Tankar, tips och idéer

Räkna kalorier

2016-11-20 09:00 #0 av: NiklaEri

Hejsan!

Räknar någon här kalorier? Jag använder appen MyFitnessPal. Varje gång jag börjat räkna så går jag ner ett antal kilon. Nu på en vecka har jag förlorat fyra kilo genom denna metod och att röra mig en halvtimme i stort varje dag.

I appen kan man även  lägga in näring och sockerhalter och se hur mycket man bör få i sig, tycker det är jättebra att hålla koll på vad man får i sig och hur mycket! Har även nu upptäckt funktionen att skanna streckkoder, på i stort sett alla matvaror med sträckkoder hittar appen automatiskt alla värden så man slipper skriva in själv, jättesmidigt. Och finns inte livsmedlet kan man bidra till databasen genom att lägga in värdena manuellt, men absolut det mesta verkar finnas... Glad

Ett komplement är också appen Endomondo. Med hjälp av GPS ser man vart man motionerat, hastighet, stigning, och så klart hur många kalorier man bränt. MyFitnessPal och Endomondo är sammankopplade, så går man 30 min och bränner 230 kcal dyker det automatiskt upp i MyFitnessPal och räknas med. Funkar superbra! 

Tips om man vill gå ned i vikt, eller bara vill ha mer koll på vad man stoppar i sig! 

Anmäl
2016-11-20 13:23 #1 av: amandajklath

Jag räknar kalorier men inte superduper seriöst utan har dagar då jag inte räknar, använder lifesum till att skriva in mina matvanor.
4kg på en vecka låter inte bra alls, helst 0,5-1kg i veckan för hälsosam viktnedgång :)

Anmäl
2016-11-20 16:01 #2 av: NiklaEri

Varför skulle 4 kg inte vara bra? Jag har varit på hälsosamtal och jag har lite högt blodtryck och sockervärde, och de tycker jag ska gå ned i vikt.

Jag äter enligt kalorimålen, och har 0,5 kg per vecka som mål, men jag tror det inte skadar för mig att förlora dessa 4 kg.  

Anmäl
2016-11-20 16:03 #3 av: DesK

Det känns som att du, #0 ägnar dig åt så kallad jojobantning, vilket är allt annat än bra. Det är absolut inte bra att gå ned 4 kg på en vecka. Att räkna kalorier anses väl numera som ett rätt dåligt sätt att reglera vikten. 

Det finns mängder av hjälpmedel i form av appar, datorprogram, böcker mm, men det viktigaste är att vi äter en väl sammansatt och varierad kost i lagom portioner och lagom ofta. Det finns ingen undermetod som passar alla. Det som vi idag dock vet är att alla lättprodukter har gett motsatt effekt, dvs folk blir fetare på grund av att de äter lättprodukter. 

Désirée

Värdinna för Matlust, Husmorstips, Kost och Hörselskadade

Anmäl
2016-11-20 16:07 #4 av: amandajklath

#2 Att det tycker att du  ska minska i vikt och att du rasar 4 kg på en vecka är två helt skilda saker, kroppen har svårt att hänga med i såna svängar. Sen gör du givetvis som du själv vill men jag tycker du ska vara försiktig :)

Anmäl
2016-11-20 16:53 #5 av: NiklaEri

Har ni belägg för era påståenden?
Kan inte förstå varför kaloriräkning skulle vara dåligt. Det ger ju en överblick av vad man äter, och hur mycket. Varför skulle det skada att jag vet att idag har jag ätit 1/3 av vad jag ska äta för att inte äta för mycket, och sedan äter man inte mer än 2/3 till.
Mycket bättre än att bara ta en portion och använda mindre tallikar. Det är ju som att spara kvitton och skriva upp hur mycket man har handlat för en månad för att få överblick, och sedan säga att detta skulle vara skadligt.
Det är väl just försiktig jag är med denna app? Vet direkt om jag äter för lite eller för mycket, hur min träning påverkar kroppen och kosten.
Tycker ni inte är särskilt trovärdiga i det ni skriver, tyvärr. Ni får komma med bättre argument eller visa på källor om jag ska följa era råd.

Anmäl
2016-11-20 17:14 #6 av: DesK

Du gör reklam för något och jag och amandajklath ifrågasätter en del av vad du säger.Du visar ju heller inga som helst vederhäftiga belägg för dina påståenden. Jämförelsen med kvitton, visar bara på dina undermåliga kunskaper i ämnet. Så det är allt du själv som först får visa källor för dina påståenden.  Eftersom kalorier finns i allt som vi äter, så ger kaloriräkning inte mycket, du kan ju få i dig dina kalorier genom att äta hallonbåtar eller annat skräp. Så det är allt du som inte är trovärdig, särskilt som du påstår att du rasat i vikt med 4 kg på en vecka. Du gör naturligtvis som du vill, men påstå inte att andra ska göra som du och rekommendera det inte till någon. Det är och förblir hälsovådligt att minska sin vikt i rekordfart.

Désirée

Värdinna för Matlust, Husmorstips, Kost och Hörselskadade

Anmäl
2016-11-21 15:21 #7 av: JazzBass

Är man mycket överviktig så kan 4 kg viktnedgång på en vecka inte vara nåt konstigt, speciellt i början då det sannolikt är mest vattenvikt man tappat. Jag tror inte en snabb viktnedgång nödvändigtvis är skadlig för kroppen, men det har allt att göra med sättet hur man tappar vikten, alltså och vad man äter under viktnedgången och hur man reagerar på kroppens hungerssignaler. Att gå ner i vikt genom att regelrätt svälta sig själv är inte att rekommendera. Det borde säga sig självt att det aldrig är bra att ignorera kroppens egna signaler. Det bästa sättet att som överviktig gå ner i vikt är att äta på ett sätt som gör att kroppen är i fettförbränningsläge, det vill säga mest fett och protein, och endast en låg andel kolhydrater. Eftersom den här kosten verkligen triggar igång fettförbränningen (genom att minimera blodsockerresponsen och därmed också bättre håller nere insulinnivåerna), så kommer kroppen att använda det lagrade fettet som en del av den dagliga energiförbrukningen, och därmed kommer hungerskänslorna att minska. Äter man däremot på ett sätt som inte sporrar fettförbränning så kommer hungerskänslorna vara större, och därmed också de negativa konsekvenserna av att ignorera dessa signaler från kroppen. 

Dessutom så har man intressant nog även visat att personer som äter lågkolhydratskost i genomsnitt kan ha en t.o.m. 300kcal högre grundförbränning än de som äter mer konventionellt, efter att man kompenserat för bl.a. aktivitetsnivå. Det motsvarar effekten av en halvtimmes joggingrunda. Så det har i högsta grad betydelse vad man äter när man ska gå ner i vikt, inte bara kalorimängden.

Man har gjort en del studier på deltagare i The Biggest Loser, och dessa har ofta notoriskt svårt att hålla sin nya vikt, vilket beror på kraftigt försämrad metabolism: http://www.nytimes.com/2016/05/02/health/biggest-loser-weight-loss.html?_r=0

 I de programavsnitt jag sett brukar fokusen ligga på hård fysisk träning samtidigt som man tvingar på dem en "hälsosam" kost, bestående av mycket lite fett, lite protein och mycket kolhydrater, och man håller koll på kalorimängden snarare än lyssnar på hungerssignalerna. Det är rent vanskligt enligt mig, och jag skulle själv slå vad om att om de hade ätit på ett annat sätt hade deras metabolism hållits mer intakt. 

Mitt favoritargument mot kaloriräkning är att så gott som inget djur på denna planet blir överviktigt av att äta sin naturliga, artenliga föda, och inget djur kan räkna kalorier. Varför måste då vi göra det? Och hur kan det komma sig att så stor del av befolkningen lider av övervikt och fetma och en massa relaterade sjukdomar, symptom och besvär, trots att vi är det enda djuret som kan räkna och ens vet vad kalorier är?

Mitt svar på ovanstående är att vårt samhälle idag präglas av extremt hög tillgänglighet på mat - speciellt skräpmat och -godis samt läsk med väldigt lite näring - samt mycket stillasittande snarare än naturlig aktivitet. Mycket av denna "mat" triggar igång leptinresistens hos oss, vilket får oss att äta mer än vi annars skulle göra. Vi är genetiskt programmerade att kunna äta mycket och lagra näring då mycket mat finns tillgängligt för att överleva också perioder av svält, men i dagens värld är detta mest ett problem. Här kommer kaloriräkningen in, genom att det ger oss ett sätt att mäta hur mycket energi vi äter så vi kan undvika överätning. Men man ska inte sätta alla sina slantar på det kortet, snarare ha det som hjälp för att styra sitt ätande mot en kost som ger en naturligt mindre hungerskänslor och längre mättnad. Räkna alltså kalorier om du vill, men låt inte kalorimängden styra hur mycket du äter (om det inte går väldigt långt över den uppskattade dagsförbrukningen) utan gå efter hungers- och mättnadssignalerna, det är det kroppen vill. Ät mångsidigt och näringsrikt, inga tomma kalorier som triggar överätning, så kommer viktnedgången på köpet och du minimerar risken för ätstörningar och näringsbrister.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2016-11-22 00:02 #8 av: NiklaEri

#6 Reklam och reklam, det var ett tips som jag och flera i min omgivning märker fungerar. Att räkna hur mycket kalorier man äter betyder ju inte att man inte tänker på VAD man äter, det säger sig ganska självt att bara äta chips och få ihop kalorimängden enligt mål är sämre än att äta varierat och som man ska. Det gör det för mig i alla fall.

Men jag ska inte argumentera, det passar för vissa, och inte för andra. Men att påstå att det är skadligt, och att jag "jojobantar" när du inte vet ett dugg om hur jag äter tycker jag visar på annat än förstånd faktiskt.

#7 Jag köper det du skriver. Man ska inte blint lita på hur många kalorier man äter, det har jag heller inte påstått.

Funderar

Anmäl
2016-11-23 21:41 #9 av: Record

#8 De är klart att du går ner när kroppen inte får dagens ranson av energi, när detta upptäcks hamnar du på en platå där kroppen sparar allt för att inte skada sig, ät dig mätt varje dag och sikta in dig på 0.5 kg /vecka, har du snart nått ditt mål, men hålla sig där är något svårare. Tummen upp

Anmäl
2016-11-23 22:47 #10 av: colors_

Hej! Detta är TS. Jag har bytt användarnamn. Hoppas det inte är mot reglerna. Säg till i så fall.

#9 Jag kan tänka mig att det är som du skriver. Jag har som skrivet som mål att gå ned 0,5 kg per vecka, det var inte meningen att gå ned så mycket på en gång. Kan förstå om detta kommer som en chock för kroppen på något sätt...

Har nu gått upp 0,8 kg igen enligt min nya våg. Är detta det som menas med jojobantning?

Väger mig varannan dag nu.

Det var inte min mening att låta irriterad i tråden, ville bara förstå varför ni var kritiska mot denna metod.

Jag planerar att räkna kalorier en längre period (så länge jag orkar) och se om jag kan gå ned 0,5 kg per vecka till min målvikt på 85 kg. Väger nu 92,4 kg.

Nämnas kan att jag äter mindre läsk och godis nu, mindre onyttig mat som pizza och hamburgare, försöker äta varierat med frukt och grönsaker, och försöker röra mig minst en halv timme var och varannan dag.

Nåväl, ha det bra!

Mvh/colors_

Mvh//colors_

Anmäl
2016-11-24 04:13 #11 av: rumelle

Kaloriräkning kan absolut vara en bra metod för att gå ner i vikt. Förutsatt att man samtidigt äter en varierad kost så att man får i sig allt kroppen behöver, och förutsatt att man inte drar ner för mycket på kalorierna så att man börjar svälta sig själv. För mig har kaloriräkning varit en bra början vid viktnedgång, för att får en bild av hur mycket eller lite man kan äta av olika saker. Det har gjort det lättare att sedan kunna uppskatta hur stora/små portioner man bör äta. 

Anmäl
2016-11-24 08:49 #12 av: amandajklath

#10 Ursäkta att jag inte svarat på länge. Anledningen till att jag reagerade var att du tappat så mycket direkt och var lite rädd att din kropp (hud, tankesätt osv) inte kanske hänger med i svängarna. Sen beskrev du att du följer de mål som är satta vilket är bra. Jag räknar som sagt själv men enbart vissa dagar för att få ett hum om hur stora portioner jag äter och det kan vara svårt att i längden hålla på med kaloriräkning.
Man tröttnar ganska fort eftersom det tar energi att hela tiden läsa av hur mycket man stoppar i sig. Men vill du använda det som ett mått såhär i början tycker jag att du ska göra det men prova även att inte räkna kanske en dag i veckan till att börja med så att du får en hållbar livsstil i längden och inte enbart för stunden :)

Anmäl
2016-11-24 08:58 #13 av: JazzBass

#8 - Jag ber om ursäkt om jag tolkade in saker i ditt inlägg som inte fanns där, det är bara det att många som talar för kaloriräkning "glömmer" viktiga saker som hungerssignaler, hur olika kostsammansättningar påverkar kroppens fettförbränning och annat högst relevant. Jag ville poängtera att med rätt kost, och en medvetenhet om att vi har en onormalt hög tillgång på speciellt dålig mat, kan man långt glömma bort kalorierna eller placera dem i kategorin "nice to know", om du förstår vad jag menar.

#10 - Jojobantning innebär att man turvis går ner i vikt (>10kg oftast) och går upp igen minst lika mycket när man släpper tyglarna igen och börjar äta mer som man gjort tidigare, av en eller annan orsak. Sen gör man om proceduren x antal gånger. Det brukar sluta med att man är betydligt tyngre i slutändan än när man började. 

En 0,8 kg viktuppgång över två dagar är inget att bry sig om, det kan klassas som naturlig variation. Många säger att man helst inte ska väga sig mer än en gång i veckan, kanske för att det inte ska bli nån "obsession", men håller inte riktigt med. Tvärtom tror jag det kan vara bra att väga sig varje dag en tid, så man får en uppfattning om hur mycket kroppens vikt faktiskt varierar från dag till dag. När jag gick ner i vikt ganska mycket på LCHF för 5 år sen vägde jag mig ofta och såg tydligt vart trenden pekade, så även om jag gick upp i vikt några hundra gram två dagar i rad, eller t.o.m. ett par kilo (efter att ha "fuskat"  vid en måltid och ätit mycket mer kolhydrater än normalt gick jag genast upp ett par kilo till följande dag, men det var mest vattenvikt som försvann snabbt igen) så var jag inte orolig. Mer mätdata är aldrig fel. Dock när man hittat en kost man är bekväm med och leder till naturlig viktnedgång utan desto mer problem, kan man gott övergå till att väga sig lite mer sällan om man vill. 

Ett viktigt komplement till vågen är för övrigt ett måttband, då midjemåttet berättar mycket mer om kroppssammansättningen än vågen. Börjar man träna mer samtidigt som man ser över kosten kan man lätt gå upp i vikt, men om midjemåttet minskar är det mest troligt att musklerna vuxit till sig samtidigt som fettet minskat. Muskler är tyngre än fett.

En fallgrop ska man vara uppmärksam med i samband med viktnedgång är överkompensation, alltså att man unnar sig nåt ohälsosamt efter att man sportat eller hållit en bra kost i några dagar, eller att man slappar på soffan resten av dagen för att man varit på joggingrunda tidigare. Här är ett rätt bra blogginlägg på engelska som beskriver fenomenet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2016-11-24 20:45 #14 av: colors_

#11 Jag håller med dig. :)

#12 Det är lugnt. Ja, detta kanske är ett sätt som håller under en period, men inte under en längre tid kanske. Och antagligen är det lätt att gå upp i vikt igen när man slutat, det förstår jag.

#13 Ingen fara, tycker ditt inlägg var klokt.

Ja, jag tänkte väga mig ofta för att se hur mycket det egentligen varierar. Vem vet, kanske var min viktnedgång inte på grund av kaloriräknandet, utan en "naturlig variation"...? Men i längden är nog varje dag, varannan dag lite väl ofta, men under en period kan man ju göra det för att lära sig något kanske.

Tack för övriga tips.
Jag kan ju nämna att jag i några år ätit medicin som har biverkningen att man går upp i vikt.Galen Men det är ju fortfarande vad man stoppar i sig, och hur mycket man rör sig som påverkar...om inte medicinen "binder vatten" eller liknande? Någon har nämnt det för mig någon gång. Sedan blir man visst väldigt "sugen" av denna medicin, det är en biverkning.

Mvh//colors_

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.