Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 1148 ggr
demmi
7/25/16, 3:52 PM

Kalorier

Enligt uträkning på internet är min basala ämnesomsättning ca 50 kalorier högre än den utträknade på gymmets våg. Vad innebär det? Innebär det att jag behöver mindre mat för att överleva? Eller har jag förstört ämnesomsättning med otaliga bantningsförsök. I vilket fall som helst så är jag på minst 1300 kalorier minus varje dag. Då jag har stor övervikt. Men krashar jag ämnesomsättning ännu mera nu. Och borde jag äta mer.

Annons:
alinass
7/26/16, 10:12 AM
#1

Har inte hört talas om att gymvågen räknar ut ens ämnesomsättning. Jag tycker det låter som din ämnesomsättning är något högre och att du då förbränner lite mer än normalt. Det kan bero på att du har överaktiv sköldkörtel. Tror inte du kraschar ämnesomsättningen bara för att du äter 1300 kalorier, men känner du dig mätt? Jag behöver gå ner i vikt men mitt problem är att jag inte blir mätt. Vad äter du under en dag för att hålla dig till Max 1300 kalorier?

demmi
7/26/16, 11:58 AM
#2

En del gym kan göra mer med en speciell våg bland annat räkna ut fettprocent och en hel del till. 1300 kalorier är inte så svårt. Lite pasta och mycket bönor och linser. Problemet är att jag blir bjuden på mat ofta. Fikabröd och pizza. All möjlig onyttig mat. Och har svårt att säga nej. Är rädd om de få vänner och familj jag har kvar. Är van vid större andel vänner men efter sjukdomar och olyckor har dom droppat av. Även familjemedlemmar ser jag allt mer sällan.

demmi
7/26/16, 11:59 AM
#3

Man får betala extra för mätning med den vågen. Har för mig 300 tror jag. Eller om det var mer.

Record
7/26/16, 10:33 PM
#4

Tro inte på de vågarna, de mäter konduktansen 1/Ohm av din kropp och inte vad de säger, behåll dina 300.-- kr.  😃

demmi
7/27/16, 1:43 PM
#5

Vad betyder det?

Aniara14
7/27/16, 11:18 PM
#6

#5 Antagligen att dom inte mäter hur hög din basala ämnesomsättning är, utan bara vilken elektrisk ledningsförmåga din kropp har.

I vilket fall som helst så tycker inte jag heller att det är värt att betala 300 kr för att få veta detta.

Köp nyttig mat för dom pengarna istället, dvs:

1. Frukt och grönsaker, rotfrukter och baljväxter (= olika sorters bönor och linser, gärna torkade som man kokar själv).

2. Fullkornsprodukter när det gäller bröd, pasta, ris, couscous, bulgur osv.

3. Fiberhavregryn istället för vanliga havregryn, om du brukar äta det.

4. Magert fullvärdigt protein, t ex renskuret fläsk- och nötkött, kyckling- och torskfiléer, keso m m. Eller likvärdigt vegetariskt alternativ för den som föredrar det.

Och angående det med att dina vänner och familj ofta bjuder dig på onyttig mat. Förklara vänligt men bestämt att dom måste sluta med det, eftersom du behöver gå ner i vikt, och alltså inte ska äta sånt. Om dom ändå fortsätter likadant, så tycker jag inte att dom är några schyssta vänner/familj som vill dig väl.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
demmi
7/28/16, 9:19 AM
#7

Har infört mycket baljväxter sista året. Lite mer rotfrukter. Men är dålig på kött och frukt samt grönsaker. Och fortfarande ställer man fram socker slukar jag det. Anser själv att i det läget att anhöriga inte ska komma med socker men har man problem med maten själv är det inte lätt. Men samtidigt berättade nyss att mitt hjärta orkar inte många år till. Och 2 dagar senare bjuds det på fikabröd. Trodde i min enfald att jag skulle få hjälp att klara detta och vi kan snällt dricka vårt kaffe. Så sitter här dunder besviken och med en igångdragen hetsätning till följd och träning som kompensation. Mitt eget fel som trodde på stöd. Sen är det mitt reaktioner mönster. Har inget annat sätt att hantera saker på. Förstår inte hur elektriciteten ledningsförmåga har med ämnesomsättning att göra. men kanske någon mer lärd vet.

demmi
7/28/16, 9:45 AM
#8

Å andra sidan går jag förbi tiggarna med matkassar utan att ge. Och äter mat på restaurang med hungriga människor utanför.

ManU77
7/28/16, 11:31 AM
#9

Räkna kalorier är slöseri med tid för de flesta. En del kan behöva det som en liten fingervisning om hur mycket de äter. Särskilt personer med socker- och/eller spannmålsberoende, eller om man har en rubbad hunger/mättnad funktionalitet kan behöva lite koll.  Men det är egentligen helt omöjligt att räkna rätt. Att basera sitt intag på en uträkning är i de allra flesta fall bara kontraproduktivt. Låt hunger/mättnad vara vägvisaren och ät nyttig mat.

Förutom de uppenbarligen dåliga "livs"medlen som godis, kakor, läsk, bakverk, osv… så kan det vara bra att undvika annat skräp som vegetabiliska fetter, margariner, spannmål och socker. Basera intaget istället på kvalitetsprotein och bra naturligt fett, till och med mättat fett.

Record
7/28/16, 11:46 AM
#10

Ämnesomsättning är inte en sak utan flera, inte något man får utav en våg vilken mäter ledningsförmågan i kroppen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Metabolism

Upp till toppen
Annons: