Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 950 ggr
sp0ngeb0b
2016-11-29 20:45

Nyttigare alternativ

Hej! Jag har ett problem som jag har väldigt svårt att bli av med. Jag ÄLSKAR sötsaker och snacks i de flesta former, vilket inte är så positivt då jag skulle behöva gå ner i vikt. Varje kväll när jag sitter och pluggar, läser eller ser på TV blir jag fruktansvärt sötsugen. Jag söker därför tips på nyttiga snacks som jag kan äta på kvällarna! Jag försöker äta frukt eller ta en kopp te när jag blir sötsugen men vill gärna prova något nytt. Det blir oftast äpple, apelsin, banan eller kiwi. 

Vad brukar ni ha för nyttiga snacks om kvällarna? Jag välkomnar alla tips - frukter jag inte brukar äta, röror, pålägg till mackor eller färdigköpta produkter. Helst inte för dyrt, och jag vill inte ha massa tillsatt socker och onödigheter. Det får gärna vara veganska produkter/recept eftersom jag är vegan, men det mesta finns ju som veganskt alternativ. 🙂 Så bara bomba mig! Skrattar

Annons:
DesK
2016-11-29 20:51
#1

Rotsaker skurna i stavar, t ex morötter, rättika och kålrabbi är jättegodatt knapra på. Fröknäcke är också gott och te av många sorter. Vill du ändå ha en dipp, så är t ex guacamole gott och nyttigt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

VildaVittra
2016-11-29 21:14
#2

Ofta är det att man vill sitta och plocka med händerna och då passar råkosttallrik med dipp väldigt bra, den kan man variera med olika dipper och grönsaker (och även ta frukt i bitar som man dippar i "söta" såser). 

Sedan har jula just nu rea på en äppelsvarv, då kan du göra äppelchips i ugnen väldigt lätt. https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksmaskiner/matberedningsapparater/riv-skalmaskiner/appelsvarv-810046/

Ytterligare en god plockmat som är lätt att göra är rostade kikärtor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

DesK
2016-11-29 21:19
#3

#2 Rostade kikärter är så gott, hur lyckas du med dem? 

Rostade och kryddade nötter och mandlar är också gott 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

VildaVittra
2016-11-29 21:28
#4

#3 Jag ser till att de rinner av ordentligt innan jag blandar dom med olja och massor med kryddor. Det ska inte snålas på smak.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

amandatherese
2016-11-30 08:34
#5

Beroende på hur sent om kvällen det är så kan det hjälpa att gå och borsta tänderna eller dricka citronvatten. Annars tycker jag du har fått bra alternativ från ovanstående, du kan ju egentligen äta vilken grönsak som helst. Här hemma hos mig blir det oftast morot eller paprika och väldigt sällan frukt om kvällen då jag tycker att det triggar igång sötsuget mer men det kan vara olika från person till person med vad som triggar.

sp0ngeb0b
2016-11-30 08:41
#6

Tack så mycket för alla tips! 🙂 Rostade kikärtor har jag velat prova ett tag så nu är det nog dags för det 😉
#5 Jag upplever inte att frukt triggar sötsuget. Jag tror att jag bara är sugen på något att äta, för oavsett vad jag äter så hjälper det. Jag glömmer typ bort att jag är sugen på godis då 😂 Borsta tänderna är faktiskt väldigt bra! Men ja det beror ju så klart på vad klockan är. Citronvatten får jag dock testa!

Annons:
amandatherese
2016-11-30 16:29
#7

#6 Då finns det ju mängder med smarriga frukter och bär. Mango, hallon, jordgubbar, grapefrukt, päron, melon :D

JazzBass
2016-12-05 08:58
#8

Jag har uppfattningen att sånt där småätande kan triggas av att man inte äter sig tillräckligt mätt vid de huvudsakliga måltiderna. Att magen blir full räcker inte, maten ska också vara tillräckligt energirik. Det som gör mig mätt, kortsiktigt, är att äta tillräckligt med protein. Mycket fett behövs också för att mättnaden ska hålla i sig längre (eller snarare är det så att hungerskänslorna håller sig borta. Man är helt enkelt nöjdare längre stunder när man fått i sig tillräckligt med fett). Man börjar förstås inte lika lätt tänka på mat/godis om dessa känslor hålls borta.

Min fru, som äter mer vegetariskt än jag, och alltid avsevärt mindre mängder, blir så gott som alltid sugen på mellanmål mellan huvudmåltiderna och äter därför ganska mycket frukt och smörgåsar längs med dagen. Jag som äter mer vid måltiderna känner i princip aldrig nåt behov av att äta några mellanmål. 

Så jag skulle råda dig TS att se hur du kunde få in lite mer fett och kanske också protein i dina huvudmåltider, och testa om det minskar ditt sötsug. Du kan prova äta mer avokado, tillsätta mycket mer olja vid stekning, ha i rejält med olivolja i pasta (spaghetti med olivolja, lökpulver och salt är jättegott!) och/eller Plants/Oatlys havregrädde i maten. Tips på mat som absorberar mycket fett är exempelvis all svamp, aubergine, och allt som är panerat (sök efter japansk panko att panera med - mycket godare än vanligt ströbröd).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: