Annons:
Etikettkostvidsärskildabehov
Läst 2316 ggr
aneri
2016-11-10 17:15

Ägg

Jag har testat allt nu för att kunna få tillräckligt med protein. Jag är allergisk för  fisk och svullnar upp i ansiktet av kött. Mjölkprodukter blir jag trött av och får besvär i magen. Vegetabiliskt protein tål inte mina tarmar, varken säd, frön, linser eller bönor.

Jag har upptäckt att ägg är det enda som jag kan äta utan att bli sjuk.  Jag tål även proteinet i bananer, potatis, sötpotatis och rotfrukter, men det blir inte tillräckligt. Jag har räknat ut att om jag äter 5-6 ägg om dagen så kommer jag upp till 50 gr protein. Jag äter även blåbär, sallad, surkål och kokosfett men där finns det inte protein.

Nu undrar jag om det kan vara dåligt för hälsan att äta 5-6 ägg om dagen? Någon som vet???

Annons:
Lojs
2016-11-10 17:42
#1

Nej. det är ingen fara att äta den mängden ägg, du kan vara lugn. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

amandatherese
2016-11-10 17:48
#2

Sålänge du inte tar medicin för att reglera kolesterol eller har diabetes är det fritt fram :)

aneri
2016-11-10 17:51
#3

#1 och #2

Oh, tack! Vilken lättnad. Då slipper jag att pröva och tvinga i mig det som jag inte tål. 🙂

ManU77
2016-11-11 11:22
#4

#2 Det är absolut fritt fram att äta ägg även om man har diabetes. Tar man medicin för att reglera kolesterolet kanske man borde överväga att sluta med dem.

aneri
2016-11-11 11:40
#5

#4 Jag tar inga mediciner, tack och lov.  Jag var dock lite orolig eftersom jag inte visste om man kan äta 5-6 ägg varje dag i resten av ens liv. Som tur är så kan jag få tag på gårdsägg, vilket ja tror är bäst både för mig och värphönsen.

amandatherese
2016-11-11 14:43
#6

#4 Då kan det ha varit en dålig källa jag hittat, tar isåfall tillbaka det! :)

Annons:
ManU77
2016-11-11 19:18
#7

#6 Jo, det är med stor sannolikhet en dålig källa. En diabetiker behöver vara väldigt försiktig med sådant som höjer blodsockret. Ägg har i stort sett ingen effekt alls på blodsockret.

Kolesterol är helt ofarligt. Det är till och med så att människor med högre kolesterol lever längre än de med lågt kolesterol.

Record
2016-11-13 13:47
#8

Är du allergisk mot fisk, kan det vara fel att äta ekologiska ägg med Dioxin genom att hönan har utfordrats med fiskmjöl från Östersjöfisk.

aneri
2016-11-13 13:55
#9

#8

Du har rätt. För när jag åt ekologiska ägg så mådde jag inte bra av dem. Men när jag började äta gårdsägg från utegående höns som inte får fiskmjöl så märkte jag en stor skillnad.🙂

Record
2016-11-13 14:03
#10

Du har en unik tillgång, testare på Livsmedelverket när det gäller Dioxin.👍

DesK
2016-11-13 19:11
#11

Överkonsumtion av ett enskilt livsmedel är sällan bra. Ägg är ett bra livsmedel, som man kan äta en hel del av. Vad beträffar kolesterol, så tillverkar vi människor det själva i våra organ, så om /när det blir underskott, så drar vår egen produktion igång. Därför är det helt meningslöst att reducera mängden kolesterol i vår kost. Enligt de senaste rönen kan det vara så att ekologiska ägg inte är så bra, som vi har trott hittills. (Tyvärr glömde jag kopiera länken till den aktuella artikeln)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JazzBass
2016-11-16 08:57
#12

Håller med Désirée. Personligen har jag också fått stora problem med sur mage då jag på strikt LCHF åt flera kokta ägg per dag. Problemen kom även ganska plötsligt. Gissar att jag åt i medeltal 2½ kokta ägg under kanske ett halvår, sen blev det stopp. Jag blev riktigt illamående och rapade konstant, och när jag av en händelse inte åt ägg en morgon var problemen avsevärt mindre den dagen, tills jag åt några kokta ägg igen och problemen kom tillbaka, ännu starkare än innan. Efter det höll jag borta de kokta äggen helt i tre månaders tid, varefter jag började testa med ungefär ett kokt ägg i veckan igen. Några månader senare kunde jag igen äta ett kokt ägg per dag utan problem. Så har jag haft det nu i ca 5 år. Sporadiskt kan jag äta fler kokta ägg än det på en dag, men jag kommer aldrig mer äta så mycket kokta ägg som då.

Jag talar om kokta ägg nu, för av nån märklig anledning var det bara de jag fick symptom av. Jag minskade dock på all annan äggkonsumtion också då jag fick problemen snarare än att byta till ägg i nån annan form. Men vill du äta flera ägg per dag skulle jag avråda från kokta ägg. Kanske äggröra? I så fall kan jag varmt rekommendera metoden för soft-scrambled eggs som du hittar en bit ner på den här sidan: http://www.seriouseats.com/2015/05/how-to-make-scrambled-eggs.html (Man kan med fördel låta äggröran vara mjukare än på bilden. Också min fru som normalt får avsmak för mat som inte är rejält tillagad älskade den här äggröran även i rejält mjukare form). Tidigare gjorde jag ungefär enligt fluffy-metoden på samma sida, men det misslyckas lätt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2016-11-16 09:02
#13

Menar du aneri förresten att du inte alls kan äta t.ex. ris, bovete eller quinoa heller? Rostade bovetegryn är annars ett trevligt tilltugg till maten.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
aneri
2016-11-17 10:05
#14

#12, #13

Tack för ditt råd, jag har funderat på det nu och inser att det kanske kan vara riskabelt att äta så mycket som 6  kokta ägg om dagen i hela mitt liv. Det verkar inte heller så trevligt att genomgå proceduren 2 gånger om dagen att göra äggröra, men det kanske jag får finna mig i.  Nu använder jag ju inte non-stick pannor utan endast gjutjärn och trästekspadar. Men det ska nog gå att göra äggröran i en rostfri kastrull.

Jag klarar inte av quinoa men kanske att bovete skulle kunna gå bättre . Jag ska köpa bovete nästa gång jag åker in till stan och pröva. Tack jättemycket  för dina råd. 🙂

JazzBass
2016-11-17 11:46
#15

Äggröra går säkert utmärkt att göra också i en välinkörd gjutjärnspanna. Kan bli lite bökigt i en rostfri kastrull, men om den är låg och bred kan det nog gå. En värmetålig silikon-slickepott är för övrigt ett fantastiskt verktyg, så jag kan varmt rekommendera en sån för t.ex. äggröra och allt annat man behöver en slickepott till.

Rostat bovete fick jag upp ögonen för vid ett besök i Polen häromåret, och det var faktiskt ett riktigt gott tilltugg. Hittills har jag dock bara sett rostade konventionellt odlade bovetegryn från Baltikum i mina närbutiker (bor för övrigt i Finland), men orostade inhemska hittar jag. De smakar dock inte alls likadant. Har inte ännu provat rosta själv, men det borde inte vara så svårt.

Fick några fler ideer också utöver de redan nämnda: Jag är normalt inte en stor förespråkare av proteintillskott, då jag tycker proteinet man får i sig ska komma från vanlig mat snarare än tillskott, men om man som du har stora problem med naturligt protein kunde tillskott vara ett bra alternativ som komplement. Hydrolyserat vassleprotein lär vara extra skonsamt för magen och tas upp mycket bra av kroppen, så du kanske kunde leta upp ett tillskott som innehåller det? Det låter värre än det är. Många modersmjölkersättningar för känsliga bebismagar innehåller faktiskt just hydrolyserat vassleprotein. Sånt här proteinpulver kan man t.ex. blanda i bärsmoothies.

Andra proteinkällor som man hittar i pulverform i hälsokostaffärer är t.ex. hampaprotein och spirulina. Dessa länkar går knappast till oberoende sidor, så man kanske inte ska svälja allt som står på dem med hull och hår, men det står t.ex. om hampaproteinet att det har en proteinprofil som liknar äggets. Kanske det därför skulle funka för dig?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

amandatherese
2016-11-17 12:18
#16

Lite offtopic men får jag fråga varför du känner ett måste över att få i dig det rekommenderade intaget varje dag? :)

JazzBass
2016-11-17 12:28
#17

Protein är livsviktigt för upprätthållande av kroppens muskler och celler rent allmänt. Det rekommenderade dagliga intaget (1g protein per kilo kroppsvikt per dag brukar rekommenderas) tror jag dessutom är ett medeltal man i långa loppet borde uppfylla. En som kan äta vad som helst behöver säkert inte bry sig om sitt proteinintag varje dag om ens nånsin, men om man har svårt att alls nå den rekommenderade miniminivån p.g.a. omfattande begränsningar kring vad man kan äta, så är det däremot av högsta vikt att se till att proteinintaget hålls på en bra nivå.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

amandatherese
2016-11-17 14:01
#18

#17 Jag har nästan aldrig kommit upp i rekommenderade intaget under en dag på de 23år jag levt och jag klarar av att äta det mesta. Inga problem med muskler och mina blodceller har alltid sett bra ut vid provtagning :) Lite därför jag undrade eftersom kroppen klarar sig även med mindre dos men det beror kanske från person till person.

JazzBass
2016-11-17 14:10
#19

#18 - Ok, men om du nu kan äta det mesta är det ju ändå ganska stor chans att du får i dig det du behöver också av annat än det man tänker på i första hand som proteinkällor, t.ex. ris och spannmål. Hur ser din kost ut? Det är ju för övrigt också sant att man klarar sig på väsentligt mindre protein än vad de flesta får i sig.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

amandatherese
2016-11-17 14:35
#20

#19 Jag äter varierat, oftast en lagad varm måltid om dagen där det varierar mellan fisk, kyckling, eller färs av något slag samt potatis, ris eller pasta till. Fyller i all mat i lifesum och ser därigenom ett ungefärligt antal gram protein vilket brukar hamna på 35-40g :)

Annons:
aneri
2016-11-19 10:58
#21

    #15    Jag har prövat olika proteintillskott, även hampaprotein och ärtprotein och jag mår dåligt av det, tyvärr. Men kanske att jag skulle försöka pröva bovete igen. Jag tror att det finns ekologiskt bovete på Ica Maxi i stan. Tack för hjälpen. 🙂

tlover
2016-11-20 10:01
#22

#17 Nej det är 0,8 g protein/kg kroppsvikt som rekommenderas om inte du är barn och växer då är det 0,9g protein/kg kroppsvikt

l'm back

JazzBass
2016-11-20 10:38
#23

#22 - Tack för korrigeringen, det stämmer säkert. Man brukar dock ofta höra att man ska ligga på minst 1 g/kg, kanske för att ha en liten buffert mot miniminivån.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlover
2016-11-20 11:28
#24

#23 Även 0,8 är taget med marginal. RDI är ju taget så att de flesta ska få i sig nog. Visst vissa har högre behov men det finns även de som har lägre behov.

l'm back

OlgaMaria
2016-12-08 13:08
#25

Som andra sagt, du kan äta så många ägg du vill, men risken finns ju att du får problem i framtiden om du överkonsumerar ett livsmedel på det sättet, men man får du verkligen hoppas att det inte blir så. Undvika kokta ägg låter som ett bra förslag. Jag äter ofta gröt gjord på kokosmjölk, ägg, psylliumfrön, kanel och kardemumma. Blir som en äggröra med annan smak. Brukar ha lingon eller blåbär från frysen och någon mjölk till. Och en varm drink kan man göra genom att koka ihop kokosmjölk, vatten, kokosolja, kryddor (jag brukar ha gurkmeja, cayenne, ingefära för antiinflammatoriska egenskaper) och sen vispa ner ett ägg och/eller mixa ner en mogen banan.

Har du testat lammkött förresten? Och vilt? Och kom också att tänka på gelatin - testat det? Det kan man hitta på mycket med.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

aneri
2016-12-09 21:33
#26

#25

Tack för intressanta förslag.  Jag ska testa.  Psylliumfrön, kanel, ingefära, Cayenne  och kardemumma tål jag inte men däremot kokosmjölk och gurkmeja. Det är nog tyvärr riktigt att för många kokta ägg inte är bra, jag börjar redan känna av det.  Jag försöker att växla med olika äggröror, för att variera så att jag inte får avsmak av att äta samma mat varje dag. Jag har testat kokosfett, banan, ägg och en dl havregryn samt en dl vatten och det är jättegott, men jag vet inte om kombinationen är lyckad. Problemet med äggrörorna är att det är så svårt att diska kastrull eller stekpanna efteråt. Jag använder ju inte längre nonstickpannor och nonstickkastruller. Jag har testat viltkött, det är faktiskt det enda kött som jag vill äta. Under sommarhalvåret så äter jag det ett par gånger i veckan men inte under vinterhalvåret, eftersom jag inte har en fläkt över vedspisen.  Under vintern så lagar jag bara mat på vedspisen och har min vedlår på elspisen.  Att sätta upp en fläkt ovanför vedspisen fungerar inte och jag vill inte ha stekos  eftersom jag sover i köket på vintern.

Jag tar två teskedar gelatinpulver  i kaffet varje dag för jag  har hört att det är bra för tarmen. 🙂

VildaVittra
2016-12-10 06:04
#27

#26 "Problemet med äggrörorna är att det är så svårt att diska kastrull eller stekpanna efteråt. "

Gör äggröran i ugnen på bakplåtspapper. När bakplåtspappret torkat är det suveränt till att tända vedspisen med. 

Jag har testat viltkött, det är faktiskt det enda kött som jag vill äta. Under sommarhalvåret så äter jag det ett par gånger i veckan men inte under vinterhalvåret, eftersom jag inte har en fläkt över vedspisen."

Gör tjälknöl på sommaren, skiva och stoppa i frysen, sedan är det bara att tina vintertid eftersom den ska ätas kall.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
OlgaMaria
2016-12-10 09:50
#28

När jag gör min varma drink så låter jag allt koka upp och sen tar jag det från plattan och vispar ner ägget (men man kan ju också ta flera). Det blir inga problem att diska i alla fall. När man gör äggröra kan jag tänka mig att det går lite bättre om du använder en del vätska och fett och låter det koka upp först och sen vispar ner äggen och snabbt låter röran bli klar. Fastnar alltid mycket mindre om pannan är ordentligt upphettad innan man har i äggen. Tänker att du borde ta jaktlicens. En älg skulle du klara dig länge på, hehe. Du kanske skulle kunna ha en stekplatta som du kan koppla in ute och steka lite mat där under vintern? :) Vad bra att du använder gelatin! Det är superbra för mycket! Bland annat för sömnen så att ha det i en kopp örtte på kvällen är inte dumt heller. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JazzBass
2016-12-10 11:45
#29

Jag har tidigare haft lite aversioner mot nonstick-pannor, men jag har kommit fram till att de i vissa fall är överlägsna, som när man ska steka ägg, fisk och tofu som kan bränna fast riktigt ordentligt eller gå sönder om det ens fastnar lite grann. Undviker man överhettning så håller de också flera år. Lika mycket evighetsmaskiner som gjutgärnspannor är de förstås inte, och när beläggningen börjar flaga är det dags att ge den som leksak till barnen i sandlådan. Jag rekommenderar att ha åtminstone en nonstickpanna hemma. Det finns många som är riktigt billiga och tillräckligt bra för tillredning av de ovannämnda råvarorna, så nån stor investering är det inte fråga om.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

aneri
2016-12-11 18:53
#30

#27. Vilka bra idéer!  Jag ska testa att göra röran i ugnen, kanske jag t o m kan göra den i ugnen till vedspisen. Jag ka kolla om jag hittar ett bakplåtspapper som är giftfritt och ekologiskt.

Tack, du fick mig faktiskt att genast sätta in en älgstek i ugnen och göra en tjälknöl. Det luktar ju inte ens från stekos när man gör en tjälknöl. Att jag inte har tänkt på det.  Nu har jag kött för tio dagar att bara ta fram ur frysen. 🙂

#28. jag får träna olika sätt att göra mina röror på.

Att steka utomhus har jag aldrig tänkt på att man kan göra. Om Ernst Kirschsteiger kan så måste ju jag också kunna det. Nu har jag ställt ut en hurts på verandan med en platta i en av lådorna. Plattan tar jag fram när jag ska steka fisk eller renskav, sommar som vinter.  Farväl till matos.🙂

Gelatinet tror jag också på. Fast jag hittar bara svingelatin på ICA Maxi där jag handlar men jag har sett att iHerb har nötgelatin, så jag kommer nog att beställa därifrån. Jag har hört att nötgelatin är bättre än svingelatin.

#29. Jag håller med om att nonstickpannor är bäst, men jag gjorde mig av med all nonstick när jag fick veta att de innehåller gifter som jag inte vill ha i maten. Även pannan med keramisk beläggning tog jag farväl av så nu är det mycket svårare att laga mat.

OlgaMaria
2016-12-11 22:17
#31

Kul att du fick sån nytta av våra olika förslag! :) Jag har också nån nötgelatin hemma som jag beställt. Brukar ta det på kvällen för att sova bättre och det funkar. :) Men använder vanligt svingelatin till lite allt möjligt också - gelé och pannacotta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JazzBass
2016-12-12 10:18
#32

#30 - Börjar kanske bli lite väl OT nu, men jag skulle vilja poängtera att alla nonstickpannor inte innehåller fluorplaster, och även om de gör det, så är det fråga om väldigt tunna lager och mikroskopiska mängder man möjligtvis kan få i sig av pannorna, speciellt så länge man undviker kraftig överhettning och snabb nedkylning som kan förstöra ytbeläggningen. Troligtvis får man i sig mer skadliga ämnen via sitt dricksvatten, via glöden/elden i eldstäderna hemma, och i t.ex. stekytor på mat och i skysås, än en teflonpanna ens kan avge totalt sett innan den är så dåligt skick att den bör kasseras. Dessutom avger ju gjutjärnspannor järn som kan avges i maten om man tillreder syrliga ingredienser i den. Så vad ska man godkänna och vad ska man ignorera?  Gifter finns tyvärr i små mängder nästan överallt. 😕

Vad gäller plaster så är jag själv mest mån om att minska på exponeringen för ftalater (finns oftast i mjukgjord PVC, t.ex. för vakuumförpackat kött, plastmattor (både plastmattegolv och såna där trasmattor av plast som är vanliga i kök), badbollar och liknande badleksaker) och bisfenol A (finns i t.ex. konservburkar och sannolikt i alla produkter av polykarbonatplast som inte är märkta BPA-free). 

Igår fick jag också veta att timjan innehåller ett supergiftigt ämne, som kom på tal då Lisa Förare Winbladh redogjorde för den vanliga kanelens skadliga ämne kumarin. http://taffel.se/blog/det-finns-ingen-akta-kanel. Mycket läsvärd bloggpost för övrigt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

aneri
2016-12-12 21:08
#33

#31

var beställde du ditt nötgelatin? finns det på fler ställen än iHerb?

Jag dricker aldrig på kvällen eftersom jag då måste tömma blåsan mitt i natten och det försämrar ju min nattsömn.  Såsom sömnmedel hjälper det mig inte. Jag har kommit på att jag kan dricka kaffe utan att få besvär om jag tar gelatin och eftersom jag älskar kaffe så är det guld värt. Jag har också läst att gelatinet stimulerar kollagentillverkningen i ansiktet och att många tar det för att minska sina rynkor. Så nu förstår jag varför min hy har blivit så mycket bättre jag trodde att det berodde på att jag smörjer in ansiktet med jojobaolja.  

#32. Ja det stämmer att vi är omgivna av gifter och jag har gjort allt jag kan i tre år för att undvika de som går att undvika. Gör man som jag och endast köper råvaror och undviker alla tillsatser i mat och prylar så minskar gifterna avsevärt. Men sladdar, elektronik, ytterkläder (som sällan är eko), tidningar, böcker mm mm kan man inte undvika.  Och går man in i affärer och offentliga lokaler mm så blir man duschad av gifter.

Jag har en högeffektiv luftrenare med både kolfilter och hepafilter och eldar på vad jag tror är ett proffsigt sätt men visst är jag medveten om att det ändå bildas gifter.

Stekytor får jag aldrig med det sätt jag steker.

 Konserver köper jag aldrig förutom Kung Markattas och de har inte bisfenol A i sina burklock.

Problemet är dock all plast som ekologiska varor är förpackade i.

Jag visste inte att rosmarin innehöll giftigt ämne, jag ska kolla länken du skickade, tack.

Det upptäcks ständigt  fler livsmedel med gifter av något slag och personligen så tror jag att alla växter skyddar sig med gifter eftersom de inte kan springa bort som djur kan för att skydda sig. Därför ska man nog aldrig överäta något.  Jag har t ex blivit varnad för att äta persilja varje dag och även havregryn ska man inte äta dagligen.

Som du skrev, detta är OT men det gör inget eftersom jag är trådskaparen. 😉

Maleficum
2016-12-19 23:04
#34

Eftersom du kan äta banan och havregryn kan du ju göra havrepannkakor och/eller bananpannkakor med äggen för lite variation. Sen kan man ju göra potatisplättar och potatisbullar.

När det kommer till säd och baljväxter du inte tål, är det skillnad om den är groddad? Det blir ju en hel del förändringar i dem när de gror men det kanske inte gör någon skillnad?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
aneri
2016-12-20 17:18
#35

#34

Jag tycker att det är svårt att göra pannkakor och plättar eftersom de bara bränns fast i pannan. Men jag har gjort jättegod gröt med banan, ägg och havregryn. Jag kan dock inte blanda ingredienserna varje dag eftersom jag mår bättre om jag äter kolhydrater och protein för sig, t ex kolhydrater på morgon och lunch och protein på kvällen.

Att grodda säd och baljväxter är nästan värre än  icke groddat.

Upp till toppen
Annons: