Kost vid särskilda behov

Fibrer

2016-10-22 15:42 #0 av: Moln32

Jag gör alltid på kvällen en overnight oat som jag sedan äter tillsammans med en smoothie på morgonen. På det här älskar jag att strö på med Pauluns Granola, såå himla god! Men sen jag började äta det har min mage verkligen krånglat, väldigt mycket gaser osv... Detta höll på ganska länge tills jag läste att för mycket fibrer kan göra att ens mage krånglar så jag valde att utesluta Granolan och nu mår min mage bra! Men jag skulle verkligen ändå vilja ha någon sorts müsli som man kan toppa sin yoghurt eller smoothie med.. Vet ni någon sort som inte får ens mage att krångla?

Anmäl
2016-10-22 16:25 #1 av: Sindri

Tål du inte fibrer så tål du inte. Jag vet inte vad Pauluns Granola innehåller, men troligtvis en del säd.

Jag äter inte sånt men gör musli av olika nötter som jag rostar och hackar, kokosflingor eller kokoschips och pumpakärnor. Det är väldigt krispigt och gott och betydligt nyttigare än musli med säd i.

Anmäl
2016-10-23 13:38 #2 av: Namiko

Testa olika sorters nötter och frön och se om det fungerar för dig. Kollade upp innehållet och det kan ju vara att dom tillsatt extra fibrer i granolan som gör att det blir för mycket för din mage. Själv föredrar jag hallon, blåbär och banan på overnight oats men skulle testa tex sesamfrön, pumpafrön eller hackade nötter om jag ville ha något med mer tuggmotstånd på, rostade i en torr stekpanna eller helt naturella.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anmäl
2016-11-03 07:04 #3 av: DesK

Du har fått bra svar av #1 och #2, så jag tillägger bara att det är gott att blanda i färsk frukt och /eller bär. Jättegott är att tillsätta varma bär. F ö är det rätt vanligt att man blir gasig av för mycket fibrer.

Désirée

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.