nästan) utan sötsug i några veckor, men om jag sedan äter sötsaker flera gånger under kort tid kan det triggas igång och så går jag och är sugen i någon vecka. Basically så undviker jag bara onyttiga saker så gott jag kan. Om jag skulle bli lite sugen på något gott tar jag och gör en liten fruktsallad, en smoothie eller en raw kaka. Vill jag ha snacks gör jag popcorn som jag poppar själv i kastrull. Jag har tur att inte så mycket triggar mitt sötsug, snarare kan nyttiga söta saker (typ frukt) stilla suget.

Utöver det äter jag en rejäl frukost. Havregrynsgröt med banan och nötsmör oftast, för det mättar bäst tycker jag. Ibland kan jag äta mackor med hummus och avokado men tycker inte det mättar lika bra. Sedan äter jag normal, nyttig mat i rimliga mängder. Köper aldrig vitt bröd/pasta/liknande utan alltid fullkorn. Jag äter ganska mycket kolhydrater på grund av att jag är vegan men där kan man ju göra som man vill.

Denna kommentar har tagits bort.
NiklasTyreso
9/26/17, 10:41 PM
#13

Bra att du lagt av med rökningen! Fortsätt så. Jag äter så mycket långsamma kolhydrater jag kan för att hålla mig mätt. Lågt gi. Byt ut godiset mot samma mängd av något nyttigare. Förändra vana efter vana en i taget, så blir du sund!

Annons:
[Roe Deer]
10/3/17, 5:55 PM
#14

Jag har alltid varit en lättviktare och för mig hänger mat och träning ihop, om man vill leva hälsosamt, såklart! Att förstå sina makros är viktigt. 

Kolhydrater, proteiner och fett. Fett och kolisar är ju främsta energikällan, för lite kolisar och mer fett sätter dig på ketos (fettdriven kost). Jag kör på lagom av allt. 
Om jag personligen äter för mkt kolhydrater känner jag mig stressad och upp i varv. Käkar väl mellan 125-140g kolhydrater per dag och mår väl. Fyller ut resten med protein och fett. 

Frukost: Frukter tillsammans med frön, sojadryck och té. Alternativt ris med frön och hampapulver i vatten. 
Lunch: Ris (fullkorn eller matris) tillsammans med kokt vitkål, grönkål och sojafärs eller tofú + en skvätt olja.
Middag: Likande som lunchen, oftast största målet. Mycket bladgrönt till båda målen! 

Eventuellt litet kvällsmål eller ett mindre mellanmål mitt på dagen. 

+kosttillskott: b12, omega3, d-vit, zink! =)

Upp till toppen
Annons: