Annons:
Etikettmikro-makronäring
Läst 1183 ggr
Dulcia7
2017-02-27 20:41

Ska man undvika mikron ??

Hur är det kan man använda mikrovågsugn ? Ellerär det skadligt för hälsan ?

T.ex om man värmer mat 2 minuter en gång per dag i mikron.

Tacksam för svar !😃

Annons:
Zepp
2017-02-27 20:46
#1

Det är nog skadligare för hälsan att man äter mat som endast behöver värmas i micron.

Har du ingen spis/ugn?

Jag är lixom inte helt säker och det finns väl inga goda vetenskapliga studier på ämnet.. men mest troligt så är det nog mer hälsosamt att laga sin mat på spisen/i ugnen från de bästa råvaror?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

DesK
2017-02-27 21:01
#2

Mat som du har lagat från grunden och sedan förvarat i kyl eller frys en tid, är bäst att tina och sedan värma i mikron. Dock måste man vara påpasslig och inte övervärma maten. Jag /vi tillagar t ex ris enbart i mikron, likaså tinar /värmer vi all hemfryst och hemlagad mat på detta vis och det har jag gjort i snart 30 år. Så jag och mina mycket friska och vuxna barn borde för längesedan ha varit allvarligt sjuka eller döda, om det hade varit så farligt som olyckskorparna vill göra gällande.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

ApanAnn
2017-02-27 21:11
#3

Viss mat blir näringsmässigt bättre och ibland godare i mikro. Riktigt japanskt ris tycker jag blir godast att lägga i burk redan när det är varmt, låta svalna och sedan frysa. Smakar perfekt efter en vända i mikron, i kylen blir det tråkigt… Frysta grönsaker som ångas i mikro behåller mer näring än om en kokar grönsaker.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

[Devya]
2017-02-27 21:40
#4

Har läst samma sak som ApanAnn faktiskt. Det ska inte alls vara någon fara att värma upp mat eller grönsaker i mikron.

DesK
2017-02-27 22:01
#5

Som vanligt handlar allt om att lära sig den nya tekniken. Dvs om du värmer vatten i kastrull på vanlig spis i t ex 10 minuter, kan du inte jämföra det med att värma vatten i 10 minuter i mikron. Så värst ny är inte mikrougnen heller, den har funnits sedan 1940-talet, de första var dock endast för restaurantkök.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Zepp
2017-02-27 22:22
#6

Mm.. nu kommer tekniskt mumbo jumbo;

En microvågsugn är en radiosändare som sänder radiovågor på en frekvens som får vatten att vibrera, det leder till värme till stora delar på grund av friktion.

Ett aber med detta är att allt för mycket energi kan appliceras på kort tid så att maten som värms förlorar näring.

Litta samma som att koka/steka mat för länge.

Fast har man smaksinnet kvar så brukar de flesta människor känna när maten är vidbränd/sönderkokt/-stekt?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
JazzBass
2017-02-28 08:15
#7

Största problemet med mikron är att den är så effektiv att den värmer ojämnt.  Tjockare bitar mat värms dock jämnare om man har tålamod att dra ner effekten en aning och kompenserar med längre tid, alternativt öppnar och rör om ibland om möjligt. 

Mikrons effekt på mat har nog studerats till lust och leda, och det finns inget som pekar på att det skulle vara skadligare än nån annan tillredningsmetod, utan snarare tvärtom, även om vissa bloggare ihärdigt försöker påstå annat. Här är en artikel till mikrons försvar:

http://www.metro.se/artikel/nej-din-mikrov%C3%A5gsugn-%C3%A4r-inte-s%C3%A5-farlig-som-den-h%C3%A4r-artikeln-p%C3%A5st%C3%A5r-xr

Sen att mycket mat blir väldigt trist tillredd i mikron (t.ex. kött) är en annan fråga. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Tyst
2017-02-28 10:11
#8

Allt det där om att maten skulle förlora näring/bli radioaktiv/onyttig på grund utav att man värmer den i mikron är humbug och har blivit debunkat hundra gånger om.

Ett tips är att söka i VoF:s arkiv efter artiklar om mikrovågsugnar, där borde man hitta mycket matnyttigt (pun intended) som man kan lita på

Dulcia7
2017-03-01 14:33
#9

Tack för alla svar ! Summan av kardemumman blev nog att det inte är såå hälsovådligt att använda mikrovågsugn.😃😃

DesK
2017-03-01 14:52
#10

Här är en artikel om att laga mat i mikrovågsugn, som jag skrev för några år sedan

http://matlust.ifokus.se/articles/4f2abb67d4ebea2c30000397-laga-mat-i-mikrovagsugn?articles-1

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: