Annons:
Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 1273 ggr
idalina:)
11/1/16, 10:09 PM

Cheatday och fasta

Är det farligt eller negativt på något sätt om en 14 åring går på diet som innebär ca 1650 calorier/dag, och en "cheatday" i veckan med följd av 24h fasta? Jag gör inte det för tillfället men jag funderar på det. vet inte om det har någon betydelse men jag väger ca 61 kg och 171,5 cm. Är flitig tränare, eller försöker iallafall. Gymmar 5gr i veckan, dansar 2 gr (streetjazz,ragga) och så blir det lite hemma övningar då oh då. Mitt mål är att behålla vikten eller kanske till och med gå ner nått kilo. Bli mer "trimmad" och "ripped" haha. Men jag vill fortfarande liksom käka gött och unna mig på typ en lördags kväll. För tillfället går min vikt upp och ner, kanske något sätt att få den en aning stabilare? Men frågan är, finns det några biverkningar eller konsekvenser? Bör jag börja? Mvh Ida

Annons:
iskogen
11/1/16, 10:46 PM
#1

Så länge du äter dig lagom mätt på vettiga grejer med t.ex. fullkorn och råg så behöver du inte räkna kalorier.

vendelay
11/2/16, 12:57 AM
#2

Det är självklart farligt att äta alldeles för lite när du växer.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

idalina:)
11/2/16, 10:35 AM
#3

#1 Det är så att min vikt går upp och ner, rätt kraftigt(~3-4 kg, både upp och ner). Vet inte något annat sätt på hur jag ska få den mer balanserad, vill hålla mig på ungefär 60 kg. #2 Vad är för lite då?

DesK
11/2/16, 11:36 AM
#4

#3 Så var det med min vikt också under tonåren och tidig vuxenålder. Det stabiliserade sig någon gång i 25-årsåldern. Eftersom du tränar mycket bör du också äta ordentligt. Berätta gärna vad du äter och hur mycket!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

idalina:)
11/2/16, 2:36 PM
#5

#4 åh vad skönt att jag inte är ensam. Jag äter förmodligen för mycket. Lagom stora portioner, och jag brukar hålla mig till kostcirkeln. Men jag äter ofta, typ varje timma. Vissa dagar har jag större aptit än andra och kan lätt trycka i mig 3000 calorier.

DesK
11/2/16, 5:43 PM
#6

#5 Båda mina döttrar har liknande bekymmer ännu, så ensam är du inte🙂 Jag kunde äta" hur mycket och hur ofta som helst" i perioder då och folk undrade om jag hade mask i magen😉Det jämnar ut sig med tiden, tycker att du ska lyssna på din kropp. Försök att undvika tomma kalorier, såsom socker, ät istället riktig mat.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
idalina:)
11/3/16, 7:09 PM
#7

#5 Tack så mycket (:

tlover
11/6/16, 6:21 AM
#8

Beror viktvariationen pga din menscykel så kan det helt enkelt vara så det är för dig. Jag själv varierar minst tre kilo på en månad och då jag är kort så är det mycket för mig. Men det är bara vätska, då jag har ägglossning och mens går jag upp och direkt efter mens går jag ner minst två kilo på ett par dagar. Sånt är däremot bara normalt och inget man påverkar genom att dra ner på kalorier. Som svar på ursprungsfrågan så kan det vara farligt att gå på diet då man växer därför ska man enbart göra det tillsammans med vården om det måste ske

l'm back

Odd
11/8/16, 8:33 AM
#9

#5 Om du gymmar 5 gånger i veckan+dansar+gör lite hemma övningar är det inte konstigt att du har stor aptit, särskilt dans bränner mycket kalorier. Rekomendationsmängden kalorier för en normalt aktiv kvinna är 2200 kcal per dag, du är bara 14 år och växer för fullt, så att du äter 3000 kcal någongång ibland behöver du inte vara orolig för. Skulle rekomendera att du inte äter mindre än 2500kcal (helst bra mat och inte så mycket snacks, men det är inte hela världen, du blir bara tröttare av det) eftersom du tränar så mycket. Vill du bli mer muskulös är maten jätteviktig, kolla bara på hur mycket de som verkligen tränar och bodybuildar äter, de går nästan aldrig utan en gaffel i munnen haha. Själv är jag 22 (man iofs), 162cm, väger mellan 57-60kg och kan lätt äta 5000 kcal vissa dagar. Cyklar 20km och har ett fysisk arbete 5 dagar i veckan och är ute med hunden på skogspromenader dagligen, äter allt möjligt och räknar inte kalorier men är väldigt vältränad. Så jag skulle ge dig rådet att inte tänka på kalorier utan njuta av att vara aktiv istället och äta när du är hungrig och vad du är sugen på =) Min mor är 60, smal och muskulös och hon har aldrig räknat en kalori i hela sitt liv, äter godis och snabba kolhydrater som pasta, fet mat som bacon och allmänt dålig kost (brukar gnälla på henne eftersom även om det inte gör någonting för vikten får hon sämre leder och immunförsvar). Det enda hon har brytt sig om var att vara aktiv och mätt! Är du orolig för att du börjar få dåliga matvanor testa att plocka bort allt snacks under veckodagarna och bara äta vanlig mat, utan att räkna kalorier, till att börja med.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Upp till toppen
Annons: