Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 1367 ggr
Majaannamiapia97
1/6/17, 3:20 PM

Ämnesomsättning

Jag behöver verkligen eran hjälp!

Jag har verkligen gjort det kaos för mig själv så att min ämnesomsättning och mage har ändrats helt. När jag var yngre tränad jag mycket och åt väldigt mycket och har alltid gjort det så långt som jag kan minnas. När jag slutade träna för några år sedan slutade jag inte äta, alltså jag åt kanske inte alla mellanmål osv men när jag väl åt t.ex middag åt jag tills jag vart fullt proppmätt. Detta ledde till att min kropp tappade sin form och jag la på mig mer fett på rumpan, låren och ryggen. För ett år sedan nu kände jag att jag behövde ta tag i det och har testat en massa metoder.

Jag gick på bland annat dieter, testat detox,  ett tag åt jag inga ''rena'' kolhydrater alltså typ ris, bröd, pasta mm (fråga inte varför, ångrar), jag har testat vara vegan, ett tag åt jag bara rå eller ogjord mat och för att vara ärlig. När jag åt ''nyttigt'' alltså att jag lagade allt själv (mycket avokado, mycket müsli, chi frön, grönsaker mm)mådde min kropp så djävulskt bra. Min mage mådde bra, jag mådde bra, jag blev piggare MEN anledningen till varför jag slutade med det var att min mage fick tillslut så himla mycket gaser.. Den började krångla osv och ja det var inte så kul.

Nu har jag börjat på gym och vill äta mycket och bra igen som förr men jag kan inte. Äter jag för mycket pasta=hårdmage äter jag vanlig yogurt (dock så kan jag äta typ planti) = lösmage äter jag müsli = hårdmage + gaser dricker jag mjölk = lösmage.

Vad jag än nästan äter krånglar min mage och jag kan inte äta mig propp full längre. Innan kunde jag trycka i mig 4-5 mackor och nu knappt 2. Jag har både gått upp och ner i vikt men just nu väger jag som jag ska göra så att jag är inte för tunn så att säga. Hur ska jag göra för att kunna äta som vanligt igen? Äta som efter en tallriksmodell igen utan att magen krånglar, många toa besök och kunna äta mer än nu i alla fall.

 Super tacksam för alla svar!:) Skulle även vara kul att läsa lite vad som helst alltifrån en bra kostplan till recept.

Annons:
VildaVittra
1/6/17, 3:30 PM
#1

Fundera på vad som är annorlunda i ditt liv jämfört med hur det var då när din mage inte krånglade. Som stressar du mer nu? Har du flyttat (ibland kan det vara så enkelt att vattnets sammansättning är annorlunda)?  osv

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Majaannamiapia97
1/6/17, 3:37 PM
#2

#1 Jag tog studenten i Juni förra året, alltså är nitton år och ja det har varit lite mycket jobb nu på hösten/vintern som kan ha orsakat lite stress men det har inte varit så värst mycket. Jag har inte heller så lätt att bli stressad eller så, och det har inte varit så mycket förändringar faktiskt.

mangemani4
1/6/17, 3:41 PM
#3

först av allt, räkna ut hur mycket du behöver få i dig varje dag(finns fullt med program/uträkningar på nätet du kan använda dig utav). när du sedan har fått fram den kcal siffran du ska ha i dig per dag(vild gissning är att den ligger på 2500-3000kcl per dag) så håller du koll på kcal som du stoppar i dig per dag. låt säga att ett utav dessa uträknings programmen kommer fram till att du ska få i dig 3000 kcal per dag, så lägger du simpelt till 500 kcal(eller mer) för att bygga muskler och drar bort 500(eller mer) för att gå ned i vikt. det är inte svårare än så faktiskt, kcal in, kcal ut, håller man koll på det, då kommer resultaten, vare sig man ska gå ned i vikt eller bygga muskler. finns de som tränar men som har noll koll på hur mycket kcal de egentligen får i sig per dag, de tror att de får i sig tillräckligt då de känner sig mätta och utgår från det men som i själva verket har visat sig vara tok för lite.

har man svårt att få i sig all den mat som eventuellt behövs, så kan man blanda ned allt i en mixer och dricka istället, mycket lättare att dricka än att äta då det inte tar emot så mycket, dock inget man behöver göra ständigt, men tills man fått upp ämnesomsättningen och man börjar att känna ett naturligt hunger.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

VildaVittra
1/6/17, 3:48 PM
#4

#2 Du har tex inte druckit mer kaffe under den tiden? Gått på fester och kanske druckit alkohol? En kompis till mig fick alltid problem med gasig och upprörd mage om hon festade.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Majaannamiapia97
1/6/17, 4:08 PM
#5

#3 Vad smart! Vet du någon app/program som du tycker är bra? Så efter ett tag så kommer ämnesomsättningen att gå upp och magen kanske lugnar sig? För att man kommer in i någon slags balans?

#4 Tvärtom, har slutat dricka kaffe då jag drack på tok för mycket och dricker endast alkohol vid en högtid, festar inte då jag tycker alltid att det går överstyr.

mangemani4
1/6/17, 4:31 PM
#6

använd denna för att räkna ut hur mycket du ska ha i dig per dag http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 , när du fått fram siffran så spelar det mindre roll vilket program du använder för att hålla koll på alla kcal du får i dig, finns en uppsjö utav appar för mobilen, kan dock inte rekommendera något speciellt då jag använder ett simpelt program på datorn som heter hälsovakten. 

ang magen din så kan jag inte svara på det, kan ju bero på vad som helst i stort sätt, men visst, att få magproblem har ju förekommit hos vissa som har gått från att ha en bra och fast kosthållning till att ha ett mindre bra.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
OlgaMaria
1/7/17, 9:22 PM
#7

Du kan ju testa probiotika

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Majaannamiapia97
1/7/17, 11:11 PM
#8

#6 Räknade hur mycket jag skulle få i mig dagligen med hjälp av ekvationen och fick det till 1350,364kcal.. Kan det stämma? Lät lite lite men testade även att köra en på livestrong och där fick jag 1814kcal vilket kändes lite bättre så att säga men vilket känns bäst att ta? Okej tack! #7 Sökte nyss på det och det stod att det ska stärka immunförsvaret och tarmflora. Tack ska verkligen ta en närmare titt på det!

mangemani4
1/7/17, 11:31 PM
#9

räknade du med aktivitets nivån i ekvationen? aktivitets nivå 1 är typ ligga i soffan och inte göra någonting medans 3 är typ tungt arbete och ett aktivt fysikt liv och 5 är typ elit nivå. men iaf, siffran du får fram är ditt +/- streck, ligger du på den siffran så går du varken upp eller ned i vikt. lägg på 500kcal så kommer du sakta men säkert att gå upp i vikt. prova med siffran du fick fram från sidan jag gav dig, alltså 1850 kcal per dag, märker du ingen uppgång så ökar du bara på 100 kcal per dag tills du ser att du går uppåt. tycker faktiskt det lät rätt så rimligt det min sida kom fram till, du är tjej som inte väger så mycket(rätta mig om jag har fel, men jag fick det intrycket), hade du varit man och gjort ekvationen, så hade det blivit ett högre resultat.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

ManU77
1/11/17, 9:58 PM
#10

Försök inte ens räkna kalorier. Det funkar inte. Total slöseri på tid och energi. Det är helt omöjligt att få det rätt. Du kan inte räkna intaget korrekt och du kan definitivt inte veta hur mycket du förbränner från en minut till nästa.

mangemani4
1/11/17, 10:07 PM
#11

självklart kan man hålla koll på kcal och vill man vara säker på hur mycket man får i sig, så är det absolut ingen bortkastad tid. krävs dock att man vet hur mycket man ska ha i sig per dag och orken att mäta upp och printa in all i ett program som håller räkningen åt en, men det är inte så jobbigt, det blir en daglig vana tillslut. och självklart kan man veta hur mycket man förbränner per dag, men även där, så krävs det lite nedprintning.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

ManU77
1/11/17, 10:18 PM
#12

#11 Det ingen, eller väldigt få, tycks förstå är att en individs behov skiftar från stund till stund. Det går inte att generalisera, vilket programmen alltid gör. Det går heller inte att veta exakt hur mycket man får i sig, oavsett hur precis våg man har att väga sin mat med. Det är fullkomligt omöjligt att veta hur mycket man förbränner också. Helt omöjligt. Förutom att allt detta är helt omöjligt så är den felmarginal man måste hålla sig till så liten och så exakt att ingen levande människa skulle klara av det. En felräkning på bara 20 kcal per dag för mycket, vilket är ca 5 gram kolhydrater eller protein, alltså mindre än en liten tugga, innebär en viktuppgång på 10 kg över en 10-årsperiod. Försök inte ens… det är inte värt besväret.

mangemani4
1/11/17, 11:32 PM
#13

ja jag är inte här för att försöka övertala dig:), du får självklart tro vad du vill, men jag rekommenderar att du läser på och att du ger program och uträkningar en chans(vilket du uppenbart inte har gjort med tanke på din kommentar) innan du dömer ut dagens program och uträkningar. lycka till:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
Vik94
1/15/17, 2:14 PM
#14

Ät bättre mat. Mindre processad mat, mindre kött, mindre fett. Tugga maten ordentligt och släng inte bara ner maten, stressa inte när du äter eller i övrigt heller. Kollat så du inte har någon matallergi? Vad för typ av träning kör du? Är det cardio så är cykelträning väldigt bra, sliter inte på kroppen - ben/knän som löpning kan göra spec om man är tung. Mer kolhydrater = mer gjort ;D Håll protein- och fettintag på en rimlig nivå.

ManU77
1/19/17, 6:35 PM
#15

#13 Jag undrar om det inte är du som behöver läsa på. Inte ens alla kolhydrater, proteiner eller fetter har samma kalorivärde, något som inga tabeller någonsin kan ta hänsyn till. Hur ska man veta? Omöjligt! Men jag ska inte försöka övertala dig heller. Förhoppningsvis gör du något åt din totala ignorans och läser på om detta.

Upp till toppen
Annons: