Annons:
Etiketttankartipsochid-er
Läst 870 ggr
Dulcia7
2017-03-07 19:01

Medel i mat ? Hälsosamt ?

Kommer med ytterligare frågor om kosten jag äter.

Ibland äter jag färdig mat (färskt från Norrbotten) Kalas mat. Det innehåller konserveringsmedel E211. Är det ohälsosamt att äta ?

Ganska ofta äter jag Rydbergs Rödbetsallad vilket innehåller bl.a stabiliseringsmedel, surhetsreglerande medel, konserveringsmedel. Hälsosamt eller ej ? Bör jag undvika denna rödbetsallad ?

Mycket tacksam för svar !😃

Annons:
Carmarino
2017-03-07 19:18
#1

Kollade lite på Äkta Vara, och de skriver så här om
E211 och
Rydbergs Rödbetsallad

Så jag skulle nog undvika rödbetssalladen åtminstone, om jag var du. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2017-03-07 19:18
#2

Här är du och alla andra alltid välkommen med dina kostrelaterade frågor.

E211 är natriumbensoat http://www.aktavara.org/Guide.aspx?r_id=27697

Det där färdiga salladen bör du undvika, gör egen istället. Tänk som så att ju kortare innehållsförteckning, desto bättre och renare mat. Obs att det oftast är så, man måste använda sund förnuft.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Dulcia7
2017-03-07 19:28
#3

Tack för svar  ! Tror att jag slutar med Rydberg rödbetsallad……är det någon som kan tipsa om vad jag kan äta istället ?

parsley
2017-03-07 19:39
#4

Man kan göra egen rödbetssallad. Googla så hittar du recept. 😉

Carmarino
2017-03-07 19:40
#5

Gör som det står i länken till Rydbergs Rödbetssallad:
Blanda bitar av 4 inlagda rödbetor med bitar av två äpplen, 1 dl gräddfil och en halv dl majonnäs, så får du garanterat E-fri rödbetssallad. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
2017-03-07 21:19
#6

#5 Förutsatt att majjon är hemgjord! 🙂

#4 Se #5 och /eller fråga mig! 😉

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: